Hoofdpunten regeer akkoord

Unionist

Bericht door Unionist »

Ik doel met mijn verdediging niet alleen op dit forum. Ik begeef me temidden van SGP'ers, dus heb ik heel wat meer uit te leggen.

Als verontrusting en teleurstelling de boventoon voerden in uitingen van christneen, dan zou het "zie je nou wel" niet klinken.

Wat de rk-leden betreft, dat speelt pas sinds vorige week. Lees de RD-reacties eens van rond de verkiezingen (ook de reacties op dit forum trouwens). Zo gauw iemand met een bril op tv kwam, begonnen de Pavlovjes met hun vingertje te zwaaien: Foei, Rouvoet! . En iedere scheet van Van der Vlies, kon op een instemmend "Amen!" rekenen.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
Marnix schreef:Memento, wat is er mis met gratis schoolboeken? Ik vind het niet zo'n gek idee. Vooral voor de grotere gezinnen een mooie lastenverlichting, en dat moet christenen toch wel aanspreken :)
Jawel, maar ik vraag me dan af of je dat op een verantwoorde manier kan bekostigen. Verantwoord met geld omgaan is ook christelijk.

Daarbij zou ik liever een hogere kinderbijslag zien. Dat vind ik namelijk veel minder betuttelend dan dat de overheid bepaald wat ouders met hun geld moeten doen, namelijk school, kinderopvang, etc.
Als de scholen voor de boeken moeten opdraaien is dat voor iedereen goed, behalve voor de uitgevers.
Scholen gaan langer met hun boeken doen.
Een nieuwe druk is vaak heel niet nodig.
Scholen weten de weg om uitgevers met soberder uitvoeringen te laten komen.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:Memento, wat is er mis met gratis schoolboeken? Ik vind het niet zo'n gek idee. Vooral voor de grotere gezinnen een mooie lastenverlichting, en dat moet christenen toch wel aanspreken :)
Jawel, maar ik vraag me dan af of je dat op een verantwoorde manier kan bekostigen. Verantwoord met geld omgaan is ook christelijk.

Daarbij zou ik liever een hogere kinderbijslag zien. Dat vind ik namelijk veel minder betuttelend dan dat de overheid bepaald wat ouders met hun geld moeten doen, namelijk school, kinderopvang, etc.
Tja, van die kinderbijslag kunnen ouders ook vrolijk alcohol en tabak kopen (wordt toch weer duurder he :)) of andere dingen doen waar de kinderen niets aan hebben :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nog een pluspunt in het regeerakkoord:

------------------------------

Regeerakkoord redt eenmansfracties SGP en CU

door onze redacteur Hilbert Meijer

Het nieuwe kabinet gaat het aantal raadsleden toch niet inkrimpen, zoals het vorige kabinet wilde. Het nieuwe beleid betekent de redding van tientallen eenmansfracties.

DEN HAAG - Meer dan dertig met opheffing bedreigde eenmansfracties van ChristenUnie en SGP kunnen opgelucht ademhalen: de coalitiepartners zijn overeengekomen dat de gemeenteraden niet worden verkleind, waardoor zij niet langer met opheffing worden bedreigd. In september nam het kabinet nog een voorstel van minister Remkes van Binnenlandse Zaken aan, waarin stond dat het aantal raadszetels met zo'n vijftienhonderd moet worden ingekrompen. Dat was volgens de minister nodig als correctie op de dualisering van het gemeentebestuur: in 2002 werd de Wet dualisering gemeentebestuur aangenomen, waardoor wethouders niet meer tot de gemeenteraad behoren. Die lege plekken werden echter wel opgevuld met nieuwe raadsleden.

Doorrekening van het Nederlands Dagblad wees uit dat bij verkleining van de gemeenteraden, de SGP en ChristenUnie ruim dertig eenmansfracties kwijt zouden raken. Met name in de provincies Groningen en Friesland liepen ze gevaar. Ook D66 zou op basis van de huidige verkiezingsuitslag in 35 plaatsen uit de gemeenteraad verdwijnen. Kamerleden van SGP en Christen-Unie hebben zich altijd verzet tegen de inkrimping, omdat de betrokkenheid van burgers bij de lokale politiek daardoor verder zou afbrokkelen. ,,De grote partijen zitten vaak in het college, dus die hebben extra raadszetels gekregen. Dat zijn niet de partijen die mogelijk verdwijnen door de inkrimping. Dat effect is onevenredig'', zei CU-Kamerlid Arie Slob kortgeleden nog. Zijn hoop op ,,nieuwe ronde, nieuwe kansen'' in het nieuwe kabinet blijkt nu gegrond.

Niet opgemerkt
De intrekking van het plan beslaat in het coalitieakkoord slecht anderhalve regel en is nog niet door alle met opheffing bedreigde fracties in den lande opgemerkt. ,,Ik had het me nog niet gerealiseerd'', bekent SGP-raadslid Henk van Amstel uit Huizen, die ook in de gevarenzone zat. ,,Gelukkig maar, anders had ik alleen maar in spanning gezeten'', zegt hij. ,,Maar het is goed nieuws, ik ben er blij mee.''

Ook Haaije de Jong van de ChristenUnie-eenmansfractie in Lemsterland heeft niet nagelbijtend door het coalitieakkoord gebladerd. Hij wist wel dat de plannen van het vorige kabinet bij de volgende raadsverkiezingen in 2010 waarschijnlijk het einde van zijn raadszetel zouden betekenen. ,,De kiesdeler zou dan aanmerkelijk hoger komen te liggen. De kans dat we onze zetel dan zouden behouden was klein, want we zaten bij de laatste verkiezingen al precies één stem onder de kiesdeler.'' Heel druk heeft hij zich daar nog niet om gemaakt. ,,Dat zou pas over drie jaar zijn'', merkt hij nuchter op. ,,We hebben hier wel wat anders aan ons hoofd. We zijn in Lemsterland druk bezig met het thema gemeentelijke samenwerking.''

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vond de kleinere raden een prima plan, omdat het slechts een correctie was van de dualisering, waarbij het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad uit elkaar getrokken zijn. ,,We wilden wel kleinere gemeenteraden, mits het geld dat daardoor vrijkwam gebruikt werd voor ondersteuning en opleidingsmogelijkheden voor raadsleden'', zegt Arjen Konijnenberg, woordvoerder bestuurlijke zaken van de VNG. Heel teleurgesteld toont hij zich echter niet. ,,Een grote raad is goed voor de diversiteit. De raad verkleinen of niet - daar valt beide wat voor te zeggen.''

bron: http://www.nd.nl
Klomp

Bericht door Klomp »

Haatje de Jong van de ChristenUnie-eenmansfractie in Lemsterland schreef: De kans dat we onze zetel dan zouden behouden was klein, want we zaten bij de laatste verkiezingen al precies één stem onder de kiesdeler.''
???
Dan zou hij nu dus 0 zetels moeten hebben toch?
Pas een zetel bij behalen kiesdeler. En restzetel worden alleen aan lijsten gegeven die al een zetel innemen.
Ik zou denken dat ze 1 stem boven de kiesdeler hebben gehaald.

EDIT:
Even nagekeken: behaald 424 stemmen, kiesdeler 425,2.
???
Laatst gewijzigd door Klomp op 09 feb 2007, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

Volgens mij mag je bij de restzetelverdeling al meedoen als je een halve zetel hebt gehaald op eigen kracht.

Lijstverbindingen werken pas bij partijen die zelfstandig een zetel kunnen halen.
refo

Bericht door refo »

Bij gemeenteraadsverkiezingen mag je meedoen in de restzetelverdeling als je de helft of driekwart van de kiesdeler hebt gehaald.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Bij gemeenteraadsverkiezingen mag je meedoen in de restzetelverdeling als je de helft of driekwart van de kiesdeler hebt gehaald.
Helder. :D
Klomp

Bericht door Klomp »

ach so....
Nou ja 't gaat gelukkig in ieder geval niet door die vermindering van zetels. Had eigenlijk bij de provinciale staten ook al moeten gebeuren, maar daar bleef balkenende dus min of meer nog net te lang voor zitten.
Want er zullen toch nog wel wat zetels sneuvelen voor CU/SGP verwacht ik zo. Al is CU wel wat populairder dan 4 jaar geleden.
Plaats reactie