Tirade tegen 'God onterend' bestuur (Montfoort weer)

Plaats reactie

Is dit een goede manier om je geloofsovertuiging uit te dragen?

Ja
0
Geen stemmen
Nee
21
95%
Geen mening
1
5%

Totaal aantal stemmen: 22

J.C. Philpot

Tirade tegen 'God onterend' bestuur (Montfoort weer)

Bericht door J.C. Philpot »

Tirade tegen 'God onterend' bestuur

Politiek Montfoort reageert diep geschokt op een felle brief van stadgenoot R. de Graaf over het plaatselijke carnaval.
De schrijver velt, samen met 34 medestanders, een hard oordeel over burgemeester, wethouders en raadsleden omdat zij toestaan dat er in de IJsselstad zomeravondfeesten worden gehouden en carnaval wordt gevierd.

De Graaf noemt het carnaval 'God onterend en Gode tergend', waardoor vele kerkelijk meelevenden op hart en ziel worden getrapt. Hij waarschuwt het stadsbestuur: "Weet dat God als Rechtvaardige Rechter niet met zich laat spotten en gij als burgemeester en wethouders eenmaal rekenschap zult moeten afleggen, van zulk een haat en brute uitleving tegen Hem begaan". Verderop in zijn tirade vermeldt De Graaf dat het getal (D)66 het getal van de duivel is.

Raadslid J. Maas van VVD/D66 heeft geen goed woord over voor de brief. "We worden bedreigd met hel en verdoemenis", stelt hij verbitterd vast.

Hij vindt het als liberaal een schok om zoiets mee te moeten maken en noemt het geloofextremisme. Vooral de suggestie over de partij van de duivel (burgemeester Jansen is lid van D66) vindt hij niet verteerbaar.

Ook M. Pennarts van Progressief Akkoord is zeer verontwaardigd over de brief. "Dit is niet toelaatbaar en een brug te ver", oordeelt zij. "Wanneer het een brief van een moslim was geweest, zou iedereen verontrust zijn".

A. Kool van de ChristenUnie ziet het wat genuanceerder. Hij weet dat er behoorlijk wat mensen zijn die het carnaval verafschuwen. "We kunnen niet verwachten dat iedereen Halleluja zingend achter het carnaval aanloopt".

Hij heeft begrip voor de strekking van de brief, maar vindt dat de woorden niet juist zijn gekozen.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de brief intussen beantwoord.

"We hebben goede nota genomen van de inhoud ervan, maar willen in reactie daarop benadrukken dat overheidshandelen altijd gebaseerd dient te zijn op een strikte scheiding van kerk en staat. Slechts op die manier kan een democratie functioneren."

Bron: Algemeen Dagblad

Montfoort weer...

1 Petrus 3:15,16:
15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
16 En hebt een goed geweten, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.

Ik bespeur weinig zachtmoedigheid en vreze in dit epistel, en betwijfel of de kwaaddoeners beschaamd zullen worden na het lezen ervan :(
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik zou eigenlijk graag de hele brief lezen. Het AD kennende, is het verhaal ietwat ingekleurd. Dit mede gezien de genuanceerde reactie van het ChristenUnie-raadslid. Dat doet mij vermoeden dat er veel meer in de brief gestaan heeft, maar dat dat niet smeuiig genoeg was voor de kolommen van het AD.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat "monrfoort weer" kun je misschien beter weghalen. Ik denk niet dat dat je dit een hele plaats, of de chr. bevoling van die plaats, kunt aanrekenen. Als het een Amsterdammer geweest was (ook daar wonen extremisten), zou je ook niet zeggen: Amsterdam weer.
rj

Re: Tirade tegen 'God onterend' bestuur (Montfoort weer)

Bericht door rj »

J.C. Philpot schreef:Ik bespeur weinig zachtmoedigheid en vreze in dit epistel, en betwijfel of de kwaaddoeners beschaamd zullen worden na het lezen ervan :(
Het "Gij adderengebroedsel" was zeker ook niet zachtmoedig genoeg? Harde appelerende woorden zijn ook nodig vaak.

