Deze refo leert dingen in jeugdkerk?

Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door refo
Onverbeterlijk...........
nee: zielig...

das ander woord voor onverbeterlijk :,
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik heb de indruk dat sommigen zich beter zouden kunnen manisfesteren op een evangelisch forum dat op het reformatorische OSW. Wat let hen?
Tja... Jij heb het excuus dat er geen Gereformeerde Gemeente forum is...
refo

Bericht door refo »

Memento is in een jeugdkerk geweest. Het blijft onduidelijk wat dat precies is: ging er een dominee voor (wat is een 'theoloog'? Adrianus weet onmiddellijk dat het armoe is, omdat er geen sprake is van een bevel Gods.

Vervolgens krijgen de evangelischen (indirect) slaag. 'Jammer dat het uit de evangelische hoek komt.

Maar door het jammer te vinden dat de jeugdkerk uit de evangelische hoek komt, roep je wel af dat dáárop gereageerd wordt. Zeker als je het koppelt aan de opmerking van Adrianus: geen bevel van God en bovendien 'evangelisch'.

En dan kabbelt de discussie wat heen en weer.
Sommigen vallen de evangelischen bij. Die wordt dan verweten positief over de evangelischen te zijn. Dat is verboden omdat de forrumregels voorschrijven dat er negatief over gesproken wordt.

Het komt me voor dat het spreken over 'evangelisch' zee on-topic is.

Als ik de Bijbel goed lees telt er maar eén ding: het resultaat. Als een bepaalde prediking tot Christus leidt dan mag het desnoods 'onder een deksel' gepredikt worden. En misschien dat in die jeugddiensten wat minder over de verkiezing (of zo je wilt: verkiezende liefde, wat hetzelfde is) gesproken wordt. So what? Als God daar mensen trekt is het mij goed. Of de verpakking nou bloemetjespapier is of een stemmig zwart.

Een GerGem jeugddienst als extra náást de gewone dienst? Dat zijn dan drie diensten voor de jeugd en twee voor de ouderen. Wie ziet dat gebeuren?

[Aangepast op 31/8/04 door refo]
Adorote

Bericht door Adorote »

Met Refo zeg ik ook,als die jeugd diensten (en dat is ook de bedoeling van die jeugddiensten),mensen naar de Kerk brengt,dus in de normale Parochie/Gemeente,en daar gaat het om ,zal mij het ook een zorg zijn hoe dat gaat,als men de mensen maar vangt in het net van de Heer onze Koning.
refo

Bericht door refo »

Gelukkig zijn alle anderen het daar mee eens!!
memento

Bericht door memento »

Memento is in een jeugdkerk geweest. Het blijft onduidelijk wat dat precies is: ging er een dominee voor (wat is een 'theoloog'? Adrianus weet onmiddellijk dat het armoe is, omdat er geen sprake is van een bevel Gods.
Er gaat in een jeugdkerk géén dominee voor, maar gewone sprekers (meestal elke keer een andere). In dit geval een theoloog (dwz: iemand die zn studie theologie heeft afgerond) die werkzaam was voor de YFC (Youth For Christ). Enige voorwaarde om te mogen spreken is dat je een theologische scholing hebt (of eraan bezig bent), en dat je boeiend voor de jeugd kan spreken.

Daarbij vond ik ook opvallend dat de spreker de dienst niet leidt. De dienst word aan-elkaar-gepraat door iemand van de jeugdkerk zelf (die doet het gebed, kondigt de band en de spreker aan, etc)

----------
Maybe dat ik volgende keer weer ga (bij meerdere bezoeken kan je een beter/evenwichtiger beeld vormen), maar ik moet ff kijken of mn vriendin daar geen principiele bezwaren tegen heeft (die komt van de Veluwe, en daar is jeugdkerk nogal erg taboe). Anyway, als ik ga zal ik mn ervaringen hier weer posten.
visje

Bericht door visje »

waar is dat memento ??
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door visje
waar is dat memento ??
Ridderkerk, volgende dienst word aangekondigd in de Combinatie (plaatselijke krant) en mbv flyers.
rekcor

Bericht door rekcor »

Gisteravond ben verzeild geraakt in de jeugddienst te Rhenen (ik dacht nl. naar een 'gewone' kerkdienst aan te treffen). Ik moet zeggen: het was indrukwekkend hoor: de boodschap van de dominee (ds. Ron van de Spoel) was duidelijk, verrassend en bijbels, de muziek 'bij de tijd' en de hele kerk zat vol met jeugd.

