Nieuwe film over (extremistisch) christendom

memento

Bericht door memento »

Adorote schreef:Dat ds R.Schuller niet in het straatje past van bepaalde groepen ,is voor rekening van die groepen, maar velen hebben door deze man de weg naar de Kerk weer terug gevonden, en daar gaat het om.

En niet alles is nieuwetijdsdenken wat op nieuwetijdsdenken lijkt.
Als je een religie predikt, waarbij het eigen ik centraal staat, ipv Jezus Christus de Gekruisigde, dan is het niet moeilijk om mensen binnen te halen.

Hij klinkt meer als een psycholoog die mensen hun minderwaardigheids-complex probeert af te praten door te wijzen op hoe goed ze zijn, en gebruikt daar de kerk voor (binnen een sociale gemeenschap als een kerk kunnen mensen tenslotte hun goede eigenschappen uitleven). De essentie van het evangelie, namelijk schuld en vergeving, zondige mens en heilige God, is bij hem vervangen door de goede mens, die slecht van zichzelf denkt (zonde = slecht van jezelf denken, aldus Schuller), die moet leren zien hoe goed hij is (bekering = leren zien hoe goed je bent, aldus Schuller), en daarmee een navolger van Christus is.

Lees eens eea wat die man geschreven heeft. Het heeft niets met christendom te maken, je kan in zijn preken en geschriften de naam van Jezus zo vervangen door de heilige van een andere godsdienst, bv Budha.
Unionist

Bericht door Unionist »

opgeraapt schreef:Heb wel eens begrepen dat Robert Schuller iets met New Age te maken heeft
Tik maar in op Google, Robert Schuller en New Age
dan kom je wel het een en ander tegen.
Da's natuurlijk een beetje gevaarlijk. Niet alles dat op internet staat is ook waarheid. Niet alles waar vanuit Amerika tegen gewaarschuwd wordt, is ook gevaarlijk. Zoals in onze kringen iemand uitgeschakeld wordt als men er het etiket 'remonstrants' of 'evangelisch' opplakt, gaat dat in andere kringen met het etiket 'new age'.

Ik wil het niet voor Schuller opnemen, maar ook in dit opzicht geldt het 9e gebod.
refo

Bericht door refo »

Als ik google op opgeraapt en "new age" krijg ik 67 treffers.

Maar bij unionist en "new age" 26800. Ik vraag me af of dat wel goed zit. :mrgreen:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik ben wel eens in aanraking gekomen met een soort van evangelische sekte uit de VS. Ze hadden het vakantiekamp van de baptisten uit Zhitomir afgehuurd (die gemeente daar heeft daar dus niets mee te maken!) en hadden er 'kamp'. Een groep jongens bewaakten de groep met behulp van walkie-talkies. Elke dag hadden ze ongeveer 2 diensten van dik 2 uur waarbij ze werden gebrainwashed. Iedereen op het kamp vond het gewoon eng. Ik kan me voorstellen dat als er zo'n grotere sekte is met leiders die geweldadige doelen voor ogen hebben, dat dit kan ontsporen.

Maar voor de rest is dit volgens mij opgeklopte halve waarheid.
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:
Adorote schreef:Dat ds R.Schuller niet in het straatje past van bepaalde groepen ,is voor rekening van die groepen, maar velen hebben door deze man de weg naar de Kerk weer terug gevonden, en daar gaat het om.

En niet alles is nieuwetijdsdenken wat op nieuwetijdsdenken lijkt.
Als je een religie predikt, waarbij het eigen ik centraal staat, ipv Jezus Christus de Gekruisigde, dan is het niet moeilijk om mensen binnen te halen.

Hij klinkt meer als een psycholoog die mensen hun minderwaardigheids-complex probeert af te praten door te wijzen op hoe goed ze zijn, en gebruikt daar de kerk voor (binnen een sociale gemeenschap als een kerk kunnen mensen tenslotte hun goede eigenschappen uitleven). De essentie van het evangelie, namelijk schuld en vergeving, zondige mens en heilige God, is bij hem vervangen door de goede mens, die slecht van zichzelf denkt (zonde = slecht van jezelf denken, aldus Schuller), die moet leren zien hoe goed hij is (bekering = leren zien hoe goed je bent, aldus Schuller), en daarmee een navolger van Christus is.

Lees eens eea wat die man geschreven heeft. Het heeft niets met christendom te maken, je kan in zijn preken en geschriften de naam van Jezus zo vervangen door de heilige van een andere godsdienst, bv Budha.

In grote lijnen is dat zo, en zeker gezien vanuit het gezichtsveld nadere reformatie en orthodoxe katholiciteit(en mijn kerk zou het ook niet zijn in tegendeel) maar dat neemt niet weg dat toch velen door bovengenoemde man de weg naar de Kerk terug vinden .Men zou kunnen zeggen ----met kromme stok kunnen er heel rechte slagen gegeven worden ----.
Plaats reactie