Juist, ik ben blij dat je het noemt, anders had ik het gedaan. Het valt me op dat er heel veel wordt geredeneerd op een passieve manier. Als God het schenkt, dat soort dingen. Natuurlijk moet God het schnken, maar wij moeten het ook geloven. Geloven we niet, dan ligt dat niet aan dat God het niet schenkt, maar aan dat wij het niet aannemen.Klavier schreef:Is het 'als' God het schenk, of 'dat' God het wil schenken om niet aan een ieder die tot Hem komt?Erasmiaan schreef:Geloven is ook eenvoudig. Met de armpjes over elkaar zalig worden. Als God het schenkt. En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
Zaligworden is een worden in de weg van geloof. Dat geloof wordt geschonken aan een ieder die tot Hem vlucht.
Zullen we dat voor het gereformeerde evenwicht ook maar 'even' noemen?
Het is eigenlijk zo eenvoudig
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Voor wie? Staat dat er niet bij?Erasmiaan schreef:De Bijbel schreef:En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
Voordat we elkaar zaken voor de voeten werpen die verkeerd kunnen worden opgevat?
Was het geen steen des aanstoots voor de Schriftgeleerden en Farizeën? Voor hen die het volgen van de Zaligmaker maar onzinnig vonden? Voor hen die het maar TE makkelijk vonden dat de eigen werken er niet toe deden?
Laatst gewijzigd door Klavier op 01 mar 2007, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Staat niet in de bijbel. Ik kan ook geen vertaling vinden waar het wel staat. Heb je soms je eigen bijbel gemaakt?Erasmiaan schreef:De Bijbel schreef:En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
Laatst gewijzigd door Kaw op 01 mar 2007, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist. Omdat zij niet door de vrijmacht gerechtvaardigd wilden worden.Klavier schreef:Voor wie? Staat dat er niet bij?Erasmiaan schreef:De Bijbel schreef:En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
Voordat we elkaar zaken voor de voeten werpen die verkeerd kunnen worden opgevat?
Was het geen steen des aanstoots voor de Schriftgeleerden en Farizeën?
- Oude-Waarheid
Bedoel je soms de vrije gunst die eeuwig Hem bewoogErasmiaan schreef:Juist. Omdat zij niet door de vrijmacht gerechtvaardigd wilden worden.Klavier schreef:Voor wie? Staat dat er niet bij?Erasmiaan schreef:De Bijbel schreef:En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.

- J.C. Philpot
Het onderstaande word iets anders geformuleerd, maar het komt op hetzelfde neer. In vers 20 weerspreekt Paulus iemand bij wie God's vrijmacht een steen des aanstoots is.Kaw schreef:Staat niet in de bijbel. Ik kan ook geen vertaling vinden waar het wel staat. Heb je soms je eigen bijbel gemaakt?Erasmiaan schreef:De Bijbel schreef:En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Faraö: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het éne vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Waarbij ik uiteraard toevoeg dat een halve waarheid een hele leugen is. Het bovenstaande dient niet los te worden gemaakt van de beloften die tot de toehoorders van het woord komen met een bevel tot geloof en bekering (Dortse Leerregels).
Ik geloof wel in die vrijmacht, maar ik vind dat de term "steen des aanstoots" niet past in dit verband. Dit staat voor Christus, die niet zoals Israël wilde een aardse koning werd, maar de Messias en Christus van hoeren, tollenaars en heidenen.
U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen [wordt gezegd]: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis
U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen [wordt gezegd]: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis
- Oude-Waarheid
Tja hoe velen proberen zich niet op de been te houden met eenJ.C. Philpot schreef:Het onderstaande word iets anders geformuleerd, maar het komt op hetzelfde neer. In vers 20 weerspreekt Paulus iemand bij wie God's vrijmacht een steen des aanstoots is.Kaw schreef:Staat niet in de bijbel. Ik kan ook geen vertaling vinden waar het wel staat. Heb je soms je eigen bijbel gemaakt?Erasmiaan schreef:De Bijbel schreef:En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Faraö: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het éne vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Waarbij ik uiteraard toevoeg dat een halve waarheid een hele leugen is. Het bovenstaande dient niet los te worden gemaakt van de beloften die tot de toehoorders van het woord komen met een bevel tot geloof en bekering (Dortse Leerregels).
halve waarheid zei Ds C. Graafland een keer.
- JolandaOudshoorn
Het doet me denken aan het verhaalvan Naaman. De oplossing voor zijn ziekte was zo eenvoudig, hij hoefde alleen maar zeven keer in de Jordaan zich te wassen. De belofte van genezing was er, hij moest het alleen nog geloven en aanvaarden.Marnix schreef:Juist, ik ben blij dat je het noemt, anders had ik het gedaan. Het valt me op dat er heel veel wordt geredeneerd op een passieve manier. Als God het schenkt, dat soort dingen. Natuurlijk moet God het schenken, maar wij moeten het ook geloven. Geloven we niet, dan ligt dat niet aan dat God het niet schenkt, maar aan dat wij het niet aannemen.Klavier schreef:Is het 'als' God het schenk, of 'dat' God het wil schenken om niet aan een ieder die tot Hem komt?Erasmiaan schreef:Geloven is ook eenvoudig. Met de armpjes over elkaar zalig worden. Als God het schenkt. En die vrijmacht is voor velen een steen des aanstoots.
Zaligworden is een worden in de weg van geloof. Dat geloof wordt geschonken aan een ieder die tot Hem vlucht.
Zullen we dat voor het gereformeerde evenwicht ook maar 'even' noemen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Miscanthus
Die bedoel ik, ja.Oude-Waarheid schreef:Bedoel je soms de vrije gunst die eeuwig Hem bewoogErasmiaan schreef:Juist. Omdat zij niet door de vrijmacht gerechtvaardigd wilden worden.Klavier schreef:Voor wie? Staat dat er niet bij?Erasmiaan schreef:
Juist. Ik hou ook niet van halve waarheden. Daarom vulde ik die van refo aan. Dan moet je vervolgens niet zeggen dat ik een halve waarheid spreek.J.C. Philpot schreef:Waarbij ik uiteraard toevoeg dat een halve waarheid een hele leugen is. Het bovenstaande dient niet los te worden gemaakt van de beloften die tot de toehoorders van het woord komen met een bevel tot geloof en bekering (Dordtse Leerregels).
Je moet het geloof niet willen toetsen of herkennen aan de uitverkiezing, maar aan de vruchten. Die komen openbaar in het leven van een Christen zoals Galaten 6 dat verwoordt. Niet omdat de gelovige aan de slag gaat na zijn bekering, maar omdat de Geest werkt in het hart en leven van de gelovige. En het geloofsgetuigenis uit een waar hart waar Christus alles is voor schuldige zondaar, kenmerkt ook het ware geloof.
- J.C. Philpot