Zondagsinvulling??

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Eerlij gezegd herken ik die strijd van Rens niet. Als het tenminste gaat om de zondagsinvulling. Maar ik heb weer op heel andere gebieden strijd. Die Rens misschien niet herkend. Ik denk dat iedereen zijn eigen strijd heeft, de duivel weet precies waar onze zwakke plekken zijn en maakt daar gebruik van. En iedereen heeft weer een andere zwakke plek. Bij mij is dat mijn gevoeligheid voor depressie en een angststoornis op sociaal gebied, bij een ander is het dwangmatig handelen, bij een ander een jeugdtrauma enz.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

Zijn wij niet allen strijders in de Militia Christi.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:... of met de auto, waarbij je vaak parkeergeld kwijt bent. In beide gevallen moet er iemand voor je werken.
Ik begrijp je punt, maar dit is een slecht voorbeeld. Nagenoeg de meeste parkeergarages en -terreinen in Nederland werken automatisch.
In de meeste binnensteden heb je zowel parkeergarages als "gewone" betaalde plaatsen. Voor die laatste lopen er wel degelijk controleurs rond (ik spreek uit ervaring :| ). Maar goed, je hebt gelijk dat het punt van een mannetje dat voor je moet werken eigenlijk niet zo relevant is. Een belangrijker punt is dat je bij het kopen van een parkeerkaartje net zo hard meedoet aan een economische activiteit als bij het kopen van een trein- of buskaartje. Geen principieel verschil dus.

Aanvulling: vergis je ook niet in het beveiligingspersoneel dat je bijvoorbeeld in Rotterdam regelmatig aantreft in en rond parkeergarages. Die houden in zekere zin ook jouw bolide in de gaten. Het automatische beperkt dan toch echt alleen tot het openen van de slagboom en het kopen van het kaartje.
Laatst gewijzigd door Josephus op 18 apr 2007, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:Eerlij gezegd herken ik die strijd van Rens niet. Als het tenminste gaat om de zondagsinvulling. Maar ik heb weer op heel andere gebieden strijd. Die Rens misschien niet herkend. Ik denk dat iedereen zijn eigen strijd heeft, de duivel weet precies waar onze zwakke plekken zijn en maakt daar gebruik van. En iedereen heeft weer een andere zwakke plek. Bij mij is dat mijn gevoeligheid voor depressie en een angststoornis op sociaal gebied, bij een ander is het dwangmatig handelen, bij een ander een jeugdtrauma enz.
Maar daarom schreef ik ook: niet alléén door de week, maar OOK en (soms) JUIST op zondag. Dus de strijd die je ook hebt door de week heen....................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:... of met de auto, waarbij je vaak parkeergeld kwijt bent. In beide gevallen moet er iemand voor je werken.
Ik begrijp je punt, maar dit is een slecht voorbeeld. Nagenoeg de meeste parkeergarages en -terreinen in Nederland werken automatisch.
In de meeste binnensteden heb je zowel parkeergarages als "gewone" betaalde plaatsen. Voor die laatste lopen er wel degelijk controleurs rond (ik spreek uit ervaring :| ). Maar goed, je hebt gelijk dat het punt van een mannetje dat voor je moet werken eigenlijk niet zo relevant is. Een belangrijker punt is dat je bij het kopen van een parkeerkaartje net zo hard meedoet aan een economische activiteit als bij het kopen van een trein- of buskaartje. Geen principieel verschil dus.
Tja en wat te denken van de elektriciteit, het gas, de benzine die in je auto zit. Ook daarvoor werken heel wat mensen op zondag.
Nog iets waar wij mee te maken hebben: de veerpont. Gebruik je die op zondag? Voordat wij het in Groot Ammers kwamen wonden, leek ons dat heel verkeerd. Nu hebben we gemerkt dat het een onderdeel is geworden van het leven nou ja, meer van het wegenstelsel. Het gaan met de pont, ook op zondag is voor ons heel gewoon (geworden) Maar ja, als je 3x per jaar op zo'n ding staat, kijk je er denk ik toch wel anders tegen aan.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

JolandaOudshoorn schreef:. Bij mij is dat mijn gevoeligheid voor depressie en een angststoornis op sociaal gebied, , bij een ander een jeugdtrauma enz.
Die herken ik allemaal, om maar even off-topic te gaan.

Maar de strijd die Rens voert ken ik óók. Hoe vaak probeert de satan ons van de Heere weg te trekken en vaak trappen we er in. Ik tenminste wel, en ik denk van velen met mij! Het leven op aarde betekent voor al God's kinderen een strijd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

JolandaOudshoorn schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Tja en wat te denken van de elektriciteit, het gas, de benzine die in je auto zit. Ook daarvoor werken heel wat mensen op zondag.
Nog iets waar wij mee te maken hebben: de veerpont. Gebruik je die op zondag? Voordat wij het in Groot Ammers kwamen wonden, leek ons dat heel verkeerd. Nu hebben we gemerkt dat het een onderdeel is geworden van het leven nou ja, meer van het wegenstelsel. Het gaan met de pont, ook op zondag is voor ons heel gewoon (geworden) Maar ja, als je 3x per jaar op zo'n ding staat, kijk je er denk ik toch wel anders tegen aan.
De pont kun je in Groot Armoede toch wel mishouden?
Blijf je toch gewoon lekker in de Alblasserwaard?
Je hoeft toch niet maar Schoonhoven?
JolandaOudshoorn

Breekijzertje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef: Ik begrijp je punt, maar dit is een slecht voorbeeld. Nagenoeg de meeste parkeergarages en -terreinen in Nederland werken automatisch.
De pont kun je in Groot Armoede toch wel mishouden?
Maar soms wel naar Montfoort. Genieten van het carnaval :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Josephus

Bericht door Josephus »

Breekijzertje schreef:De pont kun je in Groot Armoede toch wel mishouden?
Dat hoeven we toch niet voor een ander te bepalen? Als je daar nu familie hebt wonen of een eredienst wil bezoeken of whatever? Je kunt inderdaad ook omrijden, maar dan ben je minstens een zelfde bedrag aan benzine kwijt. Dat noem ik gewoon jezelf voor de gek houden.
JolandaOudshoorn

Josephus schreef:
Breekijzertje schreef:De pont kun je in Groot Armoede toch wel mishouden?
Dat hoeven we toch niet voor een ander te bepalen? Als je daar nu familie hebt wonen of een eredienst wil bezoeken of whatever? Je kunt inderdaad ook omrijden, maar dan ben je minstens een zelfde bedrag aan benzine kwijt. Dat noem ik gewoon jezelf voor de gek houden.
Precies, dat is ook de redenering hier.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Josephus schreef:Maar om toch nog even concreet te zijn: ik zie niet in waarom ik op zondag niet op mijn skeelers in een natuurgebied zou mogen rondrijden. Ik kom daar misschien wel veel meer tot rust en dichter bij God, dan wanneer ik de halve middag bewusteloos op mijn bed ga liggen.
Juist. Dat bedoel ik. De rustdag is niet bedoeld om niks te doen... maar om niet te werken. Op de bank hangen en op bed liggen mag wel? :) Wat doet iedereen hier eigenlijk de hele zondag dan? Ik ben niet zo van krantje lezen, puzzeltje maken... :)
Niet mee eens.

De zondag is inderdaad niet voor op de bank te hangen, krantje lezen, puzzeltje maken, etc. Dat ben ik met je eens.
Onderbouwing? Volgens mij is de zondag om God te dienen EN om te rusten van ons werk. Redeneer je nu niet iets teveel vanuit wat mensen er van gemaakt hebben? God rustte op de zevende dag van zijn werk en dat mogen wij ook doen.
Maar ook niet om te sporten, te spelen, enz. De rustdag is niet primair voor de lichamelijke rust/ontspanning, maar voor de geestelijke.
We vinden God of de rust niet in de natuur noch in ontspanning, maar door de werking van Zijn Geest in Christus.
Dat vind ik op zondag ook... en dan heb ik daarnaast ook nog vrije tijd waarin ik mag ontspannen... door mountainbiken of hardlopen, een wandeling, op visite bij mijn ouders etc. Ik mis iedere onderbouwing. Zelfs al is het primair, waar ik me wel in kan vinden, want zonder die dienst aan God is de rustdag leeg en zonder andere vormen van ontspanning niet, daarom is er toch genoeg ruimte voor die niet primaire zaken?

maar goed, ik begrijp dat je daar ook geen moeite mee hebt, met mountaibiken enzo?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Volgens mij is de zondag om God te dienen EN om te rusten van ons werk.
Klopt. Maar God dienen doe je niet door op de bank te hangen of te sporten.
Marnix schreef:maar goed, ik begrijp dat je daar ook geen moeite mee hebt, met mountaibiken enzo?
Nee, zeker heb ik geen moeite met mountainbiken.
Zelfs niet op zondag, maar dan wel als hulpmiddel om bijvoorbeeld bij de kerk te komen en niet als doel op zich.
Want inzonderheid op de rustdag mogen we stilstaan bij een ander Doel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef: Klopt. Maar God dienen doe je niet door op de bank te hangen of te sporten.
Ik durf me dat nog af te vragen... dienen we God niet door de genieten door al het mooie wat Hij geeft? De natuur, een gezond lichaam in mijn geval, het weer, een fiets? Ik kan God na afloop er voor danken, is dat ook geen dienst van Hem?

En zelfs al zou je geen gelijk hebben, dan nog. We hoeven niet 24/7 in de kerk te zitten, te zingen, te lezen en te luisteren. We mogen genieten en van die vrijheid maak ik gebruik. Maar een christen dient God ook in zijn dagelijks leven, door wat hij/zij doet.
Nee, zeker heb ik geen moeite met mountainbiken.
Zelfs niet op zondag, maar dan wel als hulpmiddel om bijvoorbeeld bij de kerk te komen en niet als doel op zich.
Want inzonderheid op de rustdag mogen we stilstaan bij een ander Doel.
Ik doe het ook zonder de kerk als doel. Gewoon om te ontspannen en te genieten. Net zo goed als jij niet de hele zondag zo invult door ieder moment te denken aan het Doel... Zo doe ik dat ook niet ieder moment van de dag, maar ik maak er wel tijd voor vrij, de 2 kerkdiensten, en ook daarbuiten. En daarnaast mountainbike ik soms heerlijk een stukje in Gods mooie natuur. Tja, je mag er van mij moeite mee hebben, maar daar kan ik niks aan doen dan, sorry.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tja, je mag er van mij moeite mee hebben, maar daar kan ik niks aan doen dan, sorry.
Ofschoon je het manhaftig probeert...
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Tja, je mag er van mij moeite mee hebben, maar daar kan ik niks aan doen dan, sorry.
Ofschoon je het manhaftig probeert...
:mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie