refoweb start bijbelstudiekring

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Unionist schreef:Hij vraagt toch iets? Hoe weet ik nou wat hij mist?
Ik had je wat slimmer en orthodoxer ingeschat :mrgreen: :mrgreen:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

Tja, zo zie je maar weer: Zelfs op Unionist kun je neit bouwen...
Marnix

Bericht door Marnix »

Herman schreef:Ik ken iemand, 60 jaar, valt dus buiten alle bijbelstudiecategoriën die er maar te bedenken zijn. Zulke dingen stoppen namelijk bij middelbare leeftijd. Tja, waar moet zo iemand dan naar toe?

Daarom vind ik wel aardig om te horen dat zo iemand gewoon alle weekdiensten in de omgeving afloopt, om maar het Woord te horen prediken, dat zijn toch doorgaans de beste bijbelstudies die er zijn.
Het woord horen prediken is goed.... Maar niet interactief, en interactie is iets wat ook wel erg goed is als het om Bijbelstudie gaat. Niets negatiefs tov preken, maar naar preken luisteren en interactieve Bijbelstudie zijn twee verschillende dingen die beiden goed zijn, en we denk ik ook beiden veel mogen doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het zijn beide goede en nuttige zaken, Marnix, maar ik acht het horen van de prediking van groter belang, dan het bijwonen van bijbelstudiekringen. "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Herman schreef:Het zijn beide goede en nuttige zaken, Marnix, maar ik acht het horen van de prediking van groter belang, dan het bijwonen van bijbelstudiekringen. "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods"
Ik denk dat je het niet zo bedoeld, maar het kan overkomen als "als je maar twee keer per zondag in de kerk zit is het voldoende." laten we niet vergeten dat Bijbelstudie ook een vorm is van onder het gehoor zitten van het Woord van God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Inderdaad Jolanda,

in de context van mijn vorige postings zal duidelijk zijn dat ik het heb over het bijwonen van doordeweekse diensten of lezingen als een uitnemender alternief voor verenigingsleven en bijbelstudiekringen.

Ongetwijfeld zal mijn overtuiging meespelen dat kennisoverdracht dmv een monoloog nog steeds de beste manier is om mensen iets duidelijk te maken.
Josephus

Bericht door Josephus »

Herman schreef:Ongetwijfeld zal mijn overtuiging meespelen dat kennisoverdracht dmv een monoloog nog steeds de beste manier is om mensen iets duidelijk te maken.
Interessant Herman! Kun je dat verder verduidelijken? En in hoeverre houd je daarbij dan rekening met het feit dat de concentratie gemiddeld na zo'n 20 minuten verslapt of geheel weg is (wetenschappelijk bewezen)? Je bent dus qua tijdsduur redelijk beperkt in je mogelijkheden, bij interactief bezig zijn speelt dat minder een rol. Ik heb bij mijn studie gemerkt dat de stof zoals die werd behandeld en gepresenteerd tijdens werkcolleges veel langer bleef hangen dan bij hoorcolleges (een en ander wel afhankelijk van de professor c.q. docent).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Josephus schreef:
Interessant Herman! Kun je dat verder verduidelijken?
Ik hou me er niet al te zeer mee bezig, mijn mening is gegrond op een aantal indrukken. Persoonlijk lukt het mij langer als 20 minuten mijn concentratie vast te houden, anders wordt de baas ongeduldig, zeg maar.

Verder heb ik die mening meer ontwikkeld rond de vraagstukken van het nieuwe leren, en daar vond ik de volgende tekst:
beteronderwijstnederland.nl schreef:23. Mensen onthouden maar 10% van wat ze horen. Van wat ze lezen 20%, van wat ze doen 50% en van wat ze zelf ontdekken 100%!

We hoeven niet over deze cijfers in discussie te gaan om te begrijpen dat zoiets geen argumentatie is voor een ander type onderwijs (niet lezen, niet luisteren, maar zelf doen en zelf ontdekken).

