Avondgebed voor iedereen

Breekijzertje

Re: Avondgebed voor iedereen

Bericht door Breekijzertje »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef: De bede om dagelijkse verlossing van de zonde en ongeloof.
Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en [nog] verlost; op Welken wij hopen, dat Hij [ons] ook nog verlossen zal.

Het is een (oude, roomse) dwaling om niet meer voor verlossing te bidden.
Terwijl Christus Zelf ons geleerd heeft te bidden: "Verlos ons van den boze", Dat is: Dewijl wij van onszelven zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik zouden kunnen bestaan, en daartoe onze doodsvijanden, de duivel, de wereld en ons eigen vlees, niet ophouden ons aan te vechten; zo wil ons toch behouden en sterken door de kracht Uws Heiligen Geestes, opdat wij in dezen geestelijken strijd niet onderliggen, maar altijd sterken wederstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden.
uiteraard, maar dat komt in dat gebed ook terug.
Kom Heililige Geest,verlicht mijn verstand , om mijn zonden te kennen en geef mij de genade van een oprecht berouw

Ik vindt dat wel een bede om verlossing van de boze.
Een bede om verlossing is nog geen verlossing.
Daarom mijn opmerking over het gemis van Christus in deze bede.
Nee, anders hoef je er niet om te bidden toch?
Marnix

Re: Avondgebed voor iedereen

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef: De bede om dagelijkse verlossing van de zonde en ongeloof.
Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en [nog] verlost; op Welken wij hopen, dat Hij [ons] ook nog verlossen zal.

Het is een (oude, roomse) dwaling om niet meer voor verlossing te bidden.
Terwijl Christus Zelf ons geleerd heeft te bidden: "Verlos ons van den boze", Dat is: Dewijl wij van onszelven zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik zouden kunnen bestaan, en daartoe onze doodsvijanden, de duivel, de wereld en ons eigen vlees, niet ophouden ons aan te vechten; zo wil ons toch behouden en sterken door de kracht Uws Heiligen Geestes, opdat wij in dezen geestelijken strijd niet onderliggen, maar altijd sterken wederstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden.
uiteraard, maar dat komt in dat gebed ook terug.
Kom Heililige Geest,verlicht mijn verstand , om mijn zonden te kennen en geef mij de genade van een oprecht berouw

Ik vindt dat wel een bede om verlossing van de boze.
Een bede om verlossing is nog geen verlossing.
Daarom mijn opmerking over het gemis van Christus in deze bede.
Oke, daar kan ik me ook wel in vinden... het is dan ook wel een heel kort gebed. Op zijn minst kunnen we elke dag onze dankbaarheid uitspreken over zijn verlossingswerk... en bidden om dagelijkse verlossing en vernieuwing. Helemaal mee eens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:
Josephus schreef:Beetje spijkers op laag water zoeken... :| (Of roomser willen zijn de paus)

Er wordt eerst gebeden om zondekennis, vervolgens om genade en berouw. Genade (gratie) = verlossing. En: "mijn genade is u genoeg!"
Het is géén spijkers op laag water zoeken als in een gebed de Heere Jezus Christus niet wordt genoemd of aangeroepen.
Dat is geen gebed.
Hooguit mooie woorden.
- Als je zo redeneert kun je het Onze Vader ook geen gebed noemen.

- Het is nog altijd God zelf die bepaalt of iets een gebed is. Gelukkig maar. Want anders zouden alleen theologisch dichtgetimmerde gebeden de hemel bereiken en konden schietgebedjes het wel schudden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:
jvdg schreef:
Josephus schreef:Beetje spijkers op laag water zoeken... :| (Of roomser willen zijn de paus)

Er wordt eerst gebeden om zondekennis, vervolgens om genade en berouw. Genade (gratie) = verlossing. En: "mijn genade is u genoeg!"
Het is géén spijkers op laag water zoeken als in een gebed de Heere Jezus Christus niet wordt genoemd of aangeroepen.
Dat is geen gebed.
Hooguit mooie woorden.
- Als je zo redeneert kun je het Onze Vader ook geen gebed noemen.

- Het is nog altijd God zelf die bepaalt of iets een gebed is. Gelukkig maar. Want anders zouden alleen theologisch dichtgetimmerde gebeden de hemel bereiken en konden schietgebedjes het wel schudden.
Het gaat hier niet over schietgebedjes of het eenvoudig bidden.
Dit gebed is aangekondigd als een avondgebed voor iedereen.

Wat het Onze Vader betreft, meen ik te mogen stellen dat dit een gebed en aanspraak tot een Driënig God is.
Als de bede dan luidt, en verlos ons van deze boze, is Christus daarbij ingesloten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Christus gaf dat gebed zelf. En Hij wil blijkbaar in alles op de Vader wijzen en niet op zichzelf.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:
Josephus schreef:Het gaat hier niet over schietgebedjes of het eenvoudig bidden.
Dit gebed is aangekondigd als een avondgebed voor iedereen.

Wat het Onze Vader betreft, meen ik te mogen stellen dat dit een gebed en aanspraak tot een Driënig God is.
Als de bede dan luidt, en verlos ons van deze boze, is Christus daarbij ingesloten.
Ik had al een beetje verwacht dat je dat ging zeggen. Want het bewuste avondgebed begint met "Mijn Heer en mijn God". Daarvoor geldt dan dus in principe hetzelfde.

En waarom niet iedereen dit gebed zou mogen bidden, is me ook niet duidelijk. Degene die nog niet wedergeboren is, mag toch wel bidden om zondekennis, berouw en genade (=verlossing)? Degene die zich in Christus geborgen mag weten, moet, zoals Tiberius terecht opmerkt, dagelijks bekeerd worden en daarom ook dagelijks bidden om zondekennis en berouw. Het gebed om genade is dan in mindere mate een gebed om verlossing in de zin van verzoening, maar meer verlossing in de zin van de dagelijkse bevrijding van (de neiging tot) het kwade. Libera nos a malo.
Plaats reactie