Bij mooi weer lekker wandelen of fietsen!Christiaan schreef:Wat doet u jij op zondag zo al naast naar de kerk gaan??
Preken lezen, of wandelen of misschien wel iets heel anders;
ik ben benieuwt.
Bij vrienden/kennissen/famillie langs.
Bij mooi weer lekker wandelen of fietsen!Christiaan schreef:Wat doet u jij op zondag zo al naast naar de kerk gaan??
Preken lezen, of wandelen of misschien wel iets heel anders;
ik ben benieuwt.
In C, grote terts...........(Christus' toon dus.............)jvdg schreef:
Welke toon stel jij dan voor?
http://www.reformed.org/master/index.ht ... nstitutes/Fourth Commandment.
Remember the Sabbath day to keep it holy. Six days shalt thou labour and do all thy work: but the seventh day is the sabbath of the Lord thy God. In it thou shalt not do any work, &c.
28.
The purport of the commandment is, that being dead to our own affections and works, we meditate on the kingdom of God, and in order to such meditation, have recourse to the means which he has appointed. But as this commandment stands in peculiar circumstances apart from the others, the mode of exposition must be somewhat different. Early Christian writers are wont to call it typical, as containing the external observance of a day which was abolished with the other types on the advent of Christ. This is indeed true; but it leaves the half of the matter untouched. Wherefore, we must look deeper for our exposition, and attend to three cases in which it appears to me that the observance of this commandment consists. First, under the rest of the seventh days the divine Lawgiver meant to furnish the people of Israel with a type of the spiritual rest by which believers were to cease from their own works, and allow God to work in them. Secondly he meant that there should be a stated day on which they should assemble to hear the Law, and perform religious rites, or which, at least, they should specially employ in meditating on his works, and be thereby trained to piety. Thirdly, he meant that servants, and those who lived under the authority of others, should be indulged with a day of rest, and thus have some intermission from labour.
Rens, ik geloof dat de gemiddelde refoforummer het niet anders voelt, maar het niet zo helder durft uit te drukken.Rens schreef:Ik voel me, JUIST op zondag, een wolf in schaapskleding, een Farizeër, hypocriet en nog zo wat.
Want de "oude mens", de Rens van het revolutinaire CPN/SP-gebeuren, de wereld-omarmer, is nog stééds niet dood in mij. Die draak met zijn 7 koppen steekt telkenmale zijn monsterachtige koppen in mij omhoog.
Dan, juist op zondag, lijken mij zoveel zaken banaal, niet de moeite waardc om over na te denken, al wat een écht kerkmens, Godskind, afwijst maar somber-aan vindt........die mens die gewoon zijn eigen wil wil volgen, maar NIET die van de Vader, die mens steekt juist op zondag de kop op.
Ook nu, nu ik dit zit te typen, hoor en voel ik iets van: doe ff normaal man, maak je niet zo druk over al dat gedoe hier.....doe wat je lekker ze'lf wil.
En tóch, tóch mag ik er niet aan toegeven, wil ik er niet aan toegeven, en het is zo'n zwaar gevecht telkensweer....
Maar op zondag op verjaarsvisite gaan?? nee...dat nou nét weer niet..................
Heb ik er innerlijk iets op tegen om op zondag een patatje te halen? nee, niet echt nee.............maar kán en mág het dan ook? nee, dat weet ik ook wel, maar ik vóél het niet als zodanig...
Die wolf, die onder mijn schaapskleren huist, die voert nog stééds de boventoon..............
En tóch zal die wolf ééns ten onder gaan, dat wéét ik, dat vóél ik, maar het ménselijke gevecht is zo zwaar......................en als God me daar niet in zou steunen zou ik het zéker niet kunnen, want slechts God kan de wolf in mij doden..........
Ik bedoel maar.............we praten wel zo makkelijk over wel of niet op zondag dit of dat gaan doen of juist niet, maar.............wat vóél je er zélf bij, welk gevecht voer je met jezelf, niet alleen door de week, maar JUIST op zondag???????
Als een ander dat meent, is het voor hem niet goed, en moet hij het niet doen. Hij zou immers in gewetensnood komen als hij het wel zou doen. Het enige wat hij niet moet doen is het anderen als wet gaan opleggen en hen daarop beoordelen. Daarover staan in de Bijbel wel genoeg voorbeelden van Godsgeleerden die ook allerlei wetten voor de rustdag hadden gemaakt. Maar een x aantal kilometer lopen, geen aren plukken, geen matrassen sjouwen etc. Aangezien Christus heer van de sabbat is, en de Bijbel mij leert dat niemand me moet veroordelen inzake feestdagen, nieuwe maan en sabbat, laat ik me de vrijheid die God geeft me niet ontnemen.jvdg schreef:Als het jou niet past heb je Calvijn inderdaad niet nodig.Marnix schreef:Nee hoor, daar heb ik Calvijn niet voor nodig, mijn ongaan met de zondag hoeft in zijn ogen niet welgevallig te zijn. Ik vind het gewoon leuk dat ik op dit punt met een van de eerste reformatoren op een lijn zitjvdg schreef:Oké, maar als ik jouw reactie lees, denk ik toch dat je jouw gedrag rechtvaardigt met het (vermoedelijke) gedrag van Calvijn.Marnix schreef: Nou, het schijnt wel vrij aannemelijk te zijn. Dat sommigen graag willen dat het geen feit is en dat zijn gaan geloven, dat kan ik niet helpen.
