Vrouwelijke predikanten NGK

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

geledu schreef:
Unionist schreef:Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
Volgens mij is nog steeds 50% vd bevolking man dus gaat deze vlieger niet op.

De enige constatering die je onderstaand artikel kan trekken is dat er dus kerken zijn die zich gereformeerd noemen maar dat gezien hun standpunten dus niet zijn.
volgens mij gaat het niet alleen om man-zijn maar ook om gelovig zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
astroguy

Bericht door astroguy »

Petrus schreef:
Marnix schreef:Hoezo een van los zand aan elkaar hangend kerkverband? Volgens mij snap je niet helemaal waarom een kerkverband aan elkaar hangt, op basis waarvan dat wel is en op basis waarvan niet. Beetje jammer dat je gelijk met zo'n slecht onderbouwde bewering komt.
.
Ach, het is toch wel opmerkelijk dat wat in de éne kerk (NGK dus) voluit kan, in een andere totáál niet kan en nog wel binnen enkele kilometers van elkaar af, terwijl er in weer een andere NGK een mengvorm mét samenwerkingsgesprekken met CGK bestaat waar die samensprekingen met CGK voor weer andere kerken not done is.................hoezo één aaneengesloten kerkverband?... met de bedenking dat kort geleden pas voor het eerst in het bestaan een landelijke vergadering (soort synode) is gehouden.................
De NGK houd al sedert 1970 landelijke vergaderingen.
Atze
astroguy

Bericht door astroguy »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:Hoezo een van los zand aan elkaar hangend kerkverband? Volgens mij snap je niet helemaal waarom een kerkverband aan elkaar hangt, op basis waarvan dat wel is en op basis waarvan niet. Beetje jammer dat je gelijk met zo'n slecht onderbouwde bewering komt.
Oude-Waarheid schreef:
jvdg schreef: Ennùùh.......hoe komen we aan die Deborah's?
Wat ik me ook afvraag wat gaan de GKV doen die al samenwerken
met de NGK :?:
Waarschijnlijk werken ze niet samen met gemeenten waar vrouwen op de kansel staan, tenminste, vroolopig nog niet. Of het later gaat gebeuren ligt er aan hoe de GKV met dit punt omgaat, men is volgens mij bezig met een bezinning op dit onderwerp.
Marnix,
Weet jij dan of er al vrouwen op de NGK kansels staan:?:
Er zijn een klein aantal NGK waar in het verleden vrouwen als pastoraal medewerker wel eens op de kansel hebben gestaan. Plaatsen als Culemborg, Oegstgeest en mogelijk Groningen. Maar niet erg veel meer denk ik. Of deze die daar voorgegaan zijn nu dominee zullen worden, zal de toekomst wel wijzen denk ik.
Atze
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

.
Volgens ben JIJ niet helemaal geinformeerd, want het is algemeen bekend dat de NGK zeer decentraal georganiseerd zijn.

Ik lees bijvoorbeeld op hun website:
We hechten er aan om als kerken in het landelijk verband goed contact met elkaar te houden, zodat we elkaar kunnen ondersteunen en bemoedigen en zo nodig van advies dienen. Anderzijds bestaat er binnen de Nederlands Gereformeerde Kerken enige vrees voor een al te strak georganiseerd kerkelijk leven, er is grote beduchtheid voor overkoepelende kerkelijke organen, die in het kerkelijke leven de dienst gaan uitmaken.
Unionist

Bericht door Unionist »

In de NGK houden ze niet zo van meerdere vergaderingen. Maar dat is wat anders dan "als los zand aan elkaar hangen". Dan hang je er direct een negatief waardeoordeel aan.
astroguy

Bericht door astroguy »

Unionist schreef:In de NGK houden ze niet zo van meerdere vergaderingen. Maar dat is wat anders dan "als los zand aan elkaar hangen". Dan hang je er direct een negatief waardeoordeel aan.
Los zand is inderdaad een wat negatieve bijklank. Feit is dat de NGK elke drie jaar een Landelijke vergadering (hun naam voor synode) hebben en ook zijn er regionale vergaderingen op halfjaarlijkse basis of iets dergelijks. De de gewone regelmaat hebben ze wel. Waar het "losse zand" vandaan komt is dat kerken in de NGK het recht hebben dat in hun inzicht beter is voor de plaatselijke gemeente besluiten naast zich neer te leggen. Verder zijn er een aantal NGK's die het Landelijke Akkoord van 1978 nooit aanvaard hebben en dus een beetje erbij hangen. Zij doen wel mee met de vergaderingen maar altijd in de vorm van adviseurs omdat zij officieel die vergaderingen nooit aanvaard hebben. Voorbeelden van deze kerken zijn bijv. Groningen en Oegstgeest. Zij konden dan ook al veel eerder besluiten op eigen houtje nemen over bijv. de vrouw in het ambt. Ik stel het mij zo voor dat als we deze niet gebonden kerken buiten beschouwing laten de andere NGK kerken een redelijke vorm van officiele samenwerking hebben, maar naar mijn indruk zij zich ook redelijk houden aan de genomen besluiten, hoewel bekeken vanuit de oorspronkelijke dortse kerkorde het wel vrijer toegaat.
Atze
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Oude-Waarheid schreef:
jvdg schreef: Ennùùh.......hoe komen we aan die Deborah's?
Wat ik me ook afvraag wat gaan de GKV doen die al samenwerken
met de NGK :?:
Waarschijnlijk werken ze niet samen met gemeenten waar vrouwen op de kansel staan, tenminste, vroolopig nog niet. Of het later gaat gebeuren ligt er aan hoe de GKV met dit punt omgaat, men is volgens mij bezig met een bezinning op dit onderwerp.
Marnix,
Weet jij dan of er al vrouwen op de NGK kansels staan:?:
Ik dacht wel een paar... maar nog niet echt veel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Zover de NGK een kerk is of kan zijn is het nog altijd zo, de Kerk is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priesters en bij de Reformatie bevestigen.De man zowel de vrouw hebben hun eigen goede kwaliteiten.
freek

Bericht door freek »

Adorote schreef:Zover de NGK een kerk is of kan zijn is het nog altijd zo, de Kerk is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priesters en bij de Reformatie bevestigen.De man zowel de vrouw hebben hun eigen goede kwaliteiten.
De Kerk heeft helemaal geen priesters meer nodig :roll: .
Marnix

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:Zover de NGK een kerk is of kan zijn is het nog altijd zo, de Kerk is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priesters en bij de Reformatie bevestigen.De man zowel de vrouw hebben hun eigen goede kwaliteiten.
We zijn allen priesters.

Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk.” Breng deze woorden aan de Israëlieten over.’

4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn. 6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’ 8 En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd. 9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. 10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.

Van Johannes, aan de zeven gemeenten in Asia. Genade zij u en vrede van hem die is, die was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon, 5 en van Jezus Christus, de betrouwbare getuige, de eerstgeborene van de doden, de heerser over de vorsten van de aarde. Aan hem die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft bevrijd door zijn bloed, 6 die een koninkrijk uit ons gevormd heeft en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader – aan hem komt de eer toe en de macht, tot in eeuwigheid. Amen.

9 En ze zetten een nieuw lied in:
‘U verdient het om de boekrol te ontvangen en zijn zegels te verbreken. Want u bent geslacht en met uw bloed hebt u voor God mensen gekocht
(5:9) mensen gekocht – Andere handschriften lezen: ‘ons gekocht’.
uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde.’

Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

freek schreef:
Zou bijna zeggen nee en ja :wink:
Zo mag en moet een dominee het volmaakte offerlam in al zijn
gradaties voorstellen en voor ons begeerlijk maken.
Zie het Lam Gods :!:
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
freek schreef:
Zou bijna zeggen nee en ja :wink:
Zo mag en moet een dominee het volmaakte offerlam in al zijn
gradaties voorstellen en voor ons begeerlijk maken.
Zie het Lam Gods :!:
De kerk is een koninkrijk van priesters, dat is de (oude) waarheid :)
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef: We zijn allen priesters.
Jazeker, maar zo bedoelde Adorote het niet (en Oude-waarheid wel)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:
Marnix schreef: We zijn allen priesters.
Jazeker, maar zo bedoelde Adorote het niet (en Oude-waarheid wel)
leve de vrouwelijke priesters :P :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

en als we het over het Nieuw-Testamentische speciale ambt van priesters hebben, dan worden die tegenwoordig diakenen genoemd.

Net zoals de predikanten het profetisch ambt vervullen, en de ouderlingen het koninklijk ambt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie