Dominees met baarden en snorren (en korte broek!)

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kislev schreef:Ach, ds Kuijt van de GerGem staat ook op de foto met een woeste baard en korte broek. Zendingswerker pur sang. :lol:
moet hij niet in Nederland proberen, denk ik zo...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Zou me 8500 euro kosten om het uit te vinden:

€ 8.500,00

Prices in EUROS (€), shipping and BTW/VAT extra.

2 BORSTIUS, J.
Catechismus, Voorgestelt in korte Vragen en Antwoorden. Met Schriftuur-plaetsen; Bequaem om gebruykt te worden in alle Catechizatien. Vermeerdert met Afdeelingen van elcke Sondagh.

Amsterdam, Wed. Gysbert de Groot, 1706. Small 8vo. Contemporary overlapping vellum wrappers. With woodcut of a basket with fruits and flowers on title. 52 pp.

One of the most popular official Dutch Protestant catechisms, by Jacob Borstius (1612-1680). First published in 1651 under the titel "Kort Begryp der christelyke Leere", it was republished and adapted till into the 20th century. Borstius studied theology at Leyden, and was minister of the Church at Wormerveer-Zaandijk, Dordrecht, and lastly at Rotterdam. He was strictly ortodox, and a celebrated preacher. One of his famous sermons was against "t lang-hayr" (against long hair), and he was one of the preachers who set up their congregation against the Dutch statesman Johan De Witt in 1672. De Witt was involved in a religious and political struggle with Prince Maurits of Orange, and eventually was lynched by an outraged mob. Borstius' catechism, we must remember, was, like all here listed official Dutch Protestant catechisms, based on the Heidelberg Catechism from 1563, and meant for use at schools as well as at the Sunday schools, preparing youth for their official confirmation in the Dutch Reformed Church.
Good copy.
This ed. not in Van der Haar, Schatkamer.
Toen ik nog heel jong was, zo'n 45 jaar geleden, was er een boekverkoper (annex evangelist, oefenaar, a.s. predikant) welke mijn vader zijn boekentas en portefeuille aanbood voor dit boek, en nog enkele andere boeken van deze Dordtse predikant.

Mijn vader, vervuld zijnde van enig wantrouwen, met name t.a.v. de aangeboden beurs, weigerde deze boeken te verkopen.

Door mijn's vaders houding is dus dit boekske in mijn bezit, c.q. eigendom, gebleven.

Die prijs ad € 8.500 laat me echt koud.

Ik voel er het meest voor om n.a.v. deze uitgave een nieuwe druk te laten verschijnen.

Wie is geïnteresseerd?
memento

Bericht door memento »

Uiterlijkheid der uiterlijkheden, het is al ijdelheid.

Deze discussies doen me altijd denken aan de Farizeeën. Zij hadden duizend en één regeltjes en wetjes. Zij meende God te dienen door dit te doen en dat te laten. En Jezus walgt van hun gerechtigheid.

Het doet me denken aan Paulus. Het bekende offervlees eten. Steeds als ik er over nadenk denk ik stiekum: Paulus, Paulus toch, dat jij die zo vroom bent, dát kan goedkeuren. Dat vlees is toch geweid aan een afgod? Ik kan het niet snappen. Toch pleit Paulus om elkaar vrij te laten hierin. De boodschap, die ik soms zelf erg moeilijk vind, zeker als zaken geschieden die de Schrift niet veroordeeld maar mijn gevoel wel, is dat in Christus ieder kind van Hem vrij is, en dat wij hem/haar daarom vrij moeten laten.
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef: Ik voel er het meest voor om n.a.v. deze uitgave een nieuwe druk te laten verschijnen.

Wie is geïnteresseerd?
Mag ik eerst even een voorproefje proeven? Een citaatje over lang haar misschien?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

jvdg schreef:Toen ik nog heel jong was, zo'n 45 jaar geleden, was er een boekverkoper (annex evangelist, oefenaar, a.s. predikant) welke mijn vader zijn boekentas en portefeuille aanbood voor dit boek, en nog enkele andere boeken van deze Dordtse predikant.

