Om welke reden doen wij belijdenis?

Arretje

Bericht door Arretje »

Het moet inderdaad beide zijn! Als je alleen belijdenis van de leer doet, zal je hele belijdenis eens tegen je getuigen! Hetzij in dit leven, of anders na dit leven. Wat heb je er anders aan? Ik weet wel, het kan een spanningsveld zijn, maar het gaat uiteindelijk niet om de kerk maar om je geloof!
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Eppie schreef:
Niet iedereen die belijdenis doet gelooft toch waarlijk? Naar mijn idee doen de meeste mensen belijdenis omdat het nu eenmaal van hen verwacht wordt. Ze zijn ten slotte 18 of ouder, dus ja dan wordt het toch wel tijd om belijdenis te doen. Of heb ik dat mis? Als ik alles om mij heen ziet gebeuren, doen mensen voornamelijk belijdenis van de waarheid, ik hoor ze nooit over een zaligmakend geloof dat ze zouden bezitten.

het geheel is een ingesleten traditie, want zelfs de belijdenis van de waarheid is een lippendienst. Het gros [iig in de GG incluis mijzelf] weet niet dat ze bv. in het geval van de 'leer alhier' ook ja zeggen op de synodebesluiten van 1936[?]
Om grote groepen 'niet belijdende doopleden' te voorkomen laat men het maar zo. Maar veroorzaakt wel een scheefgroei in de gemeente. Men kan immers dopen e.d. zonder problemen. Ik zou graag een herbezinning willen zien op het fenomeen 'belijdenis doen'.
Ik denk dat je hier bedoelt de leeruitspraken van 1931. Zeg je daar ook ja tegen met je belijdenis doen?
Vraag ik aan 15/16 jarigen waarom ze überhaupt belijdenis zouden doen is het antwoord nogal eens: anders kun je later niet dopen... :?
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

edele strijdster schreef:Goeie kans dat hij morgen
beneden aan de flat ligt als het zo doorgaat...
Denk je eerst even aan onze conclusie dat dat je uiteindelijk veel geld en tijd kost? :mrgreen:
Neem dán de vuiliniszak om je af te reageren; die moest toch al naar beneden :?
Mocht je het toch doen: je bent verontschuldigt; het zijn de genen tante ES!

Nog serieus betreffende het belijdenis doen:
Ik mis nog de toelichting waar het doen van belijdenis zijn oorsprong vind?
Of staat dat omschreven in een van genoemde boekjes?
(Heb ik helaas geen toegang toe :( )

En áls je ooit gaat dopen, dan doe je daarmee toch eigenlijk ook geloofsbelijdenis, gezien de vragen uit het formulier?
jvdg

Bericht door jvdg »

Belijdenis des geloofs heb ik "afgelegd" in de kerkdenominatie waar ik ook gedoopt ben.
Eerlijk gezegd was het puur uit gehoorzaamheid om te belijden dat wat ik in die gemeente hoorde en geloofde uit te dragen middels mijn ja-woord
En ook om mijn ouders te ontlasten van hun doopbelofte.

Terugziende op mijn leven na dit ja-woord moet ik zeggen: tekort.
Dus heb ik meineed gepleegd!

Als het recht ligt, moet eenieder beamen ook meinedig te zijn geweest.
Of...........waren jullie overtuigd van hèt geloof, toen jullie voor God en Zijn gemeente Ja konden zeggen?
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Héb nooit geloofsbelijdenis gedaan, dus ik kan er niet veel over zeggen.

Wat ik wel een opvallende uitspraak vind: "...om mijn ouders te ontlasten van hun doopbelofte..."
Kán dat? Als mijn kinderen later wél geloofsbelijdenis doen, ben ik toch nog degene die ze heeft laten dopen, en blijf ik toch díe verantwoordelijkheid houden?

Hoe werkt geloofsbelijdenis eigenlijk? Ik ben er totaal onbekend mee. :oops:
Gaat dit ook via een bepaald formulier o.i.d. zoals bijv. doopformulier?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nou inhoudelijk zegt als je geloofsbelijdenis doet.

En ik vraag me af waarop gebaseerd is dat de ene gemeente het heeft over tijdgeloof en de andere over waarzaligmakend geloof.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Mister schreef: Ik denk dat je hier bedoelt de leeruitspraken van 1931. Zeg je daar ook ja tegen met je belijdenis doen?
Vraag ik aan 15/16 jarigen waarom ze überhaupt belijdenis zouden doen is het antwoord nogal eens: anders kun je later niet dopen... :?
Om welke reden kun je niet dopen dan, als je geen belijdenis hebt gedaan? Zoals ik al eerder schreef/ vroeg, de doop is toch een inzetting van God? Dan kan een kerkeraad je toch niet tegenhouden als je geen belijdenis hebt gedaan?
En: Belijdenis doen is toch een menselijke inzetting? Of staat dit ook in de BIjbel?

Wat een vragen he? Maar ook ik ben in een kerkelijke gemeente opgegroeid waar men geen belijdens is van het geloof aflegt.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Josephus

Bericht door Josephus »

edele strijdster schreef:Maar ook ik ben in een kerkelijke gemeente opgegroeid waar men geen belijdens is van het geloof aflegt.
Maar waar waarschijnlijk wel in het kerkblad of de liturgie staat geschreven "openbare belijdenis des geloofs"... :|
En waarvoor ook vele familieleden en vrienden worden uitgenodigd om dit heugelijke feit mee te maken...

Als het dan vooral gaat om belijdenis van de leer, waarom laat je ze dan niet gewoon een soort van intentieverklaring tekenen?
Ik bedoel, het feit dat iemand verklaart het met de leer van de kerk eens te zijn, is toch niet echt een aanleiding voor een feestelijke kerkdienst? Belijdenis van je persoonlijk geloof wel!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

edele strijdster schreef:
Mister schreef: Ik denk dat je hier bedoelt de leeruitspraken van 1931. Zeg je daar ook ja tegen met je belijdenis doen?
Om welke reden kun je niet dopen dan, als je geen belijdenis hebt gedaan? Zoals ik al eerder schreef/ vroeg, de doop is toch een inzetting van God? Dan kan een kerkeraad je toch niet tegenhouden als je geen belijdenis hebt gedaan?
En: Belijdenis doen is toch een menselijke inzetting? Of staat dit ook in de BIjbel?

Wat een vragen he? Maar ook ik ben in een kerkelijke gemeente opgegroeid waar men geen belijdens is van het geloof aflegt.
De kinderen zijn geheiligd door hun gelovige ouders in Christus geheiligd. Geloven ze niet, wat dan? Geloven ze wel, waarom belijen ze hun geloof dan niet?

Belijdenis van het geloof deden volwassenen die zich bekeerden bij hun doop. Omdat een kind al als kind gedoopt wordt, kan je je niet laten dopen, maar nog wel je geloof belijden. Maar dan moet je wel echt geloven... en niet maar met de leer van de kerk instemmen. Het feit dat een hoop mensen na hun belijdenis niet aan het avondmaal aangaan en dat in sommige kerken zelfs de norm is en normaal wordt gevonden is zorgwekkend. Zowel wat betreft de gelovigem, als de kerk... die daar toch op moet toezien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster

Josephus schreef:
edele strijdster schreef:Maar ook ik ben in een kerkelijke gemeente opgegroeid waar men geen belijdens is van het geloof aflegt.
Maar waar waarschijnlijk wel in het kerkblad of de liturgie staat geschreven "openbare belijdenis des geloofs"... :|
En waarvoor ook vele familieleden en vrienden worden uitgenodigd om dit heugelijke feit mee te maken...

Als het dan vooral gaat om belijdenis van de leer, waarom laat je ze dan niet gewoon een soort van intentieverklaring tekenen?
Ik bedoel, het feit dat iemand verklaart het met de leer van de kerk eens te zijn, is toch niet echt een aanleiding voor een feestelijke kerkdienst? Belijdenis van je persoonlijk geloof wel!
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt! Als ik schrijf dat er bij ons in de gemeente geen belijdenis wordt gedaan, dan wordt dat ook niet gedaan! En er worden ook geen diensten gehouden waarvoor vele familieleden en vrienden worden uitgenodigd om dit heugelijke feit mee te maken. Als dat zo zou zijn, dan zou ik al deze vragen voor mezelf waarschijnlijk allang beantwoord hebben!

Ik ben het met je eens hoor, dat je beter een intentieverklaring kan tekenen wanneer het alleen maar om de belijdenis van de leer van de kerk gaat!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
jvdg

Bericht door jvdg »

Ma Vis schreef:Héb nooit geloofsbelijdenis gedaan, dus ik kan er niet veel over zeggen.

Wat ik wel een opvallende uitspraak vind: "...om mijn ouders te ontlasten van hun doopbelofte..."
Kán dat? Als mijn kinderen later wél geloofsbelijdenis doen, ben ik toch nog degene die ze heeft laten dopen, en blijf ik toch díe verantwoordelijkheid houden?

Hoe werkt geloofsbelijdenis eigenlijk? Ik ben er totaal onbekend mee. :oops:
Gaat dit ook via een bepaald formulier o.i.d. zoals bijv. doopformulier?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nou inhoudelijk zegt als je geloofsbelijdenis doet.

En ik vraag me af waarop gebaseerd is dat de ene gemeente het heeft over tijdgeloof en de andere over waarzaligmakend geloof.
Met droefheid in het hart moet ik zeggen dat de meeste belijdeniscathecisanten belijdenis des geloofs afleggen als een soort examen/tentamen na een catechisatie welke dieper op geloofszaken ingaat dan de "kleine" catechisatie.
En daarna is er vrijheid..............

Naar ons gevoelen moet er dan vrijheid zijn in die zin, dat wij ons leven mogen c,q. moeten leiden naar de vrijheid die Hij ons geeft, hoe onmogelijk dit van 's mensen zijde ook zij.

Kortom: Vrijheid in gebonden zijn.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Josephus schreef:

Edele Strijdster bedoelt denk ik helemáál geen geloofsbelijdenis.
Niet van geloof en niet van leer.
Josephus

Bericht door Josephus »

Ma Vis schreef:Edele Strijdster bedoelt denk ik helemáál geen geloofsbelijdenis.
Niet van geloof en niet van leer.
Zo kun je het inderaad ook lezen :!: Typisch voorbeeld van projectie... :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Marnix schreef: De kinderen zijn geheiligd door hun gelovige ouders in Christus geheiligd. Geloven ze niet, wat dan? Geloven ze wel, waarom belijen ze hun geloof dan niet?
Geloven ze wel, dan belijden ze hun geloof ook wel denk ik.
Dat brengt het ware geloof toch vanzelf met zich mee?

Vraag is waarom dit moet via een 'protocol'.
En waarom dat dan bindend zou moeten zijn om deel te kunnen nemen aan sacrementen.
Is dat Bijbels? Volgens mij niet, volgens mij betreft het hier een menselijke instelling.
Maarrrr, ik weet er zoals gezegd, erg weinig van.
Ik laat me graag voorlichten.
edele strijdster

Ma Vis schreef:
Marnix schreef: De kinderen zijn geheiligd door hun gelovige ouders in Christus geheiligd. Geloven ze niet, wat dan? Geloven ze wel, waarom belijen ze hun geloof dan niet?
Geloven ze wel, dan belijden ze hun geloof ook wel denk ik.

Vraag is waarom dit moet via een 'protocol'.
En waarom dat dan bindend zou moeten zijn om deel te kunnen nemen aan sacrementen.
Is dat Bijbels? Volgens mij niet, volgens mij betreft het hier een menselijke instelling.
Maarrrr, ik weet er zoals gezegd, erg weinig van.
Ik laat me graag voorlichten.
En daar sluit ik me volledig bij aan!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ma Vis schreef:Geloven ze wel, dan belijden ze hun geloof ook wel denk ik.
Klopt.
Ma Vis schreef:Vraag is waarom dit moet via een 'protocol'.
Waarom niet?
Het is geen formulier of zo. Het zijn een aantal vragen, die je in het midden van de gemeente met ja moet beantwoorden.
Meestal, maar niet noodzakelijk, volgt er dan een toespraakje om op te wekken tot volharding in de leer.
Ma Vis schreef:En waarom dat dan bindend zou moeten zijn om deel te kunnen nemen aan sacrementen.
Wellicht begrijp ik je vraag niet goed, maar het is voluit Bijbels, dat het geloof aan de doop vooraf gaat (de kinderdoop even buiten beschouwing latend). Kijk bijvoorbeeld naar de moorman in Handelingen 8:
en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Ook Christus zegt dat:
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden;

De sacramenten zijn voor de gelovigen.
Plaats reactie