Dertien kinderen is veel te veel...

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Bert, klinkt allemaal heel mooi, en dat is het ook. Maar het is niet zo dat we dat allemaal maar aan God over moeten laten. Zo makkelijk is het niet. Gebruik je geen voorbehoedsmiddelen en doe je niet aan periodieke onthouding, dan heb je een aardige kans dat je een heel groot gezin krijgt. Je kan ook op een gegeven moment zeggen: We gaan voorbehoedsmiddelen gebruiken. En dan is de kans heel klein dat er nog kinderen bijkomen. Kortom, de mens heeft hierin wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid en je kan niet zeggen: We laten het wel aan God over. Nou ja, dat kan wel, maar dat hoeft niet. Je kan ook de boven beschreven punten (hoeveel kinderen,(voorbehoedsmiddelen) aan God voorleggen en Hem om wijsheid vragen om daar een goede keuze in te maken.
Dan heb ik het toch altijd verkeerd gehad. Meende te weten dat God onze hulp niet nodig had. Dus moeten we, net zoals de ongelovigen voorbehoedsmiddelen gebruiken? Dus God wil ook niet door onze kinderen Zijn kerk bouwen. En moeder de vrouw moet natuurlijk ook een baantje hebben? Want maar thuis te zitten en voor haar gezin te zorgen is natuurlijk veel te min.

Marnix, waar ben je weer aan bezig! Denk even voor dat je schrijft!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Miepie

Bericht door Miepie »

Bert Mulder schreef:Dan heb ik het toch altijd verkeerd gehad. Meende te weten dat God onze hulp niet nodig had. Dus moeten we, net zoals de ongelovigen voorbehoedsmiddelen gebruiken? Dus God wil ook niet door onze kinderen Zijn kerk bouwen. En moeder de vrouw moet natuurlijk ook een baantje hebben? Want maar thuis te zitten en voor haar gezin te zorgen is natuurlijk veel te min.

Sorry, maar we hebben ook een eigen verantwoordelijkheid hierin.

Zelf ben ik nog vrij jong en heb drie kinderen onder de vijf jaar.
Gelukkig hoef ik niet buitenshuis te werken, maar ik vind het best pittig om de aandacht en liefde te delen onder mijn kinderen.

Als ik niet (biddend) zou opletten qua gezinsvorming, ben ik bang dat mijn kinderen te kort komen, maar ook mijn man en dat ik er zelf ook aan onderdoor zou gaan.

Het kindertal is heel moeilijk te bepalen, maar neemt niet weg dat een ander er niets mee te maken heeft of jij er nu 3, 7 of 13 hebt.
Bert Mulder
Contacteer:

Miepie schreef:Sorry, maar we hebben ook een eigen verantwoordelijkheid hierin.

Zelf ben ik nog vrij jong en heb drie kinderen onder de vijf jaar.
Gelukkig hoef ik niet buitenshuis te werken, maar ik vind het best pittig om de aandacht en liefde te delen onder mijn kinderen.

Als ik niet (biddend) zou opletten qua gezinsvorming, ben ik bang dat mijn kinderen te kort komen, maar ook mijn man en dat ik er zelf ook aan onderdoor zou gaan.

Het kindertal is heel moeilijk te bepalen, maar neemt niet weg dat een ander er niets mee te maken heeft of jij er nu 3, 7 of 13 hebt.
Ben het vooral met je laatste zin goed eens. En natuurlijk hebben we een verantwoordelijkheid. Maar die mag niet gebruikt worden voor ons eigen plezier.

Wat dat betreft, het is soms heus wel moeilijk met 7 kinderen....

Het is niet elke dag dat we het er heel makkelijk mee hebben en doen.

Maar het is toch een heel grote zegen. Mogen we toch zeggen, God is goed. En wie zijn wij, dat Hij ons zo reikelijk gezegend heeft...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 29 jan 2007, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tiberius, volgens mij heeft de mensheid in ieder geval in dit deel van de wereld aardig voldaan aan de oproep om ons te vermenigvuldigen en talkrijk te worden met als doel de aarde te bevolken.
Het is niet aan jou of aan mij om te beoordelen, wanneer Gods opdracht uitgevoerd is. Of wel?