Dat verrassende zat hem in het kruis voor in de kerk en het A4-tje in de orde van dienst met een rugzakje erop. Aan het einde van de preek - die ging over het brengen van onze zonden naar de enige plek waar ze 'thuis horen': het kruis - zei de dominee: 'Nu kan ik wel amen zeggen, en dan zeggen jullie: de dominee heeft het weer goed gezegd.'. Om het ook echt concreet te maken (we mogen, nee moeten met onze zonden naar het kruis) moesten we onze zonden op het A4-tje schrijven, het dichtvouwen en met een punaise aan het kruis nagelen. Ik ben doorgaans niet echt weg van symboliek (te rationeel, helaas), maar dit vond ik toch echt heel mooi!

Hoe je ook denkt over jeugddiensten (of breder gesteld: themadiensten), om een ding kun je niet heen: de kerk zat vol, vol! En dat is heel wat voor een gemiddelde PKN-kerk op de zondagavond!

Ook geeft het te denken: waarom zitten deze diensten vol, en gewone diensten niet? Zaten die mensen er alleen om het spektakel? Misschien, maar kennelijk is spektakel nodig om mensen te bereiken met het evangelie.

Er zijn best wat (fundamentele, principiele) bezwaren te bedenken tegen dergelijke diensten, maar al die bezwaren wegen m.i. nooit op tegen het feit dat de kerk gisteravond vol zat, en dat de bijbel daar open ging, en dat we samen zongen tot eer van onze Schepper.

Zomaar wat losse gedachten...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:Gisteravond ben verzeild geraakt in de jeugddienst te Rhenen (ik dacht nl. naar een 'gewone' kerkdienst aan te treffen). Ik moet zeggen: het was indrukwekkend hoor: de boodschap van de dominee (ds. Ron van de Spoel) was duidelijk, verrassend en bijbels, de muziek 'bij de tijd' en de hele kerk zat vol met jeugd.
Ik was er ook!
Inderdaad indrukwekkende dienst. Hij maakte het lijden en de vergeving wel erg dichtbij. Je voelde ook hoe moeilijk het eigenlijk is om met je zonden en schuld naar het kruis te gaan.
En iedere dag zo doen....
Verbazingwekkend wat een liefde en geduld God heeft en niet zegt: "ben je daar al weer? Nu is het genoeg."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

rekcor schreef:Gisteravond ben verzeild geraakt in de jeugddienst te Rhenen (ik dacht nl. naar een 'gewone' kerkdienst aan te treffen). Ik moet zeggen: het was indrukwekkend hoor: de boodschap van de dominee (ds. Ron van de Spoel) was duidelijk, verrassend en bijbels, de muziek 'bij de tijd' en de hele kerk zat vol met jeugd.

Dat verrassende zat hem in het kruis voor in de kerk en het A4-tje in de orde van dienst met een rugzakje erop. Aan het einde van de preek - die ging over het brengen van onze zonden naar de enige plek waar ze 'thuis horen': het kruis - zei de dominee: 'Nu kan ik wel amen zeggen, en dan zeggen jullie: de dominee heeft het weer goed gezegd.'. Om het ook echt concreet te maken (we mogen, nee moeten met onze zonden naar het kruis) moesten we onze zonden op het A4-tje schrijven, het dichtvouwen en met een punaise aan het kruis nagelen. Ik ben doorgaans niet echt weg van symboliek (te rationeel, helaas), maar dit vond ik toch echt heel mooi!

Hoe je ook denkt over jeugddiensten (of breder gesteld: themadiensten), om een ding kun je niet heen: de kerk zat vol, vol! En dat is heel wat voor een gemiddelde PKN-kerk op de zondagavond!

Ook geeft het te denken: waarom zitten deze diensten vol, en gewone diensten niet? Zaten die mensen er alleen om het spektakel? Misschien, maar kennelijk is spektakel nodig om mensen te bereiken met het evangelie.

Er zijn best wat (fundamentele, principiele) bezwaren te bedenken tegen dergelijke diensten, maar al die bezwaren wegen m.i. nooit op tegen het feit dat de kerk gisteravond vol zat, en dat de bijbel daar open ging, en dat we samen zongen tot eer van onze Schepper.

Zomaar wat losse gedachten...
Tja even wat losse gedachten bij het lezen van dit stuk.
Ds W.L. Tukker hoorde ik een keer zeggen:
Waar hoor ik in de Bijbel roemen in het kruis :?: wel lees ik roemen in de gekruisdigde en opgestane HEERE :!: .
En je zag wel meer volle kerken opzich niets mis mee nu maar bidden of de Heere met Zijn Geest dat uit wil werken.
Want alleen door MIjn Geest zal het geschieden zeg de Heere :!:
Plaats reactie