Wél, de reformatie beleed dat de (kleine) kinderen door de doop in het geloof van de ouders begrepen zijn. De reformatoren zagen, trouwens in de lijn van Paulus!, het gezin als één entiteit, ipv als losse personen, en als zodanig heiligde het geloof van één van de ouders het gehele gezin. Echter, dat levert een probleem op, daar de praktijk vandaag de dag echter is dat veel doopouders ongelovigen zijn, en er dus geen enkele grond is in die redenering om te veronderstellen dat ze behouden zijn.
Tja, das allicht een andere discussie, maar de doop is nooit bedoeld geweest voor de kinderen van ongelovigen. Als mensen niet in Christus als Verlosser geloven, waarom dan je kinderen laten dopen. Dat hier blijkbaar verkeerd mee om wordt gegaan en er daardoor een probleem ontstaat, ligt dan toch niet aan de doopleer zoals de Bijbel die leert?
Zélf hou ik de stelling van Zwingli, die stelt dat alle kinderen, hetzij gedoopt of ongedoopt, kinderen van een heiden of van een gelovige, behouden zijn, alhoewel dat (net als de bovenstaande visie van de reformatoren), niet ontegensprekelijk te bewijzen valt uit de Schrift, alhoewel er voor beide visies wel bijbelse onderbouwing te vinden valt waaraan eea kan afgeleid worden.
Opmerkelijk, de gereformeerde kerken hebben toch altijd de uitleg van Paulus gevolgd... Maar goed, ik ga je niet met de forumregels ofzo berispen, ik vind het een interessant discussiepunt. Mag ik vragen wat de onderbouwing is van dit standpunt, waardoor het voor jou aannemelijk is? En is het niet een beetje tegenstrijdig met de gereformeerde leer wat betreft de erfzonde, en ook de leer dat niemand zonder Christus bij God kan komen?
ik ben benieuwd!