Oorspronkelijk gepost door anemoonnee: zielig...Oorspronkelijk gepost door refo
Onverbeterlijk...........
das ander woord voor onverbeterlijk :,
Er gaat in een jeugdkerk géén dominee voor, maar gewone sprekers (meestal elke keer een andere). In dit geval een theoloog (dwz: iemand die zn studie theologie heeft afgerond) die werkzaam was voor de YFC (Youth For Christ). Enige voorwaarde om te mogen spreken is dat je een theologische scholing hebt (of eraan bezig bent), en dat je boeiend voor de jeugd kan spreken.Memento is in een jeugdkerk geweest. Het blijft onduidelijk wat dat precies is: ging er een dominee voor (wat is een 'theoloog'? Adrianus weet onmiddellijk dat het armoe is, omdat er geen sprake is van een bevel Gods.
Ik was er ook!rekcor schreef:Gisteravond ben verzeild geraakt in de jeugddienst te Rhenen (ik dacht nl. naar een 'gewone' kerkdienst aan te treffen). Ik moet zeggen: het was indrukwekkend hoor: de boodschap van de dominee (ds. Ron van de Spoel) was duidelijk, verrassend en bijbels, de muziek 'bij de tijd' en de hele kerk zat vol met jeugd.
Tja even wat losse gedachten bij het lezen van dit stuk.rekcor schreef:Gisteravond ben verzeild geraakt in de jeugddienst te Rhenen (ik dacht nl. naar een 'gewone' kerkdienst aan te treffen). Ik moet zeggen: het was indrukwekkend hoor: de boodschap van de dominee (ds. Ron van de Spoel) was duidelijk, verrassend en bijbels, de muziek 'bij de tijd' en de hele kerk zat vol met jeugd.
Dat verrassende zat hem in het kruis voor in de kerk en het A4-tje in de orde van dienst met een rugzakje erop. Aan het einde van de preek - die ging over het brengen van onze zonden naar de enige plek waar ze 'thuis horen': het kruis - zei de dominee: 'Nu kan ik wel amen zeggen, en dan zeggen jullie: de dominee heeft het weer goed gezegd.'. Om het ook echt concreet te maken (we mogen, nee moeten met onze zonden naar het kruis) moesten we onze zonden op het A4-tje schrijven, het dichtvouwen en met een punaise aan het kruis nagelen. Ik ben doorgaans niet echt weg van symboliek (te rationeel, helaas), maar dit vond ik toch echt heel mooi!
Hoe je ook denkt over jeugddiensten (of breder gesteld: themadiensten), om een ding kun je niet heen: de kerk zat vol, vol! En dat is heel wat voor een gemiddelde PKN-kerk op de zondagavond!
Ook geeft het te denken: waarom zitten deze diensten vol, en gewone diensten niet? Zaten die mensen er alleen om het spektakel? Misschien, maar kennelijk is spektakel nodig om mensen te bereiken met het evangelie.
Er zijn best wat (fundamentele, principiele) bezwaren te bedenken tegen dergelijke diensten, maar al die bezwaren wegen m.i. nooit op tegen het feit dat de kerk gisteravond vol zat, en dat de bijbel daar open ging, en dat we samen zongen tot eer van onze Schepper.
Zomaar wat losse gedachten...