"Goddeloos Europa onder druk"
"Goddeloos Europa onder druk"
Goddeloos Europa onder druk
ED GROOT
Kapitalisme leidt niet vanzelf tot minder religie. Hoe lang blijft Europa een eenzaam eiland van ongeloof?
DEN HAAG - Het goddeloze Europa wordt een zendingsgebied voor vrome moslims en evangelische christenen. De nu nog seculiere Europese cultuur komt onder druk en Europa wordt een groeiend risico voor de internationale veiligheid.
Dit betoogde de Britse hoogleraar Scott M. Thomas deze week op een conferentie van de Society for International Development in Den Haag. Religie is wereldwijd bezig aan een ongekende opmars. Ook Europa ontkomt daar niet aan, of mensen dat nou leuk vinden of niet, is de boodschap van Thomas.
De wereldwijde heropleving van religie is vooral een verhaal over demografie. Algemeen bekend is dat veel islamitische landen een hoge bevolkingsgroei hebben. Minder bekend is dat ook de evangelische protestanten zich als een 'prairie fire' over de wereld verspreiden. Volgens data van Amerikaanse christelijke denktanks behoort inmiddels een kwart van de twee miljard christenen tot de evangelische stroming. Het grootste deel hiervan betreft 'pentecostals', in Nederland vaak behorend tot de Pinkstergemeente. Het gaat om evangelische christenen die zich opnieuw laten dopen en als herborenen hun leven in dienst stellen van hun religieuze overtuiging.
De 'pentecostals' begonnen hun opmars in Amerika (20 à 30 miljoen, afhankelijk van definitie), maar worden in aantal al ruim overtroffen door China, waar er 72 miljoen te vinden zijn. Het komt op in Afrika en zelfs in Nepal. In Latijns Amerika is de opmars zó sterk, dat sommige wetenschappers denken dat deze regio ooit overwegend protestants kan worden.
De protestantse revolutie leidt ook tot strengere normen over werken, alcoholgebruik, spaarzin en seks. 'Latijns Amerika is een levend experiment van Max Webers these over het verband tussen protestantisme en de opkomst van het kapitalisme', zegt Thomas.
De Britse wetenschapper verwijst de oude secularisatietheorie, die zegt dat liberalisering en kapitalisme vanzelf leiden tot minder religie, resoluut naar de prullenmand. Religie is vooral in opmars in bevolkingsrijke gebieden met middeninkomens. En zo blijkt dat juist rijke Indiërs in Silicon Valley fundamentalistische hindoepartijen in India financieren.
Ten tweede staat de scheiding tussen kerk en staat onder druk. De moderne religie is niet individueel, maar publiek en politiek georiënteerd, over de landsgrenzen heen. Landen worden verzamelingen van etnische en religieuze groepen die hun identiteit zoeken in de internationale diaspora waarvan ze deel uitmaken. Globalisering fragmenteert en verbindt: 'Jihad en McWorld'.
Nationale en internationale politiek vervloeien. Een voorbeeld is de Deense cartoonrel. Dat was een binnenlands dispuut over de grenzen van vrijheid van meningsuiting, die tot in Nigeria tot dodelijke botsingen tussen christenen en moslims leidde.
Thomas denkt dat de verdeeldheid in Europa, de wankelmoedige steun voor zijn eigen tradities en de moeizame integratie van moslims het continent kwetsbaar maken voor de zendingsdrang van zowel de islam als de nieuwe christenen. Religie is nu al terug in de Europese politiek, getuige de conflicten over hoofddoekjes en zelfmoord bomaanslagen in Madrid en Londen.
Europa wordt een groeiend risico voor de internationale veiligheid. Maar bedreigt religie elders in de wereld ook de vrede? De nieuwe minister van defensie van de ChristenUnie, Eimert van Middelkoop, erkende op de bijeenkomst dat religie een zeker risico inhoudt, omdat diepgelovige mensen een claim op de absolute waarheid hebben. Vanuit zijn eigen geloofsovertuiging steunt hij de strikte scheiding van kerk en staat en respect voor andersdenkenden. 'Maar voor andere religies kan ik de vraag niet beantwoorden.'
Thomas constateert dat veel van de dichtstbevolkte landen van morgen ook landen zijn met significante minderheden van christenen of moslims. Die mix is gevaarlijk, maar niet per se explosief. 'Je kunt ook zeggen dat het opvallend is dat er nog steeds zo weinig conflicten zijn tussen christenen en moslims'. Conflicten hangen niet alleen af van religie en demografie, maar ook van vele andere factoren.
Multireligieuze samenlevingen bieden ook kansen. De vertrouwde non-gouvernementele organisaties voor mensen- en vrouwenrechten, ontwikkelingshulp en milieu krijgen gezelschap van 'new religious movements'. Dat kan op de internationale podia tot vruchtbare debatten leiden. En op nationaal niveau kunnen religieuze minderheden bijdragen aan internationaal begrip en samenwerking. In een multireligieuze samenleving is 'multi track diplomacy' een logische optie.
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
Het valt me overigens op dat juist de "zware" orthodoxe kerken, zoals de GerGem, tegen álle verdrukking in, juist ledenWINST boeken, daar waar alle overige kerken ledenverlies moeten incasseren!!
ED GROOT
Kapitalisme leidt niet vanzelf tot minder religie. Hoe lang blijft Europa een eenzaam eiland van ongeloof?
DEN HAAG - Het goddeloze Europa wordt een zendingsgebied voor vrome moslims en evangelische christenen. De nu nog seculiere Europese cultuur komt onder druk en Europa wordt een groeiend risico voor de internationale veiligheid.
Dit betoogde de Britse hoogleraar Scott M. Thomas deze week op een conferentie van de Society for International Development in Den Haag. Religie is wereldwijd bezig aan een ongekende opmars. Ook Europa ontkomt daar niet aan, of mensen dat nou leuk vinden of niet, is de boodschap van Thomas.
De wereldwijde heropleving van religie is vooral een verhaal over demografie. Algemeen bekend is dat veel islamitische landen een hoge bevolkingsgroei hebben. Minder bekend is dat ook de evangelische protestanten zich als een 'prairie fire' over de wereld verspreiden. Volgens data van Amerikaanse christelijke denktanks behoort inmiddels een kwart van de twee miljard christenen tot de evangelische stroming. Het grootste deel hiervan betreft 'pentecostals', in Nederland vaak behorend tot de Pinkstergemeente. Het gaat om evangelische christenen die zich opnieuw laten dopen en als herborenen hun leven in dienst stellen van hun religieuze overtuiging.
De 'pentecostals' begonnen hun opmars in Amerika (20 à 30 miljoen, afhankelijk van definitie), maar worden in aantal al ruim overtroffen door China, waar er 72 miljoen te vinden zijn. Het komt op in Afrika en zelfs in Nepal. In Latijns Amerika is de opmars zó sterk, dat sommige wetenschappers denken dat deze regio ooit overwegend protestants kan worden.
De protestantse revolutie leidt ook tot strengere normen over werken, alcoholgebruik, spaarzin en seks. 'Latijns Amerika is een levend experiment van Max Webers these over het verband tussen protestantisme en de opkomst van het kapitalisme', zegt Thomas.
De Britse wetenschapper verwijst de oude secularisatietheorie, die zegt dat liberalisering en kapitalisme vanzelf leiden tot minder religie, resoluut naar de prullenmand. Religie is vooral in opmars in bevolkingsrijke gebieden met middeninkomens. En zo blijkt dat juist rijke Indiërs in Silicon Valley fundamentalistische hindoepartijen in India financieren.
Ten tweede staat de scheiding tussen kerk en staat onder druk. De moderne religie is niet individueel, maar publiek en politiek georiënteerd, over de landsgrenzen heen. Landen worden verzamelingen van etnische en religieuze groepen die hun identiteit zoeken in de internationale diaspora waarvan ze deel uitmaken. Globalisering fragmenteert en verbindt: 'Jihad en McWorld'.
Nationale en internationale politiek vervloeien. Een voorbeeld is de Deense cartoonrel. Dat was een binnenlands dispuut over de grenzen van vrijheid van meningsuiting, die tot in Nigeria tot dodelijke botsingen tussen christenen en moslims leidde.
Thomas denkt dat de verdeeldheid in Europa, de wankelmoedige steun voor zijn eigen tradities en de moeizame integratie van moslims het continent kwetsbaar maken voor de zendingsdrang van zowel de islam als de nieuwe christenen. Religie is nu al terug in de Europese politiek, getuige de conflicten over hoofddoekjes en zelfmoord bomaanslagen in Madrid en Londen.
Europa wordt een groeiend risico voor de internationale veiligheid. Maar bedreigt religie elders in de wereld ook de vrede? De nieuwe minister van defensie van de ChristenUnie, Eimert van Middelkoop, erkende op de bijeenkomst dat religie een zeker risico inhoudt, omdat diepgelovige mensen een claim op de absolute waarheid hebben. Vanuit zijn eigen geloofsovertuiging steunt hij de strikte scheiding van kerk en staat en respect voor andersdenkenden. 'Maar voor andere religies kan ik de vraag niet beantwoorden.'
Thomas constateert dat veel van de dichtstbevolkte landen van morgen ook landen zijn met significante minderheden van christenen of moslims. Die mix is gevaarlijk, maar niet per se explosief. 'Je kunt ook zeggen dat het opvallend is dat er nog steeds zo weinig conflicten zijn tussen christenen en moslims'. Conflicten hangen niet alleen af van religie en demografie, maar ook van vele andere factoren.
Multireligieuze samenlevingen bieden ook kansen. De vertrouwde non-gouvernementele organisaties voor mensen- en vrouwenrechten, ontwikkelingshulp en milieu krijgen gezelschap van 'new religious movements'. Dat kan op de internationale podia tot vruchtbare debatten leiden. En op nationaal niveau kunnen religieuze minderheden bijdragen aan internationaal begrip en samenwerking. In een multireligieuze samenleving is 'multi track diplomacy' een logische optie.
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
Het valt me overigens op dat juist de "zware" orthodoxe kerken, zoals de GerGem, tegen álle verdrukking in, juist ledenWINST boeken, daar waar alle overige kerken ledenverlies moeten incasseren!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
De uitstroom door kerkverlating is minimaal, dus van kerktrouw kun je dan wel spreken ja, maar ook aanwas van buitenaf zie je regelmatig gebeuren.............als ik de kerkbode doorlees, en zie dat er regelmatig nieuwe leden van PKN, GGiN, CGK etc etc worden ingeboekt, dan zegt dat toch ook wel wat!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ja, maar dat betreft verschuivingen binnen de rechterflank, en is dus m.i. geen wezenlijke groei.Rens schreef:De uitstroom door kerkverlating is minimaal, dus van kerktrouw kun je dan wel spreken ja, maar ook aanwas van buitenaf zie je regelmatig gebeuren.............als ik de kerkbode doorlees, en zie dat er regelmatig nieuwe leden van PKN, GGiN, CGK etc etc worden ingeboekt, dan zegt dat toch ook wel wat!!
PKN en CGK "rechterflank" ????????? Dáár kijk ik van op!!jvdg schreef:Ja, maar dat betreft verschuivingen binnen de rechterflank, en is dus m.i. geen wezenlijke groei.Rens schreef:De uitstroom door kerkverlating is minimaal, dus van kerktrouw kun je dan wel spreken ja, maar ook aanwas van buitenaf zie je regelmatig gebeuren.............als ik de kerkbode doorlees, en zie dat er regelmatig nieuwe leden van PKN, GGiN, CGK etc etc worden ingeboekt, dan zegt dat toch ook wel wat!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
For sure kennen deze kerkgenootschappen een rechterflank.Rens schreef:PKN en CGK "rechterflank" ????????? Dáár kijk ik van op!!jvdg schreef:Ja, maar dat betreft verschuivingen binnen de rechterflank, en is dus m.i. geen wezenlijke groei.Rens schreef:De uitstroom door kerkverlating is minimaal, dus van kerktrouw kun je dan wel spreken ja, maar ook aanwas van buitenaf zie je regelmatig gebeuren.............als ik de kerkbode doorlees, en zie dat er regelmatig nieuwe leden van PKN, GGiN, CGK etc etc worden ingeboekt, dan zegt dat toch ook wel wat!!
Als je nou zorgt dat alle mensen in je gemeente bekeerd zijn, dan wordt die gemeente automatisch een lichtend licht. Dan komen de buitenkerkelijken vanzelf langs: daar gebeurt iets!Unionist schreef:Ha klopt, maar hoe krijg je die mensen zo wijs dat ze onder jouw prediking komen?
Elke zondag komt er een kerk vol mensen samen bij ons. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men vindt dat 98% onbekeerd is. Ik zou zeggen: begin daar. Ze komen iedere zondag uit zichzelf.
Wat heb je er aan om er nog eens 200 bij te zetten? Aan onbekeerden geen gebrek. We zouden niet eens plek hebben!
En misschien de buurt eens uitnodigen voor een kerkdienst. Het enige wat we doen is lawaai maken met die klok en parkeeroverlast veroorzaken met al die auto's.
Kruiningen, tegenwoordig.Unionist schreef:Ga maar eens in Drachten vragen.Erasmiaan schreef:Daar zeg je nogal wat. Hoe weet je dat?refo schreef:God werkt ook niet door middel van inloophuizen of fullcolorfolders. Ik hoop dat de predikers daar nog eens achter komen, voor het te laat is.
En hoe zou het dan moeten volgens jou?
De opdracht is overigens om het zaad van Zijn Woord te strooien.
Niet om minutieus te onderzoeken of God daar wel of niet werkt. Zie bijvoorbeeld Paulus in Athene. Wij zouden zeggen: daar is het niets geworden. Maar de Bijbel zegt: "Doch sommige mannen hingen hem aan, en geloofden".