Chiliasme

Unionist

Bericht door Unionist »

Satan is uit de hemel gegooid op de aarde (Op 12:7-9). Dat is niet hetzelfde als Op. 20, want daar komt een engel naar de aarde om de satan te binden en ind e afgrond te werpen. Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen. In Op. 20 wordt de afgrond bovendien afgesloten en verzegeld.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Satan is uit de hemel gegooid op de aarde (Op 12:7-9). Dat is niet hetzelfde als Op. 20, want daar komt een engel naar de aarde om de satan te binden en ind e afgrond te werpen. Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen. In Op. 20 wordt de afgrond bovendien afgesloten en verzegeld.
Dat is nog maar de vraag.
In 2 Petr. 2:4 staät, dat God de engelen die gezondigd hebben, in de hel (of de afgrond), heeft geworpen en overgegeven aan de ketenen van de duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden.
In Judas vs. 6 lezen we dat God de engelen die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, tot het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder de duisternis heeft bewaard.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat zijn weer andere engelen, namelijk die zich in Gen. 6 vermengden met de mensenkinderen. Zie in Judas vers 7, daar worden ze vergeleken met Sodom en Gomorra.

2 Petrus 2:4,5 verbindt deze engelen met de tijd van Noach.

Een directe link tussen de opstand van Lucifer met zijn engelen enerzijds en Sodom en Noach anderzijds kan ik niet leggen.
Robert

Bericht door Robert »

Unionist schreef:Satan is uit de hemel gegooid op de aarde (Op 12:7-9). Dat is niet hetzelfde als Op. 20, want daar komt een engel naar de aarde om de satan te binden en ind e afgrond te werpen. Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen. In Op. 20 wordt de afgrond bovendien afgesloten en verzegeld.
Het is niet hetzelfde, het volgt elkaar op.
In Op12 wordt satan vanuit de hemel op de aarde gegooid. In Openbaring 20 komt een engel achter satan aan, die grijpt satan en bindt hem.

Je zou het 100% op elkaar aansluitend kunnen zien, maar je zou er ook een periode tussen kunnen denken, bv. de periode aan het eind van de 1e eeuw waarin de volken tegen Jeruzalem optrekken, haar vernietigen en de Joden in de 2e diaspora gooien. Om nog niet te spreken over de christen-vervolging van toen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Unionist

Bericht door Unionist »

Waarom direct op elkaar laten volgen? Kon satan niet direct in de afgrond worden gegooid?

En is hij al niet vóór Gen. 1:2 uit de hemel geworpen?
Robert

Bericht door Robert »

Waarom-vragen zijn hier erg moeilijk te beantwoorden. Waarom vestigt God een letterlijk duizendjarig rijk? Waarom neemt God de gemeente op? Waarom werpt God satan niet direct in de hel? Waarom wordt satan niet direct gebonden in Openbaring 12?

Voor elke visie op het duizendjarigrijk is wel een onbeantwoordbare waarom-vraag te stellen. Ik geloof niet in een letterlijk nog te komen duizendjarig rijk, en zou dus de waarom vraag kunnen stellen: "Waaromvestigt God een duizendjarig rijk en niet direct de hemel?". Ik vind dat niet een eerlijke vraag. Wij kunnen niet Gods redenen beargumenteren.

Maar als Openbaring 20:1 direct volgt op Openbaring 12:12 dan is deze waarom-vraag niet valide. In dat geval is het gewoon direct gebeurd, maar is het in twee visioenen beschreven. Nl. het visioen van de uit-de-hemel werping en het visioen van de binding. (dat blijven twee verschillende onderwerpen! Je kan van school worden gestuurd ivm criminele activiteiten, en vervolgens in de gevangenis worden gezet).

Als er idd een ruimte tussen zit, nl. die van de eerste grote christenvervolging en de 2e diaspora van de Joden, dan is dat kennelijk een deel van Gods heilsplan. satans werk wordt niet voorafgegaand door het duizendjarig rijk maar het wordt onderbroken door het duizendjarig rijk.

Of satan al voor Genesis 1:2 uit de hemel geworpen is? Nee, in het boek Job is satan duidelijk de aanklager in de hemel.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Dat zijn weer andere engelen, namelijk die zich in Gen. 6 vermengden met de mensenkinderen. Zie in Judas vers 7, daar worden ze vergeleken met Sodom en Gomorra.

2 Petrus 2:4,5 verbindt deze engelen met de tijd van Noach.

Een directe link tussen de opstand van Lucifer met zijn engelen enerzijds en Sodom en Noach anderzijds kan ik niet leggen.
Het gaat hier over 'de' afvallige engelen; ze worden als voorbeeld gezet naast Sodom en Gomorra en naast de tijd van Noach (ook voorbeelden die Jezus gebruikt om ultieme goddeloosheid aan te duiden).
Unionist

Bericht door Unionist »

Dus satan was zo goddeloos dat hij met mensen vergeleken werd?

Dat geloot ik niet. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Dus satan was zo goddeloos dat hij met mensen vergeleken werd?

Dat geloot ik niet. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.
Lees wat er staat, zou ik zeggen.
Ik lees in elk geval niet dat het hier over speciale engelen gaat. Ja, in zoverre, dat zij 'hun beginsel' niet bewaard hebben. Maar dat geldt voor álle gevallen engelen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Er zijn meer engelen gevallen, dan onder Lucifer.
Plaats reactie