en dat is 6 ................

Plaats reactie
Rens

en dat is 6 ................

Bericht door Rens »

Bangladesh hangt zes moslimleiders op (RD)

DHAKA (ANP/RTR) – In Bangladesh zijn vrijdag zes radicale moslimleiders opgehangen. Dit heeft de politie van het Aziatische land laten weten. Het zestal was ter dood veroordeeld wegens zijn betrokkenheid bij de reeks bomaanslagen waarbij in 2005 meer dan dertig doden vielen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Niet echt een passende topictitel.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

@Rens

De topictitel getuigt m.i. niet van enig gevoel........
We hebben het hier wel over mensen Rens............
Kislev

Bericht door Kislev »

Rens schreef:we hebben het wél over moordenaars..................
Tot één moordenaar is ooit gezegd: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
helma

Bericht door helma »

Rens schreef:
Kislev schreef:
Tot één moordenaar is ooit gezegd: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
idd: één...........................
En daarom kan het voor álle moordenaars!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wat (of Wie?) is nu eigenlijk exact de reden dat jij of ik geen moordenaar ben?

Waarbij ik niet wil zeggen dat er geen gerechtigheid moet geschieden, maar dat is wat anders als wraak.
memento

Bericht door memento »

J.C. Philpot schreef:
1. Kan iemand niet kiezen een bepaalde zonde, in dit geval een erg grove zonde, te laten? Ja toch.
2. Roept de Schrift ons niet op alle zonden te haten, en een afschuw te hebben van degenen die ze doen (zo lang ze in de zonde blijven)?

Daarom dan, als er gerechtigheid geschied, en de zonde gestraft wordt, mogen wij ons daarin verblijden.
J.C. Philpot

1. Kan iemand niet kiezen een bepaalde zonde, in dit geval een erg grove zonde, te laten? Ja toch.
Dan heb jij toch een positiever beeld van onze totale verdorvenheid / vrije wil als ik heb, hoewel we zeker verantwoordelijk zijn voor onze daden. Ik zie het enkel als God's weerhoudende genade dat ik voor het in der daad doen van dergelijke zonden ben bewaard. En dat zou ons moeten bewaren voor ordinaire wraak of verheffing. Gerechtigheid moet geschieden (en dat is hier ook geschied), maar de wraak komt aan God toe.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

memento schreef:
J.C. Philpot schreef:
2. Roept de Schrift ons niet op alle zonden te haten, en een afschuw te hebben van degenen die ze doen (zo lang ze in de zonde blijven)?

Daarom dan, als er gerechtigheid geschied, en de zonde gestraft wordt, mogen wij ons daarin verblijden.
punt 1? Wij ZIJN zonde! kiezen kunnen we dus niet, ALLEEN we hebben geen voorwensel voor onze zonde.
punt 2: niets mis mee
memento

Bericht door memento »

J.C. Philpot schreef:
Dan heb jij toch een positieven beeld van onze verdorvenheid als ik heb. Ik zie het enkel als God's weerhoudende genade dat ik voor het in der daad doen van dergelijke zonden ben bewaard.
Ho wacht. Ik stel niet dat de mens een vrije keus heeft. Dat is in strijd met ons belijden dat wij 'geneigd tot alle kwaad' zijn. Echter, we hebben wél een keus, en zijn als zodanig geheel verantwoordelijk en dus ook schuldig.

Daarbij acht ik dit soort nadruk leggen op de weerhoudende genade Gods ongezond. Zo van 'oordeel niet te hard, want het kan jou ook overkomen'. Dit is niet bijbels! We moeten de zonde niet alleen vlieden, maar ook haten! Het is niet zo dat wij een speelbal van God zijn, en wij er niets aan kunnen doen als wij in zonde vallen. Zonde overkomt ons niet, zonde geschied omdat wij verkeerd kiezen!

Daarbij, wij zijn 'geneigd' tot alle kwaad, niet 'gedwongen' tot alle kwaad. Elk mens heeft van God een verstand gekregen, waarmee hij kan kiezen. Van nature is dat verstand wel op zich zelf gericht (egoïstisch), maar absoluut nog wel in staat om (zei het vanuit verkeerde motieven) tégen de zonde te kiezen. Zo zien we dat zelfs de meest primitieve volken bepaalde wetten en regels hebben, die een zekere overeenkomst hebben met de 2e tafel der wet.
J.C. Philpot

Als er gezegt word: "het zijn wel moordenaars" dan gaat het hier over de personen, niet over de daad. We moeten zeker de daad veroordelen, de zonde haten, en er moet gerechtigheid geschieden. Dat lijkt me volledig bijbels, en dat is hier ook voltrokken.

Maar dat is wat anders als wraakgevoelens te hebben, je eigen stiekem beter te voelen of te genieten van de straf van anderen. Wat als we ons niet bekeren dan zal ons nog erger overkomen.

Ik vind daarom de titel van dit topic ongepast. Gerechtigheid moet geschieden, maar het past niet om lichtvaardig en met genoegen te spreken over het feit dat deze mensen die (net als wij eens zullen moeten) voor de Rechter van Hemel en aarde moesten verschijnen, om rekenschap te geven over hun daden.
Plaats reactie