Deze refo leert dingen in jeugdkerk?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oude-Waarheid schreef:En je zag wel meer volle kerken opzich niets mis mee nu maar bidden of de Heere met Zijn Geest dat uit wil werken.
Want alleen door MIjn Geest zal het geschieden zeg de Heere :!:
God was in het midden, Oude Waarheid. Je zou toch moeten weten: " Waar 2 of 3 in mijn naam vergaderd zijn, daar ben ik in het midden."
Er bleven ook mensen zitten.
Er was ook een klein meisje die zei; "ik heb hier het biefje van mijn oma, die durft niet. Mag ik het ook ophangen?"
Wie zijn zonden belijdt, ze zullen hem vergeven worden.
Woord en Geest zijn niet te scheiden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
rekcor schreef:Gisteravond ben verzeild geraakt in de jeugddienst te Rhenen (ik dacht nl. naar een 'gewone' kerkdienst aan te treffen). Ik moet zeggen: het was indrukwekkend hoor: de boodschap van de dominee (ds. Ron van de Spoel) was duidelijk, verrassend en bijbels, de muziek 'bij de tijd' en de hele kerk zat vol met jeugd.

Dat verrassende zat hem in het kruis voor in de kerk en het A4-tje in de orde van dienst met een rugzakje erop. Aan het einde van de preek - die ging over het brengen van onze zonden naar de enige plek waar ze 'thuis horen': het kruis - zei de dominee: 'Nu kan ik wel amen zeggen, en dan zeggen jullie: de dominee heeft het weer goed gezegd.'. Om het ook echt concreet te maken (we mogen, nee moeten met onze zonden naar het kruis) moesten we onze zonden op het A4-tje schrijven, het dichtvouwen en met een punaise aan het kruis nagelen. Ik ben doorgaans niet echt weg van symboliek (te rationeel, helaas), maar dit vond ik toch echt heel mooi!

Hoe je ook denkt over jeugddiensten (of breder gesteld: themadiensten), om een ding kun je niet heen: de kerk zat vol, vol! En dat is heel wat voor een gemiddelde PKN-kerk op de zondagavond!

Ook geeft het te denken: waarom zitten deze diensten vol, en gewone diensten niet? Zaten die mensen er alleen om het spektakel? Misschien, maar kennelijk is spektakel nodig om mensen te bereiken met het evangelie.

Er zijn best wat (fundamentele, principiele) bezwaren te bedenken tegen dergelijke diensten, maar al die bezwaren wegen m.i. nooit op tegen het feit dat de kerk gisteravond vol zat, en dat de bijbel daar open ging, en dat we samen zongen tot eer van onze Schepper.

Zomaar wat losse gedachten...
Tja even wat losse gedachten bij het lezen van dit stuk.
Ds W.L. Tukker hoorde ik een keer zeggen:
Waar hoor ik in de Bijbel roemen in het kruis :?: wel lees ik roemen in de gekruisdigde en opgestane HEERE :!: .
En je zag wel meer volle kerken opzich niets mis mee nu maar bidden of de Heere met Zijn Geest dat uit wil werken.
Klopt. En dat er een kruis stond wil natuurlijk niet zeggen dat er geroemd wordt in het kruis zelf, dat kruis kan nooit losgemaakt worden van Jezus Christus die daar aan hing, en waarom Hij daar hing. En ik neem aan dat dat daar ook niet gedaan werd. Dan kan een dergelijke sybolische handeling wel goed zijn, voor een stukje bewustwording zorgen. Een goede zaak dan, het gaat er om dat bij alles wat we doen het om Hem draait.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Miscanthus schreef:
Oude-Waarheid schreef:En je zag wel meer volle kerken opzich niets mis mee nu maar bidden of de Heere met Zijn Geest dat uit wil werken.
God was in het midden, Oude Waarheid. Je zou toch moeten weten: " Waar 2 of 3 in mijn naam vergaderd zijn, daar ben ik in het midden."
Er was ook een klein meisje die zei; "ik heb hier het biefje van mijn oma, die durft niet. Mag ik het ook ophangen?"
Heb ik dan gezegd dat God niet in het midden was :wink:
En die dominee zal ook wel gezegd hebben in zijn gebed of gevraagd
hebben of de Heere de na prediker wil zijn van Zijn Woord.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:
het is toch andersom, de dominee is de na prediker van Gods Woord? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Miscanthus schreef:
het is toch andersom, de dominee is de na prediker van Gods Woord? :)
O ja is dat bij jullie zo :?:
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij ons is het beiden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij ons is het beiden. ;)
Oude-Waarheid

Marnix schreef:Bij ons is het beiden. ;)
Dus jullie krijgen na het eindgebed weer een preek van de
dominee (een na prediking) :wink:

Bij ons komt het wel voor na de tussenzang de toepassing :!:
Kislev

Bericht door Kislev »

:shock: Kan die taalfout even uit de naam van het onderwerp worden gehaald?
memento

Bericht door memento »

Kislev schreef::shock: Kan die taalfout even uit de naam van het onderwerp worden gehaald?
Vooruit dan maar weer...
Miscanthus

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:Bij ons is het beiden. ;)
Dus jullie krijgen na het eindgebed weer een preek van de
dominee (een na prediking) :wink:

Bij ons komt het wel voor na de tussenzang de toepassing :!:
Vaak moeten we de toepassing thuis maken, maar hier werd iedereen gelegenheid gegeven het tijdens de dienst zelf te doen.
Ballerina

Re: Deze refo leert dingen in jeugdkerk?

Bericht door Ballerina »

memento schreef: Ik vind het diep triest dat er een jeugdkerk is die onderwerpen als 'de bijbel, ook voor jou' houd en daarmee refo-jeugd trekt. Ik vind het triest dat zulke 'basic' onderwerpen niet meer op het hart worden gebonden in kerk en op cat. Als ik eerlijk ben is er al die tijd dat ik op cat heb gezeten nooit echt aangedrongen op het belang en de moeilijkheden van het bijbellezen, laat staan dat er praktische tips zijn gegeven... Wát hebben we aan mensen die de vragen van Hellenbroek of het Kort Begrip op kunnen dreunen, maar zelf niet de Schrift lezen?
Heel herkenbaar van mijn vroegere catechisatie jammergenoeg. :| Ik heb daar nooit bijbelstudie mogen hebben in de kerk. En daarmee bedoel ik: de Bijbel ECHT bestuderen. Niet een tekstje nemen voor de preek en iedere keer weer het zelfde verhaaltje.
memento schreef:Owja, heel vaak worden JV's gebruikt om te schoppen tegen de kerk (ellelange discussies over hoedjes, rokken, popmuziek, etc). De JV is vaak meer om te discussieren dan om open te staan voor een boodschap.
Gelukkig gebruiken wij de JV voor Bijbelstudie en gezelligheid. :wink:
Miscanthus

Voordat dit topic weer eindigt in een klaagzang over de ervaringen uit eigen jeugd en kerkverband, wil ik zeggen dat het mnij verheugt dat een stampvolle kerk hun zonden bij Jezus gebracht heeft en we Hem mochten lofzingen en prijzen voor Zijn onuitsprekelijke zondaarsiefde. Daarvoor kwam Hij naar deze aarde om onze zonden te dragen en niet alleen die van ons, maar die van de hele wereld. Halleluja!
JolandaOudshoorn

Re: Deze refo leert dingen in jeugdkerk?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ballerina schreef:
memento schreef: Ik vind het diep triest dat er een jeugdkerk is die onderwerpen als 'de bijbel, ook voor jou' houd en daarmee refo-jeugd trekt. Ik vind het triest dat zulke 'basic' onderwerpen niet meer op het hart worden gebonden in kerk en op cat. Als ik eerlijk ben is er al die tijd dat ik op cat heb gezeten nooit echt aangedrongen op het belang en de moeilijkheden van het bijbellezen, laat staan dat er praktische tips zijn gegeven... Wát hebben we aan mensen die de vragen van Hellenbroek of het Kort Begrip op kunnen dreunen, maar zelf niet de Schrift lezen?
Heel herkenbaar van mijn vroegere catechisatie jammergenoeg. :| Ik heb daar nooit bijbelstudie mogen hebben in de kerk. En daarmee bedoel ik: de Bijbel ECHT bestuderen. Niet een tekstje nemen voor de preek en iedere keer weer het zelfde verhaaltje.
memento schreef:Owja, heel vaak worden JV's gebruikt om te schoppen tegen de kerk (ellelange discussies over hoedjes, rokken, popmuziek, etc). De JV is vaak meer om te discussieren dan om open te staan voor een boodschap.
Gelukkig gebruiken wij de JV voor Bijbelstudie en gezelligheid. :wink:
Daarom een oproep aan alle jeugd- en kinderwerkers: hoe ligt het in jullie eigen gemeente? Doe er iets aan als je ziet dat de jeugd afhaakt!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oude-Waarheid

Miscanthus schreef:Voordat dit topic weer eindigt in een klaagzang over de ervaringen uit eigen jeugd en kerkverband, wil ik zeggen dat het mnij verheugt dat een stampvolle kerk hun zonden bij Jezus gebracht heeft en we Hem mochten lofzingen en prijzen voor Zijn onuitsprekelijke zondaarsiefde. Daarvoor kwam Hij naar deze aarde om onze zonden te dragen en niet alleen die van ons, maar die van de hele wereld. Halleluja!
Wat mijn betreft mag het eindigen met deze klaagzang :!:

Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;
Plaats reactie