Is remonstrantisme gevaarlijk?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Heel de wereld zie ik niet staan in deze tekst. Want anders zou je vers 17 ook zo moeten lezen dat de wereld door Hem behouden wordt(maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden), dus heel de wereld wordt door Hem behouden, en dat geloof jij ook niet, denk ik tenminste!Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
In Joh 3:16 staat dat God de wereld heeft liefgehad. Als God dat anders had bedoelt was God daar wel duidelijk in geweest. Het hypercalvinisme had liever gezien; "Alzo lief heeft God de uitverkoren wereld gehad...."
Er is geen algemene liefde, er is alleen maar vrije genade!
En de bijbel spreekt zich niet tegen, ook niet hierin!
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
" Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld." (I Johannes 2:1,2)
Op grond van het feit dat God Zijn Zoon als verzoening heeft voorgesteld, kan iedereen behouden worden. Verzoening is niet hetzelfde als behoudenis.
daarom moet het er gewoon staan zoals het er staat: alzo lief heeft God de wereld gehad. dat wil niet zeggen dat de hele wereld behouden word. Er staat wel dat God de wereld (kosmos) heeft liefgehad. Daar moet je afblijven, opdat niemand te verontschuldigen zou zijn. Op voorwaarde van geloof wordt de verzoening je deel.
[Aangepast op 7/4/05 door Miscanthus]
Op grond van het feit dat God Zijn Zoon als verzoening heeft voorgesteld, kan iedereen behouden worden. Verzoening is niet hetzelfde als behoudenis.
daarom moet het er gewoon staan zoals het er staat: alzo lief heeft God de wereld gehad. dat wil niet zeggen dat de hele wereld behouden word. Er staat wel dat God de wereld (kosmos) heeft liefgehad. Daar moet je afblijven, opdat niemand te verontschuldigen zou zijn. Op voorwaarde van geloof wordt de verzoening je deel.
[Aangepast op 7/4/05 door Miscanthus]
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
ter illustratie en met andere woorden:
En toch laat God het hier niet bij, want Hij had de wereld lief. En niet alleen een paar mensen op die wereld, nee de hele wereld had Hij lief. In het Hebreeuws staat er voor het woordje wereld uit Johannes 3:16 het woordje kosmos. Dat is de totale schepping. Die had Hij lief. En door onze zonde is heel de schepping kapot gemaakt. Voordat Adam en Eva zondigden was er geen ziekte, geen haat, geen milieuvervuiling, alles was goed. Maar nadat de zonde in de wereld was gekomen is dit verdwenen als straf op de zonde. En toch God had de wereld lief!! Onbegrijpelijk, dat God de totale wereld lief had en nog steeds heeft. Ja, ondanks het doodvonnis wil God de wereld redden. Wij die eigen koning willen zijn, heeft Hij zo lief dat Hij Zijn Zoon geeft om te betalen.
Hier moet je maar eens over nadenken. God had de wereld lief. Hoe kan dan nu. Mensen die God naar de kroon hebben gestoken, heeft Hij lief. God houdt ook van jou! God heeft ook jou lief! Echt, Hij houdt van je. Geloof je het niet? Het staat echt in de tekst: Hij heeft de wereld lief. Hij wil de wereld behouden, Hij wil niet dat alle mensen eeuwig zullen sterven. Hij houdt van je, Hij heeft je lief.
Ja zeg je "Hij heeft iedereen lief die in Hem gelooft" Nee, dat staat er niet er staat dat Hij de wereld liefheeft! Begrijp je het nog? Ik kan dit niet klein krijgen, ik kan dit niet dieper uitleggen. De diepte van die liefde is zo onnoemlijk diep, dat is niet te beschrijven. Ik kan er alleen maar verwonderd naar kijken. Zo'n diepe liefde voor mensen die nergens meer recht op hebben. Liefde voor mensen, niet alleen voor hen die een diefstal hebben gepleegd, maar ook voor hen die God van de troon willen werpen. Die mensen heeft Hij lief. Hij heeft dus alle mensen lief, Hij wil niet anders dan iedereen te redden van de eeuwige dood! O liefde zonder grenzen. En hoe diep dat die liefde is blijkt als we niet op welke manier Hij de wereld gaat redden. Hij laat Zijn eigen Zoon de straf dragen. Hij geeft Zijn Zoon over in de dood. Zoveel liefde heeft Hij voor jou. Zou je zo'n Koning niet willen dienen. Een Koning met zoveel liefde die om jou te redden de straf op Zijn Zoon heeft gelegd. En een ieder die dat gelooft, dat dat zo is die zal geen eeuwige dood ontvangen, maar het eeuwige leven.
overgenomen van: http://www.eindeloosgelukkig.nl
En toch laat God het hier niet bij, want Hij had de wereld lief. En niet alleen een paar mensen op die wereld, nee de hele wereld had Hij lief. In het Hebreeuws staat er voor het woordje wereld uit Johannes 3:16 het woordje kosmos. Dat is de totale schepping. Die had Hij lief. En door onze zonde is heel de schepping kapot gemaakt. Voordat Adam en Eva zondigden was er geen ziekte, geen haat, geen milieuvervuiling, alles was goed. Maar nadat de zonde in de wereld was gekomen is dit verdwenen als straf op de zonde. En toch God had de wereld lief!! Onbegrijpelijk, dat God de totale wereld lief had en nog steeds heeft. Ja, ondanks het doodvonnis wil God de wereld redden. Wij die eigen koning willen zijn, heeft Hij zo lief dat Hij Zijn Zoon geeft om te betalen.
Hier moet je maar eens over nadenken. God had de wereld lief. Hoe kan dan nu. Mensen die God naar de kroon hebben gestoken, heeft Hij lief. God houdt ook van jou! God heeft ook jou lief! Echt, Hij houdt van je. Geloof je het niet? Het staat echt in de tekst: Hij heeft de wereld lief. Hij wil de wereld behouden, Hij wil niet dat alle mensen eeuwig zullen sterven. Hij houdt van je, Hij heeft je lief.
Ja zeg je "Hij heeft iedereen lief die in Hem gelooft" Nee, dat staat er niet er staat dat Hij de wereld liefheeft! Begrijp je het nog? Ik kan dit niet klein krijgen, ik kan dit niet dieper uitleggen. De diepte van die liefde is zo onnoemlijk diep, dat is niet te beschrijven. Ik kan er alleen maar verwonderd naar kijken. Zo'n diepe liefde voor mensen die nergens meer recht op hebben. Liefde voor mensen, niet alleen voor hen die een diefstal hebben gepleegd, maar ook voor hen die God van de troon willen werpen. Die mensen heeft Hij lief. Hij heeft dus alle mensen lief, Hij wil niet anders dan iedereen te redden van de eeuwige dood! O liefde zonder grenzen. En hoe diep dat die liefde is blijkt als we niet op welke manier Hij de wereld gaat redden. Hij laat Zijn eigen Zoon de straf dragen. Hij geeft Zijn Zoon over in de dood. Zoveel liefde heeft Hij voor jou. Zou je zo'n Koning niet willen dienen. Een Koning met zoveel liefde die om jou te redden de straf op Zijn Zoon heeft gelegd. En een ieder die dat gelooft, dat dat zo is die zal geen eeuwige dood ontvangen, maar het eeuwige leven.
overgenomen van: http://www.eindeloosgelukkig.nl
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Beste MS,
Dächsel zegt van de wereld; het gehele van Hem afgevallen menselijk geslacht.
Zie Joh 1:9: Dit was het waarachtige licht, hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Vergelijk hierbij Hnd 4:12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Joh 1:9 [Dit] was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Joh 3:17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Hiermee wordt niet betuigd dat de gehele wereld behouden zal worden, maar wel dat God de gehele gevallen mensheid liefheeft. Luther spreekt van deze tekst:
“Want het zal niet meer geduld worden wat de apostel zegt: “Ik verkondig u door Deze, namelijk door Jezus Christus, dat u vergeving der zonden ontvangen hebt.” Zij zullen de hele raad Gods tot zaligheid verdraaien, en zich ook verzetten tegen het: “Alzo lief heeft God de wereld gehad.” Zij zullen liever willen dat er geschreven stond: “Alzo lief heeft God de Joden gehad”, want dan zouden zij daaruit kunnen afleiden, dat die liefde onder het Nieuwe Testament alleen op christenen van enige betekenis doelde, op bekeerde christenen. Zonder te begrijpen, dat juist zij, die Gods Woord alléén laten gelden en dat zonder spitsvondige opmerkingen geloven, bekeerde christenen zijn.”……
Hoe is deze liefde van God mogelijk, en wat vind Hij toch aan haar, waarom Hij haar alzo liefheeft? …God heeft de wereld lief: twee zeer tegenstrijdige dingen; als zeide men: God heeft de dood en de hel lief…Dat mag genoemd worden een alles te boven gaande liefde!....
‘Allen die geloven” strekt zich wijder uit dan tot de joden. “Daarom wordt hier gezegd dat Gods nederzien zeker op de gehele wereld was gericht en dat de heidenen evenzo goed ene voorwerp Zijner liefde zijn als de Joden…”.(Heubner)
Dächsel zegt van de wereld; het gehele van Hem afgevallen menselijk geslacht.
Zie Joh 1:9: Dit was het waarachtige licht, hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Vergelijk hierbij Hnd 4:12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Joh 1:9 [Dit] was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Joh 3:17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Hiermee wordt niet betuigd dat de gehele wereld behouden zal worden, maar wel dat God de gehele gevallen mensheid liefheeft. Luther spreekt van deze tekst:
“Want het zal niet meer geduld worden wat de apostel zegt: “Ik verkondig u door Deze, namelijk door Jezus Christus, dat u vergeving der zonden ontvangen hebt.” Zij zullen de hele raad Gods tot zaligheid verdraaien, en zich ook verzetten tegen het: “Alzo lief heeft God de wereld gehad.” Zij zullen liever willen dat er geschreven stond: “Alzo lief heeft God de Joden gehad”, want dan zouden zij daaruit kunnen afleiden, dat die liefde onder het Nieuwe Testament alleen op christenen van enige betekenis doelde, op bekeerde christenen. Zonder te begrijpen, dat juist zij, die Gods Woord alléén laten gelden en dat zonder spitsvondige opmerkingen geloven, bekeerde christenen zijn.”……
Hoe is deze liefde van God mogelijk, en wat vind Hij toch aan haar, waarom Hij haar alzo liefheeft? …God heeft de wereld lief: twee zeer tegenstrijdige dingen; als zeide men: God heeft de dood en de hel lief…Dat mag genoemd worden een alles te boven gaande liefde!....
‘Allen die geloven” strekt zich wijder uit dan tot de joden. “Daarom wordt hier gezegd dat Gods nederzien zeker op de gehele wereld was gericht en dat de heidenen evenzo goed ene voorwerp Zijner liefde zijn als de Joden…”.(Heubner)
Met je eens dat de bijbelteks niet veranderd moet worden hoor!Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
" Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld." (I Johannes 2:1,2)
Op grond van het feit dat God Zijn Zoon als verzoening heeft voorgesteld, kan iedereen behouden worden. Verzoening is niet hetzelfde als behoudenis.
daarom moet het er gewoon staan zoals het er staat: alzo lief heeft God de wereld gehad. dat wil niet zeggen dat de hele wereld behouden word. Er staat wel dat God de wereld (kosmos) heeft liefgehad. Daar moet je afblijven, opdat niemand te verontschuldigen zou zijn. Op voorwaarde van geloof wordt de verzoening je deel.
[Aangepast op 7/4/05 door Miscanthus]
Dit schreef je:
Op voorwaarde van geloof wordt de verzoening je deel. Behoudenis en verzoening is iets anders. Dat begrijp ik niet helemaal.
Niemand zal te verontschuldigen zijn, dat klopt. Of dat door deze tekst bewezen wordt, dat weet ik niet. Ik geloof niet dat het zo is dat het komt dat er niemand te verontschuldigen is, omdat God heel de wereld heeft liefgehad, maar meer: Gij hebt niet gewild!
Want vele zijn er geroepen, maar weinige uitverkoren. Math 20:16
Gods vrijmachtige genade!
Geloof je daar in?
Verzoening van de zonde van de hele wereld, dat wil je bewijzen uit deze tekst?
Nu ik leg daar andere teksten tegenover en zeg van te voren dat de Bijbel zich niet tegenspreekt:
Christus zegt: ik stel Mijn leven voor de schapen. Joh. 10: 15. Maar allen zijn geen schapen. Zij, die de uitverkoren kudde Gods uitmaken, zijn verlost; ik stel Mijn leven voor de schapen. Allen waarvoor de Zaligmaker stierf waren ten leven verordineerd; en zij die dus uitverkoren en verlost zijn, moeten gebracht worden tot het ontvangen der genade van het geloof; want er geloofden zovelen als er verordineerd waren tot het eeuwige leven. Hand. 13:48. Maar sommigen zijn niet uitverkoren; deze zijn geen schapen, daarom wordt de gave van het geloof hen onthouden. Maar gijlieden gelooft niet, want u zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb. Joh. 10: 26.
Of klopt dit niet? Of moet dit anders uitgelegd worden?
[Aangepast op 8/4/05 door MS]
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
dat is toch hetzelfde? Aan Gods liefde ligt het niet als we verloren gaan.Oorspronkelijk gepost door MS Ik geloof niet dat het zo is dat het komt dat er niemand te verontschuldigen is, omdat God heel de wereld heeft liefgehad, maar meer: Gij hebt niet gewild!
Ik geloof in Gods vrijmachtige genade, want zonder die genade is het hopeloos. Alleen vind ik je gesuggereerde koppeling tussen Gods vrijmachtige genade en de weinige uitverkorenen onjuist. Dit wekt de indruk dat God willekeurig is, en dat is pertinent niet zo, hoewel God geheel vrij is. God is getrouw en betrouwbaar. Zijn beloften zijn vast en Hij heeft ze zwart op wit laten zetten. Hij heeft de wereld zo lief gehad dat Hij ten laatste Zijn Zoon gezonden heeft, om vruchten uit Zijn wijngaard.Want vele zijn er geroepen, maar weinige uitverkoren. Math 20:16
Gods vrijmachtige genade!
Geloof je daar in?
Het is volgens mij ongeloof als mensen proberen aan te tonen dat God hen niet lief heeft gehad, maar slechts een beperkt deel van de mensheid.
Dat mensen bij de zwijnentrog blijven zitten doet toch niets af aan de vaderliefde? Hij staat op de uitkijk.
Dat mogen wij zeker weten en geloven omdat Hij het zelf gezegd heeft.
Voordat ik reageer op de je antwoord het volgende stukje, kan het niet laten:
(weer van Huntington, waar hij een hele preek houd over de liefde):
1. De liefde van God
Waar zal ik beginnen als ik mijn gedachten over dit onderwerp onder woorden ga brengen? Ik moet beginnen bij God, "want God is liefde", 1 Joh. 4:8. Dit wordt duidelijk geopenbaard in de Schriften der waarheid. Maar is deze Goddelijke genegenheid gericht op het hele menselijke geslacht, zodat ze in Christus gered worden en een eeuwige zaligheid ontvangen? Dat kan niemand bewijzen, want God zegt dat zeer velen nu al in de hel zijn, zoals u kunt lezen in Ezechiël 31 en 32. De HEERE is een God "Die de vreemdeling liefheeft, dat Hij hem brood en kleding geve", Deut. 10:18. Maar de uitverkorenen zijn geen vreemdelingen. Christus zegt: "Ik ken Mijn schapen en Ik leg Mijn leven af voor hen en zij zullen nooit vergaan." Het was de liefde die van God Zelf uitging, die Hem Zijn uitverkorenen deed verkiezen en die de eerste oorzaak is van al hun geluk. Zijn eigen wil was Zijn raadsman, zoals er staat geschreven dat God "alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil", Eféze 1:11. Uit het Woord der waarheid blijkt duidelijk dat Zijn wijsheid het plan van onze zaligheid heeft uitgedacht; het Evangelie is "de wijsheid Gods bestaande in verborgenheid", 1 Kor. 2:7. Door Zijn almachtige kracht voert God uit wat de liefde, die uit Hem alleen uitgaat, in het verborgen heeft uitgedacht.
De punten van zijn hele preek zijn:
1. De liefde van God
2. De lengte van deze Goddelijke liefde
3. De breedte van deze liefde
4. De diepte van deze liefde
5. De hoogte van deze liefde
En het geheel besluiten met een woord van toepassing
Link: http://www.theologienet.nl/documenten/H ... Liefde.rtf
(weer van Huntington, waar hij een hele preek houd over de liefde):
1. De liefde van God
Waar zal ik beginnen als ik mijn gedachten over dit onderwerp onder woorden ga brengen? Ik moet beginnen bij God, "want God is liefde", 1 Joh. 4:8. Dit wordt duidelijk geopenbaard in de Schriften der waarheid. Maar is deze Goddelijke genegenheid gericht op het hele menselijke geslacht, zodat ze in Christus gered worden en een eeuwige zaligheid ontvangen? Dat kan niemand bewijzen, want God zegt dat zeer velen nu al in de hel zijn, zoals u kunt lezen in Ezechiël 31 en 32. De HEERE is een God "Die de vreemdeling liefheeft, dat Hij hem brood en kleding geve", Deut. 10:18. Maar de uitverkorenen zijn geen vreemdelingen. Christus zegt: "Ik ken Mijn schapen en Ik leg Mijn leven af voor hen en zij zullen nooit vergaan." Het was de liefde die van God Zelf uitging, die Hem Zijn uitverkorenen deed verkiezen en die de eerste oorzaak is van al hun geluk. Zijn eigen wil was Zijn raadsman, zoals er staat geschreven dat God "alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil", Eféze 1:11. Uit het Woord der waarheid blijkt duidelijk dat Zijn wijsheid het plan van onze zaligheid heeft uitgedacht; het Evangelie is "de wijsheid Gods bestaande in verborgenheid", 1 Kor. 2:7. Door Zijn almachtige kracht voert God uit wat de liefde, die uit Hem alleen uitgaat, in het verborgen heeft uitgedacht.
De punten van zijn hele preek zijn:
1. De liefde van God
2. De lengte van deze Goddelijke liefde
3. De breedte van deze liefde
4. De diepte van deze liefde
5. De hoogte van deze liefde
En het geheel besluiten met een woord van toepassing
Link: http://www.theologienet.nl/documenten/H ... Liefde.rtf
Dat is waar zonder de vrijmachtige genade ligt het hopeloos voor ons, en mensen kunnen niet zeggen dat God hun niet heeft liefgehad! Hoe zouden we dat ooit kunnen weten. Dat is zeker niet goed, maar ik trek het niet door naar dat God iedereen heeft liefgehad. God kan geen mensen liefhebben die gezondigd hebben, behalve als ze geborgen zijn bij Jezus Christus Zijn Zoon. Maar wij mogen hieruit niet redeneren. Voor ons staat het bevel van bekering er!Oorspronkelijk gepost door Miscanthusdat is toch hetzelfde? Aan Gods liefde ligt het niet als we verloren gaan.Oorspronkelijk gepost door MS Ik geloof niet dat het zo is dat het komt dat er niemand te verontschuldigen is, omdat God heel de wereld heeft liefgehad, maar meer: Gij hebt niet gewild!
Ik geloof in Gods vrijmachtige genade, want zonder die genade is het hopeloos. Alleen vind ik je gesuggereerde koppeling tussen Gods vrijmachtige genade en de weinige uitverkorenen onjuist. Dit wekt de indruk dat God willekeurig is, en dat is pertinent niet zo, hoewel God geheel vrij is. God is getrouw en betrouwbaar. Zijn beloften zijn vast en Hij heeft ze zwart op wit laten zetten. Hij heeft de wereld zo lief gehad dat Hij ten laatste Zijn Zoon gezonden heeft, om vruchten uit Zijn wijngaard.Want vele zijn er geroepen, maar weinige uitverkoren. Math 20:16
Gods vrijmachtige genade!
Geloof je daar in?
Het is volgens mij ongeloof als mensen proberen aan te tonen dat God hen niet lief heeft gehad, maar slechts een beperkt deel van de mensheid.
Dat mensen bij de zwijnentrog blijven zitten doet toch niets af aan de vaderliefde? Hij staat op de uitkijk.
Dat mogen wij zeker weten en geloven omdat Hij het zelf gezegd heeft.
Bekeert u en gij zult leven!
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Mag wel.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sorry MS,
even off-topic:
maar onze zeer gewaardeerde Huntington maakt hier een tegenstelling die kant noch wal raakt:
De HEERE is een God "Die de vreemdeling liefheeft, dat Hij hem brood en kleding geve", Deut. 10:18. Maar de uitverkorenen zijn geen vreemdelingen.
Volgens mij schets Huntington hier geen tegenstelling, maar wil hij het laten overtreffen, vreemdelingen brood en kleding, maar de uitverkoren krijgen veel en veel meer! Zij zullen nooit vergaan door het afleggen van Zijn leven voor hen.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
We weten niet of we uitverkoren zijn, dus dat biedt geen houvast voor een ongelovige. Wat voor een ongelovige wel houvast biedt, zijn Gods verbond en beloften. Als we in het genadeverbond begrepen zijn, is dat ook niet een vorm van verkiezing?Oorspronkelijk gepost door MSMag wel.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sorry MS,
even off-topic:
maar onze zeer gewaardeerde Huntington maakt hier een tegenstelling die kant noch wal raakt:
De HEERE is een God "Die de vreemdeling liefheeft, dat Hij hem brood en kleding geve", Deut. 10:18. Maar de uitverkorenen zijn geen vreemdelingen.
Volgens mij schets Huntington hier geen tegenstelling, maar wil hij het laten overtreffen, vreemdelingen brood en kleding, maar de uitverkoren krijgen veel en veel meer! Zij zullen nooit vergaan door het afleggen van Zijn leven voor hen.
Het spruit i.i.g.voort uit Gods verkiezing.
We moeten de raad Gods niet curieuslijk onderzoeken, dat is wel een gevaar. Dus nooit beginnen bij de uitverkiezing, maar uiteindelijk is dat wel een troost.
Een stukje DL:
1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaanindien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, , volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
Klopt toch ook helemaal?
Een stukje DL:
1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaanindien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, , volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).
Klopt toch ook helemaal?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Als we in het genadeverbond begrepen zijn, dan is verkiezing, want alleen de uitverkoren Gods liggen door het geloof in Hem in het genadeverbond begrepen.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusWe weten niet of we uitverkoren zijn, dus dat biedt geen houvast voor een ongelovige. Wat voor een ongelovige wel houvast biedt, zijn Gods verbond en beloften. Als we in het genadeverbond begrepen zijn, is dat ook niet een vorm van verkiezing?Oorspronkelijk gepost door MSMag wel.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Sorry MS,
even off-topic:
maar onze zeer gewaardeerde Huntington maakt hier een tegenstelling die kant noch wal raakt:
De HEERE is een God "Die de vreemdeling liefheeft, dat Hij hem brood en kleding geve", Deut. 10:18. Maar de uitverkorenen zijn geen vreemdelingen.
Volgens mij schets Huntington hier geen tegenstelling, maar wil hij het laten overtreffen, vreemdelingen brood en kleding, maar de uitverkoren krijgen veel en veel meer! Zij zullen nooit vergaan door het afleggen van Zijn leven voor hen.
Het spruit i.i.g.voort uit Gods verkiezing.
Voor een mooi stuk over het genade verbond:
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... erbond.rtf