De 3 sola's

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:]Klopt. Men moet niet onbekeerd zijn... of anders geen belijdenis doen. Laat men het maar toetsen. Daar is de cathechisatie toch ook voor. Ga met jongeren in gesprek, vraag het ze gewoon. Geloof je echt? Volg je Hem of wil je dat in ieder geval? Of iemand bekeerd is vaak wel te toetsen, als je open gesprekken met de jongeren voert en ze niet alleen vraagt naar leer, maar ook naar leven.
Dit lijkt me niet de manier. Dan ga je mensen geloof opdringen of aanpraten.
Kaw schreef:Waarom kun je niet vechten om bekeerd belijdenis te doen en pas belijdenis doen wanneer je dat kunt doen van je geloof?
Je kunt het ene doen en het andere niet nalaten. In Israël moest iedereen offeren, moest men de feesten meevieren. Er werd niet gevraagd of je bekeerd was of niet. En zó moet je ook gewoon belijdenis doen; er wordt niet gevraagd of je bekeerd bent of niet. Je mag helemaal niet onbekeerd zijn, dus daar is ook geen speciale regeling voor getroffen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hoezo aanpraten? Je probeert gewoon te achterhalen hoe ze in het geloof staan. Dan praat je ze niks aan hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Hoezo aanpraten? Je probeert gewoon te achterhalen hoe ze in het geloof staan. Dan praat je ze niks aan hoor.
Ik denk dat wij hierin een verschil van visie hebben, waarbij we elkaar niet zullen kunnen overtuigen.
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Ja maar hoe ver moet je daar in gaan? Ik zie dat mensen op grond van hun geloof werden gedoopt en het avondmaal gingen vieren in de eerste gemeenten. Het evangelie was ze door Petrus heel beknopt uitgelegd. Ze wisten in het begin niet meer dan de kern van het evangelie: Jezus is Gods Zoon en Hij stierf voor onze zonden en wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar wordt behouden. Ze bekeerden zich, beleden hun geloof, werden gedoopt... en werden daarna pas in de rest van de leer onderwezen.

Kortom, kennis van allerlei dingen in de leer is wat dat betreft niet van belang voor deelname aan avondmaal. Voordat ze daar alles van weten mogen ze al deelnemen als de Christus als Zaligmaker kennen en zich door Hem kind van God weten. Belijdenis van de leer is dan niet noodzakelijk in de geloofsbelijdenis op basis waarvan je aan het avondmaal mag deelnemen.
Je vergeet denk ik dat het hierbij om Joden ging, en die wisten al heel wat over de Schriften.
Je leest over de heidenen in Klein-Azie en de griekse heidenen hetzelfde, dus dit klopt niet. Verder kenden de Joden het nieuwe verbond niet, de drieenigheid niet, de uitverkiezingsleer niet goed en ga zo maar door. Dit lijkt me dus geen goed argument.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Hoezo aanpraten? Je probeert gewoon te achterhalen hoe ze in het geloof staan. Dan praat je ze niks aan hoor.
Ik denk dat wij hierin een verschil van visie hebben, waarbij we elkaar niet zullen kunnen overtuigen.
Lijkt me wel uit te komen... het is namelijk iets wat niet alleen voor geloof zou opgaan en wat gewoon te onderzoeken valt. Ik denk overigens dat het vooral afhangt van de manier waarop je met ze praat, hoe je te werk gaat, dingen vraagt, wat je vraagt etc. Doe je dat op een verkeerde manier, dan heb je gelijk en kan je mensen wat aanpraten. :)
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef: Je kunt het ene doen en het andere niet nalaten. In Israël moest iedereen offeren, moest men de feesten meevieren. Er werd niet gevraagd of je bekeerd was of niet. En zó moet je ook gewoon belijdenis doen; er wordt niet gevraagd of je bekeerd bent of niet. Je mag helemaal niet onbekeerd zijn, dus daar is ook geen speciale regeling voor getroffen.
Los van het feit of de parallel met Israël opgaat voor de openbare geloofsbelijdenis: Het maakt eigenlijk niet uit, inderdaad. Wie niet gelooft onder de prediking, onder de geloofsbelijdenis, onder het antwoorden van de doopvragen zal met dubbele slagen geslagen worden. De Heere vraagt ons hart. Wie denkt zonder belijdenis onder die vraag uit te kunnen komen, heeft het mis. De prediking vraag elke week 2x om een antwoord. Als dat uitblijft is het een nee. Een uitspreken van dat de Heere liegt! Dat Zijn Woord niet waar is. Dat je geen zondaar bent, dat je geen bekering en geloof nodig hebt om een Borg te verkrijgen voor betaling van de zonden, een Middelaar om in het Verbond met God te treden en te erven in de verdiensten van Christus: De zaligheid, het eeuwige leven.

