Tekstkeuze Biddag
Tekstkeuze Biddag
Ik ben best benieuwd naar de tekstkeuze van de Ds. uit verschillende gemeenten of de teksten van de gelezen preken op de biddag.
Het geeft altijd een beetje een beeld hoe de Ds.'s / ouderlingen aankijken tegenover onze tijd en tijdsomstandigheden.
Bij ons is er o.a. gelezen van Ds. Smytegelt met de tekst:
Bid niet meer voor dit volk (en verder). Dan sta je ook wel even raar te kijken als je dit hoort.
Als je dan de preek hoort ga je wel beter de tekst begrijpen trouwens (Het houd nl. niet in om maar nooit meer te bidden).
Wel ligt er in deze tekst de waarschuwing dat het zover is gekomen met een land dat God niet meer wil horen vanwege de hardheid en onbekeerlijkheid van hart van de mensen.
Hier zie je dus duidelijk een positiekeus van desbetreffende kerk (in dit geval GGiN Gouda)
Het geeft altijd een beetje een beeld hoe de Ds.'s / ouderlingen aankijken tegenover onze tijd en tijdsomstandigheden.
Bij ons is er o.a. gelezen van Ds. Smytegelt met de tekst:
Bid niet meer voor dit volk (en verder). Dan sta je ook wel even raar te kijken als je dit hoort.
Als je dan de preek hoort ga je wel beter de tekst begrijpen trouwens (Het houd nl. niet in om maar nooit meer te bidden).
Wel ligt er in deze tekst de waarschuwing dat het zover is gekomen met een land dat God niet meer wil horen vanwege de hardheid en onbekeerlijkheid van hart van de mensen.
Hier zie je dus duidelijk een positiekeus van desbetreffende kerk (in dit geval GGiN Gouda)
Re: Tekstkeuze Biddag
Waar staat deze bekende tekst?Oude Paden schreef:Ik ben best benieuwd naar de tekstkeuze van de Ds. uit verschillende gemeenten of de teksten van de gelezen preken op de biddag.
Het geeft altijd een beetje een beeld hoe de Ds.'s / ouderlingen aankijken tegenover onze tijd en tijdsomstandigheden.
Bij ons is er o.a. gelezen van Ds. Smytegelt met de tekst:
Bid niet meer voor dit volk (en verder). Dan sta je ook wel even raar te kijken als je dit hoort.
Als je dan de preek hoort ga je wel beter de tekst begrijpen trouwens (Het houd nl. niet in om maar nooit meer te bidden).
Wel ligt er in deze tekst de waarschuwing dat het zover is gekomen met een land dat God niet meer wil horen vanwege de hardheid en onbekeerlijkheid van hart van de mensen.
Hier zie je dus duidelijk een positiekeus van desbetreffende kerk (in dit geval GGiN Gouda)
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Re: Tekstkeuze Biddag
Jeremia 7:16 De moeite waard om deze preek te lezen!jvdg schreef:Waar staat deze bekende tekst?Oude Paden schreef:Ik ben best benieuwd naar de tekstkeuze van de Ds. uit verschillende gemeenten of de teksten van de gelezen preken op de biddag.
Het geeft altijd een beetje een beeld hoe de Ds.'s / ouderlingen aankijken tegenover onze tijd en tijdsomstandigheden.
Bij ons is er o.a. gelezen van Ds. Smytegelt met de tekst:
Bid niet meer voor dit volk (en verder). Dan sta je ook wel even raar te kijken als je dit hoort.
Als je dan de preek hoort ga je wel beter de tekst begrijpen trouwens (Het houd nl. niet in om maar nooit meer te bidden).
Wel ligt er in deze tekst de waarschuwing dat het zover is gekomen met een land dat God niet meer wil horen vanwege de hardheid en onbekeerlijkheid van hart van de mensen.
Hier zie je dus duidelijk een positiekeus van desbetreffende kerk (in dit geval GGiN Gouda)
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Vreemd dat deze tekst juist nu we een meer christelijke regering hebben gekregen, gekozen wordt. Het is misschien niet zo christelijk als velen van ons zouden willen, echter ik zie in deze toch wel Gods weerhoudende hand, dat Hij ons een regering geeft die niet nog meer zondige wetten gaat invoeren.
Re: Tekstkeuze Biddag
Waar kan ik die preek vinden?Oude Paden schreef:Jeremia 7:16 De moeite waard om deze preek te lezen!jvdg schreef:Waar staat deze bekende tekst?Oude Paden schreef:Ik ben best benieuwd naar de tekstkeuze van de Ds. uit verschillende gemeenten of de teksten van de gelezen preken op de biddag.
Het geeft altijd een beetje een beeld hoe de Ds.'s / ouderlingen aankijken tegenover onze tijd en tijdsomstandigheden.
Bij ons is er o.a. gelezen van Ds. Smytegelt met de tekst:
Bid niet meer voor dit volk (en verder). Dan sta je ook wel even raar te kijken als je dit hoort.
Als je dan de preek hoort ga je wel beter de tekst begrijpen trouwens (Het houd nl. niet in om maar nooit meer te bidden).
Wel ligt er in deze tekst de waarschuwing dat het zover is gekomen met een land dat God niet meer wil horen vanwege de hardheid en onbekeerlijkheid van hart van de mensen.
Hier zie je dus duidelijk een positiekeus van desbetreffende kerk (in dit geval GGiN Gouda)
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Als je de regering beziet wel enige vooruitgang denk ik......memento schreef:Vreemd dat deze tekst juist nu we een meer christelijke regering hebben gekregen, gekozen wordt. Het is misschien niet zo christelijk als velen van ons zouden willen, echter ik zie in deze toch wel Gods weerhoudende hand, dat Hij ons een regering geeft die niet nog meer zondige wetten gaat invoeren.
maar ons volk? Wij zelf?
Is onze gezindte niet doordrenkt met eten....drinken.....vrolijk zijn.....
grootsheid des levens.....begeerlijkheid der ogen?
Is er een terugkeer tot de levende God waar te nemen?
Re: Tekstkeuze Biddag
Als je met godsdienst schijngodsdienst bedoelt, inderdaad. Het punt was hier dat er werd gestolen, gemoord, overspel gepleegd, achter andere goden aangelopen etc., terwijl men toch "vroom" naar de tempel bleef gaan met de gedachte: ons kan niets gebeuren! Daarom ontbrandt God in hevige toorn: "Denken jullie soms dat het huis dat Mijn Naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen!" (NBV)jvdg schreef:Waar staat deze bekende tekst?
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Strikt genomen is het dus eigenlijk een verwijt aan de kerkmensen!
Laatst gewijzigd door Josephus op 14 mar 2007, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tekstkeuze Biddag
In de keurstoffen van B. Smytegelt (ik weet niet of hij digitaal te vinden is op internet)jvdg schreef:Waar kan ik die preek vinden?Oude Paden schreef:Jeremia 7:16 De moeite waard om deze preek te lezen!jvdg schreef:Waar staat deze bekende tekst?Oude Paden schreef:Ik ben best benieuwd naar de tekstkeuze van de Ds. uit verschillende gemeenten of de teksten van de gelezen preken op de biddag.
Het geeft altijd een beetje een beeld hoe de Ds.'s / ouderlingen aankijken tegenover onze tijd en tijdsomstandigheden.
Bij ons is er o.a. gelezen van Ds. Smytegelt met de tekst:
Bid niet meer voor dit volk (en verder). Dan sta je ook wel even raar te kijken als je dit hoort.
Als je dan de preek hoort ga je wel beter de tekst begrijpen trouwens (Het houd nl. niet in om maar nooit meer te bidden).
Wel ligt er in deze tekst de waarschuwing dat het zover is gekomen met een land dat God niet meer wil horen vanwege de hardheid en onbekeerlijkheid van hart van de mensen.
Hier zie je dus duidelijk een positiekeus van desbetreffende kerk (in dit geval GGiN Gouda)
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Re: Tekstkeuze Biddag
Is dat (soms bedekt) ook niet wat in onze tijd de werkelijkheid is?Josephus schreef:Klopt niet helemaal. De crux was hier dat er werd gestolen, gemoord, overspel gepleegd, achter andere goden aangelopen werd etc., terwijl men toch "vroom" naar de tempel bleef gaan met de gedachte: ons kan niets gebeuren! Daarom ontbrandt God in hevige toorn: "Denken jullie soms dat het huis dat Mijn Naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen!" (NBV)jvdg schreef:Waar staat deze bekende tekst?
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Strikt genomen is het dus eigenlijk een verwijt aan de kerkmensen!
Re: Tekstkeuze Biddag
Absoluut! Prediker zou zeggen: niets nieuws onder de zon. Maar ik dacht dat je die tekst wilde doortrekken naar ons land in zijn geheel en ik weet niet of je dat op basis van deze tekst zomaar kunt doen.Oude Paden schreef:Is dat (soms bedekt) ook niet wat in onze tijd de werkelijkheid is?Josephus schreef:Klopt niet helemaal. De crux was hier dat er werd gestolen, gemoord, overspel gepleegd, achter andere goden aangelopen werd etc., terwijl men toch "vroom" naar de tempel bleef gaan met de gedachte: ons kan niets gebeuren! Daarom ontbrandt God in hevige toorn: "Denken jullie soms dat het huis dat Mijn Naam draagt een rovershol is? Ik zie wel degelijk wat jullie doen!" (NBV)jvdg schreef:Waar staat deze bekende tekst?
Voorzover ik me kan herinneren was er een belangrijk verband met de uiterlijke vroomheid van het volk Israël.
Godsdienst te over, maar geen dienen van God.
Strikt genomen is het dus eigenlijk een verwijt aan de kerkmensen!
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Ik waardeer jouw optimistische kijk op deze meer christelijke regering, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat er niet nog meer zondige wetten voorkomen worden.memento schreef:Vreemd dat deze tekst juist nu we een meer christelijke regering hebben gekregen, gekozen wordt. Het is misschien niet zo christelijk als velen van ons zouden willen, echter ik zie in deze toch wel Gods weerhoudende hand, dat Hij ons een regering geeft die niet nog meer zondige wetten gaat invoeren.
Laten we daar toch allemaal voor bidden.
Ik vrees dat de omstandigheden ten tijde van deze tekst niet bepaald anders zijn dan die van deze tijd.
De waarschuwing was derhalve toen èn nu van toepassing.
Bij ons werd er uit drie bijbelboeken gelezen: Genesis 22:7-13/14 Mattheus 6:31-34. Romeinen 8:18-32.
De dominee had als uitgangspunt: romeinen 8:32. Die ook zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
De dominee had als uitgangspunt: romeinen 8:32. Die ook zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
Laatst gewijzigd door Lassie op 14 mar 2007, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.