Opmerkelijke bijbelgedeelten
Opmerkelijke bijbelgedeelten
Soms lees je een gedeelte in Gods woord, of je hoort het voorlezen en je verbaast je over wat je hoort of je oog valt op iets opmerkelijks. Of een geschiedenis die je anders altijd ontgaan was. Laten we die met elkaar delen.
De aanzet voor mij om dit topic te openen is het volgende. In Genesis 42 kun je lezen hoe de broers van Jozef koren gaan halen in Egypte en dat Jozef hen voor verspieders houd. Nadat hij hun een proef gegeven heeft (Benjamin moet de volgende keer mee) en drie dagen in de gevangenis heeft gezet, zegt hij het volgende: "Doe dit, zo zult gij leven; ik vrees God." (vers 18 )
Dat moet toch voor de broers een opmerkelijke belijdenis geweest zijn: "ik vrees God". Die onderkoning beleed dezelfde God als hun vader.
De aanzet voor mij om dit topic te openen is het volgende. In Genesis 42 kun je lezen hoe de broers van Jozef koren gaan halen in Egypte en dat Jozef hen voor verspieders houd. Nadat hij hun een proef gegeven heeft (Benjamin moet de volgende keer mee) en drie dagen in de gevangenis heeft gezet, zegt hij het volgende: "Doe dit, zo zult gij leven; ik vrees God." (vers 18 )
Dat moet toch voor de broers een opmerkelijke belijdenis geweest zijn: "ik vrees God". Die onderkoning beleed dezelfde God als hun vader.
Klopt. Zelfs Jozefs huisbewaarder praat over God:
"Doch hij zeide: Weest gerust, vreest niet; de God van u en van uw vader heeft u heimelijk een schat in uw zakken gegeven; uw geld heb ik ontvangen."
Ik denk dat de broers soms behoorlijk in verwarring zijn geweest. Ze zullen het af en toe wel surrealistisch gevonden hebben. Kafka avant la lettre.
"Doch hij zeide: Weest gerust, vreest niet; de God van u en van uw vader heeft u heimelijk een schat in uw zakken gegeven; uw geld heb ik ontvangen."
Ik denk dat de broers soms behoorlijk in verwarring zijn geweest. Ze zullen het af en toe wel surrealistisch gevonden hebben. Kafka avant la lettre.
"de god van Egypte". Kan dat? Egypte had vele goden. Sprak men dan van "God" als men één van hen bedoelde?
Hoewel Jozef dmv een tolk tot de broers sprak, en het dus in het Egyptisch zei, staat er in het hebreeus: Eloyhim. Dat zou vertaald kunnen worden met "ik vrees de goden", maar zo hebben de vertalers het niet vertaald. Eloyhim als "God" kan alleen op de God van Israël slaan.
Hoewel Jozef dmv een tolk tot de broers sprak, en het dus in het Egyptisch zei, staat er in het hebreeus: Eloyhim. Dat zou vertaald kunnen worden met "ik vrees de goden", maar zo hebben de vertalers het niet vertaald. Eloyhim als "God" kan alleen op de God van Israël slaan.
- J.C. Philpot
Re: Opmerkelijke bijbelgedeelten
Er waren er wel meer buiten de zonen van Jacob (en later het volk Israel) die JHWH beleden. Denk aan Laban (vandaar dat men daar huwbare vrouwen vandaan haalden in de tijd van de aartsvaders, hoewel er daar sprake was van syncretisme, denk aan de beeldjes die Rachel verborg). Andere voorbeelden: Jetro (de Midianieten stamden volgens mij ook van Abraham af), Job.rj schreef:Soms lees je een gedeelte in Gods woord, of je hoort het voorlezen en je verbaast je over wat je hoort of je oog valt op iets opmerkelijks. Of een geschiedenis die je anders altijd ontgaan was. Laten we die met elkaar delen.
En wat moeten we denken van Bileam?
18 Toen antwoordde Bíleam, en zeide tot de dienaren van Balak: Wanneer Balak mij zijn huis vol zilver en goud gave, zo vermocht ik niet het bevel des HEEREN mijns Gods te overtreden, om te doen klein of groot.
19 En nu, blijft gijlieden toch ook hier dezen nacht, opdat ik wete, wat de HEERE tot mij verder spreken zal.
20 God nu kwam tot Bíleam des nachts, en zeide tot hem: Dewijl die mannen gekomen zijn, om u te roepen, sta op, ga met hen; en nochtans zult gij dat doen, hetwelk Ik tot u spreken zal.
We weten dat hij Israel niet kon vervloeken, maar daarna er wel voor zorgde dat de Israelieten zich met heidense vrouwen inlieten. Hij lijkt toch van JHWH te weten.
Twee keer gedoopt
In het Handelingen 19 kun je lezen van gelovigen die twee keer gedoopt zijn. De eerste keer met de "doop der bekering" van Johannes door Apollos, de tweede keer in de Naam van Jezus door Paulus.
Re: Twee keer gedoopt
Vers 5 behoort nog tot wat Paulus zegt.rj schreef:In het Handelingen 19 kun je lezen van gelovigen die twee keer gedoopt zijn. De eerste keer met de "doop der bekering" van Johannes door Apollos, de tweede keer in de Naam van Jezus door Paulus.
Zie ook de kanttekening bij dat vers, met name op het deel "die hem hoorden":
Namelijk Johannes de Doper. Want dit zijn de woorden van Paulus, verhalende hoe Johannes zijne discipelen doopte. Hetwelk blijkt uit den Grieksen tekst, in welken de twee woorden men, dat is wel; en de, dat is maar, of en, [ waarvan het ene voor gaat het Hand. 19:4 en het andere volgt in Hand. 19:5] aanwijzen dat de dingen, die in deze twee verzen gezegd worden, tezamen moeten gevoegd worden, en dat er van één persoon en zaak gesproken wordt. Zodat hieruit niet kan bewezen worden, dat deze discipelen door Paulus zouden herdoopt zijn.
Misschien toch niet zo opmerkelijk: Abraham ontmoette ook Melchizedek, een priester van de Allerhoogste.De aanzet voor mij om dit topic te openen is het volgende. In Genesis 42 kun je lezen hoe de broers van Jozef koren gaan halen in Egypte en dat Jozef hen voor verspieders houd. Nadat hij hun een proef gegeven heeft (Benjamin moet de volgende keer mee) en drie dagen in de gevangenis heeft gezet, zegt hij het volgende: "Doe dit, zo zult gij leven; ik vrees God." (vers 18 )
Toen Abraham Abimelech, de koning van de Filistijnen om de tuin leidde mbt de identiteit van zijn vrouw Sara was het argument van Abraham dat er mogelijk geen 'vreze Gods' zou zijn in het Filistijnse land. Hij vergiste zich daar behoorlijk in (Gen 20).
Izak maakte later iets dergelijks mee. ook mbt een Filistijnse koning.
We moeten ermee rekenen dat Godskennis niet iets is wat afhankelijk is van het kennen van de bijbel. De bijbel was er trouwens toen niet eens. Ook Paulus schrijft dat God aan heidenen is geopenbaard (Rom 1).
Wat dacht je van: Het zwakke van God is sterker dan de mensen. Heeft God dan zwakten? Hoe lezen jullie dit?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
1 Korinthe 1 : 25edele strijdster schreef:Weet je waar het staat? Dan kan ik het even in 'het verband' lezen, om het zo maar te zeggen...Marnix schreef:Wat dacht je van: Het zwakke van God is sterker dan de mensen. Heeft God dan zwakten? Hoe lezen jullie dit?
Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
Lees de kanttekeningen!
Dat is, hetgeen zij voor zwak en van gene kracht houden om de mensen tot de zaligheid te brengen, is sterker of krachtiger dan zij met al hun vermetele welsprekendheid en aanzienlijkheid.
Ik begrijp deze kanttekeningen nietTiberius schreef:1 Korinthe 1 : 25edele strijdster schreef:Weet je waar het staat? Dan kan ik het even in 'het verband' lezen, om het zo maar te zeggen...Marnix schreef:Wat dacht je van: Het zwakke van God is sterker dan de mensen. Heeft God dan zwakten? Hoe lezen jullie dit?
Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
Lees de kanttekeningen!
Dat is, hetgeen zij voor zwak en van gene kracht houden om de mensen tot de zaligheid te brengen, is sterker of krachtiger dan zij met al hun vermetele welsprekendheid en aanzienlijkheid.

En verder heb ik eens gehoord dat God eerzuchtig is?
Dat zou bij ons mensen een zwakke of geen goede kant genoemd worden. Toch?
Eerzuchtig heb ik nooit gehoord. God wil liefde. Hier ging het zondag in de preek over, en daar werd onder andere het volgende gezegd:Ma Vis schreef:Ik begrijp deze kanttekeningen nietTiberius schreef:1 Korinthe 1 : 25edele strijdster schreef:Weet je waar het staat? Dan kan ik het even in 'het verband' lezen, om het zo maar te zeggen...Marnix schreef:Wat dacht je van: Het zwakke van God is sterker dan de mensen. Heeft God dan zwakten? Hoe lezen jullie dit?
Lees de kanttekeningen!
Dat is, hetgeen zij voor zwak en van gene kracht houden om de mensen tot de zaligheid te brengen, is sterker of krachtiger dan zij met al hun vermetele welsprekendheid en aanzienlijkheid.:
En verder heb ik eens gehoord dat God eerzuchtig is?
Dat zou bij ons mensen een zwakke of geen goede kant genoemd worden. Toch?
1. God kan jaloers zijn. Hij kan eer willen krijgen. Maar dat is wel vanuit liefde. Als iemand veel van zijn vrouw of vriendin houdt, en ze geeft hem geen aandacht of gaat vreemd, dan zal het logisch zijn dat hij jaloers en kwaad is. Waarom? Hij houdt zielsveel van haar. Hij geeft haar aandacht, liefde, eer. En wil dat dan ook van haar hebben. Hij kan het niet hebben als ze geen aandacht heeft voor hem en wel voor een ander, terwijl hij haar zoveel liefde geeft. Zo is is het met God ook... alleen is zijn liefde voor ons dan nog veel intenser. Moet je nagaan hoe we Hem kwetsen als we er dan met een of andere hoer (van Babylon) vandoor gaan. Logisch dat Hij zich dan in zijn eer aangetast voelt.
Lees in dat kader ook eens Ezechiel 16 goed door.
2. Wat betreft de zwakheid van God, uit 1 Korinthe 1:25, werd in een opmerkelijk perspectief geplaatst, zo had ik het nog niet bekeken. Namelijk dat van Jezus, in de hof van Gethesemane. Hij bidt, zweet bloed, vraagt God of de beker aan Hem voorbij mag gaan, en is naar zijn discipelen heel open. Hij zegt tegen de drie die mee waren gegaan dat hij ontzettend bang was. En dat was sterker dan mensen, die zwakheid. Zwakheid wordt snel als negatief gezien... maar is het niet heel positief als je je zwak durft op te stellen naar elkaar toe, in plaats van je altijd maar groot te houden, groter dan je bent.... dingen voor je houden (wat zouden anderen wel niet van je denken, als je dit of dat zou vertellen, hun beeld van je zou toch wel erg veranderen. Jij, die het altijd zo goed weet en mooi kan zeggen....... zoveel problemen? En toch is dat zo goed. Als we zwak zijn is Hij sterk. En Gods zwakheid is sterker dan mensen. In zwakheid wordt Gods kracht volbracht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."