het tweede gebod en drama
- JolandaOudshoorn
Even nav het crucifix het volgende:
Aan het kruis wordt de méns Jezus afgebeeld, zijnde de waaráchtige mens...........niet God de Zoon, omdat Hij ten tijde van de kruisiging als méns tot de diepten der diepten moest gaan en ál ónze vloekwaardige straffen moest doorstaan.
Ik vrees dat velen dit niet willen zien als dusdanig.
Aan het kruis wordt de méns Jezus afgebeeld, zijnde de waaráchtige mens...........niet God de Zoon, omdat Hij ten tijde van de kruisiging als méns tot de diepten der diepten moest gaan en ál ónze vloekwaardige straffen moest doorstaan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Maar Rens, juist omdat Hij rechtvaardig mens was èn Gods Zoon, ja ten diepste God Zelve, kon Hij de straf van de onwillige goddeloze mensen wegdragen, en Zijn bruid Gode, Zijn Vader, onbevlekt voorstellen.Rens schreef:Even nav het crucifix het volgende:
En daarmee de rechtvaardiging van Zijn uitverkoren volk, ook weer voor Zijn Vader (en Zichzelf), opeisen!
Laatst gewijzigd door jvdg op 03 apr 2007, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat maakt voor mij helemaal geen verschil. Zelfs als zou die crucifix niet aangebeden worden.Rens schreef:Even nav het crucifix het volgende:
Zolang het of, een afbeelding van God, of 1 der Goddelijke personen is, naar menselijke of Goddelijke natuur,
of zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening,
is het volgens het 2e gebod verboden.
Verder verbied het 1e gebod die goden die wij onszelf maken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
óf zou het ook kúnnen zijn: "verder verbied het 1e gebod die goden die wij VAN ONSZELF maken", want vaak gaan wijzélf op Zijn troon zitten................Bert Mulder schreef:
(sorry kon het ff niet laten om op die specifieke zin te reageren)
Moderatorbericht:
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is inderdaad vaak zoRens schreef:óf zou het ook kúnnen zijn: "verder verbied het 1e gebod die goden die wij VAN ONSZELF maken", want vaak gaan wijzélf op Zijn troon zitten................Bert Mulder schreef:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Meestal komen we daar pas achter bij het ontdekkende licht van God's geest. Want oh we willen het zo vaak beter weten hoe alles zou moeten gaan.Bert Mulder schreef:Dat is inderdaad vaak zoRens schreef:óf zou het ook kúnnen zijn: "verder verbied het 1e gebod die goden die wij VAN ONSZELF maken", want vaak gaan wijzélf op Zijn troon zitten................Bert Mulder schreef:
en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezienBert Mulder schreef:Dat maakt voor mij helemaal geen verschil. Zelfs als zou die crucifix niet aangebeden worden.Rens schreef:Even nav het crucifix het volgende:
Zolang het of, een afbeelding van God, of 1 der Goddelijke personen is, naar menselijke of Goddelijke natuur,
of zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening,
is het volgens het 2e gebod verboden.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
En ligt dan aan mij, of ligt dan aan jou, omdat je gewoon de Bijbel anders uit wil leggen dan die ooit uitgelegd is in de kerk van de reformatie?Marnix schreef:en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezien ;)
Je hebt zelf nog weinig onderbouwd. Je beweert dingen met een grote stelligheid. Maar ik zie nog steeds niet in waarom we het tweede gebod op de manier die je hier naar voren wilt brengen zou moeten lezen.Bert Mulder schreef:En ligt dan aan mij, of ligt dan aan jou, omdat je gewoon de Bijbel anders uit wil leggen dan die ooit uitgelegd is in de kerk van de reformatie?Marnix schreef:en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezien
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Is het niet eerder zo dat dengenen die allerlei nieuwigheidjes in de godsdienstoefening willen brengen eens moeten bewijzen waar God hun dat in Zijn Woord gebiedt?parsifal schreef:Je hebt zelf nog weinig onderbouwd. Je beweert dingen met een grote stelligheid. Maar ik zie nog steeds niet in waarom we het tweede gebod op de manier die je hier naar voren wilt brengen zou moeten lezen.Bert Mulder schreef:En ligt dan aan mij, of ligt dan aan jou, omdat je gewoon de Bijbel anders uit wil leggen dan die ooit uitgelegd is in de kerk van de reformatie?Marnix schreef:en zolang het gebruikt wordt in de godsdienstoefening. Dat gaat over die beelden die aanbeden worden... en over afbeeldingen van God. Van personen, wezens.... en is heel wat anders dan het uitbeelden van een boodschap. Ik heb nog steeds geen steekhoudende argumenten gezien ;)
Waarom is de kerkelijke situatie in Nederland zo slecht, dat zelfs op een refoforum van de bevindelijke kant, nota bene, onze vaderen vrij gelasterd mogen worden, en alle Bijbelse traditie zomaar overhoop gegooid mag worden?
Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.
Sterker nog, de Heere maakt in zijn Woord zelf gebruik van 'drama'. Tenminste, zo kun je gedeelten als Hosea 1 t/m 3 m.i. wel betitelen.
Bert, volgens mij moeten we deze kant niet op in de discussie. Onze 'vaderen' waren ook feilbare mensen, net als jij en ik.Bert Mulder schreef:Waarom is de kerkelijke situatie in Nederland zo slecht, dat zelfs op een refoforum van de bevindelijke kant, nota bene, onze vaderen vrij gelasterd mogen worden, en alle Bijbelse traditie zomaar overhoop gegooid mag worden?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ten eerste kunnen we OT directe revelatie niet op de NT tijd toepassen.rekcor schreef:Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.
Sterker nog, de Heere maakt in zijn Woord zelf gebruik van 'drama'. Tenminste, zo kun je gedeelten als Hosea 1 t/m 3 m.i. wel betitelen.
Bert, volgens mij moeten we deze kant niet op in de discussie. Onze 'vaderen' waren ook feilbare mensen, net als jij en ik.Bert Mulder schreef:Waarom is de kerkelijke situatie in Nederland zo slecht, dat zelfs op een refoforum van de bevindelijke kant, nota bene, onze vaderen vrij gelasterd mogen worden, en alle Bijbelse traditie zomaar overhoop gegooid mag worden?
Ten tweede, geeft dat nooit reden voor lastering, een zonde tegen het 9e gebod.
Zelfs als zou het waar zijn dat de statenvertalers logen, is het nog tegen het 9e gebod, omdat de betichting niet in liefde geschiedt.
Wie heeft het hier over het lasteren van de vaderen? Kom op. Dat is niet ter zake in deze discussie. Ik geloof dat ik het met veel van de reformatoren eens ben. Ik leer in ieder geval aardig wat van ze. Maar ik zie graag wat heldere onderbouwing als jij beweert dat ze dezelfde standpunten als jij hebben (en graag ook nog hun onderbouwing).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
-
Rekcor, Parsifal e.a.,rekcor schreef:Ze mogen niet in plaats van gebruikt worden. Met ondersteuning is m.i. niets mis.Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
De vraag in de catechismus is of de beelden mogen worden geduld = verdragen.
Het antwoord daarop is een duidelijk "nee". De Heidelbergse Catechismus zegt hier dus wel degelijk iets anders dan jij zegt.
De catechismus zegt duidelijk tegen de beelden "nee" en tegen de verkondiging des Woords "ja". Dus niet én ... én, of ondersteunend aan, van dat alles is in de Heidelbergse Catechismus niets te vinden.
Wat je verder noemt uit het OT, dat is zeker wel juist voor het OT, net als dat de ceremoniële wetten ook 'zichtbare' getuigenissen bevatten. Maar is onder het NT al dat 'zichtbare' niet vervangen door alléén de prediking van het Woord én de zichtbare tekenen van Doop en Avondmaal ? Moeten we dan wijzer zijn dan God en náást de door hemzelf ingestelde inzettingen nog 'ondersteuning' zoeken door middel van andere zichtbare voorstellingen waarvan in het NT niets te vinden is?
Dit in tegenstelling tot het zingen van psalmen waarvan we ook duidelijk in het NT het één en ander terugvinden.
M.vr.gr.,
Zonderling