ARTIKEL
Dominee zonder God ‘past niet in de PKN’
ZA 24 mrt 2007 | 11.26
Wanneer een predikant zegt dat hij niet in God gelooft, dan past zijn boodschap niet meer binnen de kerk. Dat zegt ds. Jan-Gerd Heetderks, voorzitter van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), vandaag in het Nederlands Dagblad.
‘Niet geloven in het bestaan van God’ kan een theologisch taalspel zijn, zegt Heetderks. ,,Maar het is waar: daar heeft de kerkganger niets aan, en daarom moet een predikant het zo niet zeggen.’’ Eind vorig jaar meldde de Vrije Universiteit dat een op de zes PKN-predikanten niet weet of er een God of hogere macht bestaat of er helemaal niet in gelooft.
Dat bleek te gelden voor 24 procent van de lutherse stroming binnen de Protestantse Kerk en voor 19 procent van de hervormde stroming. Kort daarna gaf de protestantse ds. Klaas Hendrikse uit Middelburg in dagblad Trouw publiekelijk aan niet in het bestaan van God te geloven. De God zoals die wordt beschreven in de Bijbel en zoals die leeft in de hoofden van veel mensen, is er volgens hem niet. Hendrikse is bezig met een boek over geloven in een God die niet bestaat.
Heetderks vindt een goed geloofsgesprek tussen kerkenraad en predikant in zo’n geval heel zinvol. Tegelijk zegt hij dat het dan niet moet gaan om het controleren van grenzen. ,,Het is heel lastig de grenzen precies aan te geven. Met formuleringen tot achter de komma hebben gereformeerden, en later vrijgemaakt-gereformeerden, gedacht het kerkelijk belijden te kunnen vangen. (…) Je kunt de relatie met God niet vangen in een rekensom, zoals je ook een liefdesrelatie niet op formule kunt brengen. Ik denk zelf wel na over grenzen, maar die zijn niet precies te omschrijven’’, aldus Heetderks. De synodevoorzitter draagt op 19 april de hamer over aan zijn opvolger.
Bron: ND
In ieder geval een duidelijke uitspraak van deze vertrekkende praeses.
Er zullen, vrees ik, nog heel wat "geloofsgesprekken" gevoerd moeten worden.
Kunnen we dit zien als een "kentering(etje)" in de koers van de PKN?
Ik hoop het.
Dominee zonder God
De Gereformeerde Kerk (PKN) te Harskamp is wat je noemt aan de behoudende kant voor PKN-begrippen: homo-huwelijk is not-done bijv. en ook meer zaken die je in de PKN toegestaan ziet worden, is daar niet bespreekbaar. Echter weer wél vrouwen in het ambt, maar, als het éven kan, proberen ze vrouwelijke Dss op de kansel te omzeilen bij wisselpreekbeurten.
AUW................ik zat met m'n vlerken aan het account van Tamarinde.......................Tamarinde schreef:De Gereformeerde Kerk (PKN) te Harskamp is wat je noemt aan de behoudende kant voor PKN-begrippen: homo-huwelijk is not-done bijv. en ook meer zaken die je in de PKN toegestaan ziet worden, is daar niet bespreekbaar. Echter weer wél vrouwen in het ambt, maar, als het éven kan, proberen ze vrouwelijke Dss op de kansel te omzeilen bij wisselpreekbeurten.

Juist niet, denk ik. Waarom dat geaarzel over een formulering als iemand klip en klaar zegt dat hij niet in God gelooft? En dan met zo'n slap verhaal over de vrijgemaakten. Leuke smoes om alles goed te vinden en elke dwaling doorgang te geven. Want ja, je hebt gezien hoe het ging in het verleden, blablabla.jvdg schreef:]Kunnen we dit zien als een "kentering(etje)" in de koers van de PKN?
Ik hoop het.