Dat ooit iemand anders het wiel heeft ontdekt hoeft mij niet te weerhouden om het toe te passen zonder het zelf te ontdekken. Dat ooit iemand als Newton vele jaren van zijn leven heeft gegeven om de differentiaalrekening te ontwikkelen, hoeft mij niet te weerhouden om die theorie binnen een half jaar goed te begrijpen en correct toe te passen.

Stel dat ik een Frans woord niet ken. Ik zoek het op in het woordenboek, en vergeet het nog vier keer alvorens het definitief te onthouden (i.v.m. de bovengenoemde 20%). Dan is dat nog altijd veel en veel effectiever dan naar Frankrijk reizen en zelf ontdekken wat dat woord betekent. Om nog maar te zwijgen van de ellende bij het 'zelf ontdekken' bij dode talen als Latijn en Sanskriet.

Wat betreft het 'zelf doen': wij kennen het spreekwoord 'oefening baart kunst'. Daaruit blijkt al dat niemand zal bestrijden dat een zekere mate van 'zelf doen' onontbeerlijk is. Het 'zelf doen' is echter compleet waardeloos zonder dat daar 'zelf lezen' of 'zelf luisteren' aan vooraf is gegaan.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

De volgende bijbelstudieavond wordt gehouden op D. V.
woensdagavond 18 april in gebouw Elim in Veenendaal. Spreker is dan evangelist Jan van Dooijeweert uit Peru.

Dus jij miste D.V. niet??

Je hebt gelijk, Dirk!

Het is aangepast.

Dit kreeg ik als antwoord :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Herman schreef:
Ongetwijfeld zal mijn overtuiging meespelen dat kennisoverdracht dmv een monoloog nog steeds de beste manier is om mensen iets duidelijk te maken.
Geloof ik niets van. Als ik mijn zoontje wil leren timmeren, kan ik hem een half uur uitleggen hoe hij zijn hamer vast moet houden enzo. Ik kan hem ook een klein hamertje geven en hem dan zelf laten proberen.

Waar zou hij het meeste van leren, denk je?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Juist, gelukkig bestaat 95% van de vakken op een middelbare school of een universiteit uit hameren, schilderen, solderen en bloemschikken. :)

Maar om je gedetailleerder van repliek te dienen. Dat zoontje zal eerst nadrukkelijk bij jou afkijken hoe jij aan het timmeren bent, voordat hij zelf met zijn hamer zijn fijne motoriek onder controle gaat krijgen. Jij hebt het dus niet over de overdracht van kennis, maar over het beoefenen van een vaardigheid.
Unionist

Bericht door Unionist »

Is Bijbelstudie geen vaardigheid?
Unionist

Bericht door Unionist »

Oude-Waarheid schreef:
woensdagavond 18 april in gebouw Elim in Veenendaal. Spreker is dan evangelist Jan van Dooijeweert uit Peru.

Je hebt gelijk, Dirk!

Het is aangepast.

IK begreep je wel hoor.

:wink:

Ik ben alleen niet zo'n fanatieke DV'er. Het wordt zovaak een holle term en volgens mij bedoelde Jakobus nou ook weer niet dat we bij elke datum in de toekomst DV moesten vermelden.

Maar goed, ik plaagde je een beetje.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Unionist schreef:
Oude-Waarheid schreef:

Je hebt gelijk, Dirk!

Het is aangepast.

IK begreep je wel hoor.

:wink:

Ik ben alleen niet zo'n fanatieke DV'er. Het wordt zovaak een holle term en volgens mij bedoelde Jakobus nou ook weer niet dat we bij elke datum in de toekomst DV moesten vermelden.

Maar goed, ik plaagde je een beetje.

Ben ook niet fanatiek maar viel me op bij ons zegt de dominee
vaak en alles onder beding "Zo de HEERE wil en wij leven"
parsifal

Bericht door parsifal »

Oude-Waarheid schreef:
Ben ook niet fanatiek maar viel me op bij ons zegt de dominee
vaak en alles onder beding "Zo de HEERE wil en wij leven"
Ach het RD kopte ooit naar aanleiding van een actie tegen Women on waves. De abortusboot die DV .... zal uitvaren.

Ik vroeg me toen af waarom men wilde protesteren? :(
Plaats reactie