meer zondekennis

appie

meer zondekennis

Bericht door appie »

Moet een gelovige uitzien naar (steeds) meer zondekennis of heeft dit geen zin?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik denk dat de gelovige moet uitzien naar steeds meer verwondering en daaruitvoordvloeiende liefde voor het werk van Christus. Zondekennis is daar zeker een onderdeel van, maar ook kennis van het werk van Christus en kennis over God en de bijbel.

Maar zondekennis is geen doel. Het is een vrucht.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door appie
Niemand die de hand aan de ploeg slaat en achterom kijkt, is bekwaam tot het koninkrijk Gods.

Ik lees nergens in de bijbel dat we moeten staan naar meer zondekennis. Wèl een oproep om toe te nemen in de kennis en genade van Onze Heere Jezus Christus.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door appie
Niemand die de hand aan de ploeg slaat en achterom kijkt, is bekwaam tot het koninkrijk Gods.

Ik lees nergens in de bijbel dat we moeten staan naar meer zondekennis. Wèl een oproep om toe te nemen in de kennis en genade van Onze Heere Jezus Christus.
Hoe feller het licht schijnt [Christus in je leven] des te beter zie je de vuile hoeken in je kamer! [hart] Je hoeft niet te staan naar meer zondekennis, die komt je bwvs aanwaaien.

Nog zo'n mooie zin, luister!

Hoe nauwer je geloofsleven wordt, hoe ruimer je in het leven komt te staan.

Van ver lijkt de poort zo smal dat er geen mens doorheen lijkt te komen, sta je in de poort dan wordt je overweldigd door de ruimte om je heen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gian

Bericht door Gian »

Ik geloof toch wel dat het zin kan hebben. Hoe meer je jezelf kent, des te nederiger je wordt.
Soms blijf ik zo lang koud en hart, dat ik vraag of ik mezelf meer mag leren kennen, dat doet tenminste vluchtten.
Ok, je mag ook zomaar komen, maar dat is het punt juist, dan komt er nooit van.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Over zonde wilde ik het volgende kwijt en dan ook meteen even de biecht toelichten maar wil geen discussie daarover tenzij een ander hem start

Kijk dat we zondig zijn en blijven is een feit ! Maar er zijn mijn inziens twee soorten zonden de bewuste en de onbewuste

Onbewuste zonden zijn die ...die je redelijkerwijs begaat (voorzover je over redelijk kunt praten ) maar die gewoon gebeuren

Bewuste zondn zijn die , die je nog een keer doet en daar zit de crux want ik al RK ben zondig (iedereen schudt nu heftif van jahaha RK (kweet het !))

Maar wat ik zeggen wil is dit een zonde begaan is op zich niet erg !!! Niet erg ???

Nee als je die zonde belijdt en beloofd het niet meer te doen !!!

Dat is wat wij in de RKK noemen je krijgt je penetentie en de absolutie (respectievelijk de straf en de vergeving)
Zoals ook in de bijbel beschreven staat en in het Onze Vader vergeeft elkaad de zonde ! toch?

Maar goed nu bega je weer een zonde die je al eens beleden hebt (en geloof me dat gebeurd jou en mij ook !!
Dan wordt het wel een ander verhaal want je doet het bewust Maar ik ben overtuigd van de liefde van God dat ook die zonde vergeven zal worden (Wat niet inhoudt van oh ik kan eht nog 10 keer doen enm 10 keer een weesgegroetje klaar ! Nee !!! absoluut niet Je moet er wel van leren natuurlijk

De enige zonde waar je panisch voor moet zijn is de zonde ttegen de HG door te zeggen ....en ik schrijf het niet want ik wil en kan het niet maar men weet wat ik bedoel

Ongetwijfeld een hoop stof doen opwaaiend wilde ik dit kwijt

Vergeet niet dat het belijden van de zonden en met je "billen" bloot bij de pastoor je biecht komen doen iets betekend hoor !! Ikzelf heb echt wel een week voorbereiding nodig wil ik de biecht gaan doen (als je het serieus neemt natuurlijk )
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Over zonde wilde ik het volgende kwijt en dan ook meteen even de biecht toelichten maar wil geen discussie daarover tenzij een ander hem start

Kijk dat we zondig zijn en blijven is een feit ! Maar er zijn mijn inziens twee soorten zonden de bewuste en de onbewuste

Onbewuste zonden zijn die ...die je redelijkerwijs begaat (voorzover je over redelijk kunt praten ) maar die gewoon gebeuren

Bewuste zondn zijn die , die je nog een keer doet en daar zit de crux want ik al RK ben zondig (iedereen schudt nu heftif van jahaha RK (kweet het !))

Maar wat ik zeggen wil is dit een zonde begaan is op zich niet erg !!! Niet erg ???

Nee als je die zonde belijdt en beloofd het niet meer te doen !!!

Dat is wat wij in de RKK noemen je krijgt je penetentie en de absolutie (respectievelijk de straf en de vergeving)
Zoals ook in de bijbel beschreven staat en in het Onze Vader vergeeft elkaad de zonde ! toch?

Maar goed nu bega je weer een zonde die je al eens beleden hebt (en geloof me dat gebeurd jou en mij ook !!
Dan wordt het wel een ander verhaal want je doet het bewust Maar ik ben overtuigd van de liefde van God dat ook die zonde vergeven zal worden (Wat niet inhoudt van oh ik kan eht nog 10 keer doen enm 10 keer een weesgegroetje klaar ! Nee !!! absoluut niet Je moet er wel van leren natuurlijk

De enige zonde waar je panisch voor moet zijn is de zonde ttegen de HG door te zeggen ....en ik schrijf het niet want ik wil en kan het niet maar men weet wat ik bedoel

Ongetwijfeld een hoop stof doen opwaaiend wilde ik dit kwijt

Vergeet niet dat het belijden van de zonden en met je "billen" bloot bij de pastoor je biecht komen doen iets betekend hoor !! Ikzelf heb echt wel een week voorbereiding nodig wil ik de biecht gaan doen (als je het serieus neemt natuurlijk )
waar staat in de Bijbel dat jij je zonden moet opbiechten voor een pastoor, allerbeste Lambertus?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Wiens zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven".
Dat is het bijbelse fundament voor de biecht.

Jezus leven stond geheel in het teken om mensen te bekeren en hun zonden te vergeven
(gebruik ook onderstaande aanhalingen hierbij
Mt 16,18 en 18,18 en Joh. 20, 22-23
refo

Bericht door refo »

Zonde belijden is (vooral) iets tussen de gelovige en Christus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Refo
Zonde belijden is (vooral) iets tussne de gelovige en Christus
Ja ...eens ...en dus ?

Niet eens met me ??

ff wat meer toelichting graag dan kan ik er mischien iets mee

groetjes
refo

Bericht door refo »

Dus niet tussen de gelovige en een ambtsdrager.

Enerzijds is daarom de biecht onzin. De sleutelmacht tot het koninkrijk der hemelen ligt in de prediking besloten en niet in een biechthuisje.

Anderzijds moeten de zware kerken niet zo benadrukken dat je er veel over moet kunnen vertellen. Wie vergeven is, praat toch niet meer over iets waarover hij/zij zich nu schaamt. Je zou haast wat gaan denken van mensen die maar zitten te zoeken of er wel 'plaats' genoeg gemaakt is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Lambertus, mag ik eens weten? Kan de eigenaar van het biechthokje bepalen of bepaalde zonden vergeven zijn? Wordt daar heden ten dage ook nog een straf opgelegt wanneer je komt biechten en je een zonde oprakelt?

Ik ben namelijk van mening dat de bijbel bedoelt met zonden vergeven, de zonden die jou aangedaan zijn en niet de zonden die God zijn aangedaan. Neem nu de gelijkenis van Jezus over vergeving. Een knecht was de koning een heleboel schuldig en kwam voor de koning smeken om kwijtschelding. De koning kreeg medelijden en vergaf hem. Hij had ook nog een knechtje met een kleine schuld bij hem, maar die knikkerde hij in de gevangenis. Je kent vast de afloop wel.
Waar ik naar toe wil is dat er geen gelijkenis is te vinden dat een 3e persoon bijv. de schuld van de knecht bij de koning kwijt scheld. Je zult toch echt de koning moeten vragen om kwijtschelding. In dit geval dus echt God. "Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren zijn" dan de mensen die bij ons een schuld hebben en niet bij God de Koning.
Unionist

Bericht door Unionist »

Waar ik ook moeite mee heb, Lambertus, is de penitentie. Straft God de zonde tweemaal?

Als ik zonde doe, zeg maar, ik misgun mijn buurman zijn tweede vakantie, dan mag ik als ik berouw heb weten dat Hij die zonde op Zich genomen heeft. Dan is die zonde dus betaald.

Maar waarom moet ik daar zelf nog iets aan doen? Dat is toch onrechtvaardig?

1 Johannes 1:9: ndien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
memento

Bericht door memento »

Moet een gelovige staan naar meer zondekennis? Nee! Meerdere zondekennis wil niet per definitie zeggen dat men ook meerdere Godskennis verkrijgt, maar meerdere Godskennis brengt wel meerdere zelfkennis met zich mee. Ja, sterker nog: Alle ware zondekennis komt voort uit Godskennis. In de spiegel van Gods heiligheid kunnen we zien hoe onheilig we zelf zijn, in de spiegel van Zijn rechtvaardigheid hoe onrechtvaardig we zelf zijn, in de spiegel van Zijn almacht hoe onmachtig we zelf zijn, in de spiegel van Zijn liefde hoe liefdeloos we zelf zijn, etc...

Maar God maakt Zijn kinderen alleen maar arm, om hen rijk te maken met nieuwe gaven! Groeien in het geloof kan niet door jezelf steeds meer te verliezen. Hoe meer je jezelf verliest, des te meer je God overhoudt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik hoorde van de week een lezing van Aad Kamsteeg over Groeien in je geloof. Hij stelde het zo: Je groeit altijd naar boven en aar beneden. Vrij vertaald:

Als je net gaat geloven, ken je je hart ook nog niet zo goed. Je wilt dingen voor de Heere doen omdat je van Hem houdt. Dan laat je vooral de grote zonden: je past je taalgebruik aan en probeert eerlijk te leven. Hoe beter je God leert kennen, des te meer wil je voor Hem doen. Je gaat de lat hoger leggen, nu ga je ook inzien dat je b.v. trots bent, iets waarvan je daarvoor heel geen last had. En je gaat daar ook aan werken, ontdekkend dat je nooit volmaakt zult leven, al dacht je eerst van wel.

Dus: hoe meer je groeit in je geloof, hoe beter je God leert kennen, hoe beter je je zonden leert kennen. Een gevolg dus van geloofsgroei, niet de oorzaak.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie