Kerk en fiscus - Meer geven dankzij de belastingdienst

Plaats reactie
memento

Kerk en fiscus - Meer geven dankzij de belastingdienst

Bericht door memento »

Aangezien het bij lang niet iedereen bekend is, welke regels de belastingdienst kent om het geven aan goede doelen, waaronder dus ook de kerk valt, te stimuleren, hier wat meer informatie:

Collectebonnen en giften
Alles wat je geeft aan goede doelen, hetzij aan de kerk of aan een ander goed doel, mag je aftrekken. Hierbij geldt dat je 1% van je inkomen niet mag aftrekken, en maximaal 10% van je inkomen mag aftrekken. Voorbeeld:

Je totale inkomen is: € 25.000
Je geeft aan goede doelen: €2.000

Dan mag je €2000 - (25.000 x 1%) = €1.750,- aftrekken. Ongeveer een derde van het aftrekbare bedrag is 'winst', in het voorbeeld dus €580,-

Het maakt niet uit of je dit stort als gift, of dat je het gebruikt om collectebonnen mee te kopen. Bewaar dus de bank-afschriften waarop de giften staan, en de eventuele bonnetjes die je krijgt bij de collecte-bonnen.

Vrijwilligerswerk
Niet gedeclareerd vrijwilligerswerk voor de kerk is aftrekbaar van de belasting. De wet staat een vergoeding van € 4,50 toe per uur dat iemand als vrijwilliger werkzaam is. Indien dit bedrag niet gedeclareerd wordt, kan het beschouwd worden als gift, en is als dusdanig aftrekbaar. Ook niet gedeclareerde kilometerkosten (max €0,19 per km) kunnen als gift afgetrokken worden. Let wel: Het totaal aan giften, inclusief vrijwilligerswerk, is voor maximaal 10% aftrekbaar.

Voor meer info over de vrijwilligers-constructie: http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2007.html

Het maakt uit
Alhoewel veel mensen het te veel werk vinden, loont het gebruik maken van de gift-regeling wel degelijk. Het is een kleine moeite om bij te houden, en bespaart een gemiddeld gezin al snel honderden euro's per jaar. Als die bespaarde euro's allemaal aan de kerk gegeven zou worden, loopt dat bedrag flink op. Zo dichtte een gereformeerde kerk met het gebruik van bovenstaande belastingregels een begrotingsgat van ruim €20.000,- per jaar! Veel kleine beetjes maken met elkaar een groot bedrag.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik geef aan de kerk en de fiscus.
Unionist

Bericht door Unionist »

Mijn gemeente heeft het belastingvoordeel al doorberekend in de collectebonnen. Je betaalt 60 cent ipv 50.
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik stel mezelf wel eens de vraag in hoeverre geldelijke offers aan de kerk nog gaven aan God zijn, wanneer we ze via een andere weg min of meer weer terug krijgen... Het voelt ergens toch als een wringende schoen: "alstublieft God, hier is een offer, maar ik wil wel graag wel een bonnetje..."

Niet bedoeld om een principiële discussie te starten (een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd), maar misschien wel een doordenkertje...
memento

Bericht door memento »

Ik stel mezelf wel eens de vraag in hoeverre geldelijke offers aan de kerk nog gaven aan God zijn, wanneer we ze via een andere weg min of meer weer terug krijgen...
Je kan het ook anders zien, bv het geld wat je terugkrijgt óók aan de kerk of goed doel geven.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

het is hier zo, dat je voor elke $1 die je aan de "liefdadigheid" geeft, dus inclusief de kerk, je 40 belastingcenten terug krijgt.

Niet natuurlijk dat je aan de kerk geeft zodat je belastingsgeld terug krijgt. Wel zo, dat je bijna dubbel dan kunt geven...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Ik stel mezelf wel eens de vraag in hoeverre geldelijke offers aan de kerk nog gaven aan God zijn, wanneer we ze via een andere weg min of meer weer terug krijgen...
Je kan het ook anders zien, bv het geld wat je terugkrijgt óók aan de kerk of goed doel geven.
Dàt is mijn insteek.

Op die manier betaalt de gemeenschap mee.
Maar ook aan doelen die ons niet welgevallig zijn!
Robert

Bericht door Robert »

Ik hou er bij al m'n giften rekening mee dat ik het weer van de belasting mag aftrekken. Daardoor kun je dus idd meer geven. En het is nog een vorm van sparen ook want in mei krijg je ineens een hoop geld gestort tegen een aantrekkelijk rentetarief ;)

Nooit geweten dat je vrijwilligerswerk ook mag aftrekken tegen 4,50 euro per uur! Wat zijn de regels daar voor? Moeten die uren op de een of andere manier geregistreerd staan?

Als jeugdleider en jeugdouderling ben ik per week zo'n 5 uur bezig voor de kerk. Is dat zomaar aftrekbaar?
Carpe Diem tamen Memento Mori
refo

Bericht door refo »

Nee, dat is niet zo.

Vrijwilligers mogen 4,50 per uur KRIJGEN tot max 1.500 per jaar en 150 per maand. Dat is onbelast. Als ze het gekregen HEBBEN en vervolgens terugschenken hebben ze zo een aftrekpost. Dat is de constructie die een kerk toepaste.

Ik heb begrepen dat de fiscus het niet zomaar goedvindt en het onderzoekt.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Nee, dat is niet zo.

Vrijwilligers mogen 4,50 per uur KRIJGEN tot max 1.500 per jaar en 150 per maand. Dat is onbelast. Als ze het gekregen HEBBEN en vervolgens terugschenken hebben ze zo een aftrekpost. Dat is de constructie die een kerk toepaste.

Ik heb begrepen dat de fiscus het niet zomaar goedvindt en het onderzoekt.
Ik citeer de website van de belastingdienst:

Kosten niet gedeclareerd

Maakte u in 2006 kosten voor een instelling die voldoet aan de voorwaarden voor aftrek van giften? Dan kunt u deze kosten als gift meetellen als u ze bij die instelling kon declareren, maar dat niet heeft gedaan. Gaat het om niet-gedeclareerde autokosten, dan kunt u een vast bedrag meetellen van € 0,19 per kilometer. Dit vaste bedrag geldt niet voor taxikosten.

Deze regel schijnt van toepassing te zijn op vrijwilligerswerk, en is ook goedgekeurd in sommige gevallen. Het is wel handig vooraf even de belastingtelefoon te bellen, om de bijzonderheden te weten te komen. Waarschijnlijk zal je een uren-registratie moeten gaan bijhouden.
Robert

Bericht door Robert »

In de door jou geciteerde tekst gaat het over gemaakte kosten!
Dat is wat anders dan onbetaalde uren die je hebt gemaakt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie