Is dit Normaal?
Hm, zou ik zelf niet zo snel doen. Want als je eenmaal begint aan pop(ulaire) muziek in de kerk, waar trek je dan de grens? Mijn advies blijft dat je er maar beter niet aan kunt beginnen, er blijft zoveel andere goede muziek over.Unionist schreef:Of een ballade van Boudewijn de Groot? Een liedje van "Het Goede Doel"?
Daarbij komt dat ik zulk repertoire op een orgel niet echt vind werken en niet elke kerk heeft ook de beschikking over een piano...
Wat ik bedoelde is: onder refo's heerst vaak het idee dat klassiek goed is en pop fout. Seculiere klassieke muziek is echter net zo werelds als seculiere pop. Alleen klinkt het wat deftiger. Maar het criterium is niet: wat vind ik mooi?
Ik zou in de kerk de muziekkeuze beperken tot religieuze muziek, welke stijl dan ook. Dan heb je ook niet zo'n hellend vlak. Dan kan er muziek gemaakt worden waarvan de tekst Bijbels is maar die jij qua vorm afgrijselijk vindt. En sluiten we muziek uit die jij prachtig vindt maar nergens over gaat.
Ik zou in de kerk de muziekkeuze beperken tot religieuze muziek, welke stijl dan ook. Dan heb je ook niet zo'n hellend vlak. Dan kan er muziek gemaakt worden waarvan de tekst Bijbels is maar die jij qua vorm afgrijselijk vindt. En sluiten we muziek uit die jij prachtig vindt maar nergens over gaat.
De gedachte achter je voorstel vind ik sympathiek, met de praktische consequenties ervan heb ik wat meer moeite. Concreet zou dat betekenen dat ik dan als organist (om het daar even tot te beperken) eigenlijk alleen nog koraalgebonden muziek kan spelen. (Programmatische religieuze (orgel)muziek is voor de meeste kerkgangers nogal onherkenbaar als zodanig en is dus eigenlijk ook geen optie.) En de vrije werken van Bach, waarvan ik het bij vele zeer aannemelijk vind dat hij ze (mede) voor de eredienst componeerde en die naar mijn smaak daarin ook uitstekend passen (bijvoorbeeld voor en na de dienst), vallen dan ook af.Unionist schreef:Ik zou in de kerk de muziekkeuze beperken tot religieuze muziek, welke stijl dan ook.

Bach schreef vóór een compositie (ongeacht of dat nu een koraal of een fuga was) heel vaak JJ (Jesu juva, Jezus help) en aan het eind SDG (Soli Deo Gloria, God alleen de eer).
Al zit er dan geen koraalmelodie in, de intentie waarmee het geschreven is is toch een diep godsdienstige. Achter "We are the champions" of "Oerend hard" zie ik zo'n signatuur niet direct verschijnen.
http://www.bach-cantatas.com/Articles/L ... atz%5D.htm
Al zit er dan geen koraalmelodie in, de intentie waarmee het geschreven is is toch een diep godsdienstige. Achter "We are the champions" of "Oerend hard" zie ik zo'n signatuur niet direct verschijnen.
http://www.bach-cantatas.com/Articles/L ... atz%5D.htm
Logisch.johann sebastian schreef:De recensent geeft in de recensie onevenredig veel aandacht aan de hier bediscussieerde muziek.
Om in het voorbeeld van memento te blijven: als een dominee tijdens een preek een grove vloek uit, zal daar meer aandacht aan besteed worden dan aan alle andere (misschien wel) tienduizend goede preken op diezelfde zondag.
Klopt, zoals Stefanus aangeeft:Unionist schreef:Ik dacht eigenlijk dat in de ref. traditie de kerk als gebouw niet heilig was. Dit itt de RK-taditie, waar het gebouw gewijd is.
Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt; gelijk de profeet zegt:
De hemel is Mij een troon, en de aarde een voetbank Mijner voeten. Hoedanig huis zult gij Mij bouwen, zegt de Heere, of welke is de plaats Mijner ruste?
Heeft niet Mijn hand al deze dingen gemaakt?
Los van praktische bezwaren, denk ik dat het hoofdcriterium moet zijn: is deze activiteit wel of niet toegestaan voor een christen?
Indien wel, dan kan het ook in de kerk plaats vinden.
Of niet?
Dat soort improviseren vind ik toch wel erg bedenkelijk. Op zich heb ik niets tegen a-christelijke muziek 'an sich'. Maar door Flappie (in welke vorm dan ook) in relatie te brengen met het 'Halleluja' van Handel, vind ik echt niet kunnen. Aan de inhoud en vorm ga je dan volledig voorbij. Met als doel het etaleren van je improvisatietalenten. Respectloos. Platvloers. Gruwel gruwel.Pim schreef: Jan Vayne improviseert alles aan elkaar. Recentelijk op een kerstconcert begon hij met 'Flappie' om vervolgens door te stomen naar het 'Halleluja' van Handel.
Unionist schreef:Zou jij een volleyball-avond in de kerk organiseren? Of een barbecue?
Lijkt me puur hypothetisch. Er zullen maar weinig kerken praktisch geschikt zijn om volleybal te spelen...
Ik typte er al bij: "Los van praktische bezwaren".Unionist schreef:@Tiberius,
Zou jij een volleyball-avond in de kerk organiseren?
Of een barbecue?
In het eerste geval is het praktische bezwaar de grootte van de verenigingszaal (over het algemeen).
En in het tweede geval de stank.
Zo kan ik me ook voorstellen, dat de meeste kerkenraden wat terughoudend zijn om een veemarkt in hun gebouw te organiseren.
Maar een actiemarkt bijvoorbeeld weer wel.
Principieel geen onderscheid; alleen het praktische bezwaar.
Of zie ik iets over het hoofd?
- Oude-Waarheid
Waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar zal Ik in hun midden zijn. En ook de woorden die Jezus tegen de Samaritaanse vrouw bij de waterput zij, dat na Zijn dood overal tot God gebeden mag worden...Oude-Waarheid schreef:Zeggende tot hen: Er is geschreven: Mijn huis is een huis des gebeds :!:refo schreef:En een kerkdienst (lees zendingsdag) in een veemarkthal?
Kortom, de bijeenkomst van Gods kinderen in de naam van God, heiligt de plaats.
Echter, dat neemt niet weg dat een gebouw wat speciaal aan God geweid is (i.e. voor de dienst van het Woord bestemd is), en daarom Godshuis genoemd wordt, niet ontheiligt mag worden door het onheilige er binnen te laten.
Trouwens, geen enkele plaats mag ontheiligt worden door het anti-christelijke een plaats te geven, of dit nu een kerk is, of een veehal, of een stadion, alles moet tot eer van God geschiedden!
Zelf vind ik een zendingsdag geen kerkdienst.refo schreef:kerkdienst (lees zendingsdag)
Op een zendingsdag staan bezinning en ontmoeting centraal, terwijl in een kerkdienst Gods Woord centraal staat in de samenkomst van de gemeente.
Maar los daarvan is het geen probleem om een kerkdienst in een veemarkthal te houden.
Mits er geen praktische bezwaren zijn.
Ik heb ooit wel eens een computerbeurs bijgewoond in een Brabantse veemarkthal. Kennelijk slechts enkele minuten voor de aanvang hadden ze de varkens er uitgejaagd. Vervolgens werd de hal besprongen door een compleet peloton brabo's, vanwege de weersomstandigheden gehuld in (stinkende) regenkleding.