Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)

ZIJN DE MARTELAREN VAN DE REFORMATIE OM NIET GESTORVEN?

Dat hier op dit REFOFORUM met laarzen aan over hun graven gelopen wordt?

Het mocht niet zo zijn onder ons.

Verban Adorote van dit Forum!

Alstublieft!

BAh. heb genoeg van zijn onzin!
17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

De werken van de Geest zijn geduld, zachtmoedigheid, liefde.... ja, zelfs voor je vijanden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Inderdaad: "Wat is waarheid?"
Hebben onze vaderen toch netjes voor ons uiteen gezet.

Alles wat we ter zaligheid nodig hebben is Zijn Woord. En dat alles tot Zijn eer.

Dat is verder voor ons verklaard in de 3 formulieren van enigheid.

Een ieder die de 3 formulieren van enigheid NIET VAN HARTE ONDERSCHRIJFT, heeft geen plaats op DIT forum.

SOLI DEO GLORIA!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef: 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

De werken van de Geest zijn geduld, zachtmoedigheid, liefde.... ja, zelfs voor je vijanden.
Marnix, dit zijn de woorden van Johannes, ook wel de apostel van de liefde genoemd:
9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Liefde eist dat er soms harde dingen gezegd worden.

Zo geef je een kind ook een harde klap, als het zich aan een hete kachel wil branden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Bert Mulder schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Liefde eist dat er soms harde dingen gezegd worden.

Zo geef je een kind ook een harde klap, als het zich aan een hete kachel wil branden.
Hola, dáár ben ik het dus even niet mee eens Bert.
Als mijn kind naar de kachel liep dan waarschuwde ik.
Als het na een paar waarschuwingen tóch naar de kachel toe liep, liet ik het gaan, Het kind brandde zich dan maar wás gewaarschuwd en wist toen waartégen het gewaarschuwd werd.

Dus niet gelijk slaan, maar éérst waarschuwen. Dat doet de Heere ook........Kijk maar naar Ninevé, ze werden eerst gewaarschuwd en Jona was boos dat Ninevé zich bekeerde. Moeten wij ons dan ook gedragen als Jona??
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad: "Wat is waarheid?"
Hebben onze vaderen toch netjes voor ons uiteen gezet.

Alles wat we ter zaligheid nodig hebben is Zijn Woord. En dat alles tot Zijn eer.

Dat is verder voor ons verklaard in de 3 formulieren van enigheid.

Een ieder die de 3 formulieren van enigheid NIET VAN HARTE ONDERSCHRIJFT, heeft geen plaats op DIT forum.

SOLI DEO GLORIA!
Voor het geval je het nog niet doorhad: het was cynisch bedoeld.
Bert Mulder
Contacteer:

Mariavt schreef:
Bert Mulder schreef:

Als het na een paar waarschuwingen tóch naar de kachel toe liep, liet ik het gaan, Het kind brandde zich dan maar wás gewaarschuwd en wist toen waartégen het gewaarschuwd werd.

Dus niet gelijk slaan, maar éérst waarschuwen. Dat doet de Heere ook........Kijk maar naar Ninevé, ze werden eerst gewaarschuwd en Jona was boos dat Ninevé zich bekeerde. Moeten wij ons dan ook gedragen als Jona??
Maria, je weet best dat ik het daar niet over heb.

En jij gaat liever met een kind naar het ziekenhuis voor brandwonden, dan dat je een tik geeft? Zie? Je moet hier niet met onzin een zijpaadje op lopen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Bert Mulder schreef:
Mariavt schreef:
Bert Mulder schreef:

Maria, je weet best dat ik het daar niet over heb.

En jij gaat liever met een kind naar het ziekenhuis voor brandwonden, dan dat je een tik geeft? Zie? Je moet hier niet met onzin een zijpaadje op lopen.
Ik weet best dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken maar het hélpt niet om te gaan schelden op mensen die een andere leer aanhangen, niet dat ik die leer goed keur maar je kunt er ook op een andere manier mee omgaan.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:9 Een iegelijk, die overtreedt,27) en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet;28) die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader29) en den Zoon.

ZIJN DE MARTELAREN VAN DE REFORMATIE OM NIET GESTORVEN?

Dat hier op dit REFOFORUM met laarzen aan over hun graven gelopen wordt?

Het mocht niet zo zijn onder ons.

Verban Adorote van dit Forum!

Alstublieft!

BAh. heb genoeg van zijn onzin!
ook: WHOOO!!!!!

WIL JE ALSTJEBLIEFT ER EVEN AAN DENKEN DAT DIT HET REFOFORUM IS! HOUD ALSTJEBLIEFT JE PAAPSE ROTZOOI VOOR JE ROOMSE FORUM!

Bert, in de voetbalwereld (bijvoorbeeld) is het aansmeren van een rode kaart voor een medespeler een zogenaamde doodzonde...........je maakt je op z'n zachtst gezegd niet écht geliefd mee, zeker niet door de gebezigde taal, terwijl jij er altijd als de kippen bij bent om ánderen de les te lezen over hun taal- en stijlgebruik.......................

Bovendien, Adorote is een medeforummer die al héél erg lang meedraait in ons forumcircus, eerst OSW, en nu dus RF..............

