lees nou eerst wat er gezegd is nog eens door, je legt mensen nu dingen in de mond die ze niet gezegd hebben. Allereerst over bekeerd vs. onbekeerd. Daarnaast is gesteld dat preken goed zijn, ook voor bekeerden... alleen dat er meer is, en dat Bijbelstudie net zo belangrijk is en samen gemeente zijn ook en samen bidden en zingen ook. En dmv bijbelstudie luister je net zo goed naar de Koning als via een preek. De Bijbel is immers zijn Woord?!Bert Mulder schreef:Dus zo gauw we bekeerd zijn hoeven we niet meer naar de Koning te luisteren?refo schreef:Het woord dat met 'prediken' of 'verkondigen' vertaald wordt in het NT luidt in het Grieks: KERUSSO. Dat woord werd gebruikt in de betekenis van 'afkondigen'. Er is een nieuwe Keizer, dat wordt afgekondigd. Ziezo, dat weten we dan weer. Het wordt je één keer verteld en je weet het. Meer valt er ook niet te weten.
Paulus bedoelt dus helemaal niet een eindeloze herhaling van preken of van de boodschap. Eén keer moet genoeg zijn.
Daarom ging Paulus van plaats tot plaats, hij had zijn zegje gezegd.
En Christus herhaalde ook nooit zijn preken?
En wat deed Jonah dan de rest van de tijd in Nineveh?
refoweb start bijbelstudiekring
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Marnix, je moet dat Woord eens goed lezen. Je probleem is niet met mij, maar met de Schrift (en de prediking daarvan).Marnix schreef:lees nou eerst wat er gezegd is nog eens door, je legt mensen nu dingen in de mond die ze niet gezegd hebben. Allereerst over bekeerd vs. onbekeerd. Daarnaast is gesteld dat preken goed zijn, ook voor bekeerden... alleen dat er meer is, en dat Bijbelstudie net zo belangrijk is en samen gemeente zijn ook en samen bidden en zingen ook. En dmv bijbelstudie luister je net zo goed naar de Koning als via een preek. De Bijbel is immers zijn Woord?!Bert Mulder schreef:Dus zo gauw we bekeerd zijn hoeven we niet meer naar de Koning te luisteren?refo schreef:Het woord dat met 'prediken' of 'verkondigen' vertaald wordt in het NT luidt in het Grieks: KERUSSO. Dat woord werd gebruikt in de betekenis van 'afkondigen'. Er is een nieuwe Keizer, dat wordt afgekondigd. Ziezo, dat weten we dan weer. Het wordt je één keer verteld en je weet het. Meer valt er ook niet te weten.
Paulus bedoelt dus helemaal niet een eindeloze herhaling van preken of van de boodschap. Eén keer moet genoeg zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik heb geen probleem met de Schrift en ook niet met de prediking daarvan, ik weet dus niet waar je het over hebt. Ik ken dat Woord, ik citeer het hier ook in wat ik benoem, dus dit soort verwijten zijn onterecht. En wel erg flauw, op het moment dat ik het niet met jou eens ben roep je gewoon: Dat komt omdat je de Bijbel niet goed kent/leest, anders was je het wel met mij eens. Leuke manier van discussieren.... Kom op, ga eens inhoudelijk op de argumenten in.Bert Mulder schreef:Marnix, je moet dat Woord eens goed lezen. Je probleem is niet met mij, maar met de Schrift (en de prediking daarvan).Marnix schreef:lees nou eerst wat er gezegd is nog eens door, je legt mensen nu dingen in de mond die ze niet gezegd hebben. Allereerst over bekeerd vs. onbekeerd. Daarnaast is gesteld dat preken goed zijn, ook voor bekeerden... alleen dat er meer is, en dat Bijbelstudie net zo belangrijk is en samen gemeente zijn ook en samen bidden en zingen ook. En dmv bijbelstudie luister je net zo goed naar de Koning als via een preek. De Bijbel is immers zijn Woord?!Bert Mulder schreef:Dus zo gauw we bekeerd zijn hoeven we niet meer naar de Koning te luisteren?refo schreef:Het woord dat met 'prediken' of 'verkondigen' vertaald wordt in het NT luidt in het Grieks: KERUSSO. Dat woord werd gebruikt in de betekenis van 'afkondigen'. Er is een nieuwe Keizer, dat wordt afgekondigd. Ziezo, dat weten we dan weer. Het wordt je één keer verteld en je weet het. Meer valt er ook niet te weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- J.C. Philpot
Is niet perse zo. Ik weleens bijbelstudies meegemaakt dat de een dit er van vond, volgens de ander moest je het niet zo letterlijk nemen, volgens nummer 3 was dat alleen in die cultuur zo en nummer 4 ervaarde het weer veel anders als in de bijbel stond. Op die manier luister je niet mer zijn allen naar de Koning, maar ben je bezig een eigen god naar jouw beeld te scheppen. Wat niet wil zeggen dat dat altijd zo gaat hoor, ik ben een voorstander van bijbelstudie (op een goede manier).Marnix schreef:En dmv bijbelstudie luister je net zo goed naar de Koning als via een preek. De Bijbel is immers zijn Woord?!
Maar, ik ben met Bert eens, dat de prediking van het Woord het meest belangrijke is. Maar daarnaast moet er uiteraard zeker zelf en wellicht met elkaar gestudeerd worden. Vroegen zei men weleens: "als je niet studeerd, ben je niet bekeerd". Daarmee bedoelde men dat een wederom geboren persoon een verlangen heeft om het woord (waardoor hij door God's genade tot geloof kwam) te bestuderen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 mar 2007, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- JolandaOudshoorn
Dan zijn we het aardig eens, hoewel ik wel vind dat we moeten uitkijken met gradaties aanbrengen (het belangrijkst) etc. God dienen en bidden/aanbidden is volgens mij net zo belangrijk. Samen gemeente zijn, studeren in de Bijbel etc ook. Het is allebei erg belangrijk, het een niet minder dan het ander.J.C. Philpot schreef:Is niet perse zo. Ik weleens bijbelstudies meegemaakt dat de een dit er van vond, volgens de ander moest je het niet zo letterlijk nemen, volgens nummer 3 was dat alleen in die cultuur zo en nummer 4 ervaarde het weer veel anders als in de bijbel stond. Op die manier luister je niet mer zijn allen naar de Koning, maar ben je bezig een eigen god naar jouw beeld te scheppen. Wat niet wil zeggen dat dat altijd zo gaat hoor, ik ben een voorstander van bijbelstudie (op een goede manier).Marnix schreef:En dmv bijbelstudie luister je net zo goed naar de Koning als via een preek. De Bijbel is immers zijn Woord?!
Maar, ik ben met Bert eens, dat de prediking van het Woord het meest belangrijke is. Maar daarnaast moet er uiteraard zeker zelf en wellicht met elkaar gestudeerd worden. Vroegen zei men weleens: "als je niet studeerd, ben je niet bekeerd". Daarmee bedoelde men dat een wederom geboren persoon een verlangen heeft om het woord (waardoor hij door God's genade tot geloof kwam) te bestuderen.
- J.C. Philpot
Dan zijn we het toch niet helemaal eens. Christus gebood Zijn dicipelen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Hij zei niet: Gaat heen in de gehele wereld, richt bijbelstudiegroepjes op met alle kreaturen. Het primaire bevel van Christus is de prediking van het evangelie, bijbelstudiegroepjes oprichten is dus qua gradatie wel minder belangrijk.Marnix schreef:Dan zijn we het aardig eens, hoewel ik wel vind dat we moeten uitkijken met gradaties aanbrengen (het belangrijkst) etc. God dienen en bidden/aanbidden is volgens mij net zo belangrijk. Samen gemeente zijn, studeren in de Bijbel etc ook. Het is allebei erg belangrijk, het een niet minder dan het ander.
1 Kor 1,21: Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Je bedoelt dat dit primaire bevel voor de apostelen gold? Want ik neem aan dat het predikambt niet voor iedereen weggelegd is.J.C. Philpot schreef: Dan zijn we het toch niet helemaal eens. Christus gebood Zijn dicipelen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Hij zei niet: Gaat heen in de gehele wereld, richt bijbelstudiegroepjes op met alle kreaturen. Het primaire bevel is de prediking van het evangelie, bijbelstudiegroepjes oprichten is dus qua gradatie wel minder belangrijk.
Wanneer als gevolg van de prediking van het evangelie er in de gemeente geen bijbelstudie volgt, mag je je wel afvragen of er wel zoveel vrucht op de prediking is gekomen:
Uit deze tekst kun je dus ook nog opmaken dat men de verkondiging van de prediker toetst aan de woorden van de Schrift. Niet kwaadwillend, maar tot opbouw en opscherping van de gemeente en de prediker.Hand. 17:10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;
11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
- J.C. Philpot
Het zendingsbevel voor binnen de kerk?J.C. Philpot schreef:Dan zijn we het toch niet helemaal eens. Christus gebood Zijn dicipelen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Hij zei niet: Gaat heen in de gehele wereld, richt bijbelstudiegroepjes op met alle kreaturen. Het primaire bevel van Christus is de prediking van het evangelie, bijbelstudiegroepjes oprichten is dus qua gradatie wel minder belangrijk.Marnix schreef:Dan zijn we het aardig eens, hoewel ik wel vind dat we moeten uitkijken met gradaties aanbrengen (het belangrijkst) etc. God dienen en bidden/aanbidden is volgens mij net zo belangrijk. Samen gemeente zijn, studeren in de Bijbel etc ook. Het is allebei erg belangrijk, het een niet minder dan het ander.
