Erasmiaan schreef:
1. Maar we moeten oppassen dat bevinding geen vies woord wordt, daar ageerde ik tegen.
Helemaal mee eens!
2. Nogmaals ik heb nimmer gezegd dat bevinding een doel op zich moet zijn. Maar dat kan ook helemaal niet. Daarmee leg je veel te veel waarde in het woord bevinding.
Dat bedoelde ik dus. Gelukkig is er hier dan overeenstemming.
3. Resumerend: God openbaart Christus bevindelijk aan de ziel, ...
Eens.
4 .. zodat ik ook verzekerd ben van mijn aandeel in Christus.
Niet mee eens in deze formulering. Er zit een gevaar in deze wijze van uitdrukken. Misschien dat ik het verkeerd opvat, maar dat blijkt dan wel uit de reacties.
Zoals ik het lees strijdt dit met 2 (nummering van mij). Bevinding is niet
ter verzekering. De verzekering gaat niet in de bevinding. Wel gepaard met bevindinding.
Er is vorig jaar een CGO thema bijeenkomst geweest waar ds. C.J. Meeuse hier sterk op gewezen heeft. Hij noemde het hoogmoed te staan naar zekerheid in de bevinding. Dat noemde hij zo, omdat hij zelf daar op vast gezeten heeft. Hij heeft het als hoogmoed moeten erkennen, en als schuld moeten belijden.
Begrijp je het verschil? Als de verzekering afhankelijk is van de bevinding, dan stel je dat er geen verzekering is zonder een bepaalde bevinding, die je heel duidelijk moet benoemen en concretiseren. Op welke bevinding bouw je zekerheid en welke niet? En waar vinden we daar aanwijzingen voor in Gods Woord?
Hie ga je een verzekering in eigen waarneming leggen in plaats van in het Woord van God en Gods Beloftes in het Evangelie. Ds. C. Harinck schrijft daarover dat het geloof zich richt op de Beloftes in het Evangelie. De Heilige Geest is het die vanuit Gods Woord oog daarvoor geeft en het hart overtuigt van de waarheid daarvan.
Gevaar van het verbinden van bevinding en verzekering van het geloof, is dat bepaalde bevindingen kenmerken van wedergeboorte en geloof gaan worden. Want dat is de consequentie daarvan. En dat is waarom ik het stellig bestrijd. En het als drijfzand benoem.
Houdt een eenvoudige regel aan, dan zit je altijd veilig op dit punt:
Bevinding volgt altijd op geloof.
Bevinding levert nooit geloof, laat staan verzekering daarvan, dat zou strijdig zijn met bovengenoemde.
Het geloof richt zich op Christus en mag hem bevindelijk leren kennen al naar gelang de Heere Zijn Kerk leidt. We moeten er echter voor waken dat de bevinding niet het voorwerp van het geloof wordt, dat kan alleen Christus zijn.
Juist. Met de kanttekening die ik erbij maakte, verder helemaal met je eens.