Het is eigenlijk zo eenvoudig

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:
Kaw schreef:Feit __- Preken zijn Gods Woord, want ze zijn gebasseerd op de bijbel.
Hmm, ik zou eerder zeggen dat een preek uitleg bij Gods Woord is.
Een preek kan feilbaar zijn, Gods Woord niet.
We gaan er even van uit dat de prediking naar het beste kunnen van de predikant gebasseerd zijn op Gods Woord. Ik geloof dat dit niet onbijbels is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:Wat mis je dan?
Het levendmakende werk van Gods Geest.
och och. Er moet altijd iets bij komen he?
Woord en Geest zijn niet te scheiden beste Tiberius. Dat is de dwaling van de ultragereformeerden.
God spreekt en het is er. Bij God zijn Woord en daad 1.
Hoe schiep God de wereld: door het Woord.
Kom, kom, Misc. Niet zo zuur, jongen!
Ik probeer altijd postings met respect te beantwoorden (met meer of minder succes, geef ik toe), ook al deel ik niet altijd je mening.
Dan vind ik het wel zo vriendelijk als jij dat ook wil doen.
geledu

Bericht door geledu »

Het evenwicht.

Laten we eerlijk met elkaar handelen.
De Bijbel spreekt ook wie de mens geworden is in de val in het Paradijs.
Adorote

Bericht door Adorote »

De eenvoud van het Apostolisch Katholieke Geloof is deze;

////KOMT ALLEN TOT MIJ DIE VERMOEID EN BELAST ZIJ, EN IK ZAL U RUST GEVEN ////

De Kerk is de bron waar wij ons laven en zoniet de binnenkamer van het persoonlijk geloof.

Buiten de Kerk en Jezus de Eeuwige Middelaar geen heil en zaligheid.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
Het levendmakende werk van Gods Geest.
och och. Er moet altijd iets bij komen he?
Woord en Geest zijn niet te scheiden beste Tiberius. Dat is de dwaling van de ultragereformeerden.
Kom, kom, Misc. Niet zo zuur, jongen!
Ik probeer altijd postings met respect te beantwoorden (met meer of minder succes, geef ik toe), ook al deel ik niet altijd je mening.
Dan vind ik het wel zo vriendelijk als jij dat ook wil doen.
sorry als ik zuur over kom.
Misschien kun je ook inhoudelijk reageren?
Vincent

Bericht door Vincent »

had paar zinsneden vetgemaakt. Die vond ik ongenuanceerd.

Verder ben ik het eens met Adorote, behalve dan je waardering van de kerk he.... :wink:
rj

Bericht door rj »

2 Korinthe 2:14-17 schreef:En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan; Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam? Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
Bovenstaande bijbelgedeelte lijkt me vrij duidelijk of Woord en daad te scheiden zijn. Woord en daad zijn inderdaad niet te scheiden, want het heeft altijd 1 van de 2 uitwerkingen.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Ik las een tijdje terug dit:

"De moeilijkheid van zalig worden is juist gelegen in de gemakkelijkheid ervan."

Er is denk ik genade voor nodig, het licht van de Heilige Geest, om dit te zien en je te laten vallen op Jezus. Dit geloof is niet een doen of werk, maar juist het ophouden met werken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Miscanthus schreef:
Er moet altijd iets bij komen he?
Juist, Woord en Geest zijn niet te scheiden, daarom dienen ze ook beiden genoemd te worden. En als ik de eerste post lees, dan zie ik wel Woord, maar geen Geest. Dit is even een technisch commentaar.

Verder ben ik benieuwd wanneer je een grens over bent gegaan, en dus een ultragereformeerd iemand bent. Johannes 3 is toch glashelder over het geboren worden uit Geest?
refo

Bericht door refo »

Geest zie je ook niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maar je kan het woord wel lezen
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En toch is dit niet alleen mijn opvatting maar ook de opvatting van een bekende en gewaardeerde theoloog. Ik zeg niet dat hiermee zijn opvattingen ophielden, maar wel dat hij ze even kernachtig gegroepeerd heeft als ik.

Dus we veranderen het onderwerp een beetje: wie was die theoloog?
rj

Re: Het is eigenlijk zo eenvoudig

Bericht door rj »

Kaw schreef:Feit __- God heeft ons Zijn Woord gegeven.
Feit __- Dit is de bijbel.
Feit __- Preken zijn Gods Woord, want ze zijn gebasseerd op de bijbel.
Vrucht - Indien je geloofd wat er in de bijbel staat, dan is dat Woord in je mond en in je hart.
Feit __- Als jij met je mond belijd Jezus Heere is en als jij geloofd dat God hem opgewekt heeft, dan wordt je zalig.
Feit __- Omdat jij het bovenstaande geloofd ziet God je aan alsof je zonder zonde bent en als jij dit belijdt, dan zul je de hemel zien.
Feit __- Want dit zegt de bijbel, namelijk: dat iedereen die geloofd dat niet voor niets doet.
Feit __- Het maakt niet uit wie je bent of wat je gedaan hebt, de Heere behandeld iedereen gelijk.
Feit __- Iedereen die deze Heere aanroept zal zalig worden.
Feit __- Deze waarheid wordt ons bekend gemaakt door de prediking van het blije evangelie.
Ik ben het in alles met je eens wat je hier schrijft. Alleen al zou je dit als enigste vertellen dan verkondig je een half Evangelie, en dus geen Evanglie. Het is onmogelijk om over genade, zaligheid en geloof te spreken en niet over de macht van de zonde en het ongeloof en de dwaasheid van een natuurlijk mens ook. Dat is denk ik ook de reden dat anderen weer tegen je posting ingaan.

Zalig worden is ook zo heel eenvoudig, want het is een eenzijdig Gods werk. Sommigen vinden dat je dat niet zo vaak moet zeggen, maar als je jezelf daarin mag verliezen dan zie zo veel ruimte om zalig te worden, omdat alle deuren bij jezelf dicht gaan om met God verzoend te worden. (De enige deur die opengaat als het over jezelf gaat is die van de wel verdiende straf)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:
Kaw schreef:Feit __- Preken zijn Gods Woord, want ze zijn gebasseerd op de bijbel.
Hmm, ik zou eerder zeggen dat een preek uitleg bij Gods Woord is.
Een preek kan feilbaar zijn, Gods Woord niet.
De prediking wordt in de Bijbel ook Gods Woord genoemd, 1 Thes. 2:13: "Daarom danken wij ook God zonder ophouden, dat, als gij het woord der prediking Gods vanons ontvangen hebt, gij dat aangenomen hebt, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is), als Gods Woord, dat ook werkt in u die gelooft."
Gefopt schreef:"De moeilijkheid van zalig worden is juist gelegen in de gemakkelijkheid ervan."
Er is denk ik genade voor nodig, het licht van de Heilige Geest, om dit te zien en je te laten vallen op Jezus. Dit geloof is niet een doen of werk, maar juist het ophouden met werken.
Helemaal mee eens. Trouwens, ik ben het met Kaw ook eens. Maar mijn ervaring was wél dat ik niet geloven kón. Ik luisterde vroeger nogal eens naar een plaat en daar stond een versje op: "Doe nu die stap tot Jezus. Het is maar één stap, etc."
Dan dacht ik altijd: Ja, maar hoe doe je die stap? Wat is het geheim? En dát geheim moet je toch echt van Boven worden geleerd (Joh. 6:45). Dat was geen verontschuldiging, dat was nood voor mij.
En gelukkig heeft God het mij geleerd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Maar mijn ervaring was wél dat ik niet geloven kón. Ik luisterde vroeger nogal eens naar een plaat en daar stond een versje op: "Doe nu die stap tot Jezus. Het is maar één stap, etc."
Dan dacht ik altijd: Ja, maar hoe doe je die stap? Wat is het geheim? En dát geheim moet je toch echt van Boven worden geleerd (Joh. 6:45). Dat was geen verontschuldiging, dat was nood voor mij.
En gelukkig heeft God het mij geleerd.
Alle kinderen van het geestelijke Jeruzalem zullen geleerd worden van God, die door zijn Heiligen Geest de predikatie des goddelijken Woords in hen krachtig maakt.

Maar wat was dat geheim Afgewezen? Ben ik nu wel nieuwsgierig naar... Het geheim voor mij is dat de liefde van Christus onvoorwaardelijk is. Je kunt snachts je bed natschreien, maar dat brengt je geen stap dichterbij, totdat je er om vraagt en tot je grote verbazing krijg je het zonder verwijt, zonder boosheid en blijkt Christus zo gewillig te zijn om te vergeven en jij zo ongewillig om te ontvangen; om te geloven dat het om niets gegeven wordt en dat elke keer weer. Dat vraagt een groot geloof.
Plaats reactie