Runescape

Marnix

Bericht door Marnix »

haha... dat vind ik dan weer zo jammer aan filternet :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
keessie

Bericht door keessie »

Even terug naar het topic... heeft er iemand Runescape gespeeld? Kan je concreet als Christen dit spel spelen? Is er eigenlijk verschil met die Adventure-games die je vroeger had, zoals King's Quest enzo?

De vraag of Runescape "er mee door kan" is opgeworpen door de reactie van een ouder van één van de zusterscholen. Haar kind deed dit spel. Ze vertrouwde het niet helemaal en heeft "het uitgespeeld". Ze gaf vervolgens naar school aan dat ze het heel zorgwekkend vindt dat kinderen van de school dit spel massaal spelen.
Ik hoorde dit en ik heb de Tutorial uitgespeeld (heeft zij denk ik ook gedaan, want heel Runescape uitspelen is denk ik onmogelijk; kan je jaren mee spelen, ben je nog niet klaar). Het is inderdaad mogelijk om te vechten of om magische dingen te doen, maar je kan dit net zo goed níet doen. Het is maar wat je wilt... Dit is wat mij betreft tegelijk de kracht en de zwakte: volgens mij kan je (verantwoord) "goede dingen spelen" of (onverantwoord) "kwade dingen spelen".

Wat is jullie mening?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Runescape is een MMORPG en dat staat voor Massive Multiplayer Online Role Playing Game.
Massive Multiplayer Online - Je zit bij Runescape soms wel met 1000 mensen in het spel en dan zijn er nog meerdere servers.
Role Playing Game - Je speelt een rol. Bijv. die van handelaar, ridder of ook tovenaar.
Het spel heeft vaak geen einde en door het veel te spelen wordt je bijv. als handelaar steeds machtiger en rijker, als ridder steeds sterker en als tovenaar steeds beter in het doen van toveren. Je hebt quests en dat zijn eigenlijk opdrachten waar een beloning voor tegenover staat. 3 vaste elementen zijn eigenlijk altijd 1. ervaring (waardoor je een hoger level kan berijken) 2. geld 3. spullen waardoor je beter kan vechten bijv.
Een quest kan zijn dat je een beer moet opzoeken die verschillende slachtoffers op zijn naam heeft staan en die dus afgemaakt moet worden. Een andere quest zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je een verloren boek moet zoeken. Een draak verslaan als je heel hoog ben gekomen en vaak met meerdere personen verslagen moet worden.
Wat ik als pluspunten zie aan een MMORPG is:
- Het is erg leuk
- Je engels wordt er echt goed van omdat je voortdurend communiceerd met anderen in die taal
- Je leert handelen, goed omgaan met dingen, taktisch inzicht en je zicht verbeterd Zie hier
- Goed en kwaad is vaak duidelijk gescheiden. Zeker ook in Runescape.
- Je leert samenwerken
Wat ik aan nadelen zie:
- Het kan verslavend zijn voor mensen die daar vatbaar voor zijn.
- Het is een anarchie voor pubers. Er is wel moderatie van het taalgebruik, maar te beperkt.
- De wereld is keihard. Er zijn praktisch geen sociale regels. Als je vermoordt kan worden, dan gebeurd dat. Als men dingen van je af kunnen pakken, dan gebeurd dat.
- Er zijn soms dingen die echt wijzen naar zwarte magie zoals het oproepen van geesten en het 'summonen' van demonen. Ik weet niet of dit ook zo is in Runescape.

Het is naief om te stellen dat het kind zich wel netjes als handelaar zal gedragen. Een ridder zal uiteindelijk niet alleen draken en beren verslaan, maar ook zijn menselijke tegenstanders als hij daarvoor de mogelijkheid krijgt. Als het kind denkt dat hij als tovenaar er voordeel bij heeft door zijn speciale krachten, dan is het kind tovenaar. Dat hou je niet tegen.

Het blijft een spel. Dat moet voorop blijven staan. Moeders laten hun kinderen wel soldaatje spelen op de straat, maar soldaatje op de computer (waar zoals in Runescape geen expliciet geweld te zien is zover ik weet) is ineens verkeerd. Dan moet je ook 1 lijn trekken. Ik denk dat er een leeftijdsgrens getrokken moet worden. Het kind moet fantasie en realiteit moeten kunnen onderscheiden. Ik meen dat daar grofweg de leeftijd van 9 jaar aan vast hangt. Ik heb zelf niet zoveel op met expliciet geweld en ik begrijp dat je er moeite mee kunt hebben dat er getoverd kan worden, al is dit natuurlijk fantasie. Ik weet eerlijk gezegt niet wat dan nog wel gespeeld kan worden, dan behalve racespellen en tycoonspellen. Ik krijg wel zin om een christelijke MMORPG te maken eigenlijk. Een MMORPG is echt heel leuk om te spelen en ik doe het in mijn vrije tijd soms ook nog wel. Het avontuur, de samenwerking en de lange houdbaarheid van zo'n soort spel is gewoon uniek.
Marnix

Bericht door Marnix »

wat moet ik me voorstellen bij een christelijke MMORPG? Als christenen allemaal een beetje Roleplayen gaat iedereen elkaar dienen (voeten en sandalen poetsen), iemand die twee armors heeft geeft er 1 op, de spekkoper is de smid die een fulltime-job heeft aan het omsmeden van swords to ploughshares, zwaarden naar ploegscharen.... :D

Of wordt het meer in Peretti-stijl, priesters die bidden waardoor boze geesten zwakker worden, een strijd tegen de onzichtbare overheersers van deze wereld, met the Armor of Righteousness, Belt of Truth, Sword of the Spirit, Helmet of Redeeming, de Shield of Faith (+4 fire resistant, +4 resistance vs. arrows) en Boots of Preaching als equipment? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:wat moet ik me voorstellen bij een christelijke MMORPG? Als christenen allemaal een beetje Roleplayen gaat iedereen elkaar dienen (voeten en sandalen poetsen), iemand die twee armors heeft geeft er 1 op, de spekkoper is de smid die een fulltime-job heeft aan het omsmeden van swords to ploughshares, zwaarden naar ploegscharen.... :D

Of wordt het meer in Peretti-stijl, priesters die bidden waardoor boze geesten zwakker worden, een strijd tegen de onzichtbare overheersers van deze wereld, met the Armor of Righteousness, Belt of Truth, Sword of the Spirit, Helmet of Redeeming, de Shield of Faith (+4 fire resistant, +4 resistance vs. arrows) en Boots of Preaching als equipment? :)
helemaal geen slecht idee :P
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

LOL

Je zou ook een geweldloze omgeving kunnen maken waar het gaat om bouwen en handelen. Waarom zou je moeten vechten? Misschien enkel tegen de beren in het bos of tegen de boze krokodil in de modderpoel.
Marnix

Bericht door Marnix »

het zou kunnen ja :) Lijkt mij niet alles, maar goed :)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:het zou kunnen ja :) Lijkt mij niet alles, maar goed :)
Je nooit vermaakt met transport tycoon?
Gian

Bericht door Gian »

Doe mij maar de MMORGP-versie van trackmania.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Doe mij maar de MMORGP-versie van trackmania.
Wat jullie allemaal ten berde brengen ontgaat mij volledig.

Het spelletje waar dit topic over gaat ken ik niet en wil ik het eerlijk gezegd niet kennen.

In de meeste onderwerpen waar wij over discussieren gaat het uiteindelijk over de eer van onze God.
En dan kan ik het niet "klein krijgen" dat wij vlooien over spelletjes die op z'n minst als dubieus zijn aan te merken.

Laat ook hier de norm zijn: Al wat gij doet, doe dat ter eer van onze God.
Wij belijden toch maar al te graag dat wij Hem, met Petrus, van harte liefhebben?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef: Wat jullie allemaal ten berde brengen ontgaat mij volledig.

Het spelletje waar dit topic over gaat ken ik niet en wil ik het eerlijk gezegd niet kennen.

In de meeste onderwerpen waar wij over discussieren gaat het uiteindelijk over de eer van onze God.
En dan kan ik het niet "klein krijgen" dat wij vlooien over spelletjes die op z'n minst als dubieus zijn aan te merken.

Wij belijden toch maar al te graag dat wij Hem, met Petrus, van harte liefhebben
?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Marnix schreef:het zou kunnen ja :) Lijkt mij niet alles, maar goed :)
Je nooit vermaakt met transport tycoon?
Jawel. Vele uren. Maar we hadden het over RPG's en ik zie Transport Tycoon toch niet als een Role Playing Game. Bij mij gaat het bij dit soort spellen juist behoorlijk om het RPG-gedeelte, in veel MMORPG's is dat ver te zoeken :D

Maar ik ben een RPG-fan :) Het meeste genoten heb ik nog van spellen als Baldur's Gate en Icewind Dale :)
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Gian schreef:Doe mij maar de MMORGP-versie van trackmania.
Wat jullie allemaal ten berde brengen ontgaat mij volledig.

Wij belijden toch maar al te graag dat wij Hem, met Petrus, van harte liefhebben?
Zo dubieus zijn spellen als Dungeons & Dragons niet. Dat sommigen het in een dubieus daglicht proberen te plaatsen is een heel ander verhaal. Inderdaad, laat wat Petrus zegt hierin maar onze maatstaf zijn.... en als ik dat wat jij op z'n minst dubieus vindt, tot eer van God kan doen en Hem ervoor kan danken, dan hoef jij dat verder toch ook niet "klein te kunnen krijgen"?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oordeel zelf dan maar...Of deze
Waarschuwing: ik weet niet of ze voor sommigen als schokkend worden ervaren.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:Oordeel zelf dan maar...Of deze
Waarschuwing: ik weet niet of ze voor sommigen als schokkend worden ervaren.
Yes, indeed..........Shocking.
Niet echt geschikt voor ons refo's.
Plaats reactie