GKV verdeeld over appèl aan nieuwe vrijgemaakten

marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Al die veranderingen juich ik ook niet zo meer toe. Tuurlijk, je hebt met verschillende belangen te maken. Een kerk is er voor iedereen. En je moet open staan voor veranderingen... maar goed, even op een rijtje, wat we nu hebben...

- Kerkboek Psalmen + 3FvE
- Aanvulling formulieren. Liturgisch katern.
- Gezangen bundel (proefbundel) ca. 480 gezangen
- Nieuwe gezangen bundeltje 90 stuks.
- Nieuwe Bijbelvertaling (wat in Ommen al gebruikt wordt)

Nu overweegt de synode om weer deputaten aan te stellen, om wéér 120 nieuwe gezangen uit te zoeken. Ook komt er weer een nieuw belijdenisformulier... sorry mensen *zucht* moet dat nou zo snel... dus ja, die bezwaarden hebben daarin wel een punt. Al klopt er van hun argumentatie inhoudelijk niks.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Jelle

Bericht door Jelle »

Als ik het zo lees dan heb je wel een tas nodig om al je psalmboeken en noem maar op, om mee te nemen naar de kerk.

Ik behoef maar een Bijbel, waarin ook de 150 Psalmen stan mee te nemen.
Wel heel makkelijk, en geen gesjouw met meerdere boeken.
Toch!!!!
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik zo kritiek moet hebben op mijn kerkgemeenschap. En waar gaat het over. Een praktische invulling. Maar ja, ik had ook liever één bundel waar alles in stond. Met of zonder gezangen, dat laat ik maar even in het midden.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Unionist

Bericht door Unionist »

Toch vind ik dat de bezwaarden erg grote woorden gebruiken. Natuurlijk is het wennen om een andere psalmberijming te gaan gebruiken of wat liederen te zingen die iedereen thuis ook al zong. Natuurlijk gaan bepaalde groepen daarin erg ver. Maar om nou met termen als "valse kerk" te gaan strooien...

Ik heb hieronder vaak de term "hellend vlak" gezien. Volgens mij is dit leven continu een hellend vlak. Ter linker- en ter rechterzijde. Dus denk niet dat we iets oplossen door steeds verder naar rechts te gaan. Dat zie ik ook gebeuren, met alle gevolgen van dien.

De weg naar het leven is een smalle, als God ons niet vasthoudt, vallen we, hetzij naar links, hetzij naar rechts.

Laten we daarom bidden, ten eerste voor onszelf, maar ook voor de kerken waarin we participeren.

Heer, leer mij uw wil,
zodat ik U steeds dienen kan
en elke dag mag leven
door de kracht van uw liefde.

Dan kunnen er verschillen van inzicht zijn over liedkeuze, invulling van het 4e gebod, kleding. Maar dan doet de Geest ons elkaar verstaan.

En MichelTV, wat vind je van die predikant uit Haarlem, die het Christocentrisch preken weer ontdekt heeft? Van die gepensioneerde ND-redacteur die de werken der puriteinen verslindt en daarover publiceert? Is dat niet "kijken naar rechts"?
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door MichelTV
Kaw, heb jij ds. A.N. Hendriks wel eens gehoord? Dat is dus een emeritus predikant, maar elke keer als hij komt preken (wat hij dus nog af en toe wel doet), waarschuwt hij voor de dingen die jij ook noemt.

Verder weet ik eigenlijk van geen dominees die zich ook zo duidelijk uitspreken. Wie bedoel jij zo al, of noem je liever geen namen?
Ds. de Wolf op Urk bijvoorbeeld. (Op OSW liever geen namen van ds'sen noemen. Maar ik vind dat dit wel kan, want ik breng hem in positief verband.) Hij heeft met nog wat andere dominees een open brief volgens mij gemaakt. En die staat ergens op internet.
http://www.gereformeerdblijven.nl

Bevat behalve hun manifest ook nog een heleboel artilkelen die deze predikanten hebben geschreven, over zondagsrust, de schepping, De Geest en nog andere.
Atze
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Toch vind ik dat de bezwaarden erg grote woorden gebruiken. Natuurlijk is het wennen om een andere psalmberijming te gaan gebruiken of wat liederen te zingen die iedereen thuis ook al zong. Natuurlijk gaan bepaalde groepen daarin erg ver. Maar om nou met termen als "valse kerk" te gaan strooien...
Als dat gedaan zou worden, zou het inderdaad erg zijn, maar wat is het geval? De term 'valse kerk' is (naar mijn weten) nog nooit gebruikt door iemand van de nieuwe vrijgemaakten. Predikaten die ik wel heb gehoord zijn: 'steeds meer kenmerken van de valse kerk vertonend' en 'pluralistische kerk'. Dat daar dan van gemaakt wordt: 'ze noemen ons valse kerk!' is m.i. niets anders dan karikaturisatie (bestaat dat woord? :)).
Ik heb hieronder vaak de term "hellend vlak" gezien. Volgens mij is dit leven continu een hellend vlak. Ter linker- en ter rechterzijde. Dus denk niet dat we iets oplossen door steeds verder naar rechts te gaan. Dat zie ik ook gebeuren, met alle gevolgen van dien.

De weg naar het leven is een smalle, als God ons niet vasthoudt, vallen we, hetzij naar links, hetzij naar rechts.
Nou ja, ik begon zelf over het 'naar rechts kijken', maar ik bedoel eigenlijk daarmee dat de GKV steeds minder verwantschap hebben met de kerken van de achterban van deze site. En dat betreur ik ten zeerste.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik dat 'rechts' noem..? :)
Laten we daarom bidden, ten eerste voor onszelf, maar ook voor de kerken waarin we participeren.

Heer, leer mij uw wil,
zodat ik U steeds dienen kan
en elke dag mag leven
door de kracht van uw liefde.

Dan kunnen er verschillen van inzicht zijn over liedkeuze, invulling van het 4e gebod, kleding. Maar dan doet de Geest ons elkaar verstaan.
Even onafhankelijk van welke invulling van het 4e gebod juist is, maar het is toch zeer belangrijk om daar duidelijk over te zijn? We dienen toch te onderzoeken van de Here hierin van ons vraagt?
Verder wat die liederen betreft, het is niet zozeer de hoeveelheid die mij tegen de borst stuit (zou tot op zekere hoogte ook geen reden moeten zijn), maar wel dat allerlei liederen waarover pakweg 30 jaar geleden werd gezegd: 'dat zingen we niet, dat zit vol dwaling', nu wél ingevoerd worden!
En MichelTV, wat vind je van die predikant uit Haarlem, die het Christocentrisch preken weer ontdekt heeft?
Ik kan hier niets over zeggen, omdat ik zijn boeken niet gelezen heb, noch een preek van hem heb gehoord. Natuurlijk heb ik wel wat 'van horen zeggen' gehoord, maar ik kan er zelf niets van zeggen.
Van die gepensioneerde ND-redacteur die de werken der puriteinen verslindt en daarover publiceert? Is dat niet "kijken naar rechts"?
Daar had ik nog niet van gehoord, maar ja, er zijn toch altijd wel individuen die er uit springen? De koers die die de kerken als geheel maken ziet er wel wat anders uit.
Oorspronkelijk gepost door marsm104
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik zo kritiek moet hebben op mijn kerkgemeenschap. En waar gaat het over. Een praktische invulling. Maar ja, ik had ook liever één bundel waar alles in stond. Met of zonder gezangen, dat laat ik maar even in het midden.
Tja, bij mij voelt het ook vreemd aan. Vooral ook omdat ik in deze kerken tot geloof ben gekomen en gedoopt. Dat maakt het allemaal zo dubbel...
Marnix

Bericht door Marnix »

Jelle schreef:Als ik het zo lees dan heb je wel een tas nodig om al je psalmboeken en noem maar op, om mee te nemen naar de kerk.

Toch!!!!
Hehe... daar hebben we de beamer voor uitgevonden ;)

Maar even zonder dollen, ik ben wel heel blij met de nieuwe gezangen... en sjouw dan naast mijn psalmboek het liedboek en een klein bundeltje met 90 gezangen mee, maar doe dat graag. De nieuwe liederen zijn later geschreven dan de psalmen, die voor Jezus geboorte, leven, lijden, sterven en opstanding en voor pinksteren geschreven zijn. Als David nu had geleef had hij er volgens mij gelijk een heleboel psalmen bij geschreven. David roept trouwens in die psalmen ons ook op om nieuwe liederen voor God te maken en te zingen, en ook de apostel Paulus moedigt dit aan. Het zingen van nieuwe liederen in de kerk is dus, als ze bijbelgetrouw zijn, niet verkeerd, maar juist heel bijbels. En er zitten prachtige, bijbelse liederen in de nieuwe selecties. Als we die liederen hebben, dan vind ik dat we daar ook zeker gebruik van mogen maken, daarom vind ik het als vrijgemaakte ook absoluut niet erg dat de synode het plan heeft om regelmatig liederen te toetsen en nieuwe liederen goed te keuren. Ook met die liederen, die in mijn ogen de psalmen aanvullen door te zingen over wat Jezus deed voor ons en ons door zijn apostelen leert in het nieuwe testament en ook in de profeten (want die zijn ook van na de psalmen) kunnen we God loven en dienen.

Waar ik overigens moeite mee heb met de nieuwe vrijmaking is de vergelijking die ze nu trekken met de tijd van Elia, waarin God 7000 had bewaard die hun knieen niet bogen voor de Baal en dat dus op de nieuwe vrijmaking betrekken... alsof ze de enige christenen zijn die over zijn gebleven. De GKV is al een poos geleden van het "enige ware kerk-idee afgestapt" (weer zo'n voorbeeld van iets waar men vroeger helemaal achter stond maar nu wel in veranderd zijn). Helaas lijkt het er wat op dat bevindelijk en progressief elkaar mooi in balans hielden, maar die balans er nu niet meer is. De nieuwe vrijgemaakten verrechtsen nu enorm en veranderen meer dan wat ze in de akte van vrijmaking aan hadden gegeven om te willen veranderen.... de GKV moet uitkijken dat ze niet met het idee bevrijd te zijn van conservatief gedachtengoed, alles nu maar zomaar kunnen veranderen. Veranderingen zijn in mijn ogen niet verkeerd, als het om vormen gaat.... maar de inhoud moet blijven zoals die is: Gereformeerd.
Laatst gewijzigd door Marnix op 05 okt 2005, 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Marnix schreef:
Jelle schreef:Als ik het zo lees dan heb je wel een tas nodig om al je psalmboeken en noem maar op, om mee te nemen naar de kerk.

Toch!!!!
Hehe... daar hebben we de beamer voor uitgevonden ;)

Maar even zonder dollen, ik ben wel heel blij met de nieuwe gezangen... en sjouw dan naast mijn psalmboek het liedboek en een klein bundeltje met 90 gezangen mee, maar doe dat graag. De nieuwe liederen zijn later geschreven dan de psalmen, die voor Jezus geboorte, leven, lijden, sterven en opstanding en voor pinksteren geschreven zijn. Als David nu had geleef had hij er volgens mij gelijk een heleboel psalmen bij geschreven. David roept trouwens in die psalmen ons ook op om nieuwe liederen voor God te maken en te zingen, en ook de apostel Paulus moedigt dit aan. Het zingen van nieuwe liederen in de kerk is dus, als ze bijbelgetrouw zijn, niet verkeerd, maar juist heel bijbels. En er zitten prachtige, bijbelse liederen in de nieuwe selecties. Als we die liederen hebben, dan vind ik dat we daar ook zeker gebruik van mogen maken, daarom vind ik het als vrijgemaakte ook absoluut niet erg dat de synode het plan heeft om regelmatig liederen te toetsen en nieuwe liederen goed te keuren. Ook met die liederen, die in mijn ogen de psalmen aanvullen door te zingen over wat Jezus deed voor ons en ons door zijn apostelen leert in het nieuwe testament en ook in de profeten (want die zijn ook van na de psalmen) kunnen we God loven en dienen.
Even onafhankelijk van welke invulling van het 4e gebod juist is, maar het is toch zeer belangrijk om daar duidelijk over te zijn? We dienen toch te onderzoeken van de Here hierin van ons vraagt?
Verder wat die liederen betreft, het is niet zozeer de hoeveelheid die mij tegen de borst stuit (zou tot op zekere hoogte ook geen reden moeten zijn), maar wel dat allerlei liederen waarover pakweg 30 jaar geleden werd gezegd: 'dat zingen we niet, dat zit vol dwaling', nu wél ingevoerd worden!
Tja, maar is dat omdat die liederen niet bijbels zijn of heeft het ook met traditie te maken. Iets minder dan 500 jaar geleden was er ene Calvijn die fel tegen muziekinstrumenten in de kerkdienst was omdat en later voert men het gewoon in... Vroeger mocht je als GG-er niet internetten maar in heel veel GG's is het tegenwoordig wel geaccepteerd als je er verantwoordelijk mee omgaat... dit forum bewijst dat! En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen... Heeft het te maken met wat bijbels is of niet, of vooral met moeite met veranderingen? :)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Daarom heb ik ook afgeleerd om te kijken naar de vorm. De achterliggende gedachte en de invulling die het in een leven heeft is veel belangerijker. Zo was ik eens per ongeluk in een jeugddienst verzeilt geraakt, met mijn GG vriendin. Drumstel voorin. Keyboard en elektrische gitaar er bij. En ja, tuurlijk allemaal opwekkingsliederen. Nou, we zongen driftig mee en ik ontken niet dat ik er van genoot, totdat ik een groep jeugd discobewegingen zag maken op de muziek. Ze stonden er op te dansen.
Nou, dan vergaat mij de lust om verder te zingen en is voor mijn gevoel weer pijnlijk duidelijk dat het niet om de inhoud gaat van de opwekking die fantastisch is wanneer je deze in geloof kunt zingen, maar om de vorm dat lekker klinkt en swingt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Een beetje dubbel vind ik het wel:

