Hier is de context van de Catechismus wel van belang denk ik. Waar ook in vr en antw. 98 op gewezen wordt is de beelden als boeken der leken. Hierbij gaat het wel degelijk om vervanging. Ondersteuning door gebruik te maken van bijvoorbeeld een foto of een simpele actie met wat water, maar ook door middel van drama kan heel goed wat toevoegen wat beter doordringt zonder deze toevoegingen. Ik noemde eerder al hoe Agabus te werk ging, maar je zou ook kunnen denken aan de Heere Jezus die om iets duidelijk te maken aan zijn discipelen een kind er bij roept.Zonderling schreef:Rekcor, Parsifal e.a.,rekcor schreef:Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.
De vraag in de catechismus is of de beelden mogen worden geduld = verdragen.
Het antwoord daarop is een duidelijk "nee". De Heidelbergse Catechismus zegt hier dus wel degelijk iets anders dan jij zegt.
De catechismus zegt duidelijk tegen de beelden "nee" en tegen de verkondiging des Woords "ja". Dus niet én ... én, of ondersteunend aan, van dat alles is in de Heidelbergse Catechismus niets te vinden.
Wat je verder noemt uit het OT, dat is zeker wel juist voor het OT, net als dat de ceremoniële wetten ook 'zichtbare' getuigenissen bevatten. Maar is onder het NT al dat 'zichtbare' niet vervangen door alléén de prediking van het Woord én de zichtbare tekenen van Doop en Avondmaal ? Moeten we dan wijzer zijn dan God en náást de door hemzelf ingestelde inzettingen nog 'ondersteuning' zoeken door middel van andere zichtbare voorstellingen waarvan in het NT niets te vinden is?
Dit in tegenstelling tot het zingen van psalmen waarvan we ook duidelijk in het NT het één en ander terugvinden.
M.vr.gr.,
Zonderling
Verder denk ik inderdaad dat we vrijheid hebben om hulpmiddelen te gebruiken die niet afdoen van de boodschap ook als ze in het NT niet genoemd worden. Dit heeft niets met "wijzer dan" te maken maar meer met vrijheid en inspelen op hoe de mensen om je heen en in de gemeente zijn.