Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
Bovendien, Adorote is een medeforummer die al héél erg lang meedraait in ons forumcircus, eerst OSW, en nu dus RF.............
Dat zegt niets. We zijn een reformatorisch forum, en dat willen we ook blijven. De voorwaarde dat we niet-refo's gedogen is dat ze zich niet als zodanig profileren, en anders gaan er gewoon bannetjes uitgedeeld worden...
laat ik het nog íéts anders stellen:

ondanks de somtijds onnavolgbare proza van Adorote, stel ik mij vierkant achter hem op in zijn visie en postings (hoewel ik wel eens het idee heb van " Ado, doe niet zo overdreven " )

en mocht je, Memento, mede op grond van déze posting van mening zijn dat je me wilt verrassen met een ban...............bedenk dan even dat een IP-ban ook Maria treft, die toch een ándere visie heeft dan ik.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
memento schreef:
Bovendien, Adorote is een medeforummer die al héél erg lang meedraait in ons forumcircus, eerst OSW, en nu dus RF.............
Dat zegt niets. We zijn een reformatorisch forum, en dat willen we ook blijven. De voorwaarde dat we niet-refo's gedogen is dat ze zich niet als zodanig profileren, en anders gaan er gewoon bannetjes uitgedeeld worden...
laat ik het nog íéts anders stellen:

ondanks de somtijds onnavolgbare proza van Adorote, stel ik mij vierkant achter hem op in zijn visie en postings (hoewel ik wel eens het idee heb van " Ado, doe niet zo overdreven " )

en mocht je, Memento, mede op grond van déze posting van mening zijn dat je me wilt verrassen met een ban...............bedenk dan even dat een IP-ban ook Maria treft, die toch een ándere visie heeft dan ik.
Sta ik, wat dat betreft, voluit achter Memento.

maar dat wisten jullie denk ik al wel....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

Ach er zijn mensen die hun eigen naad naaien.

(en als je niet weet wat dát nou betekend, dan kan ik er ook niks aan doen, had je maar een vak moeten leren.............)
Moderatorbericht:
geledu

Bericht door geledu »

Het heeft onze vaderen werkelijk bloed , zweet en tranen gekost, om zich los te weken van de roomse slavendienst.
Gods Woord mocht weer blinken in de kerken , de Schrift werd weer terug gegeven aan de leken.
De afgodische Maria verering werd afgeschaft en zo vele voorbeelden meer.
Een ware reformatie ging er over de wereld.

Blijbaar zijn we dit allemaal weer snel vergeten.
Kom laat ons eten en drinken en vrolijk zijn, samen met onze Paapse vrienden.
De dogma ? dat telt niet meer, er is tenslotte toch wel eenheid ?
Kom kom, niet zo somber , eenheid al gaat het ten koste van de waarheid, al moeten we kleine afgodische ketterijen overnemen, het gaat er toch om dat we een zijn ?

Wat een zaak, wat een gedachten gang , laten we eerst in alle ootmoed wederkeren in onze kerken en in ons land , voordat we allerlei overmoedige uitspraken gaan roepen , die ons druk doen zijn met allemaal eenheidszaken.
Helaas meestal alleen met een menselijk activisme.
Rens

Bericht door Rens »

geledu schreef:............. van de roomse slavendienst.
.
en de wettische slavendienst.............hoe staat het dáár mee?? of is dat weer eens gehéél iets ánders???
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

Wat niemand blijkbaar wil zien is dat de Ger Gezindte weer even Rooms is als de Roomse kerk.
Er wordt wel geroepen Soli Deo Gloria. Maar dat is maar een loze kreet.

Sola Scriptura? Kom je niet mee weg. We staan wel in een traditie.
Sola Gratia? Ja, maar eerst moet je wedergeboren zijn.
Sola Fide? Akkoord, maar wel zoals de kerk het voorschrijft.

En waar Calvijn zo streed tegen de doperse geestdrijvers, komt tegenwoordig bij de drie Sola's een vierde om de hoek: Solo Spriritu. Dat klinkt zo heerlijk geestelijk, maar is het helemaal niet. Er is in het Woord niet een geheime kern die de Geest tevoorschijn moet halen. Bert weet ongetwijfeld de citaten te knippen en te plakken.

Inderdaad is er veel geleden door de Roomse Kerk. Natuurlijk is een flinke dosis scepsis op z'n plaats. Maar als we vanuit de heup gaan schieten als we de letters RK zien, zijn we zeker niet christelijk. De anti-christ is het zeker niet. Wel een zwaar zieke kerk. Maar dat zijn we zelf ook. We houden de schijn op met enorme leerdwang: dat leren we dan toch nog maar. En waar hoor je dat mog? Het is wel niet alles, maar wel wat. En God houdt daar in het eindoordeel vast rekening mee. Not.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Refo, ik kan je het artikel van prof. Graafland aanbevelen over Calvijn 'Waarheid in het binnenste', (in de bundel Een vaste Burcht voor de kerk der eeuwen).
Kun je misschien je - eenzijdige - Calvijnbeeld wat bijstellen. :wink:
Rens

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef:Refo, ik kan je het artikel van prof. Graafland aanbevelen over Calvijn 'Waarheid in het binnenste', (in de bundel Een vaste Burcht voor de kerk der eeuwen).
Kun je misschien je - eenzijdige - Calvijnbeeld wat bijstellen. :wink:
dus, prof. Graafland heeft het enig juiste Calvijnbeeld??

en al de tijdgenoten van Calvijn dan? Zouden die niet een veel beter beeld van Calvijn hebben gehad dan iemand die eeuwen láter geboren is??
Moderatorbericht:
geledu

Bericht door geledu »

Rens schreef:
geledu schreef:............. van de roomse slavendienst.
.
en de wettische slavendienst.............hoe staat het dáár mee?? of is dat weer eens gehéél iets ánders???
Volgens mij is dat een heel ander onderwerp.

Natuurlijk zijn er ook bij ons fouten zat, maar ga daarom niet het roomse zuurdesem goed praten.
Rens

Bericht door Rens »

geledu schreef:
Natuurlijk zijn er ook bij ons fouten zat
jaaaaa, alleen mag dáár NIET over gesproken worden, alleen over de fouten bij ánderen.............
Moderatorbericht:
geledu

Bericht door geledu »

Rens schreef:
geledu schreef:
jaaaaa, alleen mag dáár NIET over gesproken worden, alleen over de fouten bij ánderen.............
Sorry Rens, volgens mij ga je nu een beetje te kort door de bocht.
Vele zaken worden er hier besproken en bediscussieerd.
Maar in dit topic gaat het over het zoeken naar eenheid met de RKK , en als daar kritische noten bij worden geplaatst dan is dat op een reformatorisch forum niet meer dan normaal.

Het zou vreemder zijn als dat niet zo was.
En als je je hierin aangevallen voelt, kom dan met argumenten waarom de RKK wel goed zou zijn , en ga het niet afzetten tegen fouten in onze gezindte, alsof daarmee de dwaalleer en de afgodische trekken in de RKK wel mee zouden vallen.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Als je zou willen streven naar een brede eenheid onder christenen begrijp ik niet hoe je op de RK komt. Zoek het dan bij de Orthodoxe Kerk. Agezien van de ontwikkeling die ook zij hebben doorgemaakt is dat toch de de opvolger in de meest rechte lijn van de eerste christen-gemeenten?
Rens

Bericht door Rens »

geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef:
Sorry Rens, volgens mij ga je nu een beetje te kort door de bocht.
Vele zaken worden er hier besproken en bediscussieerd.
Maar in dit topic gaat het over het zoeken naar eenheid met de RKK , en als daar kritische noten bij worden geplaatst dan is dat op een reformatorisch forum niet meer dan normaal.

Het zou vreemder zijn als dat niet zo was.
En als je je hierin aangevallen voelt, kom dan met argumenten waarom de RKK wel goed zou zijn , en ga het niet afzetten tegen fouten in onze gezindte, alsof daarmee de dwaalleer en de afgodische trekken in de RKK wel mee zouden vallen.
ik voel me niet aangevallen............het valt me alleen telkens weer op dat alleen de misstanden in ándere kerken breeduit worden uitgemeten, maar die van de eigen kerkverbanden NIET uitgelicht mogen worden en met de mantel der liefde moeten worden toegedekt (voorzover je dan tot een bepaald kerkverband behoord dat gefileerd wordt)

je mag vinden wat je wilt, maar als je een bepaald kerkverband wilt fileren, dan zou het wel zo eerlijk zijn om dan zélf ook met bewijzen te komen, en niet met zgn. bewijzen. Want als je heel eerlijk bent, dan zul je moeten toegeven dat de Pr.Chr.(ger) leer gestoelt is op wat Calvijn op schrift heeft gezet en op zijn visie gestoelde wijze van vertalen van de Schrift.

Dan ga je de Schrift ineens in een iets ander licht zien in de trant van "het is een Calvijnse Vertaling" die op ándere inzichten gebaseerd is dan de Kath.Vertalingen.,

Wie het bij het recht eind heeft?? Weet jij het, weet ik het?? Geen van beiden dus.
Moderatorbericht:
memento

Bericht door memento »

Mona Lisa schreef:Als je zou willen streven naar een brede eenheid onder christenen begrijp ik niet hoe je op de RK komt. Zoek het dan bij de Orthodoxe Kerk. Agezien van de ontwikkeling die ook zij hebben doorgemaakt is dat toch de de opvolger in de meest rechte lijn van de eerste christen-gemeenten?
Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben momenteel bezig in de canons van de 7 eucomene concilies aan t doorlezen, met commentaar (Shaff editie), en wat me opvalt is dat ik menig maal opmerkingen ben tegengekomen in de trant van 'Rome is hier later van afgeweken' en 'alleen in de Oosters Orthodoxe kerken wordt dit nog gepraktiseerd' (en ja, de meeste commentators die aangehaald worden zijn zelf RK).

Wat me tevens opvalt is de rol die Rome speelt in deze vroeg christelijke kerk. Het feit dat ze de belangrijkste kerkelijke provincie was, was puur omdat de keizer dit zo wilde. Ook opvallend dat de eucomene concilies de ex-communicaties van de bisschop van Rome, en diens anathema's, niet overnam, maar die betreffende zaken opnieuw behandelde. Zéker als je ziet dat de 2e eucomene concilie wél de uitspraken van enkele veel kleinere synodes wél overnam,

Nee, hoe meer ik lees over de oud-christelijke kerk, en de 7 eucomene concilies, des te meer moet ik bekennen dat niet de RK, noch de Reformatie, maar de Oosters Orthodoxe Kerk het meest in de voetsporen van de vroeg-christelijke kerk treed (in uiterlijke en leerstellige zin). Met wel de kanttekening dat ik de canons niet als heilig of bindend beschouw, en als dusdanig de meest traditionele opvolging van de vroeg-christelijke kerk in dezen ook niet zo boeiend vindt. Het enige waarom ik ze interessant vind, is om te zien hoe de vroeg-christelijke kerk dacht, en ten 2e om te zien hoe Rome helemaal niet staat in de vroeg-christelijke traditie waarop ze zich zo graag beroept.
Rens

Bericht door Rens »

@ Memento,

helaas is het zo dat er bijna zoveel "katholieke kerken zijn als er parochies zijn", bijna gelijk opgaande als er zoveel ger.kerken zijn als er Dss zijn.

Ieder heeft zijn eigen diep persoonlijke visie die hij in zijn parochie/gemeente gestalte geeft in viering cq preek.
Moderatorbericht:
Plaats reactie