Afgewezen schreef:Kaw schreef:JolandaOudshoorn schreef:En als we het nu eens omdraaien? is iedereen die belijdenis heeft gedaan "verplicht" aan het avondmaal te gaan? Of is niet-gaan makkelijker en vrijblijvender dan wel gaan. Zomaar even een proefbalonnetje
Dat is sowieso ondergegraven doordat mensen belijdenis doen van de leer van de kerk. Die kun je niet verplichten om aan te gaan.
Ik geloof niet dat er één kerk is die dat leert. Zelfs de GGiN niet. Ik citeer ds. Mallan:
"Ik meen er al meer over geschreven te hebben, dat al is die belijdenis in de meeste gevallen slechts een belijdenis van het historisch geloof, er toch door God niet minder dan een waar geloof van de mens geëist wordt. Omdat we ervan uit moeten gaan dat de belijdenis die men aflegt een belijdenis van het ware geloof zou moeten zijn, wordt in vele kringen beweerd, dat men de belijdenis dus voor een belijdenis van het ware geloof te houden heeft. Dit is misleidend. Zo worden velen met een uitwendige belijdenis bekeerd en daarop zalig gesproken.
Maar ik kan ook nooit anders dan ernstig bezwaard zijn tegenover een redenering van dat onze belijdenis maar een belijdenis is van ons historische geloof. (...) Een oppervlakkige mondbelijdenis kan Hem niet behagen."
En ook in de GGiN wordt de link gelegd tussen belijdenis en Heilig Avondmaal! J. Boeder schrijft: "Het doen van belijdenis is door onze vaderen altijd in verband gebracht met het Heilig Avondmaal. Dat moeten we ook nu blijven vasthouden om van onze vaderen niet door oppervlakkigheid af te wijken."
Laten we oppassen voor het maken van karikaturen.
Maar als de praktijk nou anders is, en dat is duidelijk het geval in veel gemeenten. Daar gaan nauwelijks jongeren die net belijdenis hebben gedaan aan het avondmaal aan, en ook nog een heleboel niet-jongeren die dat niet doen. Dat moet toch reden tot zorg zijn, en dan moeten we toch ook kijken hoe dat komt en of de kerkcultuur (en misschien ook wel praktische uitwerking van de leer) op dit punt niet helemaal verkeerd zijn? Als het zo anders is dan in de tijd van de Reformatie, waarom herformeren we ons dan niet op dit punt?
Je kan niet op basis van "hoe het volgens de regels zou moeten zijn" zeggen dat het niet klopt... je kan wel zeggen dat iets niet klopt als dat uit de praktijk blijkt, en die praktijk ingaat tegen wat men wel leert, wat je van Ds. Mallan citeerde. De leer is goed maar wordt niet in praktijk gebracht.
Tiberius schreef:Dat hoeft niet. Ik gaf al eerder aan: als een kind getuigenis af mag leggen van het werk Gods in zijn hart, zal hij ook zich gedrongen voelen om dat in het openbaar te doen, kortom: de geloofsbelijdenis. En ik kan me geen kerkenraad voorstellen, die zegt: wacht maar tot je 18 bent.
Het probleem is dat het niet gebeurd. Dat het theoretisch wel mogelijk is is mooi, maar als niemand gebruik maakt van die mogelijkheid is het blijkbaar toch zo abnormaal dat het bij niemand opkomt om dat te doen? Bij Calvijn in de gemeente was dat het wel, waardoor mensen er op die leeftijd al serieus mee bezig waren, als 18 de leeftijd is dat iedereen belijdenis doet kan dat dus ook vooruit worden geschoven... en ga je je pdaar pas rond die tijd mee bezig houden. Tenminste, zo is het in de praktijk. En aan de praktijk kan je zien of de regels werken of niet.