-We hebben een sterke voorkeur voor Oud-Testamentisch zingen
-Maar het mag ook weer niet té Oud-Testamentisch zijn. Kijk eens naar de volgende tekst:

Exodus 15:20 En Mirjam, de profetes, Aarons zuster, nam een trommel in haar hand; en al de vrouwen gingen uit, haar na, met trommelen en met reien.

Nou weet ik het ook niet meer.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zaterdagavond dansen in de disco en zondag verder in de kerk.

Indien het dansen was van vreugde om de ontvangen genade/verlossing, zoals in de bijbel? Is dat zo? Dan zeg ik niets...
Unionist

Bericht door Unionist »

Dan had je dat eigenlijk toen moeten vragen, Kaw, want je spreekt er wel een oordeel over uit.

En weet jij hoe oprecht de Israëlieten bij Mirjam waren? Even later liepen ze weer te mopperen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:Dan had je dat eigenlijk toen moeten vragen, Kaw, want je spreekt er wel een oordeel over uit.
Hoe herkent men de boom? Weet gij niet dat vriendschap met de wereld vijandschap is met God? Indien je uitgaansgedrag uiting geeft van een liefde voor de wereld, dan kun je niet oprecht blij daar dansen in de kerk. Die twee dingen zijn een vijand van elkaar en ik weet dat uit bevinding. Dat is mijn stelling.
Unionist schreef:En weet jij hoe oprecht de Israëlieten bij Mirjam waren? Even later liepen ze weer te mopperen.
Ook Gods volk loopt wel eens te mopperen. Het vlees waar je al je levensdagen niet vanaf komt. Ik denk dat ik ook gemopperd zou hebben in de woestijn. Het vergt een groot geloof om door de woestijn het land Kanaan te zien wanneer je voor je idee om komt van de dorst en honger.
Marnix

Bericht door Marnix »

Een paar opmerkingen:

1. Inderdaad, waarom dansten ze?

2. Als ze dansten, puur omdat het lekker swingt, snap ik nog niet waarom je aangeeft dat de lust om te zingen je verging. Je bent God daar aan het prijzen, je ziet er een paar jongeren staan die misschien helemaal niet zoveel met het geloof hebben, die er mee zijn opgegroeid maar voor wie het niet leeft, de God eigenlijk niet echt goed kennen.... die allicht op zo'n avond komen omdat het wel lekker swingend is en daar voor komen. Toch is het mooi dat ze er zijn, want er wordt ook verteld over God en daar over Hem leren.

Vergeet niet dat jeugdkerken in het leven zijn geroepen om christelijke jongeren een aanvulling te geven, maar vooral ook omdat jongeren vaak in de kerk in een sleur komen en zich neit aangesproken voelen. Er komen veel jongeren die nog niet zo serieus over het geloof hebben nagedacht, die er puur voor de vorm heen gaan, er komen jongeren die helemaal niet meer naar de kerk gaan etc. Als die mensen daar zijn en niet met hun hart God aanbidden, maar een beetje meezingen en swingen, moet dat jou dan je lust om God te prijzen ontnemen? Ik zie niet helemaal in waarom :) Overigens zitten er in de kerk ook genoeg mensen die voor de vorm aanwezig zijn en uit automatisme meezingen, alleen dan zie je dat niet aan ze :)

Even als kanttekening, deze post is puur als informatief bedoeld, een beetje achtergrondinformatie over jeugdkerken, om zo een beter beeld te geven over voor wie het is, en wat voor mensen er veel komen. Het is absoluut niet mijn bedoeling om jeugdkerken te gaan promoten. We dwalen overigens wel een beetje van het topic af :)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:1. Inderdaad, waarom dansten ze?
Hoe groot acht jij de kans dat dit gedaan is uit pure vreugde om het evangelie? Ik ken die jongeren en het zijn geen mensen die iets laten zien van een diep geloofsleven.
Wat is het dan? Voor de fun? Ter irritatie van de bekrompen zielen die zich daar aan irriteren?
Marnix schreef:2. Als ze dansten, puur omdat het lekker swingt, snap ik nog niet waarom je aangeeft dat de lust om te zingen je verging. Je bent God daar aan het prijzen, je ziet er een paar jongeren staan die misschien helemaal niet zoveel met het geloof hebben, die er mee zijn opgegroeid maar voor wie het niet leeft, de God eigenlijk niet echt goed kennen.... die allicht op zo'n avond komen omdat het wel lekker swingend is en daar voor komen. Toch is het mooi dat ze er zijn, want er wordt ook verteld over God en daar over Hem leren.
Was het maar zo dat ze wat konden leren, maar het enigste wat hun verteld wordt is dat alles wel goed zit, want ze zijn kinderen van God. Dat was nu ook precies de boodschap van de dominee. Don't worry, be happy. Dit was letterlijk de titel van de preek. Want jou kan niets meer gebeuren, want jij bent kind van God en het ergste is dat je dood gaat, maar dan ga je naar de hemel.
Marnix schreef:Vergeet niet dat jeugdkerken in het leven zijn geroepen om christelijke jongeren een aanvulling te geven, maar vooral ook omdat jongeren vaak in de kerk in een sleur komen en zich neit aangesproken voelen. Er komen veel jongeren die nog niet zo serieus over het geloof hebben nagedacht, die er puur voor de vorm heen gaan, er komen jongeren die helemaal niet meer naar de kerk gaan etc. Als die mensen daar zijn en niet met hun hart God aanbidden, maar een beetje meezingen en swingen, moet dat jou dan je lust om God te prijzen ontnemen? Ik zie niet helemaal in waarom :) Overigens zitten er in de kerk ook genoeg mensen die voor de vorm aanwezig zijn en uit automatisme meezingen, alleen dan zie je dat niet aan ze :)
Die jongeren waren zelf de organisators van de jeugddienst en gewoonweg ontevreden over de saaie bedoening van de gewone dienst, dat overigens ook al voor de jeugd aangepast is met een verkorte eenvoudige preek en bijna geen psalmen, maar allerhande liederen. Deze jeugddienst was ook geen aanvulling van de gewone dienst, maar een vervanger. En om dan de toch al gefrustreerde kerkganger die daar niet zoveel mee heeft te ergeren met een "coole" preek en dansen onder begeleiding van een wel erg overdreven distorted elektrische gitaar en nogal aanwezige drummer.

FF extreem gezegt kan dan de gayparade ook. Tis toch om meer begrip voor homo's te krijgen? En ja, dan zijn er wat mensen die zich er aan stoten. Zo is het ook met deze jeugddiensten. Dezelfde jeugd, minder ouderen en geen inhoud. En nee, geen jeugd die anders niet in de kerk zit en ook geen evangelisatie, want het evangelie hoor je ook niet.
Opbouw:
Opwekkingsliederen zingen.
Praatje dat alles goed is en goed gaat.
Opwekkingsliederen zingen.

Nou, das niet mijn idee van eredienst.
Plaats reactie