"En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede."
fallen king
Contacteer:

Bericht door fallen king »

Raddicaliteit is wel goed, maar je moet niet vergeten, rj, dat Johannes dat tegen de geestelijke leiders van die tijd zei, en niet tegen ongelovigen. (voor zover je de farizeeen dan wel gelovigen kon noemen...)

En met die tekst daaronder heb je wel gelijk. We moeten de mensen wel waarschuwen, maar niet bedreigen...
memento

Bericht door memento »

Weet dat God als Rechtvaardige Rechter niet met zich laat spotten en gij als burgemeester en wethouders eenmaal rekenschap zult moeten afleggen, van zulk een haat en brute uitleving tegen Hem begaan".
Een eerlijke waarschuwing
Verderop in zijn tirade vermeldt De Graaf dat het getal (D)66 het getal van de duivel is.
Dom, verkeerd en nutteloos om zulke dingen neer te zetten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Die "eerlijke waarschuwing" zou je dan ook moeten plaatsen aan een ongelovig bestuur die de bermen gaat maaien. Je hoeft geen carnaval te vieren om verloren te gaan.
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:Die "eerlijke waarschuwing" zou je dan ook moeten plaatsen aan een ongelovig bestuur die de bermen gaat maaien. Je hoeft geen carnaval te vieren om verloren te gaan.
Het verschil is dat je door een besluit om bermen te gaan maaien je daarmee niet toont dat je onbekeerd bent, terwijl de brief-schrijver meent dat ze dit wél tonen door toestemming te verlenen aan carnaval.
Gian

Re: Tirade tegen 'God onterend' bestuur (Montfoort weer)

Bericht door Gian »

rj schreef: Het "Gij adderengebroedsel" was zeker ook niet zachtmoedig genoeg? Harde appelerende woorden zijn ook nodig vaak.
Dat was tegen 'zaad van Abraham'.
Denk je dat Paulus ook zo tekeer ging op zijn zendingsreizen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Shaul

Bericht door Shaul »

Weet dat God als Rechtvaardige Rechter niet met zich laat spotten en gij als burgemeester en wethouders eenmaal rekenschap zult moeten afleggen, van zulk een haat en brute uitleving tegen Hem begaan".
memento schreef:Een eerlijke waarschuwing
Is carnaval een evenement van haat en brute uitleving tegen God? Als dat zo is, dan is het een eerlijke waarschuwing. Maar gezien het feit dat een ieder vooral een antwoord geeft vanuit zijn of haar eigen kader, kan het zelfs lastig zijn om een eensluidend antwoord te krijgen.

Daarnaast deel ik de mening van het gemeentebestuur; de overheid dient rekening te houden met de scheiding van kerk en staat.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Shaul schreef:
memento schreef:Een eerlijke waarschuwing
Is carnaval een evenement van haat en brute uitleving tegen God? Als dat zo is, dan is het een eerlijke waarschuwing. Maar gezien het feit dat een ieder vooral een antwoord geeft vanuit zijn of haar eigen kader, kan het zelfs lastig zijn om een eensluidend antwoord te krijgen.

Daarnaast deel ik de mening van het gemeentebestuur; de overheid dient rekening te houden met de scheiding van kerk en staat.
een gemeentebestuur heeft ook maar te maken met wetten en regels. als zij een aanvraag krijgen voor een vergunning van een optocht, dienen zij alleen te kijken naar openbare orde en veiligheid en moeten ze hun persoonlijke overtuiging daarbuiten laten. Zo is dat nu eenmaal in een democratie in Nederland. Bovendien, die optocht is het ergste nog niet. Persoonlijk vind ik dat het afschuwelijk drinkgelag en alles wat daarbij hoort. Over het algemeen heb je van die optocht niet zo heel veel last behalve die rotherrie de van de wagens afdreunt. En dan is het wel balen als die net voor je huis 15 min stilstaat omdat een wagen de verkeersdrempel niet kan nemen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Over het algemeen heb je van die optocht niet zo heel veel last behalve die rotherrie de van de wagens afdreunt. En dan is het wel balen als die net voor je huis 15 min stilstaat omdat een wagen de verkeersdrempel niet kan nemen.
ze zullen nét DJ Tiësto aan het spelen zijn zeg!!! dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.....of André Hazes................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie