Jongerenavond Doorn
Bij voorbaat afwijzendGian schreef:Zit jij ook al bij de BVA?Tiberius schreef:Die mensen ken ik ook.Marnix schreef:Bij de EO hoor ik regelmatig verhalen over mensen die bekeerd werden, buiten de kerk om.
Alleen vrees ik, dat God ze niet kent. Want ze kennen zichzelf niet.
Bij voorkeur afhakend
Bedlegerig van afkomst
Behoud van afvalligen
Bond van andersdenkenden
Bijbelgetrouw van afkomst
Ben voor Adrianus
enz.
?
Begroting Van Adorote........... :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
1 punt voor Unionist.
Een bediening van achterdocht
Willem J. Ouweneel
Te midden van de vele discussies over het christelijk geloof die in ons land gaande zijn, is er een kleine, maar ijverige groep mensen die blijkbaar een ‘bediening van achterdocht’ hebben ontvangen; ik zal haar de BVA noemen. Zij stort zich op bekende dienstknechten van God om al hun woorden na te vlooien om maar iets negatiefs te vinden. (Een van de BVA heeft dat via de telefoon ooit zelf tegenover mij toegegeven.) Zij menen een profetische roeping te hebben om christelijk Nederland te waarschuwen, terwijl zij in vèrgaande mate bezig zijn het werk van Gods Geest af te breken.
Een bediening van achterdocht
Willem J. Ouweneel
Te midden van de vele discussies over het christelijk geloof die in ons land gaande zijn, is er een kleine, maar ijverige groep mensen die blijkbaar een ‘bediening van achterdocht’ hebben ontvangen; ik zal haar de BVA noemen. Zij stort zich op bekende dienstknechten van God om al hun woorden na te vlooien om maar iets negatiefs te vinden. (Een van de BVA heeft dat via de telefoon ooit zelf tegenover mij toegegeven.) Zij menen een profetische roeping te hebben om christelijk Nederland te waarschuwen, terwijl zij in vèrgaande mate bezig zijn het werk van Gods Geest af te breken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Nog een keer over "overwinteren en overzomeren": Gisteren preekte bij ons een dominee over Mat. 28:19, "Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende..."
Toen vroeg ik me af: hoe gingen de apostelen daarmee om? Brengt het evangelie, laat het overwinteren en overzomeren en kom dan dopen? Volgens mij doopten zij direct. Zie b.v. Filippus en de kamerling.
Of was dat héél wat anders? En zo ja, waarom?
Toen vroeg ik me af: hoe gingen de apostelen daarmee om? Brengt het evangelie, laat het overwinteren en overzomeren en kom dan dopen? Volgens mij doopten zij direct. Zie b.v. Filippus en de kamerling.
- Oude-Waarheid
Tja de Geest des Heeren stuurde Filippus naar de wagen van deUnionist schreef:Nog een keer over "overwinteren en overzomeren": Gisteren preekte bij ons een dominee over Mat. 28:19, "Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende..."
kamerling en dacht je dat er zomaar gedoopt is

Als iemand zijn geloof belijdt en ernaar leeft, hebben wij te handelen naar het oordeel der liefde. Dus dopen.Unionist schreef:Nog een keer over "overwinteren en overzomeren": Gisteren preekte bij ons een dominee over Mat. 28:19, "Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende..."
1 Tim 5 : 22a : Leg niemand haastelijk de handen op,
Met daarbij de kanttekening :
Dit zal ongetwijfeld aan het dopen vooraf zijn gegaan.
Daarnaast mogen we denk ik ook wel stellen dat de apostelen een bijzondere gave des onderscheids gehad zullen hebben.
Let wel, dat overzomeren en overwinteren , ofwel dat behoorlijke en genoegzaam onderzoek is ook ten nutte van de nieuw gelovige.
Opdat ze niet gaan rusten in hetgeen anderen over hen zeggen.
Met daarbij de kanttekening :
Hoewel in iets andere bewoordingen, maar de grond is wel het zelfde, er zal een behoorlijk onderzoek moeten gedaan worden naar iemands leer en leven.haastelijk de handen
Dat is, zonder behoorlijke en genoegzame beproeving van den persoon, zijn leven en zijn leer gedaan te hebben.
Dit zal ongetwijfeld aan het dopen vooraf zijn gegaan.
Daarnaast mogen we denk ik ook wel stellen dat de apostelen een bijzondere gave des onderscheids gehad zullen hebben.
Let wel, dat overzomeren en overwinteren , ofwel dat behoorlijke en genoegzaam onderzoek is ook ten nutte van de nieuw gelovige.
Opdat ze niet gaan rusten in hetgeen anderen over hen zeggen.
Misschien moet je de tekst in zijn verband lezen, Geledu. "iemand de handen opleggen" betekent niet: beamen dat iemand een kind van God is. Dat hebben wij er van gemaakt. He gaat in dit tekstgedeelte over ce ambten.
War Paulus in dit Bijbelgedeelte tegen waarschuwt, is dat mensen te snel in het ambt worden gesteld. Lees de verzen eromheen maar.
Opmerkelijk vind ik dan ook dit citaat: 1 Tim 5:24 Van sommige mensen zijn de zonden te voren openbaar, en gaan voor tot hun veroordeling; en in sommigen ook volgen zij na.
25 Desgelijks ook de goede werken zijn te voren openbaar, en daar het anders mede gelegen is, kunnen niet verborgen worden.
Verder haalde ik al aan de geschiedenis van de Moorman:
Ook haalde ik Demas al aan. Kon Paulus écht niet zien dat Demas een huicehlaar was of zich bedroog?
Kijk eens naar de gelijkenis van de 10 maagden: Pas aan het einde werd zichtbaar welke de olie in de vaten had. Voor die tijd was er geen enkel onderscheid tussen de 2 groepen. Ook kennen we de gelijkenis van het tarwe. De moraal daarvan is ook: pas bij het oordeel zie je wat het onkruid was. En niet: ga er maar vanuit dat het allemaal onkruid is, aan het eind zien we pas wat de tarwe was.
War Paulus in dit Bijbelgedeelte tegen waarschuwt, is dat mensen te snel in het ambt worden gesteld. Lees de verzen eromheen maar.
Opmerkelijk vind ik dan ook dit citaat: 1 Tim 5:24 Van sommige mensen zijn de zonden te voren openbaar, en gaan voor tot hun veroordeling; en in sommigen ook volgen zij na.
25 Desgelijks ook de goede werken zijn te voren openbaar, en daar het anders mede gelegen is, kunnen niet verborgen worden.
Is dat zomaar een idee van jezelf, of baseer je dat nog ergens op de Bijbel? Vanwaar dan bovenstaande waarschuwing? Timotheüs zal deze bijzondere gave toch ook wel gehad hebben?Jij schreef:Daarnaast mogen we denk ik ook wel stellen dat de apostelen een bijzondere gave des onderscheids gehad zullen hebben
Verder haalde ik al aan de geschiedenis van de Moorman:
Filppus had dan toch ook kunnen zeggen: "Ik zie dat gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd"?Lukas schreef:En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
Ook haalde ik Demas al aan. Kon Paulus écht niet zien dat Demas een huicehlaar was of zich bedroog?
Kijk eens naar de gelijkenis van de 10 maagden: Pas aan het einde werd zichtbaar welke de olie in de vaten had. Voor die tijd was er geen enkel onderscheid tussen de 2 groepen. Ook kennen we de gelijkenis van het tarwe. De moraal daarvan is ook: pas bij het oordeel zie je wat het onkruid was. En niet: ga er maar vanuit dat het allemaal onkruid is, aan het eind zien we pas wat de tarwe was.
Unionist, dat overwinteren en overzomeren slaat niet op de kennis van Christus. Dat wordt vaak gezegd tegen degenen waarin kennelijk openbaar komen enige werkingen des Geestes. Om het dan te laten overwinteren en overzomeren is zo gek nog niet. De kamerling werd ook gedreven naar Jeruzalem. Hij had er een hele lange reis opzitten om wat van de God van Israel te horen. En hij mocht niet eens de tempel in! En toch kocht hij een boekrol van de (toenmalige) bijbel. Er was hier dus al sprake van een volhoudend geloof. Maar dat was niet genoeg. Filippus wilde weten of het ook een geloof in de Christus was.Unionist schreef:Nog een keer over "overwinteren en overzomeren": Gisteren preekte bij ons een dominee over Mat. 28:19, "Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende..."