Staand zingen tijdens de eredienst

jvdg

Staand zingen tijdens de eredienst

Bericht door jvdg »

Zondag werden we zoals bij ons gebruikelijk opgeroepen om na de dienst (dus na de zegen) staand de bekende twee coupletten uit het "Wilhelmus" te zingen.

Het viel mij dit keer op dat we dit staande doen (net als trouwens in oktober "Een vaste burg" en in december het Ere zij God), terwijl we bij het zingen van de psalmen (en enige gezangen) altijd blijven zitten.

Weet iemand waarom?

Ik zou ervoor willen pleiten om zeker de psalmen ook staande te zingen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Staan is een veel betere houding voor het zingen, omdat dan je longen "vrij" zijn. Zittend zingen is veel minder prettig.
Bij ons wordt vaak de laatste psalm in de dienst staande gezongen: vind ik heerlijk!
Oude-Waarheid

Re: Staand zingen tijdens de eredienst

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:Zondag werden we zoals bij ons gebruikelijk opgeroepen om na de dienst (dus na de zegen) staand de bekende twee coupletten uit het "Wilhelmus" te zingen.

Het viel mij dit keer op dat we dit staande doen (net als trouwens in oktober "Een vaste burg" en in december het Ere zij God), terwijl we bij het zingen van de psalmen (en enige gezangen) altijd blijven zitten.

Weet iemand waarom?

Ik zou ervoor willen pleiten om zeker de psalmen ook staande te zingen.
Denk dat het vaker al gebeurt b.v. al jaren in Amsterdam (G.B.)
de laatste Psalm staande zingen en ook bij de doop.
Zelf ben ik er geen voorstaander van m.u.v. doop en huwlijk het
toezingen :!:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef: Zelf ben ik er geen voorstaander van
Als je er nou ook nog even bij vertelt waaróm je er niet vóór bent...
Adorote

Bericht door Adorote »

Staande zingen is heel gebruikelijk in de Kerk en normaal., trouwens alle banken de Kerk uit gewoon staan,alleen wat banken langs de kant voor zieken , vrouwen die gaan baren en de zeer oude van dagen onder het kerkvolk.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Hendrikus,
Het is meer een gevoels kwestie.
Ik geef de voorkeur dat ik ga staan bij het gebed.
Maar dat is ook een gevoels kwestie en hoe je groot ben gebracht.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:Staande zingen is heel gebruikelijk in de Kerk en normaal., trouwens alle banken de Kerk uit gewoon staan,alleen wat banken langs de kant
Zo is dat: na de beeldenstorm nu de bankenstorm :mrgreen:

Afbeelding
Petrus

Bericht door Petrus »

Adorote schreef:Staande zingen is heel gebruikelijk in de Kerk en normaal., trouwens alle banken de Kerk uit gewoon staan,alleen wat banken langs de kant voor zieken , vrouwen die gaan baren en de zeer oude van dagen onder het kerkvolk.
Een preek van circa een uur staande aanhoren is écht geen pretje, Adorote......zelfs het zegengebed voor de preek is soms al te lang (circa 15-20 minuten). En dat laatste is al langer dan de Homilie in de RK...................
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Staand zingen, absoluut!!

Je longen komen zo beter tot z'n recht. Tja, ik houd veel van zingen, maar ben ook longpatiënt. Mijn longinhoud is gewoon minder als die van de doorsnee Nederlander. Als ik ga staan is er voor mij al zoveel gewonnen.

Tja, waarom zou je er tegen zijn?
Laatst gewijzigd door Mister op 06 feb 2007, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Hendrikus,
Het is meer een gevoels kwestie.
Ik geef de voorkeur dat ik ga staan bij het gebed.
Maar dat is ook een gevoels kwestie en hoe je groot ben gebracht.
Dan ben je er dus ook niet zozeer tégen, alleen je geeft er de voorkeur aan om te blijven zitten tijdens het zingen.
Fysiek is het in elk geval beter om te staan. Heb je ooit een zanger zien zitten tijdens z'n optreden? Dat zegt toch wel wat...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:Een preek van circa een uur staande aanhoren is écht geen pretje,
Een preek van een uur is veel te lang. Een mens kan niet langer dan 12 à 13 minuten geconcentreerd luisteren, daarna is-ie wég.

Maarre, voor mensen die niet zo lang kunnen staan wilde Adorote best een paar bankjes laten staan hoor :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:Een preek van circa een uur staande aanhoren is écht geen pretje,
Een preek van een uur is veel te lang. Een mens kan niet langer dan 12 à 13 minuten geconcentreerd luisteren, daarna is-ie wég.

Maarre, voor mensen die niet zo lang kunnen staan wilde Adorote best een paar bankjes laten staan hoor :wink:
Een uur is bij ons heel normaal, plus daaraanvoorafgaande een zegengebed van circa 15 tot 20 minuten. (welke laatste stáánde wordt meegeleefd/gebeden)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wat geweldig trouwens, die hóógte op dat schilderij! In zo'n ruimte kun je heerlijk zingen! Daar wil het geluid tenminste wég, daar slaat niet alles meteen dood tegen een zachtboardplafond vlak boven de mensen. Snapten de kerkbouwers van nu maar eens dat hoogte essentieel is voor een kerkgebouw!

[zie ook mijn avatar: een kerk, ruim en hoog!]
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 06 feb 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:Wat geweldig trouwens, die hóógte op dat schilderij! In zo'n ruimte kun je heerlijk zingen! Daar wil het geluid tenminste wég, daar slaat niet alles meteen dood tegen een zachtboardplafond vlak boven de mensen. Snapten de kerkbouwers van nu maar eens dat hoogte essentieel is voor een kerkgebouw!
Helemaal eens...!

Overigens, als ik die foto bekijk wil ik ook de hondeslager weer terug zien :mrgreen:
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:Wat geweldig trouwens, die hóógte op dat schilderij! In zo'n ruimte kun je heerlijk zingen! Daar wil het geluid tenminste wég, daar slaat niet alles meteen dood tegen een zachtboardplafond vlak boven de mensen. Snapten de kerkbouwers van nu maar eens dat hoogte essentieel is voor een kerkgebouw!
Hoogmoet...
Plaats reactie