Hoofdpunten regeer akkoord

memento

Hoofdpunten regeer akkoord

Bericht door memento »

DEN HAAG (ANP) - De fracties van CDA, PvdA en ChristenUnie bespreken maandagmiddag het conceptregeerakkoord, waarover hun fractieleiders vrijdag een akkoord hebben bereikt. Grote delen van dit stuk zijn de afgelopen dagen uitgelekt.

Hieronder een overzicht:

- Gepensioneerden die voor hun 65e stoppen met werken gaat meebetalen aan de AOW. De maatregel gaat in 2011 in en geldt alleen voor aanvullende pensioenen vanaf 15.000 euro per jaar. Wie na zijn 65e aan de slag blijft, krijgt een belastingkorting.

- De hypotheekrenteaftrek blijft in stand.

- De huurmarkt wordt niet vrijgegeven. De jaarlijkse huurstijging blijft beperkt tot de inflatie.

- Er komt een generaal pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

- Voor onderwijs wordt ruim 1 miljard extra uitgetrokken.

- Voor het milieubeleid komt 800 miljoen extra beschikbaar. Er komt een milieuheffing op vliegtickets. De energiebesparing moet naar 2 procent per jaar.

- Voor het opknappen van oude wijken worden honderden miljoenen extra uitgetrokken.

- De kinderopvang wordt niet gratis. Wel komt er 750 miljoen om de kinderopvang te verbeteren en goedkoper te maken.

- De pil en de tandartscontrole worden weer vergoed in het basispakket.

- Er komt extra geld voor verbetering van de koopkracht van de laagstbetaalden, onder meer via een hogere zorgtoeslag.

- Om het personeelstekort in verpleeghuizen terug te dringen komt 150 miljoen extra op tafel.

- De no-claim in de gezondheidszorg verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een eigen risico van 150 euro per jaar, maar dat geldt niet voor chronisch zieken en gehandicapten.

- De maximumleeftijd voor herkeuring in de WAO gaat omlaag van 50 naar 45 jaar. Daardoor hoeven minder arbeidsongeschikten zich aan een herkeuring te onderwerpen.

- Het nieuwe kabinet trekt 700 miljoen uit om herkeurde ex-WAO'ers aan werk te helpen. Het geld is bedoeld voor 'brugbanen' en voor loonkostensubsidies voor bedrijven die voormalige arbeidsongeschikten in dienst nemen.

- Aan het ontslagrecht verandert niets.

- De regels voor abortus, euthanasie en homohuwelijk worden niet teruggedraaid, maar er worden ook geen nieuwe stappen gezet op deze terreinen. Het moratorium (bevriezing; memento) voor stamcelonderzoek blijft gehandhaafd.

- De Nederlandse deelname aan het JSF-gevechtsvliegtuig wordt niet teruggedraaid.

- Er komt geen parlementair onderzoek naar de Nederlandse militaire missie in Irak.

- Het regeerakkoord is gebaseerd op een economische groei van 2 procent. Aan het eind van de kabinetsperiode moet er een overschot op de overheidsbegroting zijn van 0.9 procent.

- Het kabinet maakt binnen 100 dagen afspraken met de sociale partners, de organisaties in de zorg en andere maatschappelijke sectoren over de uitvoering van de afspraken in het regeerakkoord.

- In het nieuwe kabinet komt een minister voor Milieu, een minister voor Volkshuisvesting en Integratie en een minister voor Jeugd- en Gezinszaken.

- Het CDA krijgt in totaal acht ministers, de PvdA zes en de ChristenUnie twee.

Bron: Belegger.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

En, wat vinden we d'r van?
memento

Bericht door memento »

Ik vind dat de CU weinig punten heeft binnengehaald op de etische zaken; het enige wat genoemd wordt is het bevriezen van stamcelonderzoek. Wel hebben ze voor elkaar dat er geen verdere discussie komt over mn euthanasie, iets wat ik als winst zie, aangezien er (mn door de VVE) steeds wordt aangedrongen op een discussie over de mogelijkheid voor vrijwillige levensbeëindiging zonder medische noodzaak (de zgn. pil van Drion).

Met veel van de zaken die in het akkoord staan op sociaal gebied kan ik het wel eens zijn, alhoewel ik wel graag de hypotheekrente-aftrek (samen met de overdrachtsbelasting) had zien verdwijnen. Wat betreft de zorgverzekering had ik liever gezien dat ze daar even van af waren gebleven, zodat de markt kan stabiliseren en de consument een btje inzicht kan krijgen in de prijzen. Tegen de pil in het basispakket heb ik mn ethische bedenkingen.

Teleurstellend vind ik het ontbreken van punten op gebied van veiligheid, intergratie, en onderling respect. Ik had hier graag een aantal stimulerende maatregelen van overheidswege gezien, iets wat je op basis van het sociale imago van de linkse partijen toch wel had mogen verwachten.
Laatst gewijzigd door memento op 05 feb 2007, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
elbert
Contacteer:

Re: Hoofdpunten regeer akkoord

Bericht door elbert »

memento schreef: - De regels voor abortus, euthanasie en homohuwelijk worden niet teruggedraaid, maar er worden ook geen nieuwe stappen gezet op deze terreinen. Het moratorium (bevriezing; memento) voor stamcelonderzoek blijft gehandhaafd.
Ik hoop niet dat dit het enige is wat over deze onderwerpen te zeggen valt, want anders vind ik dit een ronduit teleurstellend resultaat over deze thema's.

