wat zijn we schriftelijke of alleen bevindelijke gelovigen
- ndonselaar
- Contacteer:
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Een leerdienst / catechismus is zeker nuttig, maar doe dat door de week als je dat wilt. Zelf voel ik meer om op de zondag twee maal Gods Woord te bedienen. Dat Woord is blijvend actueel.
Op die manier verplicht je jezelf tot een evenwichtige tekstkeuze (door het jaar heen) en laat je tegelijkertijd het Woord niet ondersneeuwen door de leer.
Bijv. als vraag 90 aan de beurt is:
Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven
Dan preek je uit 2 Petr. 1:10 => Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Niek, hier ben ik het absoluut niet mee eens. M.i. is het goed om de waarheden uit de Schrift systematisch aan de gemeente voor te stellen. Elke prediker heeft wel een onderwerp wat hij meer belicht dan alle andere onderwerpen in de Schrift, en juist het preken vanuit de belijdenisgeschriften voorkomt dat maar slechts een deel van de waarheden uit de Schrift gepredikt wordt.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Echter ben ik er wel voor om niet altijd de HC te preken. Het moet geen last worden. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de NGB en de Westminster catechismus. Met name de laatste lijkt me erg geschikt om tijdens een prekenserie te behandelen, ipv de HC, met name omdat de westminster meer leerstellig handelt, dan bevindelijk, waardoor er ook meer aan bod komt dan alleen de bekering van een mens.
Het nadeel van afschaffen van 'leerpreken' vind ik dat de gemeente dom wordt. Men belijdt waarheden zonder te weten waarom, en hoe de Schrift erover spreekt. Met daarbij de kanttekening dat veel HC preken het doel van 'leerpreek' ook ernstig voorbijschieten...
Er zijn zo veel bijbelgedeelten waar nooooit uit gerpeekt wordt. En zooooveel teksten die nooit behandeld worden. De 'leerdiensten' moeten maar eens beperkt worden tot bv eens in de 5 jaar de HC behandelen. Er moet weer gewerkt worden aan Bijbeluitleg. Dan zullen er wel weer 2 complete preken moeten worden voorbereid.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
De onderwerpen uit de HC zijn toch bijbel onderwerpen en die bespreek je maar het preken over de Dortse leerregels is noodzakelijkOorspronkelijk gepost door ndonselaar
daar sluit ik me bij aanOorspronkelijk gepost door mementoNiek, hier ben ik het absoluut niet mee eens. M.i. is het goed om de waarheden uit de Schrift systematisch aan de gemeente voor te stellen. Elke prediker heeft wel een onderwerp wat hij meer belicht dan alle andere onderwerpen in de Schrift, en juist het preken vanuit de belijdenisgeschriften voorkomt dat maar slechts een deel van de waarheden uit de Schrift gepredikt wordt.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Echter ben ik er wel voor om niet altijd de HC te preken. Het moet geen last worden. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de NGB en de Westminster catechismus. Met name de laatste lijkt me erg geschikt om tijdens een prekenserie te behandelen, ipv de HC, met name omdat de westminster meer leerstellig handelt, dan bevindelijk, waardoor er ook meer aan bod komt dan alleen de bekering van een mens.
Het nadeel van afschaffen van 'leerpreken' vind ik dat de gemeente dom wordt. Men belijdt waarheden zonder te weten waarom, en hoe de Schrift erover spreekt. Met daarbij de kanttekening dat veel HC preken het doel van 'leerpreek' ook ernstig voorbijschieten...
- Miscanthus
Eigenlijk kom je dan uit op een manier van preken zoals de puriteinen dat deden. Uit een tekstgedeelte stellingen destilleren en uitwerken.Oorspronkelijk gepost door PimIk wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Op die manier verplicht je jezelf tot een evenwichtige tekstkeuze (door het jaar heen) en laat je tegelijkertijd het Woord niet ondersneeuwen door de leer.
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven
Dan preek je uit 2 Petr. 1:10 => Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
[Aangepast op 13/4/05 door Miscanthus]
Wat een compliment voor dit idee!Oorspronkelijk gepost door MiscanthusEigenlijk kom je dan uit op een manier van preken zoals de puriteinen dat deden. Uit een tekstgedeelte stellingen destilleren en uitwerken.Oorspronkelijk gepost door PimIk wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Verschilletje is alleen dat de stellingen al vast staan, omdat we die belijden. Deze methodiek kan m.i. overigens ook goed gebruikt worden bij NGB of DL. Zo kan je in de lijn van alle 3 de formulieren preken.
Er zijn toch ook wel predikanten die dat zo doen hoor. Wij gaan met iedere zondag één vraag door de catechismus heen (als hij buiten de deur preekt hebben we "gewone" leespreek). De catechismus geeft het thema voor de preek die echter verder op een Bijbeltekst is gebaseerd. De catechismus is een leerboek, een heel goed en nuttig leerboek, maar de Bijbel is de Bron voor de prediking.Oorspronkelijk gepost door PimIk wil pleiten om een leerdienst/cath.preek meer vanuit Gods Woord te benaderen. Dus in plaats van (zoals nu vaak gebeurt) de cath. vraag en antwoord woord voor woord door te pluizen, zou ik liever zien dat er 'gewoon' een tekst gekozen wordt uit het Woord waarbij het onderwerp van de tekst/preek gerelateerd is aan de cath. vraag die aan de beurt is.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Maar, da's waar, ik heb ook wel eens preken gehoord waarbij de catechismus behandeld werd als was het Bijbel zelf.
- Miscanthus
Gevaarlijke kant van deze methode is wel dat we een tekst zoeken bij een leerstelling, in plaats van dat we leerstellingen laten opkomen uit de tekst. (De puriteinen plaatsten de tekst wel eerst in de context alvorens er stellingen uit te destilleren).
Op deze methode komt de bijbel dan altijd weer uit op dezelfde leerstellingen en wordt de kans op nieuwe schatten kleiner. God blijft een verrassend God wiens spreken we niet moeten wurmen in onze leerstellingen.
ik hoop dat het een beetje te volgen is :t
Op deze methode komt de bijbel dan altijd weer uit op dezelfde leerstellingen en wordt de kans op nieuwe schatten kleiner. God blijft een verrassend God wiens spreken we niet moeten wurmen in onze leerstellingen.
Je suggereert dat er bij het preken zonder catechismus een bredere waaier van stellingen uit de teksten gehaald wordt en dat de catechismus in die zin beperkend zou zijn. Ik denk dat eerder het tegendeel het geval is. Voor veel predikanten is het wel goed dat ze door de catechismus op het spoor gezet worden. Dat voorkomt dat ze ongemerkt vaak uit dezelfde (of qua mogelijke exegese dicht bij elkaar liggende) teksten preken en stokpaardjes gaan berijden. Zo is het ook niet voor niets dat veel predikanten in hun preken het kerkelijk jaar volgen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Gevaarlijke kant van deze methode is wel dat we een tekst zoeken bij een leerstelling, in plaats van dat we leerstellingen laten opkomen uit de tekst. (De puriteinen plaatsten de tekst wel eerst in de context alvorens er stellingen uit te destilleren).
Persoonlijk hou ik wel van prekenseries, bijvoorbeeld een stuk of 5 opeenvolgende preken waarin een tekst helemaal wordt uitgebeend. Dat heeft echter weer als nadeel dat het vaak eerder technisch dan pastoraal is. Zo zijn er ook overal wel twee kanten aan.
- Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MiscanthusJe hebt gelijk. Maar als je voor de twintigste keer een preek over de "Paapsche mis"aan moet horen, dan dut ik in :sleep:Oorspronkelijk gepost door limosa....Zo zijn er ook overal wel twee kanten aan.
Hoe komt het eigenlijk dat het gemiddelde kennis nivo van de ger gez. kerkbezoeker ondanks het feit dat deze [al naar gelang de leeftijd uiteraard] al zo'n 20 keer de HC heeft horen uitleggen toch zo beroerd is? Het antwoord wordt door Miscanthus gegeven! Men heeft het al zovaak gehoord dat men met open ogen zit te dutten in de kerk. Er wordt niet meer geluisterd. Er is m.i. behoefte aan een heel andere aanpak van de leerdienst. Ik pleit niet voor afschaffen, want leg je oor eens te luister bij verschillende predikanten uit bv. PKN die wel weer terug willen naar de wekelijkse leerdienst. Ds. Vreugdenhil heeft het eens zo aangepakt, die legde zijn oor te luister in de gemeente en probeerde uit de problemen, zorgen en behoeften die er waren in de gemeente antwoorden te halen uit de belijdenisgeschriften. Dat betekende wel dat er niet op keurig van zondag 1 t/m zondag 52 gepreekt werd maar meer het hap en snap werk.Ik heb het idee dat juist de leerdienst heel belangrijk is. De kennis van de gemiddelde kerkbezoeker is heel vaak onder de maat. Ook bij degenen die wekelijks naar de kerk gaan.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.