Hij heeft dus al heel oude papieren.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
memento

Bericht door memento »

Bovendien, Adorote is een medeforummer die al héél erg lang meedraait in ons forumcircus, eerst OSW, en nu dus RF.............
Dat zegt niets. We zijn een reformatorisch forum, en dat willen we ook blijven. De voorwaarde dat we niet-refo's gedogen is dat ze zich niet als zodanig profileren, en anders gaan er gewoon bannetjes uitgedeeld worden...
parsifal

Bericht door parsifal »

En ondertussen blijven de punten die aangehaald worden in de openingspost trouwens buiten beschouwing.

Rooms is fout dus hoeven we er niet verder over te praten. Dat ze wat gas terugnemen en eigenlijk in de praktijk Trente negeren is enkel een schijnbeweging en list en bedrog. (Want stel je voor dat er iets goeds over Rome te zeggen valt).

Ik noemde bewust Pascal. Juist omdat dat iemand was die theologisch wel wat weg stond van Rome, maar er toch niet toe kon komen om deze kerk te verlaten. Ik noemde Augustinus omdat die op punten als doop/avondmaal en standpunten over Maria ook niet helemaal zuiver was volgens de richtlijnen van de Calvinistische belijdenis, maar toch vaak gewaardeerd wordt. Zo zijn er meer mensen te noemen.

De vraag die uit de eerste post naar mij toe komt is, is de zuivere dogmatiek zo belangrijk dat bij afwijking hiervande kerk ophoudt kerk te zijn? Zijn de gelovigen in de RKK mijn broeders en zusters niet meer?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Bovendien, Adorote is een medeforummer die al héél erg lang meedraait in ons forumcircus, eerst OSW, en nu dus RF.............
Dat zegt niets. We zijn een reformatorisch forum, en dat willen we ook blijven. De voorwaarde dat we niet-refo's gedogen is dat ze zich niet als zodanig profileren, en anders gaan er gewoon bannetjes uitgedeeld worden...
geldt dit ook voor alle baptisten hier? En alle mensen die openlijk wat problemen hebben met artikel 36 van de NGB?
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

De vraag die uit de eerste post naar mij toe komt is, is de zuivere dogmatiek zo belangrijk dat bij afwijking hiervande kerk ophoudt kerk te zijn? Zijn de gelovigen in de RKK mijn broeders en zusters niet meer?
Zuivere dogmatiek niet, een zuivere leer aangaande de essentiële punten van het geloof wél.

De eenheid binnen de RK is er alleen uitwendig. Intern is er groot verschil van leer, en is er een 'high' richting, die alle tradities, zowel uiterlijk (eredienst) als leerstellig als noodzakelijk zien. Anderzijds heb je een meer vrijzinnige stroming, die de contacten zoekt met andere (ook protestantse) kerken. Nu is die laatste stroming bereid concessies te doen wat betreft hun belijden, ja ze is zelfs in sommig opzicht leerstellig protestants te noemen. Het grote probleem is echter dat deze groep precies de kenmerken vertoont van de Gereformeerde Kerk: Op zoek naar uitwendige zaken, zoals een bandje in de kerk, 'kiezen-voor-Jezus' sfeer, ruimte voor Schrift-kritiek en andere trekjes die wijzen op komend verval...
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Zuivere dogmatiek niet, een zuivere leer aangaande de essentiële punten van het geloof wél.

De eenheid binnen de RK is er alleen uitwendig. Intern is er groot verschil van leer, en is er een 'high' richting, die alle tradities, zowel uiterlijk (eredienst) als leerstellig als noodzakelijk zien. Anderzijds heb je een meer vrijzinnige stroming, die de contacten zoekt met andere (ook protestantse) kerken. Nu is die laatste stroming bereid concessies te doen wat betreft hun belijden, ja ze is zelfs in sommig opzicht leerstellig protestants te noemen. Het grote probleem is echter dat deze groep precies de kenmerken vertoont van de Gereformeerde Kerk: Op zoek naar uitwendige zaken, zoals een bandje in de kerk, 'kiezen-voor-Jezus' sfeer, ruimte voor Schrift-kritiek en andere trekjes die wijzen op komend verval...
Dit is onzin. Schrift kritiek en bandje in de kerk zijn op geen manier met elkaar te vergelijken. Maar nog belangrijker, ik heb het idee dat juist het hoog-liturgische karakter van katholieke erediensten trekt aan mensen. De mensen die ik noemde waren vrijwel allemaal redelijk hoog-kerkelijk in hun denken. Juist daar lijkt het probleem van veel mensen hier te liggen.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
Memento, vervang in de eerste zin de letters RK voor Ger.Gez., en je hebt zo ongeveer hetzelfde beeld.

Maar dáár mag NIET over gesproken worden, en al hélemáál niet vanuit RK-zijde.........je begint zelfs al openlijk met "bannetjes" te dreigen, wat m.i. een zwaktebod is.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Josephus

Bericht door Josephus »

parsifal schreef:(...) ik heb het idee dat juist het hoog-liturgische karakter van katholieke erediensten trekt aan mensen. De mensen die ik noemde waren vrijwel allemaal redelijk hoog-kerkelijk in hun denken. Juist daar lijkt het probleem van veel mensen hier te liggen.
Die indruk heb ik ook. Veel mensen lijken toch het idee te hebben dat alles wat met liturgie(k) te maken heeft vooral "roomse poppenkast" is. Terwijl men niet weet (of erger: niet wil weten) dat zeer veel van die liturgische tradities "gewoon" terug te voeren zijn op de vroeg-christelijke kerk of zelfs op de bijbelse tempeldienst.
Plaats reactie