Leuk stukje wel hoor.Josephus schreef:Het vetgedrukte gedeelte geeft eigenlijk kort en krachtig de essentie van het concert weer... :|De Stentor schreef:(...) Grote topper werd het quatre-mainspel van Jan Vayne en Martin Mans met ‘The Entertainer’ van Scot Joplin (...)
Is dit Normaal?
Re: Is dit Normaal?
Bedoel je nou "The Entertainer" of dat stukje uit de Stentor? 8)wim schreef:Leuk stukje wel hoor.
Wie van de critici was erbij??
Ik wel!
En dan hier afgeven op een muzikaal 'grapje' (themaatje van Normaal dat Jan Vayne op verzoek uit het publiek speelde) van slechts 4 maten!
Heb het eens over 's mans improvisatie over klassieke thema's en zijn meesterlijke improvisatie over 'De dag door Uwe gunst ontvangen'!
Praat eens over het naadloze samenspel tussen piano en orgel in plaats van het afgaan op een willekeurig krantenverslag!
Hoor en wederhoor, dames en heren!
17 januari spelen de heren in Tiel. Ga er eens heen! Praat met ze! Stel kritische vragen! Luister eerst eens en schrijf dan je bevindingen!
Dat lijkt me heel wat integerder dan een tekst van Normaal afdrukken van een liedje wat nota bene in het geheel niet geklonken heeft in Heemse!
Ik wel!
En dan hier afgeven op een muzikaal 'grapje' (themaatje van Normaal dat Jan Vayne op verzoek uit het publiek speelde) van slechts 4 maten!
Heb het eens over 's mans improvisatie over klassieke thema's en zijn meesterlijke improvisatie over 'De dag door Uwe gunst ontvangen'!
Praat eens over het naadloze samenspel tussen piano en orgel in plaats van het afgaan op een willekeurig krantenverslag!
17 januari spelen de heren in Tiel. Ga er eens heen! Praat met ze! Stel kritische vragen! Luister eerst eens en schrijf dan je bevindingen!
Dat lijkt me heel wat integerder dan een tekst van Normaal afdrukken van een liedje wat nota bene in het geheel niet geklonken heeft in Heemse!
Jan Vayne heeft samen met DJ Tiësto een nummer gemaakt. Hij heeft opgetreden op zo'n dance party. Voor de rest kun je hem zien in elk tv-programma zoals kopspijkers. Deze man is ontegenzeggelijk niet een muzikant met een christelijke instelling. Martin Mans kan ik niet over oordelen. Zal ik dus ook niet doen.
The Entertainer.Hendrikus schreef:Bedoel je nou "The Entertainer" of dat stukje uit de Stentor? 8)wim schreef:Leuk stukje wel hoor.
Lijkt me heel niet nodig.johann sebastian schreef:Wie van de critici was erbij??
Ik wel!
Niemand trekt de virtuositeit (is dat een woord?) van Vayne in twijfel. Het is alleen bedenkelijk dat die knul allerlei 'kerkelijke' concerten binnengewerkt wordt. Want daar hoort hij niet zo bij.
En stel dat we hem kunnen accepteren dan dient hij daar niet 'Normaal' te improviseren.
En Martin Mans? Af en toe leuk om te horen. Hij kan beslist orgelspelen. Alleen jammer dat hij dat zelf weet. In dit geval.
Jan Vayne heeft geen nummer gemaakt met Tiësto. Waarschijnlijk bedoel je Armin van Buren. Achteraf heeft hij zijn mening daarover uitgesproken dat hij liever niet meer dit soort dingen doet (interview 'kunstenaars met passie' op TV2). Qua concertagenda kan je zien, dat hij momenteel absoluut een ommezwaai maakt richting 'kerkconcerten'. Kijk maar op zijn concertagenda en zie de veelheid van concerten met o.a. het Holland Boys Choir, het Urker Mannen Ensemble en Martin Mans.Kaw schreef:Jan Vayne heeft samen met DJ Tiësto een nummer gemaakt. Hij heeft opgetreden op zo'n dance party. Voor de rest kun je hem zien in elk tv-programma zoals kopspijkers. Deze man is ontegenzeggelijk niet een muzikant met een christelijke instelling. Martin Mans kan ik niet over oordelen. Zal ik dus ook niet doen.
Van TV ken ik 'm dus van een interview waarin kunstenaars praten over hun passie. Hij deed dat weloverwogen en er kwam ook tot uiting dat hij wel degelijk bezig is met de dingen van tijd en eeuwigheid!
Ik wil het omdraaien!refo schreef:
Lijkt me heel niet nodig.
Niemand trekt de virtuositeit (is dat een woord?) van Vayne in twijfel. Het is alleen bedenkelijk dat die knul allerlei 'kerkelijke' concerten binnengewerkt wordt. Want daar hoort hij niet zo bij.
En stel dat we hem kunnen accepteren dan dient hij daar niet 'Normaal' te improviseren.
En Martin Mans? Af en toe leuk om te horen. Hij kan beslist orgelspelen. Alleen jammer dat hij dat zelf weet. In dit geval.
Trek Jan Vayne juist naar kerkelijke concerten toe, waardoor hij wel eens afscheid zou kunnen nemen van andere activiteiten (als hij die al -of nog- doet)!
Ik ken Martin Mans persoonlijk als een hele gewone jongen die absoluut niet van zichzelf weet wat hij allemaal kan!
Maar op die fiets kun je niet alles goedpraten.
Ik neem Jan Vayne helemaal niet kwalijk dat hij in zee gaat met de meest biedende, want daar hou ik het voorlopig maar op.
Ik neem Jan Vayne helemaal niet kwalijk dat hij in zee gaat met de meest biedende, want daar hou ik het voorlopig maar op.
website van Jan Vayne schreef: Aanbod Jan Vayne
Jan Vayne verzorgt concerten in samenwerking met orkesten, ensembles,
individuele musici, vocalisten, harmonieorkesten en koren. Of het daarbij
gaat om klassiek repertoire of populaire hedendaagse muziek is hem om het
even. Jan brengt alle muziek onder één noemer.
Hij verleent bovendien ook medewerking aan business workshops,
communicatieve campagnes, educatieve projecten, masterclasses en radio en tv
programma's.
Momenteel treed Jan veel op met Petra Berger, de Gipsy Boys + Ellen Helmus, Jaap Bron, Adriaan Stoet, Lucille Werner, Laura Fygi en Rob van Surksum.
En niet te vergeten de diverse koren en HAFABRA's.
Nieuw is zijn eigen orkest "The New Symphonic Experience" met als repertoire
van Mozart, Haydn tot John Miles, Queen, The Beatles etc.
Helaas gaat het nu toch over de poppetjes.
Het begon echter met

Als 't nou in de Doelen was geweest, of voor mijn part in de W.H. Zwart-hal... Maar in de kerk....
Het begon echter met
Boerenrock "Oerend hard" in de kerk, "We are the champions" van Queen in de kerk, een opgezweept publiek in de kerk, film- en popmuziek in de kerk, handgeklap op [4 maten?] Normaalmuziek in de kerk.Gelezen in een krantenbericht n.a.v. een kerkconcert:
Tijdens het Nieuwjaarsconcert kregen X en Y het publiek in vervoering, er werd meegezongen, meegeklapt en er waren staande ovaties.
En niet voor een geestelijk oeuvre of zwaar klassieke items, maar hun repertoire liep van de boerenrock van Normaal tot het spelen van volksliedjes, maar ook Morricone, Vangelis, Joplin, Lloyd Webber en zelfs Sousa klonken door de volle kerk.
[...]
En dat waren niet zo maar de ‘gewijde’ keuzes, maar ook de Achterhoekse boerenrockgroep Normaal met ‘Oerend Hard’, ‘We are the Champions’ van Queen, nummers van The Beatles en vele anderen.
[...]
Grote topper werd het quatre-mainspel van X en Y met ‘The Entertainer’ van Scot Joplin en ‘The Stars and Stripes Forever’ van John Philip Sousa. Het publiek was daardoor zo opgezweept dat het een staande ovatie bracht.
[...]
Filmmuziek, operamuziek, popmuziek en musical, maar ook Bach en Beethoven. Het was er allemaal in een stortvloed van noten en techniek.
Een klaterende waterval van klanken in een adembenemend samenspel met en tussen piano en orgel.
[...]
Handgeklap was er bij de Normaalimprovisatie. ]

Als 't nou in de Doelen was geweest, of voor mijn part in de W.H. Zwart-hal... Maar in de kerk....
Op zich heb je best een punt met de opmerking dat er hoor en wederhoor toegepast dient te worden. Enige mate van objectiviteit is wel gewenst. Probleem is wel dat ik me op dit punt bij jou ook wat zorgen maak. Je nogal heftige verdediging van beide heren en de opmerking in een andere reactie dat je MM persoonlijk kent, wekken bij mij de indruk met een "fan" te maken te hebben. En "fanatisme" vind ik niet de beste voorwaarde voor kritische objectiviteit. Terzijde: dat "willekeurige krantenverslag" was minstens zo lyrisch als jij hoor!johann sebastian schreef:Wie van de critici was erbij??
Ik wel!
Maar zelfs als je niet in Heemse geweest bent, kun je je best iets voorstellen bij een dergelijk concert. De muzikale formule van MM (al dan niet samen met JV) is namelijk nogal vaak dezelfde. Daar heb ik op zich ook weinig op tegen, ware het niet dat het steeds belangrijker lijkt te worden dat het publiek "vermaakt" wordt (entertainment dus). In de meeste gevallen gaat dat ten koste van de muzikale inhoud en daar heb ik wel moeite mee.
Hendrikus schreef:
Sorry, maar ik vind dit richting hypocriet rieken! In De Doelen mag het plotsklaps wel...
Tijdens een concert is de kerk een concertruimte. Niets meer en niets minder. Een gebouw waar 's zondags, of wanneer dan ook, diensten gehouden worden.
Ik ben de mening toegedaan dat 'de kerk' in ons hart moet zitten!
Maar goed, 't is een persoonlijke mening!
Ik verdedig niet. Ik trek conclusies. Ook ben ik geen fan, dus van fanatisme is geen sprake.Josephus schreef: Op zich heb je best een punt met de opmerking dat er hoor en wederhoor toegepast dient te worden. Enige mate van objectiviteit is wel gewenst. Probleem is wel dat ik me op dit punt bij jou ook wat zorgen maak. Je nogal heftige verdediging van beide heren en de opmerking in een andere reactie dat je MM persoonlijk kent, wekken bij mij de indruk met een "fan" te maken te hebben. En "fanatisme" vind ik niet de beste voorwaarde voor kritische objectiviteit. Terzijde: dat "willekeurige krantenverslag" was minstens zo lyrisch als jij hoor!
Maar zelfs als je niet in Heemse geweest bent, kun je je best iets voorstellen bij een dergelijk concert. De muzikale formule van MM (al dan niet samen met JV) is namelijk nogal vaak dezelfde. Daar heb ik op zich ook weinig op tegen, ware het niet dat het steeds belangrijker lijkt te worden dat het publiek "vermaakt" wordt (entertainment dus). In de meeste gevallen gaat dat ten koste van de muzikale inhoud en daar heb ik wel moeite mee.
Ik zie juist dat de muzikale formule van Mans zeer divers is. Waar de meeste organisten alleen orgelconcerten geven werkt hij in talloze muzikale vormen samen met o.a. pianisten, koperblazers, orkesten, zangensembles, (hele goede) koren etc. etc.
En muziek is er om van te genieten. Er is niets mis mee, dat we ons door mooie muziek laten vermaken.
Mijn geniale naamgenoot JSB schreef ook wekelijks een nieuwe cantate, puur om de kost te verdienen voor -ik meen- 23 kinderen. Natuurlijk zijn zijn pennenvruchten geniaal, maar hij schreef die cantates echt niet om zijn publiek eens te gaan opvoeden in een bepaalde theoretisch-muzikale leer.
Dat is inderdaad een persoonlijke mening. Ik deel die niet. Het feit dat een kerk op een bepaald moment niet wordt gebruikt voor religieuze bijeenkomsten, maakt niet dat het op dat moment even geen Godshuis is. Maar goed, die mening komt wellicht ook voort vanuit het protestantse fenomeen dat kerken doordeweeks doorgaans op slot zitten. Er even binnen gaan om te bidden of te mediteren is er meestal niet bij. Zo bezien kan ik me best voorstellen dat iemand een kerk slechts dan als Godshuis ziet, wanneer die open is voor religieuze activiteiten (en dat is relatief bekeken dus vrij zelden). Voor mij is een kerkgebouw in elk geval geen neutrale ruimte die slechts door kerkdiensten etc. een gewijd karakter krijgt en verder voor allerlei niet- of anti-religieuze activiteiten beschikbaar is.johann sebastian schreef:Tijdens een concert is de kerk een concertruimte. Niets meer en niets minder. Een gebouw waar 's zondags, of wanneer dan ook, diensten gehouden worden.
(...)
Maar goed, 't is een persoonlijke mening!