Natuurlijk eindigt een ware bekering in de Hemel en idd staat er in de bijbel niets over standen en staten, daar heb ik ook nogal wat moeite mee hoor.Ma Vis schreef:
Ik haak af; begrijp er niets meer van.
Lees nu zelfs dat een bekering niet in de Hemel hoeft te eindigen.
Waar lees ik in de Bijbel van zoveel stadia in de bekering?
En wát verstaan we nu eigenlijk onder bekering?
Wanneer kom je dan wél in de Hemel?
Het is eigenlijk zo eenvoudig
- Bert Mulder
- Contacteer:
Vind ik ook. Natuurlijk is het zo dan we als gelovigen nooit altijd de zelfde geloofsverzekering hebben. Er zijn dagen dat je helemaal die gemeenschap met de Heilige Geest mist, terwijl er andere momenten zijn waar je die vrede voeld die alle verstand te boven gaat.Tamarinde schreef: Natuurlijk eindigt een ware bekering in de Hemel en idd staat er in de bijbel niets over standen en staten, daar heb ik ook nogal wat moeite mee hoor.
Ook is het natuurlijk zo dat we groeien in de genade.
Maar het meest belangerijkste is wel, dat hetgeen HIj in ons begonnen is, ook zal voleinden.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
Als de discussie zo dogmatisch worden, haak ik al snle af. Het wordt zo ingewikkeld, dat ik er niets meer van snap.Klavier schreef:Een bekering voor de wedergeboorte? Bekering zonder levendmaking? Hoe kan dat? Is dat een bekering zonder geloof?rj schreef:Bekering en wedergeboorte zijn twee zaken en beiden vinden plaats in de tijd. Wedergeboorte is een punt de tijds waarin een zondaar met God verzoend wordt, omdat God Hem de gerechtigheid van Zijn Zoon toerekend.
Bekering gebeurt zowel voor als na de wederboorte en houd in een doden van het vlees en alles wat daar samenhangt. (Alles buiten Christus moet eraan geloven.)
Bij de nieuwe mens houdt het ook in een opwassen in de genade en kennis van de Heere Jezus, totdat de geredde zondaar geen roem meer overhoudt dan allen in Jezus door het werk van de Heilige Geest.
Niet om moeilijk te doen hoor, maar deze visie was mij niet bekend.
Dat zou wel een verklaring zijn waarom mensen vanuit verschillende stromingen elkaar zo misverstaan als het gaat over bekering (1e of 2e bekering) en wedergeboorte (tussen 1e en 2e bekering).
Is bekering nu niet hetzelfde als wedergeboorte, tot geloof komen, genade ontvangen? Als je zegt, ik ben bekeerd, dan ben je toch ook wedergeboren en geloof je toch? Of zie ik dat nu verkeerd

Ik weet, mijn Verlosser leeft
- J.C. Philpot
Dat klopt helemaal, Jolanda.JolandaOudshoorn schreef:Als je zegt, ik ben bekeerd, dan ben je toch ook wedergeboren en geloof je toch? Of zie ik dat nu verkeerd
Ik lees in dit topic zuke bijzondere dingen over wedergeboorte (in enge zin), dat ik de Dortse Leerregels er maar weer eens bij heb gepakt.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt. Zonder de wedergeboorte (vernieuwing van de wil, zie hierboven de D.L.) is een mens nergens toe in staat, wil zich niet bekeren, en heeft geen behoefte aan een Zaligmaker. Het is totaal onbijbels dat er voor de wedergeboorte waarachtige bekering is, hoogtens wat wetticisme en samengeraapte godsdienst van de natuurlijke mens (want dat is een onwedergeborene per definitie) die voor God niet kan bestaan.rj schreef:Bekering gebeurt zowel voor als na de wederboorte
Johannes 1:
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 mar 2007, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat Jolanda stelt, en wat door J.C. Philpot wordt bevestigd middels citaten uit de DL, doet mij weer temeer beseffen hoe rijk de DL qua inhoud zijn, en hoe ze (net als de HC) een heldere uitleg en onderwijzing geven met als enige grond God's Woord.J.C. Philpot schreef:Dat klopt helemaal, Jolanda.JolandaOudshoorn schreef:Als je zegt, ik ben bekeerd, dan ben je toch ook wedergeboren en geloof je toch? Of zie ik dat nu verkeerd
Ik lees in dit topic zuke bijzondere dingen over wedergeboorte, dat ik de Dortse Leerregels er maar weer eens bij heb gepakt.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Die DL worden zo vaak onderschat, of zijn ongelezen.
Op welke wijze kunnen we hierover op dit ons forum hier iets mee doen?
Een mens is nooit ergens toe in staat, maar afhankelijk van de Geest van Christus voor elke geloofsdaad. Maar terugkomend op "bekering voor de wedergeboorte". Als je tussen wedergeboorte en bekering een is-gelijk-teken plaatst dan ontken je het werk van de Heilige Geest die een zondaar overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Onder bekering versta ik het werk van Gods Geest in het hart en leven van een zondaar om die zalig te maken. De Heilige Geest werkt ook voor dat een zondaar het geloof in Jezus ontvangt in zijn hart en leven. Daar lijkt de HC mij toch duidelijk over.J.C. Philpot schreef:Ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt. Zonder de wedergeboorte (vernieuwing van de wil, zie hierboven de D.L.) is een mens nergens toe in staat, wil zich niet bekeren, en heeft geen behoefte aan een Zaligmaker. Het is totaal onbijbels dat er voor de wedergeboorte waarachtige bekering is, hoogtens wat wetticisme en samengeraapte godsdienst van de natuurlijke mens (want dat is een onwedergeborene per definitie) die voor God niet kan bestaan.rj schreef:Bekering gebeurt zowel voor als na de wederboorte
Johannes 1:
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Dat bekering (of overuiting) niet altijd leidt tot het zaligmakende geloof kun je zien in het leven van bijvoorbeeld Bileam. Hij was overtuigd van de God van Isael, maar had de wereld toch liever. Judas was ook overtuigd van zijn zonde, hij belijdt het ook nog, maar het is nabijkomend.
-
Eens met de verwijzing naar de Dordtse Leerregels.
Deze leerregels en dan ook de volledige oordelen van de afgevaardigden op de Dordtse Synode kunnen ons heel veel leren en voor dwalingen bewaren. Dat geldt ook voor de kanttekeningen bij de Statenvertaling trouwens.
De wedergeboorte is de vernieuwing van de gehele mens. Maar bijna geen mens is dat van zijn geboorte af.
M.vr.gr.,
Zonderling
Deze leerregels en dan ook de volledige oordelen van de afgevaardigden op de Dordtse Synode kunnen ons heel veel leren en voor dwalingen bewaren. Dat geldt ook voor de kanttekeningen bij de Statenvertaling trouwens.
Tamarinde, hoe kom je er toch bij dat een mens al wedergeboren is voor de geboorte ? Is dat niet de grootste dwaasheid ?Tamarinde schreef:Trouwens, verstaan jullie onder wedergeboorte en bekering hetzelfde????????????? M.I. ben je al wedergeboren voor je geboorte maar wordt de bekering tijdens je leven hier op aarde "uitgewerkt", tóch?
De wedergeboorte is de vernieuwing van de gehele mens. Maar bijna geen mens is dat van zijn geboorte af.
M.vr.gr.,
Zonderling
-
(Misschien bedoel je 'overtuiging' ipv 'overuiting'?)rj schreef:Een mens is nooit ergens toe in staat, maar afhankelijk van de Geest van Christus voor elke geloofsdaad. Maar terugkomend op "bekering voor de wedergeboorte". Als je tussen wedergeboorte en bekering een is-gelijk-teken plaatst dan ontken je het werk van de Heilige Geest die een zondaar overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Onder bekering versta ik het werk van Gods Geest in het hart en leven van een zondaar om die zalig te maken. De Heilige Geest werkt ook voor dat een zondaar het geloof in Jezus ontvangt in zijn hart en leven. Daar lijkt de HC mij toch duidelijk over.
Dat bekering (of overuiting) niet altijd leidt tot het zaligmakende geloof kun je zien in het leven van bijvoorbeeld Bileam. Hij was overtuigd van de God van Isael, maar had de wereld toch liever. Judas was ook overtuigd van zijn zonde, hij belijdt het ook nog, maar het is nabijkomend.
Laten we dan onderscheid maken tussen een 'wettische bekering' en een 'evangelische bekering'. De eerste kan er zijn vóór het geloof en de wedergeboorte, de laatste niet.
M.vr.gr.,
Zonderling
-
RJ, voor de uitverkorenen is dat waar.rj schreef:Zolang je niet uit het oog verliest dat beide het werk van de Heilige Geest zijn, en niet het eerste mensenwerk en het tweede Gods werk.
Want de Geest werkt ook als een Geest der dienstbaarheid
vóórdat de Geest werkt als Geest der aanneming tot kinderen.
Maar dat blijkt pas achteraf.
M.vr.gr.,
Zonderling
Onder "wettische bekering" versta ik dan een brengen van de zondaar tot het geloof in de Wet van God die volmaakte gehoorzaamheid eist en de welverdiende straf die op het overtreden van die Wet volgt.
Onder "evangelische bekering" versta ik dan het opwassen in de genade en kennis, het meer en meer roemen in God door Jezus Christus. Het proeven van de hoogte, breedte, lengte en diepte die er is in het geloof. Het kruisigen van het vlees en al die wereldse begeerten erbij.
De vrucht van de eerste bekering is dan een omhelzen van het recht van God, de tweede van Gods barmhartigheid in Christus. Beide bekeringen delen de vrucht dat de zondaar op zijnd diepst vernederd en God verhoogd wordt op de meest heerlijke manier.
Onder "evangelische bekering" versta ik dan het opwassen in de genade en kennis, het meer en meer roemen in God door Jezus Christus. Het proeven van de hoogte, breedte, lengte en diepte die er is in het geloof. Het kruisigen van het vlees en al die wereldse begeerten erbij.
De vrucht van de eerste bekering is dan een omhelzen van het recht van God, de tweede van Gods barmhartigheid in Christus. Beide bekeringen delen de vrucht dat de zondaar op zijnd diepst vernederd en God verhoogd wordt op de meest heerlijke manier.
En wie bekeerde / overtuigde Judas dan (wettisch)? Er is toch ook een algemeen of nabijkomnd werk van de Heilige Geest.?Zonderling schreef:RJ, voor de uitverkorenen is dat waar.rj schreef:Zolang je niet uit het oog verliest dat beide het werk van de Heilige Geest zijn, en niet het eerste mensenwerk en het tweede Gods werk.
M.vr.gr.,
Zonderling
Laatst gewijzigd door rj op 02 mar 2007, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
RJ,rj schreef:Onder "wettische bekering" versta ik dan een brengen van de zondaar tot het geloof in de Wet van God die volmaakte gehoorzaamheid eist en de welverdiende straf die op het overtreden van die Wet volgt.
Maar wanneer je hier spreekt over de vrucht van de "eerste bekering" kan ik nu niet meer helemaal met je meegaan.
De rechte vernedering volgt toch alleen óp het geloof en het omhelzen van Gods barmhartigheid in Christus, en gaat daar niet aan vooraf.
M.vr.gr.,
Zonderling
-
O.k., bedoelde je dat. Dan ben ik het helemaal met je eens op dit punt.rj schreef:En wie bekeerde / overuitgde Judas dan (wettisch)? Er is toch ook een algemeen of nabijkomnd werk van de Heilige Geest.?Zonderling schreef:RJ, voor de uitverkorenen is dat waar.rj schreef:Zolang je niet uit het oog verliest dat beide het werk van de Heilige Geest zijn, en niet het eerste mensenwerk en het tweede Gods werk.
M.vr.gr.,
Zonderling
Ik heb deze draad niet helemaal doorgelezen, maar alleen op de titel afgaand : het is eigenlijk zo eenvoudig.... even het volgende :
Gisteravond gehoord en kernachtig weergegeven, het ABC van het geloof
A : wij zijn zondig en reddeloos verloren
B : de oplossing hiervoor : Christus is aan het kruis gestorven en weer opgestaan
C : geloof je dat ?
ja, zo eenvoudig is het. Wil je iemand het evangelie uitleggen, vertel hem dit dan.
Gisteravond gehoord en kernachtig weergegeven, het ABC van het geloof
A : wij zijn zondig en reddeloos verloren
B : de oplossing hiervoor : Christus is aan het kruis gestorven en weer opgestaan
C : geloof je dat ?
ja, zo eenvoudig is het. Wil je iemand het evangelie uitleggen, vertel hem dit dan.