Maar goed, de opmerking over Calvijn was dan ook met een knipoog. Al had hij niet geroeid op zondag, dan had ik het alsnog gedaan. Hij is inderdaad geen inspiratiebron (en ook geen transpiratiebron) op dit punt, dat was sarcastisch bedoeld
Zwak hoor.En zoals Calvijn hier op het forum vaker wortd aangehaal ter onderbouwing deed ik dat ook maar even
Toen het jou ter ore kwam dat Calvijn op zondag (scheen ) te roeien vond je dat wel aardig om jouw zondagsinvulling te onderbouwen.
Maar als er een andere Godgeleerde meent dat dit roeien niet goed is, dan wordt die Godgeleerde aan de kant geschoven.
Nee hoor, ik gaf al aan dat het stukje over Calvijn met een knipoog geschreven was. Ik heb Calvijn niet nodig om te rechtvaardigen dat ik wel eens mountainbike op zondag. God is het die rechtvaardigt, wie zal veroordelen?Ik proef uit dit alles dat je te hooi en te gras zaken verzamelt die jouw handelen op de zondag lijken te rechtvaardigen.
Ai. Dat is niet zo eenvoudig, zou een heel lang verhaal worden. Het is, vind ik, ook wel lastig als je kijkt naar het oude testament, maar daarbij ook naar het nieuwe testament. De wet heeft na Christus niet afgedaan, maar toch worden er wat opmerkelijke dingen gezegd over de sabbat. Ik laat mijn gedachten gewoon even de vrije loop en noem wat dingen die in me opkomen, en als ik dingen mis of vergeet hoor ik het graag. Ik begin met een paar Bijbelteksten. Eerst Romeinen 14:Ik zou wel eens wilen vernemen wat jouw standpunt is wanneer je de sabbathsheiliging vanuit de Tien Geboden explaneert.
En lees daarbij het onderhavige gebod letterlijk!
gelezen, en ik kan het aardig met hem vinden volgens mij.Bert Mulder schreef:Marnix, je moet Calvijn eens lezen. Hier in het engels dan:
http://www.reformed.org/master/index.ht ... nstitutes/Fourth Commandment.
Remember the Sabbath day to keep it holy. Six days shalt thou labour and do all thy work: but the seventh day is the sabbath of the Lord thy God. In it thou shalt not do any work, &c.
28.
The purport of the commandment is, that being dead to our own affections and works, we meditate on the kingdom of God, and in order to such meditation, have recourse to the means which he has appointed. But as this commandment stands in peculiar circumstances apart from the others, the mode of exposition must be somewhat different. Early Christian writers are wont to call it typical, as containing the external observance of a day which was abolished with the other types on the advent of Christ. This is indeed true; but it leaves the half of the matter untouched. Wherefore, we must look deeper for our exposition, and attend to three cases in which it appears to me that the observance of this commandment consists. First, under the rest of the seventh days the divine Lawgiver meant to furnish the people of Israel with a type of the spiritual rest by which believers were to cease from their own works, and allow God to work in them. Secondly he meant that there should be a stated day on which they should assemble to hear the Law, and perform religious rites, or which, at least, they should specially employ in meditating on his works, and be thereby trained to piety. Thirdly, he meant that servants, and those who lived under the authority of others, should be indulged with a day of rest, and thus have some intermission from labour.
Mooi verwoord. Toch vraag ik me af of de zondag niet minstens zo geschikt is voor verjaardagsvisite als andere dagen. Het is toch een dag dat je samen mag komen met broeders en zusters, en niet alleen maar in kerkverband. Ik heb al menig zondagavond met vrienden en vriendinnen uit mijn kerk en soms uit andere kerken doorgebracht, ook ivm verjaardagen. Regelmatig wordt er dan ook nagepraat over de diensten, gepraat over het geloof, en tegelijkertijd natuurlijk zijn er ook gesprekken over luchtiger zaken en is er gezelligheid, maar dat is niet verboden op de rustdag.Rens schreef:Ik voel me, JUIST op zondag, een wolf in schaapskleding, een Farizeër, hypocriet en nog zo wat.
Want de "oude mens", de Rens van het revolutinaire CPN/SP-gebeuren, de wereld-omarmer, is nog stééds niet dood in mij. Die draak met zijn 7 koppen steekt telkenmale zijn monsterachtige koppen in mij omhoog.