Mijn vader, vervuld zijnde van enig wantrouwen, met name t.a.v. de aangeboden beurs, weigerde deze boeken te verkopen.

Door mijn's vaders houding is dus dit boekske in mijn bezit, c.q. eigendom, gebleven.

Die prijs ad € 8.500 laat me echt koud.

Ik voel er het meest voor om n.a.v. deze uitgave een nieuwe druk te laten verschijnen.

Wie is geïnteresseerd?
ik zou zeggen, scan 'm even in en maak er een pdf-je van . . .
Laatst gewijzigd door Mona Lisa op 26 mar 2007, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

jvdg schreef:Ik ga nog verder, die baard van een man, hoe bijbels dan ook, kan vrouwen tot "verleiding" brengen.
Zo had ik het nog nooit bekeken, maar ik ben ook geen vrouw :mrgreen:

Wellicht dat de dames op dit forum aan kunnen geven of ze hier inderdaad door in de verleiding (zouden kunnen) komen?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 mar 2007, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Als die 8500 je koud kaat geef je mij dat oude boekje. Zal ik die 52 pagina's hertalen. Krijg jij de uitgeefrechten.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Als die 8500 je koud kaat geef je mij dat oude boekje. Zal ik die 52 pagina's hertalen. Krijg jij de uitgeefrechten.
Ha, ha, ....koopt de waarheid, doch verkoopt ze niet..... :wink:

Ik moet het nakijken, maar volgens mij zijn het meer dan 52 blz..

Als echte GBS-er geloof ik niet dat er iets te hertalen is. :mrgreen:
Bert Mulder
Contacteer:

Amsterdam, Wed. Gysbert de Groot, 1706. Small 8vo. Contemporary overlapping vellum wrappers. With woodcut of a basket with fruits and flowers on title. 52 pp.
Bert Mulder
Contacteer:

zal je effe wat werk besparen:

http://www.hertog.nl/index_main.php?pid ... k=borstius

zelfs in het engels!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Toen ik nog heel jong was, zo'n 45 jaar geleden, was er een boekverkoper (annex evangelist, oefenaar, a.s. predikant) welke mijn vader zijn boekentas en portefeuille aanbood voor dit boek, en nog enkele andere boeken van deze Dordtse predikant.

't Is net of ik "Knielen op een bed violen" lees....
memento

Bericht door memento »

Wie is geïnteresseerd?
Als je dit serieus bedoelt, kan ik je misschien wel helpen. Zeker een kopie-druk van het origineel is eenvoudig te realiseren, zonder al te veel kosten.

Even aangenomen dat je gaat voor een softcover en zélf scant, kom je uit tussen 10 a 15 EUR/boek bij een oplage van 10 stuks, aan kostprijs.
Bert Mulder
Contacteer:

memento schreef:

Wie is geïnteresseerd?
Als je dit serieus bedoelt, kan ik je misschien wel helpen. Zeker een kopie-druk van het origineel is eenvoudig te realiseren, zonder al te veel kosten.

Even aangenomen dat je gaat voor een softcover en zélf scant, kom je uit tussen 10 a 15 EUR/boek bij een oplage van 10 stuks, aan kostprijs.
Heb het al in het engels by Den Hertog besteld, kost 1,90, plus korto denk ik. Nederlands is duurder, 2,25
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:

Wie is geïnteresseerd?

Heb het al in het engels by Den Hertog besteld, kost 1,90, plus korto denk ik. Nederlands is duurder, 2,25
Ah, dan is t werk al gedaan. Bespaart een hele hoop werk. Daarbij kan een grote uitgeverij als den Hertog een veel serieuzere oplage maken, waardoor ze veeel lagere prijzen bieden kunnen. €2,25 is een heel mooi prijsje toch?
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef:

Wie is geïnteresseerd?

Ah, dan is t werk al gedaan. Bespaart een hele hoop werk. Daarbij kan een grote uitgeverij als den Hertog een veel serieuzere oplage maken, waardoor ze veeel lagere prijzen bieden kunnen. €2,25 is een heel mooi prijsje toch?
Dacht ik ook eens wat te verdienen.......... :mrgreen: :roll: :shock: :shock: :shock:
Plaats reactie