Geloofsbeleving

Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Jan, Jans en de kinderen schreef:Wij als onkerkelijke familie lezen al een tijd mee.
Nu we dit zien vragen we ons af: is dit nu zo'n kerkelijke rechtbank waar Marnix voor staat zoas in de vaderlandse geschiedenisboekjes. Hij moet z'n geloof afzweren want anders loopt het slecht af.
:?:
Als u zich [bij Reforum] aanmeldt verklaart u:
- Te behoren tot de Gereformeerde Gezindte, de Grondslag te onderschrijven en te staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
- Lid te zijn van één van de bovengenoemde kerkgenootschappen.
- Kennis te hebben genomen van het bovenstaande [de forumregels] en daarmee akkoord te gaan.
Je weet best dat ik niet in een van de kerkverbanden zit die daar genoemd worden. Dat was bekend toen ik hier kwam, ik heb nog toestemming gevraagd om hier te mogen posten en die toestemming is gegeven. Ondanks dat ik niet in 1 van de kerkgenootschappen zit was ik hier welkom en werd mijn aanwezigheid geaccepteerd. Me nu wijzen op de forumregels en dat ik daar niet aan voldoe heeft dus geen zin en vind ik nogal flauw. Alsof ik met terugewerkende kracht toch maar niet welkom ben :) Of alleen welkom was geweest als ik me hier anders zou voordoen als ik ben, namelijk op zo'n manier dat iedereen het altijd met me eens is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Héé Marnix, het was voor Jan, Jans en de kinderen bedoeld, niet voor jou.
Marnix

Bericht door Marnix »

Geledu schreef:De EO is leidinggevend in de gevoelsgeloofs beleving van deze tijd, de jongerenavonden gaan nog net, maar ach de gevestigde kerken ? Leuk voor een stukje historisch erfgoed, maar inhoudelijk ? Ver afgeweken.....van de leer van ons gevoelsbeleving.
Nee hoor. Alleen zijn ze soms teveel bezig met hun tradities en de strijd tussen voor- en tegenstanders van vernieuwingen.... en is de kerk te intern gericht en niet goed zichtbaar in de wereld, is men aan het proberen elkaar te overtuigen van eigen gelijk in plaats van hen die niet geloven te vertellen van Jezus Christus. Dat is een verbeterpunt voor de kerk. Verder zien heel veel christenen de kerk in deze tijd nog steeds als heel belangrijk. Ik ben van deze tijd maar vind de kerk ontzettend belangrijk en dat vinden de meesten. De EO die je hier even noemt heeft daarover onlangs een odnerzoek gedaan onder de achterban.
Wat Gods Volk vroeger leerde (sorry voor het prehistorisch taalgebruik) is niet meer van deze tijd, kom op man , niet zo moeilijk.
Hoe je ook leeft of hoe je ook denkt , het gaat er toch maar om of een ieder voor zichzelf vind dat hij of zij gelooft ?
Het gaat er toch maar om of jezelf een goed gevoel hebt in je doen en laten.
Daar gaat het niet om. Het gaat om God... daarmee zijn veranderingen nog niet fout.

Overigens moet je wel beseffen dat dit heel makkelijk te zeggen is door de wat conservatievere mensen. Vroeger, bij mij in de kerk klaagden jongeren wel eens dat er zo weinig mogelijk was op het gebied van liturgie bijvoorbeeld, instrumenten etc. Dat zeiden de wat behoudende mensen: Het gaat niet om jou, het gaat om God... dus je moet niet zo bezig zijn met vormen, andere instrumenten en dat soort dingen, dat is allemaal gericht op eigen gevoel.

Tegenwoordig zijn er meer instrumenten bij mij in de kerk, meer liederen en meer variatie. En wat zag je in het begin? De behoudende mensen gaan lopen klagen. Waarom? Puur omdat die nieuwe dingen niet goed bij hun gevoel passen.

Wat je zegt is dus nogal makkelijk, maar wat als er in jou kerk nou toch een hoop dingen veranderen? Zeg jij dan: Ik ga er niet over klagen, ik vind het zelf niet fijn maar het gaat niet om mijn gevoel dus ik zeg er niets van? Ga een nieuw lied in de kerk zingen en al die mensen die zeggen: Hou op met streven naar vernieuwing, dat is puur jou gevoel en daar gaat het niet om, gaan dan op basis van hun eigen gevoel klagen. Zolang er niets verandert en je wil dat zelf niet is wel wat goedkoop om te zeggen dat mensen niet zo naar verandering moeten streven.... want doe je dat uit bijbels oogpunt, of omdat je zelf graag wil dat alles bij het oude blijft, omdat je dat vertrouwd en fijn vindt?
Ik begrijp het ook niet , dat er nog mensen rondlopen als sommigen op dit forum , wat een antikiteiten , wat zijn die blijven steken, ze geloven zelfs dat een bepaalde levensstijl er toe doet, ze geloven dat er zelfs iets bevindelijk gekend moet worden van Het Geloof, en sommigen maken het zo bond dat ze zelfs nog aan de Statenvertaling vast willen houden.
Dat gelooft denk ik iedereen. Dat geloof ik ook. Alleen de invulling is wat anders. Ik geloof ook in een bepaalde levensstijl en dat die er zeker toe doet. Alleen hecht ik meer waarde aan de praktische uitwerking ervan: Wat doe je voor je naaste, vertel je mensen van Christus, straal je zijn liefde uit, draag je het evangelie uit? En niet: Ga je fietsen op zondag, wat voor kleren doe je aan naar de kerk etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Héé Marnix, het was voor Jan, Jans en de kinderen bedoeld, niet voor jou.
Het ging wel OVER mij, waarom Jan jans en de kinderen het idee hebben dat ik hier telkens voor een soort kerkelijke rechtbank sta... en dan soms ook nog wordt veroordeeld of in de ban gedaan, of een bul krijg ;)
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Marnix schreef:Je weet best dat ik niet in een van de kerkverbanden zit die daar genoemd worden. Dat was bekend toen ik hier kwam, ik heb nog toestemming gevraagd om hier te mogen posten en die toestemming is gegeven. Ondanks dat ik niet in 1 van de kerkgenootschappen zit was ik hier welkom en werd mijn aanwezigheid geaccepteerd. Me nu wijzen op de forumregels en dat ik daar niet aan voldoe heeft dus geen zin en vind ik nogal flauw. Alsof ik met terugewerkende kracht toch maar niet welkom ben :) Of alleen welkom was geweest als ik me hier anders zou voordoen als ik ben, namelijk op zo'n manier dat iedereen het altijd met me eens is.
welkom lijkt me iets te ruim geformuleerd, er is gezegd is dat je gedoogd zou worden indien je je aan de forumregels zou houden, niet zou provoceren en niet voortdurend de doelgroep zou dringen om zich over zaken waarover concensus bestaat in de achterban te gaan verdedigen
Rens

Bericht door Rens »

Mona Lisa schreef:
Marnix schreef:Je weet best dat ik niet in een van de kerkverbanden zit die daar genoemd worden. Dat was bekend toen ik hier kwam, ik heb nog toestemming gevraagd om hier te mogen posten en die toestemming is gegeven. Ondanks dat ik niet in 1 van de kerkgenootschappen zit was ik hier welkom en werd mijn aanwezigheid geaccepteerd. Me nu wijzen op de forumregels en dat ik daar niet aan voldoe heeft dus geen zin en vind ik nogal flauw. Alsof ik met terugewerkende kracht toch maar niet welkom ben :) Of alleen welkom was geweest als ik me hier anders zou voordoen als ik ben, namelijk op zo'n manier dat iedereen het altijd met me eens is.
welkom lijkt me iets te ruim geformuleerd, er is gezegd is dat je gedoogd zou worden indien je je aan de forumregels zou houden, niet zou provoceren en niet voortdurend de doelgroep zou dringen om zich over zaken waarover concensus bestaat in de achterban te gaan verdedigen
Ben jij behorende tot de admin/mod-groep?? Dus jij weet wat er tegen Marnix gezegd is, beter dan hijzelf??

Kijk, ik ben het ook niet altijd met Marnix eens, mag toch? Maar Marnix op deze wijze onderuit halen is ronduit grof. Ik zal hem slechts niet meer accepteren als hij het geloof in de Ene Drieëne God op zou zeggen, verder kan ik goed met hem door één deur, verschillen of niet tussen ons.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Rens schreef:
Mona Lisa schreef:
Ben jij behorende tot de admin/mod-groep?? Dus jij weet wat er tegen Marnix gezegd is, beter dan hijzelf??

Kijk, ik ben het ook niet altijd met Marnix eens, mag toch? Maar Marnix op deze wijze onderuit halen is ronduit grof. Ik zal hem slechts niet meer accepteren als hij het geloof in de Ene Drieëne God op zou zeggen, verder kan ik goed met hem door één deur, verschillen of niet tussen ons.
Rens, ik had je toch in een PB-tje al eens gezegd dat ik een "oude bekende" ben.
Rens

Bericht door Rens »

Mona Lisa schreef:
Rens schreef:
Mona Lisa schreef:

Rens, ik had je toch in een PB-tje al eens gezegd dat ik een "oude bekende" ben.
tussen de mededeling "oude bekende" en het "weten wie je bent" zit een akelig groot verschil..............
Moderatorbericht:
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Rens schreef:
Mona Lisa schreef:
Rens schreef:
Mona Lisa schreef: welkom lijkt me iets te ruim geformuleerd, er is gezegd is dat je gedoogd zou worden indien je je aan de forumregels zou houden, niet zou provoceren en niet voortdurend de doelgroep zou dringen om zich over zaken waarover concensus bestaat in de achterban te gaan verdedigen

tussen de mededeling "oude bekende" en het "weten wie je bent" zit een akelig groot verschil..............
dat kan zo zijn maar ik weet in dit geval precies hoe de vork aan de steel zit
myster

Bericht door myster »

Mona Lisa schreef: Rens, ik had je toch in een PB-tje al eens gezegd dat ik een "oude bekende" ben.
Dus eigenlijk ben je hier een oude bekende die incognito teruggekomen is???

beetje wazig. Waarom niet onder je oude naam dan?
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

myster schreef:
Mona Lisa schreef: Rens, ik had je toch in een PB-tje al eens gezegd dat ik een "oude bekende" ben.
Dus eigenlijk ben je hier een oude bekende die incognito teruggekomen is???

beetje wazig. Waarom niet onder je oude naam dan?
omdat bij mijn oude naam een bepaalde rol hier op het forum hoorde
Rens

Bericht door Rens »

Mona Lisa schreef:
gepuntlast of iets dergelijks??
Moderatorbericht:
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mona Lisa schreef:
Ik nu ook.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Mariavt schreef:
Mona Lisa schreef:
zeg, jullie zitten toch niet te praten tijdens het internetten hé ;-)
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mona Lisa schreef:
Mariavt schreef:
Mona Lisa schreef:
zeg, jullie zitten toch niet te praten tijdens het internetten hé ;-)
Nee, wij gebruiken MSN........ :wink:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie