O.K. We zijn het eens, het is en-en, maar wel opvolgend (voor de duidelijkheid) Eerst stroom, dan licht.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusIk zal het nog een keer zeggen:Oorspronkelijk gepost door MSNeuh. Maar:Oorspronkelijk gepost door refo
Zonder lampje geen licht. Of zeg ik nou iets doms?
Als er stroom wordt gegeven, onwederstandelijk, dan zal het lampje gaan branden. Dus in die volgorde. DL 3/4 12.
De ene dwaas zegt: het is de stroom.
De andere dwaas zegt: het is het lampje.
Beiden zitten in de duisternis van het kale logicisme.
Het is niet of-of.
Het is en-en.
[Aangepast op 6/4/05 door Miscanthus]
Is remonstrantisme gevaarlijk?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Weet je wel hoe snel dat gaat? :!Oorspronkelijk gepost door MSO.K. We zijn het eens, het is en-en, maar wel opvolgend (voor de duidelijkheid) Eerst stroom, dan licht.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusIk zal het nog een keer zeggen:Oorspronkelijk gepost door MSNeuh. Maar:Oorspronkelijk gepost door refo
Zonder lampje geen licht. Of zeg ik nou iets doms?
Als er stroom wordt gegeven, onwederstandelijk, dan zal het lampje gaan branden. Dus in die volgorde. DL 3/4 12.
De ene dwaas zegt: het is de stroom.
De andere dwaas zegt: het is het lampje.
Beiden zitten in de duisternis van het kale logicisme.
Het is niet of-of.
Het is en-en.
[Aangepast op 6/4/05 door Miscanthus]

[Aangepast op 6/4/05 door Miscanthus]
Nee hoor. Eerst lampje monteren. Dan stroom erop: licht! Zonder lamp geen licht. Zonder stroom geen licht.
Is ook bijbels. Hannah had de belofte van een zoon. Maar... er moesten wel mensen aan te pas komen. Anders zou de belofte niet vervuld kunnen worden.
En zij stonden des morgens vroeg op, en zij aanbaden voor het aangezicht des HEEREN, en zij keerden weder, en kwamen tot hun huis te Rama. En Elkana bekende zijn huisvrouw Hanna, en de HEERE gedacht aan haar
Is ook bijbels. Hannah had de belofte van een zoon. Maar... er moesten wel mensen aan te pas komen. Anders zou de belofte niet vervuld kunnen worden.
En zij stonden des morgens vroeg op, en zij aanbaden voor het aangezicht des HEEREN, en zij keerden weder, en kwamen tot hun huis te Rama. En Elkana bekende zijn huisvrouw Hanna, en de HEERE gedacht aan haar
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Anders zou het niet vervuld kunnen worden?Oorspronkelijk gepost door refo
Nee hoor. Eerst lampje monteren. Dan stroom erop: licht! Zonder lamp geen licht. Zonder stroom geen licht.
Is ook bijbels. Hannah had de belofte van een zoon. Maar... er moesten wel mensen aan te pas komen. Anders zou de belofte niet vervuld kunnen worden.
En zij stonden des morgens vroeg op, en zij aanbaden voor het aangezicht des HEEREN, en zij keerden weder, en kwamen tot hun huis te Rama. En Elkana bekende zijn huisvrouw Hanna, en de HEERE gedacht aan haar
Nu het is zo dat God vaak mensen gebruikt in Zijn heilsplan. Maar God is almachtig!
Alles gebeurd altijd op Zijn tijd en Zijn wijze. Wij kunnen dat niet altijd begrijpen, maar Gods raadsplan is volmaakt en klopt, ook al zien wij dat zelf niet.
Dat klinkt wel mooi, maar is niet waar. God schiep eerst het licht en drie dagen later pas de zon. Hij kan het dus licht doen zijn zonder zon, maar nu hebben we daar de zon voor.Oorspronkelijk gepost door MSAnders zou het niet vervuld kunnen worden?Oorspronkelijk gepost door refo
Nee hoor. Eerst lampje monteren. Dan stroom erop: licht! Zonder lamp geen licht. Zonder stroom geen licht.