1 Kor 1,21: Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Ongelofelijk, het evangeliseren (de boodschap preken aan mensen die deze niet kennen) en het christelijke leven, het leven als gemeente, zo door elkaar gooien. Jezus zei ook niet: Ga dan heen, ga bij elkaar zitten Psalmen zingen. Zullen we dat dan ook maar afschaffen?J.C. Philpot schreef:Dan zijn we het toch niet helemaal eens. Christus gebood Zijn dicipelen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Hij zei niet: Gaat heen in de gehele wereld, richt bijbelstudiegroepjes op met alle kreaturen. Het primaire bevel van Christus is de prediking van het evangelie, bijbelstudiegroepjes oprichten is dus qua gradatie wel minder belangrijk.Marnix schreef:Dan zijn we het aardig eens, hoewel ik wel vind dat we moeten uitkijken met gradaties aanbrengen (het belangrijkst) etc. God dienen en bidden/aanbidden is volgens mij net zo belangrijk. Samen gemeente zijn, studeren in de Bijbel etc ook. Het is allebei erg belangrijk, het een niet minder dan het ander.
De teksten die je aanhalat gaat over het preken aan onbekeerden, aan heidenen... niet over het gemeenteleven.
Meer ga ik hier niet over zeggen, graag een serieuze reactie.
- J.C. Philpot
Als er ergens nog geen kerk is, en daar word het evangelie gepredikt is de kerk nog vrij zuiver. Als de kerk langer bestaat word hij echter onzuiver, en zitten er ook veel onbekeerden tussen. In het eerste begin was de gemeente al onzuiver, kijk maar naar Annanias en Safira. Verder moeten ook "bekeerden" het evangelie tellkens weer horen, omdat ze vaak afdwalen en zich iedere keer weer moeten bekeren.Marnix schreef:Ongelofelijk, het evangeliseren (de boodschap preken aan mensen die deze niet kennen) en het christelijke leven, het leven als gemeente, zo door elkaar gooien.
Dit slaat nergens op. Ik heb namenlijk helemaal nergens gezegt dat we bijbelstudie af moeten schaffen, ik heb zelfs gezegt dat ik er een groot voorstander van ben. Alleen is de prediking het primaire bevel van Christus.Marnix schreef:Jezus zei ook niet: Ga dan heen, ga bij elkaar zitten Psalmen zingen. Zullen we dat dan ook maar afschaffen?
Uiteraard krijg ook ik graag een serieuze reaktie.
Klopt. En dat evangelie hoor je door prediking, maar komt ook tot je door de schriften te onderzoeken (ook daarvoor staan oproepen in de Bijbel)... Verder zullen er "wolven zich onder de schapen bevinden" maar daarmee is de kerk nog de gemeenschap der heiligen... en niet de gemeenschap der heidenen.Als er ergens nog geen kerk is, en daar word het evangelie gepredikt is de kerk nog vrij zuiver. Als de kerk langer bestaat word hij echter onzuiver, en zitten er ook veel onbekeerden tussen. In het eerste begin was de gemeente al onzuiver, kijk maar naar Annanias en Safira. Verder moeten ook "bekeerden" het evangelie tellkens weer horen, omdat ze vaak afdwalen en zich iedere keer weer moeten bekeren.
Klopt, en dat deel van jou reactie ook niet, vandaar deze reactieDit slaat nergens op.

Dat ging om het preken aan volken, om hen tot zijn discipelen de maken en te dopen. Die discipelen, volgelingen van Hem, vormen vervolgens samen de gemeente. De preek blijft dan zeker heel belangrijk, ik geef alleen aan dat er tegenwoordig meer accent op de preek lijkt te liggen dan in de Bijbel, waar staat dat men voortdurend bij elkaar kwam, het bood brak, God loofde en prees.. . dat er ook gepreekt werd, zeker. Maar stond dit op zo'n manier in het middelpunt als dat nu het geval is? Ik vraag het me af.Volgens mij was er toen meer een band, meer interactie ook, werden de gemeenteleden meer ingezet etc.Ik heb namenlijk helemaal nergens gezegt dat we bijbelstudie af moeten schaffen, ik heb zelfs gezegt dat ik er een groot voorstander van ben. Alleen is de prediking het primaire bevel van Christus.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Marnix, je moet niet als een dwaas zitten dazen!
Er zegt hier niemand dat Bijbelstudie geen nut heeft. Het is heel belangerijk zelfs!
Maar het neemt nooit de plaats van de prediking in!
En de Bijbel leert duidelijk, dat de definitie van prediking de verkondiging van Gods Woord is, zoals een heraut de besluiten van de koning brengt.
Als je hier problemen mee hebt, moet je er maar mee in gebed aan God gaan. Ook misschien even huisbezoek aan vragen. Die zullen je kunnen helpen.
Er zegt hier niemand dat Bijbelstudie geen nut heeft. Het is heel belangerijk zelfs!
Maar het neemt nooit de plaats van de prediking in!
En de Bijbel leert duidelijk, dat de definitie van prediking de verkondiging van Gods Woord is, zoals een heraut de besluiten van de koning brengt.
Als je hier problemen mee hebt, moet je er maar mee in gebed aan God gaan. Ook misschien even huisbezoek aan vragen. Die zullen je kunnen helpen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.