Kaw schreef:Ik denk dat de oude centrale vraag was: Is dit normaal dat er (improvisaties op) wereldse muziek gespeelt worden in de kerk?
Hangt er mede vanaf wat je onder "wereldse muziek" verstaat. Van de meeste popmuziek is dat wel duidelijk, maar er is ook een vrij groot grijs gebied. In zijn algemeenheid ben ik er niet absoluut (dat is trouwens wezenlijk anders dan "absoluut niet") op tegen om thema's daaruit te recyclen, hoewel ik het eigenlijk overbodig vind, omdat er genoeg ander repertoire is. Daarbij komt dat het stilistisch vaak lastig over te brengen is. Maar goed, als je dan toch popmuziek gebruikt, moet je m.i. wel goed kijken naar welke. Ik schreef al dat ik de muziek van Queen op zich niet slecht vind, maar de anti-religieuze levensstijl van de bandleden en de dito inhoud van veel liedjes maken dat je deze groep maar beter in zijn geheel kunt mijden en zeker uit de kerk.
Daarnaast kun je ook improviseren over een klassiek thema, bijvoorbeeld uit de opera "Carmen" van Bizet. Toch wel wereldse muziek...
En wat doe je met een improvisatie over "Zie ginds komt de stoomboot"? Als je het goed beschouwt toch ook wereldse muziek...
Het blijft dus een vrij lastige afweging, die ieder voor zich maar moet maken.