Tiberius schreef:
Die mensen ken ik ook.
Alleen vrees ik, dat God ze niet kent. Want ze kennen zichzelf niet.
Bah, wat is dit weer aanmatigend. Jij kent jezelf zeker wel?
Lees even het hele topic, aub.
@Tiberius:
Jij gelooft niet dat God mensen bekeert buiten de kerk om?
Dan heb jij een volledig verkeerd Godsbeeld!!!
Mee eens breekijzer!!!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.
* ambt betekent hier plicht.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik dacht dat dit topic over jongerenavonden ging???????? :roll: :roll: :roll:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Tiberius schreef:
Die mensen ken ik ook.
Bah, wat is dit weer aanmatigend. Jij kent jezelf zeker wel?
Lees even het hele topic, aub.
@Tiberius:
Jij gelooft niet dat God mensen bekeert buiten de kerk om?
Dat heb je mij niet horen zeggen (zien typen, in dit geval).
Dat geloof ik ook niet (dat Hij niet buiten de kerk om kan bekeren). Wel dat het Zijn gewone weg is.
Wat ik beweer is, dat ik niet zoveel waarde hecht aan mensen die het Woord horen en dat terstond met vreugde ontvangen. En vervolgens toch op dezelfde manier als eertijds doorleven.
Bert Mulder schreef:Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Maar dan moet het zeker wél een kerk zijn waar een naambordje naast de deur hangt die de instemming van bepaalde mensen heeft zeker?????
Mijn inziens is "de Kerk" nog altijd "de Kerk van Christus" en niet persé GG oid..................
Rens, je kent mijn positie daarin heel goed.
De naam op de kerk maakt mij niets uit.
Wat belangerijk is dat de kerk getrouw is, en dat Gods Woord er in alle volheid gepredikt wordt. De kracht ter zaligheid.
Zoals je heel best weet, Rens, veroordeel ik ook nooit iemand, als zo hij bijvoorbeeld lid zijn van de RK, en daar kerkgaan, en oprecht geloven, hoewel ze daar door huurlingen misleid worden.
Wat ik wel veroordeel, is dengenen die de valse leer brengen, zoals de priester die hier rondhangt.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest;29) want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?30)
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.31)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Unionist schreef:Maar dat men op deze avonden op het gevoel werkt, bestrijd ik met alle kracht. Er wordt waarde gehecht aan de sfeer, maar de lezingen gaan over het gelóóf en over het Woord.
dát bedoelde ik ook niet
het gaat me meer om de gevoelens van jongeren zelf
jongelui in de puberteit hebben veel emoties en gevoel
dan kán de sfeer er toe bij dragen dat ze dingen door elkaar halen;
wát is gevoel en wát is geloof
voor mezelf al best weleens verwarrend, laat staan voor tieners
verder geloof ik dat de Heere dóór Zijn Woord werkt
en dat wij niet moeten bepalen waar dat Woord dan alleen werkzaam zou zijn. Dat dat niet beperkt is binnen kerkmuren en dat ook die jongerenavonden zeker tot zegen zijn
Wat ik beweer is, dat ik niet zoveel waarde hecht aan mensen die het Woord horen en dat terstond met vreugde ontvangen. En vervolgens toch op dezelfde manier als eertijds doorleven.
deze zorg deel ik met Tiberias; zonder een oordeel te willen geven.
Zoals je heel best weet, Rens, veroordeel ik ook nooit iemand, als zo hij bijvoorbeeld lid zijn van de RK, en daar kerkgaan, en oprecht geloven, hoewel ze daar door huurlingen misleid worden.
Wat ik wel veroordeel, is dengenen die de valse leer brengen, zoals de priester die hier rondhangt.
Beste Bert,
jij én ik hebben met ménsen vandoen, en je veroordeelt nu wél iemand, ipv Adorote (want "de priester die hier rondhangt" heeft gewoon een náám hoor!) met kracht van argumenten tegenspel te bieden op een Christus-waardige wijze.
Beste Bert,
jij én ik hebben met ménsen vandoen, en je veroordeelt nu wél iemand, ipv Adorote (want "de priester die hier rondhangt" heeft gewoon een náám hoor!) met kracht van argumenten tegenspel te bieden op een Christus-waardige wijze.
Rens, omdat hij mensen van Christus houdt, daarom zeg ik beslist niet tot hem, ben gegroet!
Beste Bert,
Rens, omdat hij mensen van Christus houdt, daarom zeg ik beslist niet tot hem, ben gegroet!
in de rechtse (O)gg(iN) zijn er ook tal van situaties waarin je niet écht tot Christus geleidt wordt, maar eerder alleen hel en verdoemenis over je heen krijgt gestort.
OK, ik bén (officiëel) lidmaat van een kerk van de middenorthodoxie. Maar tracht me wél in te leven wat ánderen aan geloofsgronden hebben en vanuit léven...........en dan maakt het mij geen suikerbiet uit welk naambordje er naast de kerkdeur hangt.
Marnix schreef:Bij de EO hoor ik regelmatig verhalen over mensen die bekeerd werden, buiten de kerk om.
Die mensen ken ik ook.
Lekker generaliserend. En bevooroordeeld. Ik laat het er maar bij.... je komt er nog wel achter. Als je ze tegenkomt op het feest van jou en hun Heer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:Bij de EO hoor ik regelmatig verhalen over mensen die bekeerd werden, buiten de kerk om.
Die mensen ken ik ook.
Lekker generaliserend. En bevooroordeeld. Ik laat het er maar bij.... je komt er nog wel achter. Als je ze tegenkomt op het feest van jou en hun Heer.
Tja moet even denken aan dat zangduo bij de EO toen waren ook
tot bekering gekomen zeiden ze.
En dat lied was best mooi "Tussen mij en deze wereld staat het
kruis van Golgotha" maar het zaad had denkelijk geen diepgang.
Wil hier mee maar zeggen en dat is mij nooit in dank afgenomen
"laat het eerst maar eens over zommeren en over winteren!!!
Die Paulus had zich ook al zo lelijk in de vingers gesneden met Demas. Ontzetetnd dom heb ik dat altijd van hem gevonden.
"Overwinteren en overzomeren"... hoe vaak moet dat? De jongerenavonden in Doorn bestaan al jaren en jaren. Moeten we hen die daar jaren geleden tot geloof kwamen nog steeds wantrouwend bekijken en zeggen: overwinteren en overzomeren en overwinteren en overzomeren en overwinteren en overzomeren en overwinteren en overzomeren?
Of mogen we gewoon op de vruchten zien? En dan geen zelfverzonenn vruchten, maar de vruchten die Gods Woord ons aanreikt?
Spraken de oudvaders niet over "het oordeel der leifde"? Als we het toch hebben over wat "de ouden zeiden"..