...of zich er wel om bekommert, maar niet in staat is om ook dat gebod volkomen te houden.refo schreef:Hm. Denken jullie echt dat als God een mens bekeert, deze mens ook in sexuele zin anders wordt? Als ik het OT lees komt het me voor dat nou net het zevende gebod het gebod is waar niemand zich om bekommert.
Ik lees hier erg vaak de woorden: "als je zus..... zou je zo...."
Vaak bedoelt men dan de zonden van de ander, maar we kennen allemaal het beeld van de splinter en de balk. Misschien is het omwille van de delicaatheid van het onderwerp, dat hier zo uitvoerig over geboomd wordt wat nu wel en wat nu niet zondig is. "Ik doe die zonde niet dus...." We kunnen geen van Gods geboden volkomen houden. Dat belijden we allemaal, maar als het over het zevende gebod gaat, willen we graag ons eigen straatje schoon houden. Dat kan 'gewoon' niet.
We leven in een gebroken wereld en zijn allemaal aan de zonde onderworpen. Dat praat geen zonde goed, maar ik verbaas me er over dat sommigen hier praten alsof ze nooit zonde gekend of gedaan hebben. Het gaat er volgens mij veel meer om dat we de zonde als zonde zien en dat het leven van een christen een strijd is tegen de zonde. Ook tegen de zonde die in iedere man woont. Maar dan geen strijd in eigen kracht of ter meerdere glorie van onze vroomheid, maar een strijd in de kracht en de Naam van Jezus, die de zonde, -ook de zondige lusten en begeerten, aan het hout genageld heeft. Als het aanwijzen van de zonde bij een ander tot doel heeft om hij/zij bij het kruis te brengen is het goed, maar niet om daarmee te zeggen hoe we vroom moeten leven. Als we menen te staan, moeten we toezien dat we niet vallen in de zonde van de verleiding en begeerte.
En als we vallen, moeten we er niet in blijven liggen, maar zien op Jezus.
PS: een dominee vergeleek eens masturberen met neuspeuteren. Goede vergelijking?