Ik had op z'n minst verwacht dat er een evaluatie van bijv. de naleving van de regels voor abortus zou komen, want nu is het in de praktijk zo dat de term "noodsituatie" die de wet bezigt wel erg opgerekt wordt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Eerlijk gezegd herken ik er ook niet zoveel "ChristenUnie" in. Maar ik laat me graag overtuigen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik denk dat het een conservatief programma is met punten die veilig zijn voor het aantal zetels van de partijen, behalve misschien CU die door de achterban afgerekent wordt op de ethische kwesties.
Unionist

Bericht door Unionist »

Als je nou die ethische kwesties even buiten beschouwing laat, wat zijn dan de punten waarin de CU zich onderscheidt? Behalve een minister van jeugd zie ik weinig waarvan ik denk: dat heeft Rouvoet ingebracht.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:Als je nou die ethische kwesties even buiten beschouwing laat, wat zijn dan de punten waarin de CU zich onderscheidt? Behalve een minister van jeugd zie ik weinig waarvan ik denk: dat heeft Rouvoet ingebracht.
Ze zijn natuurlijk klein he? Dus ook weinig echt in te brengen. D66 is er bijna aan stuk gegaan in het laatste kabinet.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Ethische punten waar we er op vooruit gaan zijn nauwelijks te vinden, de invloed van de CU lijkt me op dat vlak helaas nogal beperkt. In financieel-economische zin denk ik dat je wel ziet dat CU en PvdA een stempel gedrukt hebben. Als je afgaat op het lijstje uit de openingsposting zijn er alleen maar posten die heel veel geld kosten. Waar dat van betaald wordt is onduidelijk. Ja, je kunt de economische groei lekker hoog inschatten, dan komt je er wel uit als je niet verder kijkt dan de komende zomervakantie. De rekening komt daarna. Jammer.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Mona Lisa schreef:Ethische punten waar we er op vooruit gaan zijn nauwelijks te vinden, de invloed van de CU lijkt me op dat vlak helaas nogal beperkt. In financieel-economische zin denk ik dat je wel ziet dat CU en PvdA een stempel gedrukt hebben. Als je afgaat op het lijstje uit de openingsposting zijn er alleen maar posten die heel veel geld kosten. Waar dat van betaald wordt is onduidelijk. Ja, je kunt de economische groei lekker hoog inschatten, dan komt je er wel uit als je niet verder kijkt dan de komende zomervakantie. De rekening komt daarna. Jammer.
Waar dat van betaald wordt :

Misschien elke maand een staadslening uitschrijven zoals voorheen
bij Kok :mrgreen:
Henk Gijs Bert Willem Ary

Bericht door Henk Gijs Bert Willem Ary »

Nou dat wordt dus weer geld met bakken uitgeven.
Helemaal wat Woutertje Bos c.s. willen.
En André praat leuk met Woutertje mee, dus dat gaat goed.
Wouter nog op financiën en ze zijn er klaar voor.
tsss....net als een kleuter op de snoepdoos laten passen met z'n vriendje
refo

Bericht door refo »

Het is ook heel belangrijk dat er geld uitgegeven wordt.

Dat gezalm is alleen maar goed voor de schatkist geweest en voor het imago van Zalm. Voor Nederland niet.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Het is ook heel belangrijk dat er geld uitgegeven wordt.

Dat gezalm is alleen maar goed voor de schatkist geweest en voor het imago van Zalm. Voor Nederland niet.
Dit is onzin. Sparen is altijd goed. Het principe is: Sparen als het goed gaat, spaarpot uitgeven als het slecht gaat. Zelfde principe wat Jozef moest toepassen in Egypte...
Unionist

Bericht door Unionist »

Beetje clichéredenering, Mona Lisa. Als ik het boodschappenbriefje van mijn vrouw zie, kan ik ook elke week zeggen: er staan alleen maar dingen op die geld kosten.

Maar door die uitgaven blijf ik wel in leven en mijn kinderen ook.

Het aan werk helpen van WAO'ers bijvoorbeeld, kost een boel geld. Maar weet je wat de WAO kost?
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
refo schreef:Het is ook heel belangrijk dat er geld uitgegeven wordt.

Dit is onzin. Sparen is altijd goed. Het principe is: Sparen als het goed gaat, spaarpot uitgeven als het slecht gaat. Zelfde principe wat Jozef moest toepassen in Egypte...
Helemaal niet waar.

Dat gaat alleen op voor consumeren. Als Nederland in vroeger tijd investeerde in:
- Betuwelijn
- Snelwegen
- Stormvloedkering
- Noem maar op
kwam dat ten laste van het jaar waarin het werd uitgegeven. In één keer pffft afgeboekt. Compleet kasstelsel. Daar geld voor lenen is prima. Hebben de toekomstige generaties ook plezier van.

Wat is er gebeurd? Sociale uitkeringen zijn gekort omdat Betuwelijn en Oosterscheldekering zo duur waren.
Plaats reactie