Ik kan de opmerkingen van Marnix wel plaatsen, maar ook die van Afgewezen. Beide moeten we vasthouden: De noodzaak om gelovig de belijdenis af te leggen. Maar ook de noodzaak van de wedergeboorte om te kunnen geloven.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Afgewezen schreef: Je kunt het ene doen en het andere niet nalaten. In Israël moest iedereen offeren, moest men de feesten meevieren. Er werd niet gevraagd of je bekeerd was of niet. En zó moet je ook gewoon belijdenis doen; er wordt niet gevraagd of je bekeerd bent of niet. Je mag helemaal niet onbekeerd zijn, dus daar is ook geen speciale regeling voor getroffen.
Los van het feit of de parallel met Israël opgaat voor de openbare geloofsbelijdenis: Het maakt eigenlijk niet uit, inderdaad. Wie niet gelooft onder de prediking, onder de geloofsbelijdenis, onder het antwoorden van de doopvragen zal met dubbele slagen geslagen worden. De Heere vraagt ons hart. Wie denkt zonder belijdenis onder die vraag uit te kunnen komen, heeft het mis. De prediking vraag elke week 2x om een antwoord. Als dat uitblijft is het een nee. Een uitspreken van dat de Heere liegt! Dat Zijn Woord niet waar is. Dat je geen zondaar bent, dat je geen bekering en geloof nodig hebt om een Borg te verkrijgen voor betaling van de zonden, een Middelaar om in het Verbond met God te treden en te erven in de verdiensten van Christus: De zaligheid, het eeuwige leven.

Ik kan de opmerkingen van Marnix wel plaatsen, maar ook die van Afgewezen. Beide moeten we vasthouden: De noodzaak om gelovig de belijdenis af te leggen. Maar ook de noodzaak van de wedergeboorte om te kunnen geloven.
En wat vind je dan van Calvijns omgaan met jongeren en hoe dat nu gaat? Ligt de waarheid dan ook ergens iin het midden? Bij 15 jaar? :roll:
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef: En wat vind je dan van Calvijns omgaan met jongeren en hoe dat nu gaat? Ligt de waarheid dan ook ergens iin het midden? Bij 15 jaar? :roll:
Goede vraag. Ik zal eens wat nazoeken van Calvijn. Ik heb ergens nog iets liggen over de definitie van het geloof en de kenmerken daarvan. Bij gelegenheid zal ik dat eens scannen en posten hier.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Klavier schreef:
Marnix schreef: En wat vind je dan van Calvijns omgaan met jongeren en hoe dat nu gaat? Ligt de waarheid dan ook ergens iin het midden? Bij 15 jaar? :roll:
Goede vraag. Ik zal eens wat nazoeken van Calvijn. Ik heb ergens nog iets liggen over de definitie van het geloof en de kenmerken daarvan. Bij gelegenheid zal ik dat eens scannen en posten hier.
Het geloof dat wij belijden soms?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
De vraag is eerder hoe Calvijn omging met de 'spanning' van enerzijds iemand zijn geloof laten belijden en anderzijds het weten dat velen niet echt geloven.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:
De vraag is eerder hoe Calvijn omging met de 'spanning' van enerzijds iemand zijn geloof laten belijden en anderzijds het weten dat velen niet echt geloven.
Hetzelfde met dopen. Een kinderdoop kan alleen bij gelovige ouders in de structuur zoals het doopsformulier voor staat.
Ik denk dat het de eigen verantwoordelijkheid is voor de persoon die het ondergaat. Net als het avondmaal. We weten dat er velen aangaan die niet geloven en dat er velen af blijven die wel geloven.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vreemd eigenlijk, dat dopen min of meer vanzelfsprekend is en dat er bij het avondmaal altijd bergen bezwaren worden opgeworpen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Christiaan

Bericht door Christiaan »

JolandaOudshoorn schreef:Vreemd eigenlijk, dat dopen min of meer vanzelfsprekend is en dat er bij het avondmaal altijd bergen bezwaren worden opgeworpen.
Ieder die geloofd, behoord te komen. De Heere Jezus Christus nodigd ons zelf!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

JolandaOudshoorn schreef:Vreemd eigenlijk, dat dopen min of meer vanzelfsprekend is en dat er bij het avondmaal altijd bergen bezwaren worden opgeworpen.
Ik heb dit weleens "geestelijke schizofrenie" horen noemen. En inderdaad, het is volkomen onbijbels. Als je de niet aan het avondmaal kan, kun je de doopvragen ook niet beantwoorden(!).
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Zo, J.C. Philpot dat vind ik een hele opmerking.
Is het erg omslachtig om mij uit te leggen waaróm je dat zo zegt?
Plaats reactie