Is dit Normaal?

Josephus

Bericht door Josephus »

johann sebastian schreef:
Josephus schreef:Voor mij is een kerkgebouw in elk geval geen neutrale ruimte die slechts door kerkdiensten etc. een gewijd karakter krijgt en verder voor allerlei niet- of anti-religieuze activiteiten beschikbaar is.
Afgelopen zaterdag was absoluut sprake van een positieve sfeer, die zeker niet anti was.
Over de sfeer kan ik niets zeggen, omdat ik er niet bij was. En ik neem uiteraard aan dat die niet "anti" was. Maar de vraag die Hendrikus met name opwierp, was of (pop)muziek met een vrij uitgesproken anti-religieus karakter (Queen of Normaal) in een kerk thuishoort...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Johann Sebastian,

Jij zit echt wel dichter bij het vuur als dat je voor wil laten komen :mrgreen:
De term 'goedkoop volksvermaak' laat ik voor jouw rekening.
Dit wijst mij er op dat jij deze discussie op een hele andere dimensie voert. Een stuk serieuzer dan dat ik deze discussie neem.
johann sebastian

Bericht door johann sebastian »

Josephus schreef:
Over de sfeer kan ik niets zeggen, omdat ik er niet bij was. En ik neem uiteraard aan dat die niet "anti" was. Maar de vraag die Hendrikus met name opwierp, was of (pop)muziek met een vrij uitgesproken anti-religieus karakter (Queen of Normaal) in een kerk thuishoort...
De door Hendrikus afgedrukte tekst ('geweun deurdonderen' van Normaal) is zaterdag niet voorbijgekomen. De manier waarop andere populaire thema's wel voorbij kwamen was absoluut niet anti en daartegenover stonden zoveel prachtige thema's van psalmen, gezangen en klassieke werken dat het hele verhaal volkomen uit haar verband gerukt wordt door het opblazen van deze zaak.

Terzijde: zou het dan zo zijn, dat wanneer we 'Wat de toekomst brengen moge' op de melodie van 'The Rose' zingen, daar geen zegen op kan rusten?
memento

Bericht door memento »

Kaw schreef:Jij zit echt wel dichter bij het vuur als dat je voor wil laten komen :mrgreen:
Wat de discussie opzich wel een interessante wending kan geven :)

Anyway, misschien kan onze ingewijdde ons even vertellen waarom Martin Mans concerten geeft met iemand die muziek van duidelijk anti-christelijke achtergrond niet schuwd...
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Johann Sebastian,

Dit wijst mij er op dat jij deze discussie op een hele andere dimensie voert. Een stuk serieuzer dan dat ik deze discussie neem.
Tsja. Tijdstip van aanmelden en manier van schrijven hebben hoe je het ook wendt of keert toch iets weg van een PR-offensief... :mrgreen:
johann sebastian

Ik ben Johann Sebastian, zit niet dicht bij het vuur en ben door een kennis opmerkzaam gemaakt op deze discussie. Ik tracht de zaak objectief toe te lichten en kan dat, denk ik, omdat ik bij het concert aanwezig ben geweest.

En waarom discussieer je mee, als je het al niet serieus neemt? Ik neem elke opmerking hier serieus! Voor grappen en grollen is misschien wel een ander topic!?
memento

Bericht door memento »

Ik ben Johann Sebastian, zit niet dicht bij het vuur en ben door een kennis opmerkzaam gemaakt op deze discussie. Ik tracht de zaak objectief toe te lichten en kan dat, denk ik, omdat ik bij het concert aanwezig ben geweest.

En waarom discussieer je mee, als je het al niet serieus neemt? Ik neem elke opmerking hier serieus! Voor grappen en grollen is misschien wel een ander topic!?
Beste 'Johann Sebastian', je hebt waarschijnlijk de slimheid van wat forumleden onderschat :)

Neemt niet weg dat deze discussie daarom juist extra interessant kan worden...
Laatst gewijzigd door memento op 10 jan 2007, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
johann sebastian

memento schreef:

Anyway, misschien kan onze ingewijdde ons even vertellen waarom Martin Mans concerten geeft met iemand die muziek van duidelijk anti-christelijke achtergrond niet schuwd...
Wellicht omdat hij er vanuit gaat, dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen daden?

Wat ik ooit begrepen heb is, dat Jan Vayne uit een synodaal gereformeerd gezin komt. In die kringen wordt gemakkelijker tegen popmuziek aangekeken dan in reformatorische kringen. Hetgeen vervolgens zou kunnen verklaren dat Jan Vayne wellicht wel degelijk een christen is, alleen op een andere manier!!??
refo

Bericht door refo »

Synodaal gereformeerd? En Martin Mans komt uit een Gereformeerd synodaal nest. Zo vonden ze elkaar.
johann sebastian

memento schreef:
Beste 'Johann Sebastian', je hebt waarschijnlijk de slimheid van wat forumleden onderschat, die adhv je emailadres hebben achterhaald dat je echt wel wat dicht bij het vuur zit...

Neemt niet weg dat deze discussie daarom juist extra interessant kan worden...
Ik zit geenszins dicht bij het vuur, ben geen van de heren zelf en ben geen fan!

En hier ben ik gewoon Johann Sebastian!

Er is wel een verband ja, ik heb echter niets te verbergen, want dan had ik wel even een hotmailtje onder een schuilnaam aangemaakt!
memento

Bericht door memento »

memento schreef: Anyway, misschien kan onze ingewijdde ons even vertellen waarom Martin Mans concerten geeft met iemand die muziek van duidelijk anti-christelijke achtergrond niet schuwd...
Wellicht omdat hij er vanuit gaat, dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen daden?

Wat ik ooit begrepen heb is, dat Jan Vayne uit een synodaal gereformeerd gezin komt. In die kringen wordt gemakkelijker tegen popmuziek aangekeken dan in reformatorische kringen. Hetgeen vervolgens zou kunnen verklaren dat Jan Vayne wellicht wel degelijk een christen is, alleen op een andere manier!!??
Dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft is natuurlijk waar. Alleen om mee te werken aan een concert waarin in een kerk pop-muziek gespeeld gespeeld wordt, wat voor een gemiddelde refo heiligheidsschennis is, is niet de meest slimme zet. Zeker niet als de ger. gez. een groot deel van je doelgroep vormt...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

johann sebastian schreef:En waarom discussieer je mee, als je het al niet serieus neemt? Ik neem elke opmerking hier serieus! Voor grappen en grollen is misschien wel een ander topic!?
Mijn eigen smaak en opvatting neem ik minder serieus, altans relativeer ik makkelijker dan dat ik denk te strijden tegen verkeerde opvattingen op het gebied van geloof, of in dit geval bescherming van het bedrijf. Ikzelf heb een bedrijf en herken de enige fanatisme in je verdediging ;)
johann sebastian

memento schreef:
Dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft is natuurlijk waar. Alleen om mee te werken aan een concert waarin in een kerk pop-muziek gespeeld gespeeld wordt, wat voor een gemiddelde refo heiligheidsschennis is, is niet de meest slimme zet. Zeker niet als de ger. gez. een groot deel van je doelgroep vormt...
Temeer een bevestiging dus dat hij niet op commercie uit is!?
Josephus

Bericht door Josephus »

johann sebastian schreef:Wat ik ooit begrepen heb is, dat Jan Vayne uit een synodaal gereformeerd gezin komt. In die kringen wordt gemakkelijker tegen popmuziek aangekeken dan in reformatorische kringen.
Het probleem is hier denk ik niet zozeer of popmuziek toegestaan is, maar of je dat soort muziek in de kerk moet spelen. Voor mij bestaat er zeker wel goede (zowel inhoudelijk als muzikaal) popmuziek, maar helaas geldt dat voor het merendeel niet. Sterker nog, een zeer groot deel van de popmuziek ademt direct of indirect een anti-religieuze sfeer.
Hetgeen vervolgens zou kunnen verklaren dat Jan Vayne wellicht wel degelijk een christen is, alleen op een andere manier!!??
Ik vind dat niet echt een logische verklaring. Hoe iemand staat tegenover popmuziek is voor mij echt niet het meest wezenlijke kenmerk van een christen. Echter, een tijd geleden stond in EO-Visie een interview met JV. Daarin zei hij bijna letterlijk dat hij Jezus niet zozeer als de Zoon van God zag, maar meer als een Voorbeeld om na te leven. Dat raakt m.i. wel de essentie van het christendom...
parsifal

Bericht door parsifal »

Zelf kan ik er niet meer zo veel moeite mee hebben als popmuziek van mensen met foute ideeen wordt gebruikt. Zolang de foute muziek niet zelf wordt gebruikt. Ik kan prima naar Simon and Garfunkel luisteren of naar Leonard Cohen (Zen Boeddhist) of Cat Stevens (Tegenwoordig Moslim, schrijver van "Morning has Broken"). Ook de instrumentale muziek van Vangelis, die hier genoemd werd lijkt me weinig mis mee.

Het is wat anders als de muziek zelf heel erg fout is. Het is goed om Imagine van John Lennon een keer gehoord te hebben, maar niet om als het als entertainment te gebruiken. Ook met "We are the Champions" van Queen heb ik grote moeite (en dat is ook niet zo'n nummer wat je een keer gehoord moet hebben)

En tja, normaal? Ik ken het lied Oerend Hard en als er bij wijze van grap even een paar noten van dit nummer tussendoor kan ik wel waarderen.

verder ben ik het wel met JS eens dat je als je moeite hebt met dit soort verschijnselen je ook heel erg moet uitkijken met bijvoorbeeld de nieuwe melodie van "Wat de toekomst brengen moge" (Buiten dat de oude melodie mooier is :) ) Die melodie is nota bene gejat van de titeltrack van een film over Janis Joplin.

En tja wat kerkgebouwen betreft. Ik vind eigenlijk ook dat kerken altijd open moeten zijn als Gebedshuizen. Nu ze toch al commercieel gebruikt worden kan ik er niet veel moeite mee hebben dat ze hiervoor gebruikt worden. Het probleem ligt een stap eerder.
Plaats reactie