Dan, juist op zondag, lijken mij zoveel zaken banaal, niet de moeite waardc om over na te denken, al wat een écht kerkmens, Godskind, afwijst maar somber-aan vindt........die mens die gewoon zijn eigen wil wil volgen, maar NIET die van de Vader, die mens steekt juist op zondag de kop op.
Ook nu, nu ik dit zit te typen, hoor en voel ik iets van: doe ff normaal man, maak je niet zo druk over al dat gedoe hier.....doe wat je lekker ze'lf wil.
En tóch, tóch mag ik er niet aan toegeven, wil ik er niet aan toegeven, en het is zo'n zwaar gevecht telkensweer....
Maar op zondag op verjaarsvisite gaan?? nee...dat nou nét weer niet..................
Heb ik er innerlijk iets op tegen om op zondag een patatje te halen? nee, niet echt nee.............maar kán en mág het dan ook? nee, dat weet ik ook wel, maar ik vóél het niet als zodanig...
Die wolf, die onder mijn schaapskleren huist, die voert nog stééds de boventoon..............
En tóch zal die wolf ééns ten onder gaan, dat wéét ik, dat vóél ik, maar het ménselijke gevecht is zo zwaar......................en als God me daar niet in zou steunen zou ik het zéker niet kunnen, want slechts God kan de wolf in mij doden..........
Ik bedoel maar.............we praten wel zo makkelijk over wel of niet op zondag dit of dat gaan doen of juist niet, maar.............wat vóél je er zélf bij, welk gevecht voer je met jezelf, niet alleen door de week, maar JUIST op zondag???????
Wat ik in je brainstorm sessie een beetje mis is de invulling, zoals zondag 38 die schrijft.Marnix schreef:Tot zover mijn brainstormsessie, ik ben benieuwd naar reacties!
Ds. Spijkerboer schrijft daarover:Lucas schreef:1 Het geschiedde op een sabbat, dat Hij door korenvelden ging en zijn discipelen plukten aren en aten die, ze stuk wrijvende met hun handen. 2 Maar sommige van de Farizeeën zeiden: Waarom doet gij wat op sabbat niet mag? 3 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt gij dan ook dit niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? 4 Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en de toonbroden heeft genomen en ervan gegeten heeft en gegeven aan die met hem waren, waarvan niemand mag eten dan alleen de priesters? 5 En Hij zeide tot hen: De Zoon des mensen is heer over de sabbat.
David, de grote koning van Israël, ging vrij om met wat God had ingesteld. Op dezelfde manier is Jezus ook heer over de sabbat. In een oud handschrift van het evangelie wordt daaraan toegevoegd: "Toen Jezus op dezelfde dag iemand op de sabbat zag werken, zie Hij tegen hem: mens als je weet wat je doet ben je zalig; maar als je het niet weet ben je vervloekt en een overtreder van de wet." Dat is een prachtige uitleg van wat Jezus zegt: als je met een slecht geweten, en dan natuurlijk ook met allerlei verontschuldigingen tegenover jezelf, op de sabbat aan het werk bent is het mis, maar als je weet dat Jezus, die Gods vrijheid brengt, heer is over de sabbat, kun je, als je dat wilt, zonder je ergens zorgen over te maken op die dag aan het werk zijn. Dank zij Jezus leer je op de sabbat met een vrij geweten te leven.
En wat vind je zelf van het stukje van Ds SpijkerboerJosephus schreef:Ds. Spijkerboer schrijft daarover:Lucas schreef:1 Het geschiedde op een sabbat, dat Hij door korenvelden ging en zijn discipelen plukten aren en aten die, ze stuk wrijvende met hun handen. 2 Maar sommige van de Farizeeën zeiden: Waarom doet gij wat op sabbat niet mag? 3 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt gij dan ook dit niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? 4 Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en de toonbroden heeft genomen en ervan gegeten heeft en gegeven aan die met hem waren, waarvan niemand mag eten dan alleen de priesters? 5 En Hij zeide tot hen: De Zoon des mensen is heer over de sabbat.
David, de grote koning van Israël, ging vrij om met wat God had ingesteld. Op dezelfde manier is Jezus ook heer over de sabbat. In een oud handschrift van het evangelie wordt daaraan toegevoegd: "Toen Jezus op dezelfde dag iemand op de sabbat zag werken, zie Hij tegen hem: mens als je weet wat je doet ben je zalig; maar als je het niet weet ben je vervloekt en een overtreder van de wet." Dat is een prachtige uitleg van wat Jezus zegt: als je met een slecht geweten, en dan natuurlijk ook met allerlei verontschuldigingen tegenover jezelf, op de sabbat aan het werk bent is het mis, maar als je weet dat Jezus, die Gods vrijheid brengt, heer is over de sabbat, kun je, als je dat wilt, zonder je ergens zorgen over te maken op die dag aan het werk zijn. Dank zij Jezus leer je op de sabbat met een vrij geweten te leven.