Is ook bijbels. Hannah had de belofte van een zoon. Maar... er moesten wel mensen aan te pas komen. Anders zou de belofte niet vervuld kunnen worden.
En zij stonden des morgens vroeg op, en zij aanbaden voor het aangezicht des HEEREN, en zij keerden weder, en kwamen tot hun huis te Rama. En Elkana bekende zijn huisvrouw Hanna, en de HEERE gedacht aan haar
Nu het is zo dat God vaak mensen gebruikt in Zijn heilsplan. Maar God is almachtig!
Alles gebeurd altijd op Zijn tijd en Zijn wijze. Wij kunnen dat niet altijd begrijpen, maar Gods raadsplan is volmaakt en klopt, ook al zien wij dat zelf niet.
Zo kan Hij ook mensen bekeren zonder de prediking, maar ook dat doet Hij niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Het verschil tussen Contra remonstraten en remostranten kan eg klein zijn.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Concluderend, kan ik zeggen dat remonstrantisme in zijn uiterste vorm gevaarlijk is, evenals contra-remonstrantisme in zijn uiterste vorm (hypercalvinisme) gevaarlijk is.
Daartussen loopt een smal pad.
Ik weet dat daar een lezenswaardig boek over is geschreven: "Afwachten of verwachten".
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Volgens mij is remonstrantisme in elke vorm gevaarlijk. Nu zou ik de artikelen kunnen proberen door te lichten per artikel, maar het mooie is dat de DL dit heeft gedaan. En daar ben ik het mee eens.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Concluderend, kan ik zeggen dat remonstrantisme in zijn uiterste vorm gevaarlijk is, evenals contra-remonstrantisme in zijn uiterste vorm (hypercalvinisme) gevaarlijk is.
Daartussen loopt een smal pad.
Ik weet dat daar een lezenswaardig boek over is geschreven: "Afwachten of verwachten".
Maar of hypercalvisme gevaarlijk is, even gevaarlijk, ik weet het niet, omdat ik nog steeds geen goede omschrijving van deze term heb gezien (misschien overheen gelezen).
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
In deze boekbespreking van het boek: de prediking van het evangelie (waar ook een topic over is) wordt de term "hypercalvinisme" misschien iets duidelijker....
Het aanbod van genade. De gereformeerde leer handhaaft de soevereiniteit van God in het zaligen van zondaren. In navolging van de Schrift spreekt men in de gereformeerde leer over Gods eeuwige liefde tot een deel van het gevallen menselijke geslacht. In tegenstelling tot het arminianisme belijdt men in de gereformeerde leer geen algemene liefde van God tot alle mensen, maar een bijzondere liefde van God tot Zijn uitverkorenen. Christus is daarom niet, zoals de arminianen leren, gestorven voor alle mensen, maar heeft als Borg verzoening verworven voor Zijn uitverkoren gemeente. Maar betekent dit nu dat Christus niet aan allen verkondigd kan worden? Is het strijdig met de leer van de bijzondere genade om alle mensen tot Christus te nodigen en hen te gebieden zich te bekeren en in Christus te geloven? Het hypercalvinisme stelt dat dit inderdaad het geval is. De gereformeerde leer belijdt echter dat de belijdenis van Gods soevereiniteit niet in strijd is met de algemene nodiging van het Evangelie. Het pad van de gereformeerde leer loopt tussen het arminianisme aan de ene zijde en het hypercalvinisme aan de andere zijde. Hoe belangrijk is het om hier het juiste midden te houden! Teneinde licht te werpen op het juiste spoor tussen arminianisme en hypercalvinisme is dit boek dan ook geschreven. Dit juiste spoor is voor de kerk van levensbelang! 304 blz.
Het aanbod van genade. De gereformeerde leer handhaaft de soevereiniteit van God in het zaligen van zondaren. In navolging van de Schrift spreekt men in de gereformeerde leer over Gods eeuwige liefde tot een deel van het gevallen menselijke geslacht. In tegenstelling tot het arminianisme belijdt men in de gereformeerde leer geen algemene liefde van God tot alle mensen, maar een bijzondere liefde van God tot Zijn uitverkorenen. Christus is daarom niet, zoals de arminianen leren, gestorven voor alle mensen, maar heeft als Borg verzoening verworven voor Zijn uitverkoren gemeente. Maar betekent dit nu dat Christus niet aan allen verkondigd kan worden? Is het strijdig met de leer van de bijzondere genade om alle mensen tot Christus te nodigen en hen te gebieden zich te bekeren en in Christus te geloven? Het hypercalvinisme stelt dat dit inderdaad het geval is. De gereformeerde leer belijdt echter dat de belijdenis van Gods soevereiniteit niet in strijd is met de algemene nodiging van het Evangelie. Het pad van de gereformeerde leer loopt tussen het arminianisme aan de ene zijde en het hypercalvinisme aan de andere zijde. Hoe belangrijk is het om hier het juiste midden te houden! Teneinde licht te werpen op het juiste spoor tussen arminianisme en hypercalvinisme is dit boek dan ook geschreven. Dit juiste spoor is voor de kerk van levensbelang! 304 blz.
Dank je!Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
In deze boekbespreking van het boek: de prediking van het evangelie (waar ook een topic over is) wordt de term "hypercalvinisme" misschien iets duidelijker....
Het aanbod van genade. De gereformeerde leer handhaaft de soevereiniteit van God in het zaligen van zondaren. In navolging van de Schrift spreekt men in de gereformeerde leer over Gods eeuwige liefde tot een deel van het gevallen menselijke geslacht. In tegenstelling tot het arminianisme belijdt men in de gereformeerde leer geen algemene liefde van God tot alle mensen, maar een bijzondere liefde van God tot Zijn uitverkorenen. Christus is daarom niet, zoals de arminianen leren, gestorven voor alle mensen, maar heeft als Borg verzoening verworven voor Zijn uitverkoren gemeente. Maar betekent dit nu dat Christus niet aan allen verkondigd kan worden? Is het strijdig met de leer van de bijzondere genade om alle mensen tot Christus te nodigen en hen te gebieden zich te bekeren en in Christus te geloven? Het hypercalvinisme stelt dat dit inderdaad het geval is. De gereformeerde leer belijdt echter dat de belijdenis van Gods soevereiniteit niet in strijd is met de algemene nodiging van het Evangelie. Het pad van de gereformeerde leer loopt tussen het arminianisme aan de ene zijde en het hypercalvinisme aan de andere zijde. Hoe belangrijk is het om hier het juiste midden te houden! Teneinde licht te werpen op het juiste spoor tussen arminianisme en hypercalvinisme is dit boek dan ook geschreven. Dit juiste spoor is voor de kerk van levensbelang! 304 blz.
Is het strijdig met de leer van de bijzondere genade om alle mensen tot Christus te nodigen en hen te gebieden zich te bekeren en in Christus te geloven? Het hypercalvinisme stelt dat dit inderdaad het geval is.
Dan is hypercalvinisme niet goed nee, denk ik. Wie vindt van wel? (heb wel een vermoedde)I
n navolging van de Schrift spreekt men in de gereformeerde leer over Gods eeuwige liefde tot een deel van het gevallen menselijke geslacht.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar Christus moet wel gepredikt worden! En het bevel tot bekering en geloof ook.
Natuurlijk mag daar de verkiezing ook als troost gebruikt worden. Maar de zondaar mag er nooit zelf mee beginnen.
Bekeert u en gij zult leven! Dat moet de eis zijn met de belofte!
Groet,
[Aangepast op 7/4/05 door MS]
[Aangepast op 7/4/05 door MS]
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug