Afgewezen schreef:Marnix schreef:Hoe essentieel zijn die verschillen dan? Volgens mij niet essentieel genoeg om een eeuwig leven als broeder en zuster tegemoet te mogen zien. Waarom hier dan wel. Als je het daar niet mee eens bent, op basis waarvan zou ik dan veroordeeld worden op de jongste dag? Dat ik niet genoeg in de lijn van de nadere reformatie zat?

De basis waarop jij
zou veroordeeld kunnen worden op de jongste dag,
zou kunnen zijn dat je hebt
gemeend in Christus te geloven, terwijl dat niet het geval was. Dáár gaat het om.
Hoezo? Ik ken Hem, ik mag met Hem praten, wandelen. Ooit gehoord van de zekerheid van het geloof? Die zekerheid ken ik. Daarom hoef ik niet bang te zijn voor de jongste dag. Christus is mijn Verlosser!
Dus vanwaar je poging mij van die zekerheid te beroven? En waarom denk je dit? Omdat ik verschil van jou. Maar waarom zou jij het dan wel bij het rechte eind hebben? Puur omdat jou bijbelinterpretatie anders is, en je in andere kringen dan ik ben opgevoed?
Omdat ik wat meer wijs op de verantwoordelijkheden die we ook hebben, zonder daarmee het verlossingswerk van Christus te ontkrachten? De Bijbel geeft me zekerheid, God geeft me zekerheid. En de Bijbel zegt ook dat allen die met het hart geloven en met de mond belijden dat Jezus Heer is, behouden zullen worden. Ongeacht of ze nou zwaar GerGem of GKV of wat mij betreft evangelisch zijn.
Ik heb de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaaf in angst te leven, ik heb de Geest ontvangen om Gods kind te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. De Geest zelf verzekert mijn geest dat ik Gods kind ben. En nu ik zijn kind ben, ben ik ook zijn erfgenaam. erfgenaam van God.
Wat moet ik hier verder van zeggen? Als God voor mij is, wie zal tegen mij zijn? God is het die rechtvaardigt, wie zal veroordelen? Zal Hij die zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar Hem oo k omwille van mij heeft prijsgegeven, met Hem ook niet alle dingen schenken? Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God is het die vrijspreekt, wie zal veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit ook voor mij. Wat zal me dan scheiden van de liefde van Christus?