Overigens pleit ik niet voor een maximalisatie van het kinderaantal. Wel pleit ik om de discussie daar te laten, waar die behoort: binnen het huwelijk.
Daarbij wil ik nog wijzen op het voorschrift van de apostel Petrus, zelf ook een getrouwd man:
Gij mannen! insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook medeerfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uwe gebeden niet verhinderd worden.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik zie dus niet echt in waarom sommigen per se een megagroot gezin willen. Het is geen bijbelse opdracht ofzo.
Je schuift nu wel heel gemakkelijk de Bijbelse opdracht weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt opzij.
Ik zal de tekst even tot het einde citeren: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde!

Het lijkt me dat daaraan inmiddels wel voldaan is. Hoever gaat: 'vervult'? En wat betekent: 'weest vruchtbaar' eigenlijk? Dat kun je iemand toch moeilijk bevelen.
Heb je het tegen mij?
Ik bedoel maar: we vatten dit als een soort bevel op, maar is het dat wel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: Bert, klinkt allemaal heel mooi, en dat is het ook. Maar het is niet zo dat we dat allemaal maar aan God over moeten laten. Zo makkelijk is het niet. Gebruik je geen voorbehoedsmiddelen en doe je niet aan periodieke onthouding, dan heb je een aardige kans dat je een heel groot gezin krijgt. Je kan ook op een gegeven moment zeggen: We gaan voorbehoedsmiddelen gebruiken. En dan is de kans heel klein dat er nog kinderen bijkomen. Kortom, de mens heeft hierin wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid en je kan niet zeggen: We laten het wel aan God over. Nou ja, dat kan wel, maar dat hoeft niet. Je kan ook de boven beschreven punten (hoeveel kinderen,(voorbehoedsmiddelen) aan God voorleggen en Hem om wijsheid vragen om daar een goede keuze in te maken.
Dan heb ik het toch altijd verkeerd gehad. Meende te weten dat God onze hulp niet nodig had. Dus moeten we, net zoals de ongelovigen voorbehoedsmiddelen gebruiken? Dus God wil ook niet door onze kinderen Zijn kerk bouwen. En moeder de vrouw moet natuurlijk ook een baantje hebben? Want maar thuis te zitten en voor haar gezin te zorgen is natuurlijk veel te min.

Wat is er mis met wat ik schrijf? Ik geef aan dat als je aan 4 kinderen je handen vol en je portemonee leeg hebt, je voorbehoedsmiddelen kan gebruiken, als dat Gods wil is... Of dat het is? kwestie van het met Hem bespreken. En dan zegt Hij niet altijd: Hoe meer, hoe beter, vooral niet mee stoppen.. en ook niet alleen bij gezondheidsproblemen. We moeten geen voorbehoedsmiddelen gebruiken maar mogen dat wel. En met gezinnen met 4 kinderen bouwt God ook zijn kerk hoor. Mischien zelf ook nadenken voordat je wat schrijft? En als jij er 7 hebt en je daarin gezegend weet zeg ik daar niets over hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Tiberius, volgens mij heeft de mensheid in ieder geval in dit deel van de wereld aardig voldaan aan de oproep om ons te vermenigvuldigen en talkrijk te worden met als doel de aarde te bevolken.
Het is niet aan jou of aan mij om te beoordelen, wanneer Gods opdracht uitgevoerd is. Of wel?
Nou ja, ik kijk naar de wat de Bijbel zegt en wanneer. Deze opdracht werd gegeven toen de aarde nog heel leeg was... waarom kreeg de mens deze opdracht? Om talrijk te worden en de aarde te bevolken.

Dat zegt de Bijbel... en dan concludeer ik nu slechts dat de aarde een behoorlijk stuk voller is en we ook talrijk zijn geworden. In plaats van puur naar de opdracht te kijken moet je ook niet het doel uit het oog verliezen, daar wees ik even op. Deze opdracht houdt dus inderdaad niet voor ons in dat we de plicht hebben om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken maar de natuur de vrije loop te laten. Dat mensen daar toch voor kiezen, prima, zolang ze het maar niet als plicht zien voor alle gezinnen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

1 Een lied Hammaaloth, van Salomo. Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter.

2 Het is te vergeefs, dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminden als in den slaap geeft.

3 Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning.

4 Gelijk de pijlen zijn in de hand eens helds, zodanig zijn de zonen der jeugd.

5 Welgelukzalig is de man, die zijn pijlkoker met dezelve gevuld heeft; zij zullen niet beschaamd worden, als zij met de vijanden spreken zullen in de poort.

Verder, als je je leven naar de staat van je portemonnee gaat richten, dan zit je toch goed verkeerd. Waar is het God's vertrouwen? Want God zal toch best wel voor ons zorgen. Daarvoor heeft Hij namelijk ook de diaconie ingesteld. Voor het geval als we met ons werken niet genoeg kunnen verdienen. En uiteindelijk komt het op het zelfde neer, of we nu van de Heere ons loon 'verdienen' door te werken, of dat we het van de Heere krijgen door middel van de diaconie.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
1 Een lied Hammaaloth, van Salomo. Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter.

2 Het is te vergeefs, dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminden als in den slaap geeft.

3 Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning.

4 Gelijk de pijlen zijn in de hand eens helds, zodanig zijn de zonen der jeugd.

5 Welgelukzalig is de man, die zijn pijlkoker met dezelve gevuld heeft; zij zullen niet beschaamd worden, als zij met de vijanden spreken zullen in de poort.

Verder, als je je leven naar de staat van je portemonnee gaat richten, dan zit je toch goed verkeerd. Waar is het God's vertrouwen? Want God zal toch best wel voor ons zorgen. Daarvoor heeft Hij namelijk ook de diaconie ingesteld. Voor het geval als we met ons werken niet genoeg kunnen verdienen. En uiteindelijk komt het op het zelfde neer, of we nu van de Heere ons loon 'verdienen' door te werken, of dat we het van de Heere krijgen door middel van de diaconie.
Sorry Bert, maar dit lijkt me wel een bijzondere redenatie.
Met kinderen krijgen schakelen we onze eigen verantwoording uit. Om vervolgens bij de diaconie de hand op te houden voor geld. Dus de diaconie is het middel tot onbeperkte geldstromen op deze manier. Denk toch niet dat het zo werkt...
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik neem het niemand kwalijk, maar in dit topic is niemand op de gedachte gekomen dat er ook velen zijn die de kinderzegen niet hebben ontvangen. Nog buiten het feit dat vele anderen door hun ongehuwd zijn ook die vreugde van het krijgen van kinderen missen.

Mijn wens was immer om veel kinderen te mogen krijgen, maar in God's voorzienigheid is mij en mijn vrouw zulks onthouden.

Niettemin, toen mij duidelijk werd dat ons dit voorrecht niet ten deel zou vallen, kreeg ik de "ingeving" dat wij "Liefdeskinderen" zouden ontvangen!

En...., zulks is gebeurd op wonderlijke wijze.
Niet door adoptie of pleegouderschap maar gewoon door kinderen die op onze weg werden geplaatst.

Wat een wonder dat, vooral voor mijn vrouw, op die wijze ons leven rijke inhoud is gegeven "door de problemen van anderen".

Jullie zullen dan ook begrijpen dat sommige deelnemers aan dit forum ons pijn hadden kunnen doen als we niet zouden beseffen dat deze deelnemers niet zijn geconfronteerd met deze kant van "het kinderen krijgen".

Misschien heb ik mij gebrekkig uitgedrukt, maar ook hiervoor geldt: Die het vatten kan die vatte het....
Lydianne

Bericht door Lydianne »

jvdg schreef:Ik neem het niemand kwalijk, maar in dit topic is niemand op de gedachte gekomen dat er ook velen zijn die de kinderzegen niet hebben ontvangen. Nog buiten het feit dat vele anderen door hun ongehuwd zijn ook die vreugde van het krijgen van kinderen missen.

Mijn wens was immer om veel kinderen te mogen krijgen, maar in God's voorzienigheid is mij en mijn vrouw zulks onthouden.

Niettemin, toen mij duidelijk werd dat ons dit voorrecht niet ten deel zou vallen, kreeg ik de "ingeving" dat wij "Liefdeskinderen" zouden ontvangen!

Niet door adoptie of pleegouderschap maar gewoon door kinderen die op onze weg werden geplaatst.

Wat een wonder dat, vooral voor mijn vrouw, op die wijze ons leven rijke inhoud is gegeven "door de problemen van anderen".

Jullie zullen dan ook begrijpen dat sommige deelnemers aan dit forum ons pijn hadden kunnen doen als we niet zouden beseffen dat deze deelnemers niet zijn geconfronteerd met deze kant van "het kinderen krijgen".

Misschien heb ik mij gebrekkig uitgedrukt, maar ook hiervoor geldt: Die het vatten kan die vatte het....
jvdg: Alle begrip!
Ook ik heb dit gedacht en me gestoord aan sommige reacties. Ik kan je begrijpen.

Ook binnen de reformatorische gezindte wordt er steeds meer op grote gezinnen neergekeken (dit begint al met een aantal van vijf à zes, dus ik praat nog lang niet over dertien kinderen). Ik ga niet voorbij aan de problemen die een groot gezin met zich meebrengt of mee kan brengen, maar ik ben er vast van overtuigd dat de Heere in deze Zijn hulp en bijstand wil betonen, ook wanneer men zulks allerminst verwacht.

En een jongen als Marnix moet in de gaten houden dat hij met zijn opmerkingen mensen pijn kan doen.

Ik heb via mijn werk nogal eens met grote gezinnen te maken, maar je hoeft er heus niet bij voorbaat zielig over te doen. In een gezin met twee kinderen kunnen er heftigere en diepere problemen zijn dan als er dertien zijn. Belangrijk is dat er liefde is in een gezin en aandacht voor elkaar. Dit zie je nogal eens, juist, in grote(re) gezinnen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Lydianne schreef:
jvdg schreef:Ik neem het niemand kwalijk, maar in dit topic is niemand op de gedachte gekomen dat er ook velen zijn die de kinderzegen niet hebben ontvangen. Nog buiten het feit dat vele anderen door hun ongehuwd zijn ook die vreugde van het krijgen van kinderen missen.

jvdg: Alle begrip!
Ook ik heb dit gedacht en me gestoord aan sommige reacties. Ik kan je begrijpen.

Ook binnen de reformatorische gezindte wordt er steeds meer op grote gezinnen neergekeken (dit begint al met een aantal van vijf à zes, dus ik praat nog lang niet over dertien kinderen). Ik ga niet voorbij aan de problemen die een groot gezin met zich meebrengt of mee kan brengen, maar ik ben er vast van overtuigd dat de Heere in deze Zijn hulp en bijstand wil betonen, ook wanneer men zulks allerminst verwacht.

En een jongen als Marnix moet in de gaten houden dat hij met zijn opmerkingen mensen pijn kan doen.

Ik heb via mijn werk nogal eens met grote gezinnen te maken, maar je hoeft er heus niet bij voorbaat zielig over te doen. In een gezin met twee kinderen kunnen er heftigere en diepere problemen zijn dan als er dertien zijn. Belangrijk is dat er liefde is in een gezin en aandacht voor elkaar. Dit zie je nogal eens, juist, in grote(re) gezinnen.
Dank voor je begrip!

Maar ondanks de pijn is er toch vreugde over wat GOD geeft.
refo

Bericht door refo »

Overgevoeligheid is ook wat....

Het feit dat Marnix vindt dat het kindertal helemaal niet noodzakelijk groot hoeft te zijn houdt in dat hij met die mening anderen kwetst? Kom op zeg!

Hoe kan hij überhaupt kwetsen als je tegelijkertijd de mening bent toegedaan dat God het is die het aantal kinderen bepaalt?
Lydianne

Bericht door Lydianne »

jvdg schreef:
Dank voor je begrip!

Maar ondanks de pijn is er toch vreugde over wat GOD geeft.
Fijn voor je, maar ik denk zomaar dat je de dichter van psalm 73 goed kan 'vatten'.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Overgevoeligheid is ook wat....

Het feit dat Marnix vindt dat het kindertal helemaal niet noodzakelijk groot hoeft te zijn houdt in dat hij met die mening anderen kwetst? Kom op zeg!

Hoe kan hij überhaupt kwetsen als je tegelijkertijd de mening bent toegedaan dat God het is die het aantal kinderen bepaalt?
Op het eerste gezicht wil ik stellen dat jouw reactie gevoelloos is en van ervaring ontbloot. Wat bedoel je met overgevoeligheid?

Ik geloof echt niet dat Marnix heeft bedoeld om anderen te kwetsen, integendeel hij tracht e.e.a. te relativeren.

In mijn opvatting kan het niet zo zijn dat God niet zomaar het aantal kinderen bepaalt, maar elk kind wat geboren mag worden is door God juist gewild. Of niet soms? 8)

Refo: Jouw zgn. nuchterheid is ontnuchterend. :o
Plaats reactie