kwalijk bidden

uitgeworpen

kwalijk bidden

Bericht door uitgeworpen »

Wat is 'kwalijk' bidden. Weet iemand dat? ( Jak 4)
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Breekijzertje

Re: kwalijk bidden

Bericht door Breekijzertje »

uitgeworpen schreef:Wat is 'kwalijk' bidden. Weet iemand dat? ( Jak 4)
Bidden om een Mercedes......
rekcor

Bericht door rekcor »

Het staat eigenlijk al een beetje verderop in de tekst:
SV schreef:Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk* bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
Kanttekenaren schreef:*) Namelijk niet alleen omdat uw gebed voortkomt uit een nijdig hart, maar ook omdat gij deze dingen niet verzoekt tot een goed doel, om die te gebruiken zo het behoort.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat je dat in dezelfde tekst leest:

4:3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

Ds. A. Visser: "Kwalijk bidden is naar jezelf toe bidden. Vervuld zijn met je eigen ik. De weldaden van God begeren (vanuit de eigen wel lusten en om die in wellusten door te brengen), maar God Zelf niet nodig hebben. B.v. vragen om een goede gezondheid en dan je lichaam misbruiken voor ontucht of onbezonnen leven in welvaart. Echt bidden is naar God toe bidden: niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Buigen voor God. Sterven aan je eigen begeerten. Belijden geen recht te hebben op verhoring en toch Hem aanroepen om verhoring."

Ds. J. Koppelaar: "Het woord 'hartstochten' moet je overigens niet te negatief opvatten: het kunnen ook nette keurige hartstochten zijn.

Bijvoorbeeld: je wilt de beste dominee zijn. Je bidt om kracht en energie om dat in je werk te steken, met als diepste motivatie dat mensen je de beste vinden. Zo vergeet je het uiteindelijke doel van je leven en je roeping."
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij betekent kwalijk bidden gewoon "op een verkeerde manier bidden". Dat kan allerlei oorzaken hebben. Op jezelf gericht bidden, een omhaal van woorden gebruiken, op op hoeken van de straten bidden, kortom, door in het openbaar te bidden vrooom over willen komen of bij bidden in een groep mooi over willen komen etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Marnix schreef:Volgens mij betekent kwalijk bidden gewoon "op een verkeerde manier bidden". Dat kan allerlei oorzaken hebben. Op jezelf gericht bidden, een omhaal van woorden gebruiken, op op hoeken van de straten bidden, kortom, door in het openbaar te bidden vrooom over willen komen of bij bidden in een groep mooi over willen komen etc.
Dat klopt helemaal. Je bidt dan naar jezelf toe in plaats van tot God.
refo

Bericht door refo »

Het onze vader biedt een goed stramien voor goed bidden.

Eerst God:
Uw Naam worde geheiligd.
Uw Koninkrijk kome
Uw wil geschiedde
Dan wij:
Geef ons heden ons dagelijks brood
Vergeef ons de schulden
Leid ons niet in verzoeken

Volgens mij doelt Jakobus op het 'brood'. Dat mag natuurlijk uitgebreid naar meer behoeften. Maar dat moeten behoeften zijn. Daar mag je om vragen. Als het gebed wordt: geef ons heden ons dagelijk brood, maar wel met ham en kaas anders lust ik het niet, dan gaan we in dit opzicht al te ver.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ds. Paisley heeft een keer een preek gehouden over P.R.A.Y.

Praise
Repent
Ask
Yield

vond ik ook mooi gevonden.
helma

Bericht door helma »

ik heb met dat 'kwalijk bidden' als kind heel erg gelopen
altijd weer die wanhoop dat de Heere me niet zou horen omdat mijn gebeden zo kwalijk waren
ze waren zo op mezelf gericht; ík wilde een nieuw hart en het ging me nieteens in de eerste plaats om Gods eer.
Bij mij was het alleen uit angst voor de straf/de hel
ik had nieteens zoveel last van mijn zonde als ik wel zou moeten hebben
hoe kón de Heere mij ooit verhoren?

tot een leraar op de Lodenstein me uitlegde wat het eigenlijk betekende; opdat gij het in uw wellusten zoudt doorbrengen, dat je dan bewust verkeerde dingen aan de hand hield; verkeerde hartstochten koesterde; dus eigenlijk zonde(n) vast wilde houden
dus; van twee walletjes eten
Marnix

Bericht door Marnix »

Juist Helma. Hoe staat dat ook alweer in Romeinen 8? De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren. En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.

Unionist schreef:Ds. Paisley heeft een keer een preek gehouden over P.R.A.Y.

Praise
Repent
Ask
Yield

vond ik ook mooi gevonden.
Yep. Je hebt ook de gebedshand. 5 vingers.

De duim: Lofprijzing. God is goed.
De wijsvinger: Danken (naar God wijzen, dus op hem gericht)
De middelvinger: Schuldbelijdenis (middelvinger: zonde, je oude mens haten)
De ringvinger: Voorbede (Ringvinger: Trouw)
De pink (de kleinste vinger): Vragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Aanbevolen rondom dit onderwerp: het boekje 'Gebedsgestalten' door ds. F. Bakker.

Hij schrijft over het kwalijk bidden o.a.:

Het ging niet goed in de gemeente aan wie Jakobus deze brief schreef. Er was wel geloof, maar dat was een geloof zonder vruchten. Jakobus noemt dat een dood geloof. Dan kan het ook nooit met het gebedsleven in orde zijn.

Gebeden werd er nog wel in die gemeente, maar het was een kwalijk bidden. Eigenlijk staat er: slecht bidden, dat is zó bidden, dat het gebed niet aan zijn doel beantwoordt. Het is een reukoffer dat niet opstijgt tot de troon der genade. Het blijft steken voordat het zijn doel bereikt heeft, omdat het een walgelijke reuk voor God is.

Er zijn dus ook slechte bidders, wier gebeden nooit verhoord zullen worden, omdat hun gebedsgestalte niet de waarachtige is, ook al zouden zij dat van zichzelf geloven.

Het stond er niet best voor in deze gemeente, ondanks al hun geloof en gebed. De praktijk was niet in orde. En het gebedsleven is veel te teer dan dat het een ongodvruchtige levenswandel verdragen kan. De armen werden daar onderdrukt door de rijken. Ook waren er 'vele meesters'. Zij waren geen armen van geest, want dat zijn mensen die het juist niet weten. Grote stukken werden er verhandeld, maar één stuk kenden zij niet, namelijk dat de mens zelf aan stukken moet. Om dan maar te zwijgen van het stuk dat Christus aan Zijn kerk geleerd heeft, toen Hij zeide: 'Leer van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart'. Dat was tot nut van de armen geweest en gelijk tot bevordering van het gebedsleven.

Van een boer zei eens iemand, dat hij tot God bekeerd was. 'Hoe weet je dat?' vroeg een ander. Het antwoord was: 'Hij slaat zijn paarden niet meer'. Dat zijn dan nog maar dieren. Doch hoe zal iemand tot de troon Gods naderen en tegelijk zijn naaste slaan met slagen, die meer dan lichamelijke pijn doen? 'Indien iemand zegt: Ik heb God lief en zijn broeder haat, die is een leugenaar', zegt de Schrift. Maar die leugenaars kunnen zo hard zijn dat zij dat zelf niet gevoelen en dan toch maar door bidden. Om wat bidden zij dan en met welke bedoeling vragen zij dan? Jakobus zegt: 'opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt'.

Welnu, dat is kwalijk bidden, wanneer we nog niet aan onszelf gestorven zijn, zodat we dingen van God begeren, die slechts in verband staan met zelfbedoelingen, zelfbehagen, zelf aanzien en met al wat maar met de woorden 'zelf' te maken heeft. Ook al zijn het dan geestelijke dingen. Denk bijvoorbeeld aan Ezau. Zo groot en ruw als hij was, lag hij daar te snikken voor zijn vader, smekende om zegeningen. Maar ach, het ging Ezau tenslotte toch om de zegeningen en niet om de Zegenaar. Dit was kwalijk bidden. Het is de vraag, om wat er gebeden wordt en ook wat men er mee zou willen doen, als het van de hemel zou worden geschonken.

'Opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt'. Hier ligt dan eigenlijk niet een bidder voor God op de knieën, maar hiet zou het dan omgekeerd moeten, nl. God moet buigen voor koning 'Ik', die zijn eisen stelt. We kunnen ook zeggen, dat er een mens op de knieën ligt voor een zelfgemaakte god, die hij zo gemaakt en bedacht heeft, dat het een god moet zijn, die z'n eigen wellusten bevredigt. Zo bidden ook de heidenen, naar de regel van 'Do ut des', dwz: 'Ik geef, opdat Gij geeft'.

Christus heeft Zijn kerk leren bidden: 'Uw wil geschiede'. Maar in dit kwalijke bidden staat de zaak omgekeerd, zodat er gevraagd, althans gedacht of begeerd wordt: 'Mijn wil geschiede'.
Katie

Bericht door Katie »

Lydianne schreef:Aanbevolen rondom dit onderwerp: het boekje 'Gebedsgestalten' door ds. F. Bakker.
Inderdaad een heel waardevol boekje!
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vraag me wel eens af waarom veel dominees en ook wel andere mensen dan zo anders bidden dan dat ze praten.... en met zo ontzettend veel woorden. Soms hoor ik wel eens mensen bidden en denk ik dat ze de tekst over "omhaal van woorden" enzo over het hoofd hebben gezien.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Bestaat er dan een tekst over omhaal van woorden?

Zelf heb ik het idee dat dominees en anderen mensen die bidden andere woorden gebruiken tijdens het gebed omdat ze bidden tot de Allerhoogste God. Een Heilig God. Ik vind niet dat ik God kan aanspreken op dezelfde manier waarop ik jou aan zou spreken!

En wat betreft die vele woorden, bedoel je daarmee bidden over veel verschillende onderwerpen of een iets wat je in een regel kan samevatten in twintig regels vertellen?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

edele strijdster schreef:Bestaat er dan een tekst over omhaal van woorden?

Zelf heb ik het idee dat dominees en anderen mensen die bidden andere woorden gebruiken tijdens het gebed omdat ze bidden tot de Allerhoogste God. Een Heilig God. Ik vind niet dat ik God kan aanspreken op dezelfde manier waarop ik jou aan zou spreken!

En wat betreft die vele woorden, bedoel je daarmee bidden over veel verschillende onderwerpen of een iets wat je in een regel kan samevatten in twintig regels vertellen?
Met allerlei moeilijke woorden en statige ouderwetse taal enzo... ik weet het niet, ik heb het daar niet zo op. Je mag God aanspreken als je Vader... eerbiedig, dat zeker, maar eerbied zit hem niet in oude taal of een bepaalde toon.... eerbied zoals een kind voor zijn vader heeft. Die gebruikt geen moeilijk taal maar is gewoon zichzelf... en toch is er die eerbied.

Oh ja, de tekst :)

7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. (Mat 6)
Plaats reactie